Publicerat Maj 23, 201411 yr Tror knappast att någon svensk politiker skulle komma undan med att rösta mot fri abort... Så det är inte avgörande för mig i EU-valet. Alla partigrupper innehåller något parti vars åsikter man inte delar. Det är inte en anledning att låta bli att rösta.
Publicerat Maj 23, 201411 yr Nej, det är INGET alternativ överhuvudtaget. Demokrati kräver kunniga väljare, det är mao vår förbannade skyldighet att följa med och sätta oss in i vad våra folkvalda gör - inte bara vad de säger de tänker göra....... Annars kan vi inte göra de val av politker som vi vill ha utan blir en ren "valboskap" som vart fjärde år ska fösas till vallokalerna likt en flock korkade får. Men tanke på hur många som gnäller på vad politiker gör så BORDE de kontrollera först vad de röstar på om de ens röstar (röstar man inte ska man hålla käften i fyra år), sedan kolla vilka förutsättningarna är för att kunna göra ngt och först DÅ men inte förr - gnälla på DEN DE RÖSTADE PÅ! Ingen annan, och framförallt inte politiker i största allmänhet - för det är att spotta på demokratin, och det tar jag INTE lätt på. Att vara dum & lat är mao inget alternativ i politiken heller. Det är i princip aldrig ett speciellt bra alternativ överhuvudtaget. /T /T ok, jag anser mig vara halvinsatt i euvalet men ser ingen lösning. c får inte mandat att få ut nånting om jakten kd så riskerar jag abortmotståndare jag vill tvinga alla eu länder till förnybar energi, i någon omfattning. rätt att jaga och licensjakt på varg, hör lite ihop. abort som det är idag, mao frihet. hårdare straff för kriminella, inte kanske en snattare bättre flyktingpolitik så vi kan hjälpa fler låt alla euländer bestämma mer om det som är viktigt om det inte går utöver människor och djur! svårt som sagt
Publicerat Maj 23, 201411 yr Vilken av dina punkter talar emot M? Det där om förnyelsebar energi? Den liberala delen av M skulle tjära och fjädra en partikollega som skulle rösta mot fri abort, det kan jag nästan garantera. Har svårt att se att Adaktusson skulle verka mot fri abort också (KD). Är förnyelsebar energi (inte kärnkraft) viktigast låter ju C som det självklara valet. De är ju inte jakt-/vapenfientliga på något vis, men kanske har svårare att driva de frågorna inom sin grupp.
Publicerat Maj 23, 201411 yr ok, jag anser mig vara halvinsatt i euvalet men ser ingen lösning. c får inte mandat att få ut nånting om jakten kd så riskerar jag abortmotståndare jag vill tvinga alla eu länder till förnybar energi, i någon omfattning. rätt att jaga och licensjakt på varg, hör lite ihop. abort som det är idag, mao frihet. hårdare straff för kriminella, inte kanske en snattare bättre flyktingpolitik så vi kan hjälpa fler låt alla euländer bestämma mer om det som är viktigt om det inte går utöver människor och djur! svårt som sagt Det perfekta partiet finns inte, det kan omöjligen finnas..... . Det handlar om att ta det minst dåliga - då får man välja VAD av allt man vill som är viktigast, och välja därefter. /T.
Publicerat Maj 23, 201411 yr Vilken av dina punkter talar emot M? Det där om förnyelsebar energi? Den liberala delen av M skulle tjära och fjädra en partikollega som skulle rösta mot fri abort, det kan jag nästan garantera. Har svårt att se att Adaktusson skulle verka mot fri abort också (KD). Är förnyelsebar energi (inte kärnkraft) viktigast låter ju C som det självklara valet. De är ju inte jakt-/vapenfientliga på något vis, men kanske har svårare att driva de frågorna inom sin grupp. Rösta är en sak, men man måste ha stöd av sin partigrupp om man ska lycka driva en fråga...... /T
Publicerat Maj 23, 201411 yr Rösta är en sak, men man måste ha stöd av sin partigrupp om man ska lycka driva en fråga...... /T Ja, precis! M och KD kommer inte ha lika svårt som C och FP att få med sin grupp på en jakt- och vapenägarvänlig linje, men om man tycker att någon annan fråga (förnyelsebar energi som exempel) är viktigare får man kanske rösta på C istället för M och offra jaktfrågan lite grann. M kommer att stödja sin grupp i många frågor, men inte i abortfrågan, så det är ett icke-argument.
Publicerat Maj 23, 201411 yr För att göra det lite krångligare (om det nu behövdes) så kan det ju hända att ett parti eller en representant får välja mellan att antingen rösta för ett förslag han eller hon egentligen gillar eller rösta emot då den personen ifråga inte vill att EU skall detaljreglera allt. Man kan ju inte gärna driva linjen att EU skall hålla sig borta från detaljstyrning och sedan rösta för alla detaljstyrningar som råkar ligga i ens eget intresse...
Publicerat Maj 24, 201411 yr Piratpartiet är rätt ärliga på sitt sätt. De röstar efter sitt program i ett fåtal frågor, sina kärnfrågor. I 98% av alla omröstningar röstar de som sin partigrupp. (m) är också intressanta. Den politik de de fakto stödjer i EU ligger nästan till höger om gammelmoderaternas politik, av nya (m) syns inte mycket i EU sammanhang. Men det talar man såklart inte högt om eftersom vi har en press som knappt granskar vad våra representanter gör i EU öht. Ja om det inte handlar om att de systematiskt tar sig tredagarsvecka eller något liknande.
Publicerat Maj 24, 201411 yr Skall jag gå efter valkompassen så blir det C. Eva-Lena Blom fick mest, 83 tätt följd av 3 MP:are. På 7:e plats en från Djuren Parti. Jag visste inte ens att de hade ett parti. Fi, M, PP, KD, FP, SD, JL kom i denna ordning längst ned och kan inte räkna med min röst.
Publicerat Maj 24, 201411 yr Piratpartiet är rätt ärliga på sitt sätt. De röstar efter sitt program i ett fåtal frågor, sina kärnfrågor. I 98% av alla omröstningar röstar de som sin partigrupp. (m) är också intressanta. Den politik de de fakto stödjer i EU ligger nästan till höger om gammelmoderaternas politik, av nya (m) syns inte mycket i EU sammanhang. Men det talar man såklart inte högt om eftersom vi har en press som knappt granskar vad våra representanter gör i EU öht. Ja om det inte handlar om att de systematiskt tar sig tredagarsvecka eller något liknande. Gammelomoderutterna var konservativa, då är man rent definitionsmässigt inte speciellt för EU........ Nya Moderaterna är det nya arbetarpartiet - det är nått annat, nått HELT annat. Man kan kalla moderatorena av 2014 års modell för mycket, men konservativa är nog det de är minst av allt. T
Publicerat Maj 24, 201411 yr Iofs Dagens arena, men det är intressant läsning om skillnaden mellan moderaterna i sverige och i EU: http://www.dagensarena.se/innehall/gamla-moderaterna-styr-i-eu-parlamentet/
Publicerat Maj 24, 201411 yr Om nu MP kommer in som andra parti och detta är trenden blir det inte nådigt för oss, en massa jakter lär vi missa.
Publicerat Maj 24, 201411 yr Då är det bara timmar till vallokalerna öppnas och jag måste säga att jag är rätt nervös inför resultatet. Jag hoppas bara att jaktfientliga mp och v får så lite som möjligt. Detta pga att jag vill behålla löshundsjakt och fågeljakt med hagel etc.
Publicerat Maj 25, 201411 yr Nu har iaf jag dragit mitt strå till stacken! Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Maj 25, 201411 yr kan fn inte bestämma c eller kd. men det är väl bäst att rösta på nån av dem så blir det ju lite mindre på mp,v!
Publicerat Maj 25, 201411 yr Då är det bara timmar till vallokalerna öppnas och jag måste säga att jag är rätt nervös inför resultatet. Jag hoppas bara att jaktfientliga mp och v får så lite som möjligt. Detta pga att jag vill behålla löshundsjakt och fågeljakt med hagel etc. Särskilt MP som är ett riktigt tomteparti.... Jobba för att hindra en temp ökning på jorden..... Jorden har till största delen av sin existens haft högre temp än vad vi har nu, så även mestadels högre halter av co2 också. Kan vi höja jordens medel temp ett antal grader till, då kommer mekanismerna för monsunregn över sahara att starta igen. Dvs sahara har tidigare varit ett grönt landskap med insjöar tom större än kaspiskahavet. Nu är det lite för kallt i sahara för att monsunen ska orka komma igång. Men lite varmare så startar monsunregnen åter igen över sahara. Då sväljer insjöarna som tidigare fanns där, den ev ökningen av vatten när inlandsisarna smälter. Samt att det blir ett grönskande område med växtlighet som sväljer co2. Samtidigt som svältproblemen i Afrika minskar genom att grönskan och monsunen återkommer till norra Afrika. (Finns fler öknar som är omgivet, delvis omgivet av hav, där monsunregn kommer att börja bara vi får upp medeltempen till vad som är "normalt" för jorden.) Känns som MP sitter i en garderob och tror att dom kan läsa hur hela världen fungerar genom att tolka vad som händer i garderoben. Dom glömmer att se det stora, med jordaxelns lutning, solens intensitet, instrålning från kosmos, variationer i jorden(och solens) magnetfält. Om dom lagt sitt krut på att förhindra stora monokulturer (vetefälten i ryssland, majs/bommullsfält i USA, stora hyggen i sydamerika mm). Jobbat för att minska syntetiska, icke naturliga ämnen och mtr(syntetiska svårnedbrytbara hormoner, legeringar och ämnen typ plaster mm som naturen inte har lärt sig att bryta ner...) att komma ut i naturen. Arbetat för ett globalt djurskydd som ger alla våra djur ett skydd att få leva så nära det naturliga som det är möjligt innan dom blir till mat och kläder åt människan, då kanske dom varit något att ta i beaktande. Ska bli en tur till vallokalen idag, även om jag fortfarande är lite vilse om vart rösten ska hamna. V,MP, FI och SD kommer iaf inte att komma i närheten av någon röst.
Publicerat Maj 25, 201411 yr kan fn inte bestämma c eller kd. men det är väl bäst att rösta på nån av dem så blir det ju lite mindre på mp,v! En sådan stor kapitalist som du är med alla dina travvinster så röstar du väl på M.
Publicerat Maj 25, 201411 yr En sådan stor kapitalist som du är med alla dina travvinster så röstar du väl på M. Nä, min ekonomi klarar jag att sköta men alla andra kan behöva hjälp. Jag röstar så här, det som är ok för mig och hjälper andra, pengar är inte allt i världen men äta måste man. så m går bort iallafall i euvalet!
Publicerat Maj 25, 201411 yr usch, det blev kd eller c mer säger jag inte, men j-a vad svåra val. blir lättare i höst!
Publicerat Maj 25, 201411 yr Tillsammans med (m) arbetar de MOT kvinnors rätt till abort i EU. Trevlig partigrupp Och det andra sidan av myntet: fjellner.nu: Ända sedan december förra året har Marita Ulvskog anklagat Gunnar Hökmark för att ha ”röstat emot abort”, senast i en intervju i Sydsvenska Dagbladet den 14 maj. Detta är inte sant och det vet Marita Ulvskog som likväl fortsätter att påstå detta. När Estrelarapporten, som Ulvskog hänvisar till, röstades föregicks omröstningen av en omröstning om abortfrågan är en fråga som ska regleras av EU eller om länderna själva ska bestämma om abortlagstiftningen. Eftersom vi moderater tycker att det är en fråga där EU inte ska lägga sig i svensk lagstiftning la vi ner våra röster för att sedan kunna rösta för Estrelarapporten. Men Marita Ulvskog röstade för att abortfrågan ska vara en fråga där EU ska bestämma. Hon vill alltså att Sverige ska kompromissa med katoliker från kontinenten istället för att bestämma själva. Men Ulvskog förlorade och Estrelarapporten röstades aldrig.
Publicerat Maj 25, 201411 yr ett mynt har två sidor, dock vet jag inte om jag valt rätt sida men försökt iallafall!
Publicerat Maj 25, 201411 yr Författare Enligt SVT+s vallokals undersökning så går det åt h*vete för oss Jägare och boende på landsbygden ;iljöpartisanerna är 2 största parti och Fi kommer in.