Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2014

Featured Replies

Publicerat

Fällde en ko igår under en gästjakt i ett lag som inte är mitt ordinarie. Fantastiskt rolig jakt när man är 4 "passkyttar" (läs jägare utan hund) och 2 hundförare på 3000 hektar. 

Inga vägpass och om man inte vill så behöver man inte träffa en käft på hela dagen. 

Mitt ordinarie jaktlag har tagit uppehåll sedan förra helgen. Bara två vuxna och tre kalvar kvar så det sparar vi till oktober.

• Svar 349
  • Visningar 31,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg! En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig

• Smög mig på denna tjur som hade sällskap av ko och kviga. Min andra nedlagda älg [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Sköt igår min första tjur. En grann herre på udda 14 taggar!   (Mer utförligt berättelse finns i min dagbok för den som vill läsa mer)

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Fruns chef o tillika arbetsgivare. Hon sköt den här kon mitt i pannan o den "döp" direkt på ca 30 m. :thumbsup:

post-144-0-65070100-1411527263_thumb.jpe

:smile:

Publicerat
  • Författare

Snyggt! :smile:

Blev det rysningar efter ryggraden från björnvrålet el. blev det en fartrand i kallingarna??? :wink:  :tongue:

Jag har hört björnvrål både här ute efter golfbanan i Kalix o i Bondersbyn. Det är klart häftigt. :thumbsup:

Publicerat

Nä, det var mest fascinerande. Hade hoppats att få se den men Nalle hade andra planer. Hade mobilen framme så jag skulle kunna filma.

Publicerat
  • Författare

Ja visst är det det! Det är bara en bråkdel av landets befolkning som har fått höra ett riktigt björnvrål i det fria. :smile:

Dom gör allt annat än att gå förbi passet. :sad: Ja, den ska alltid vara till hands om man anar att nalle är i krokarna. :thumbsup:

Publicerat

Björn har jag haft nära ett antal gånger, hört fnysanden och "visslande" men inte detta. Och för mig får den löpa, den har inte gjort mig nåt.

Publicerat

Snart drar det igång :D

Publicerat
  • Författare

Björn har jag haft nära ett antal gånger, hört fnysanden och "visslande" men inte detta. Och för mig får den löpa, den har inte gjort mig nåt.

Samma här. Visslandet har jag varit utsatt för flera gånger. Det skulle ju vara kul att få skjuta en björn o sätta upp skinnet på väggen el. har det på golvet.

Jag tror hunden hade gillat det skarpt. :smile: Den har inte gjort mig heller något.

Publicerat

öjöjöj  en björn på + 150 är min dröm eller mardröm!

• 2 weeks later...
Publicerat

Fin tjur för att vara i våra trakter.

Publicerat

Nu är det nära!! :) Har väldigt bra feelings just nu, hoppas dom stämmer ;)

Publicerat

Har en fråga angående starttid. Hur dags placerar ni ut passkyttarna (kommer ej ha hund på måndagsmorgonen)? förra året var vi på pass 05:15 vilket innebär mer än en timme innan man fick skjuta. Poängen är att grannarna kanske stöter djur när de går ut senare... men så behöver det ju givetvis inte bli, kan ju bli tvärtom. Funderar på att köra senare i år, kanske va på plats 10-15 minuter innan skjutljuset inträder 06:28 (sörmland) 

Publicerat

Jag går aldrig till pass före det är skjutljust. Det är ofta älgarna ligger i närheten och då är det väldigt lätt att man stöter bort dem.

Har hänt fler än en gång

Blir så på måndag, Vi går ut vid skjutljus.

Publicerat

Nu är det inte länge till start hundarna är taggade och redo för nya äventyr med älgarna. Lillskatan har börjat säsongen lysande, så husse ser fram emot det. Med förväntning på fina ståndskall av båda hundarna i:-)

/Reine

Publicerat

Fyra olika individer rör sig i området, minst! Säkrade är fjolårs pinntjur, ensam stor ko som troligen inte haft någon kalv i år, hon såg väldigt stor och välnärd ut och en ko med en ynkligt liten kalv så nu är man mer taggad än någonsin!  :smile:

Publicerat

2 kalvar blev vargmat under veckan som var..

Inte de minsta taggad

Publicerat

2 kalvar blev vargmat under veckan som var..

Inte de minsta taggad

:sad:  :wallbash:  :verymad:  :yucky:

Publicerat

Riktigt taggad inför morgondagen :)

Men en liten tanke som slagit mig är hur många % av jaktlagen som har egen eftersökshund eller har kontaktat en eftersöksjägare i förväg?

Publicerat

Skitjakt på alla som ska ut imorgon!

Publicerat

Idag kom min första skjutbara älg till passet, och jag tog chansen och fick skjuta min första älg!

En pinntjur, ett skott med 6,5an, sprang 100m sen la den sig :)

Grattis! Den kommer du alltid minnas.

/Lars.