Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU valet o jakten

Featured Replies

Publicerat

Enligt SVT+s vallokals undersökning så går det åt h*vete för oss Jägare och boende på landsbygden ;iljöpartisanerna är 2 största parti och Fi kommer in.

Knappast att förvåna.......

/T

• Svar 187
  • Visningar 13,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Håkan Spuhr
    Håkan Spuhr

Att reglera saker till förbannelse är vänster! Såsom att besluta om bananers krökning eller det lysande exemplet om: tio Guds budord är 93 st, amerikanska frihetsdeklarationen är 273 ord, EUs regelver

• strävhår
    strävhår

Hellre fattig och fri än ägd och rik, Sverige ut ur EU.

• Nej, det är INGET alternativ överhuvudtaget. Demokrati kräver kunniga väljare, det är mao vår förbannade skyldighet att följa med och sätta oss in i vad våra folkvalda gör - inte bara vad de säger de

Posted Images

Publicerat

ser inte kul ut....

Publicerat

ser inte kul ut....

Nja, prognoserna för parlamentet visar att den konservativa/kristdemokratiska gruppen blir störst i parlamentet, följt av den socialdemokratiska. De gröna backar verkar det som.

Hur sverige röstar är en sak, det är hur parlamentet ser ut efter valet som som styr.

/T

Publicerat

Så jäkla skönt att man röstade nej till eu för 20 år sedan......!

Alla dumma beslut dom tar gäller ju inte mig....utan bara dom som röstade ja!:D

mvh/Urban

Publicerat

Alla dumma beslut dom tar gäller ju inte mig....utan bara dom som röstade ja!:D

mvh/Urban

Logisk som vanligt.
Publicerat

Logisk som vanligt.

Varför krångla till saker....:D

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

C gick fram i detta val nått posetivt i bedrövelsen med att MP gick fram. Att SD gick fram så mycket som dom gjorde var väntat. Men att FI gick fram det är lika illa som MP.

Publicerat

Alla dumma beslut dom tar gäller ju inte mig....utan bara dom som röstade ja! :D

mvh/Urban

Hade en på jobbet tidigare.... (Han var iof inte riktigt hundra utan gick på bidrag. Han hade väl eg ingen koll alls på inkomster osv utan det var väl mamma och pappa som var förmyndare och skötte hans ekonomi.)

Hursom så var det prat om löner och vad mycket som försvann i skatt. 

Då var det någon som frågade killen vad han betalade i skatt. Inget, svarade han. Va betalar du ingen skatt?. Nix man är väl moderat, svarade killen.....

Publicerat

C gick fram i detta val nått posetivt i bedrövelsen med att MP gick fram. Att SD gick fram så mycket som dom gjorde var väntat. Men att FI gick fram det är lika illa som MP.

Gissar på att det var rätt många unga och naiva väljare som röstade. Då blir det lätt MP, SD och som motvikt till SD även FI.....

Publicerat

Särskilt MP som är ett riktigt tomteparti.... Jobba för att hindra en temp ökning på jorden..... :wallbash:

Jorden har till största delen av sin existens haft högre temp än vad vi har nu, så även mestadels högre halter av co2 också.

Kan vi höja jordens medel temp ett antal grader till, då kommer mekanismerna för monsunregn över sahara att starta igen. Dvs sahara har tidigare varit ett grönt landskap med insjöar tom större än kaspiskahavet.

Nu är det lite för kallt i sahara för att monsunen ska orka komma igång. Men lite varmare så startar monsunregnen åter igen över sahara. Då sväljer insjöarna som tidigare fanns där, den ev ökningen av vatten när inlandsisarna smälter. Samt att det blir ett grönskande område med växtlighet som sväljer co2. Samtidigt som svältproblemen i Afrika minskar genom att grönskan och monsunen återkommer till norra Afrika. (Finns fler öknar som är omgivet, delvis omgivet av hav, där monsunregn kommer att börja bara vi får upp medeltempen till vad som är "normalt" för jorden.)

Känns som MP sitter i en garderob och tror att dom kan läsa hur hela världen fungerar genom att tolka vad som händer i garderoben. Dom glömmer att se det stora, med jordaxelns lutning, solens intensitet, instrålning från kosmos, variationer i jorden(och solens) magnetfält.

Om dom lagt sitt krut på att förhindra stora monokulturer (vetefälten i ryssland, majs/bommullsfält i USA, stora hyggen i sydamerika mm). Jobbat för att minska syntetiska, icke naturliga ämnen och mtr(syntetiska svårnedbrytbara hormoner, legeringar och ämnen typ plaster mm som naturen inte har lärt sig att bryta ner...) att komma ut i naturen. Arbetat för ett globalt djurskydd som ger alla våra djur ett skydd att få leva så nära det naturliga som det är möjligt innan dom blir till mat och kläder åt människan, då kanske dom varit något att ta i beaktande.

Ska bli en tur till vallokalen idag, även om jag fortfarande är lite vilse om vart rösten ska hamna. V,MP, FI och SD kommer iaf inte att komma i närheten av någon röst.

Och vad blev det? Med tanke på din klimatanalys vill jag gärna undvika det partiet!
Publicerat

Intressant med ett valdeltagande på runt 50%. Det är väl fler som röstar i schlagerfestivalen... :wallbash:

Publicerat

Man får hoppas att detta blir en väckarklocka till alla Soffliggare så de går och röstar när riksdagsvalet är på tapeten.

Vilken jäkla Sandlåda det kommer bli i Bryssel ,, Ledsamt att se  :sad:

Publicerat

C har gått rätt så bra, men nu gäller det att så snart som möjligt gå ur alliansen för att om möjligt kunna ingå i den rödgröna alliansen. Det är nog enda chansen för oss som gillar jakt. Många som röstade C denna gång gör det inte till riksdagen om det innebär att en röst på C samtidigt är en röst på M.

Publicerat

C har gått rätt så bra, men nu gäller det att så snart som möjligt gå ur alliansen för att om möjligt kunna ingå i den rödgröna alliansen. Det är nog enda chansen för oss som gillar jakt. Många som röstade C denna gång gör det inte till riksdagen om det innebär att en röst på C samtidigt är en röst på M.

Med tanke hur stora MP blivit lär ett litet sketet C inte kunna påverka så mycket, i synnerhet inte i en "profilfråga" som jakt.......

Möjligen skulle C kunna få MP ekonomiska politik som är komplett hjärnlös att bli en liten smula mindre katastrofal, men det är nog det man kan hoppas på.

/T

Publicerat

Att Fi och SD gick framåt så kraftigt är nog mycket för att det är många som missnöjes röstar, många väljer dem nog för att de inte tycker de andra partierna passar. Lite som Ny Demokrati med Bert och Ian.

Publicerat

Att Fi och SD gick framåt så kraftigt är nog mycket för att det är många som missnöjes röstar, många väljer dem nog för att de inte tycker de andra partierna passar. Lite som Ny Demokrati med Bert och Ian.

Kanske.

Men det kan lika gärna vara ett klart genomtänkt val.

Det sveper en konservativ vind genom EU där bla abortmotståndare vinner mark, då röstar man på FI för att skapa en motvikt.

Miljöfrågan är EU viktigaste, lååååångt viktigare än EUs perversa bidragspolitik och bizarra jordbrukspolitik. Att sverige gör ngt för miljön är en sammanhanget meningslöst om inte frankrike gör det. Och då kanske man ska satsa pengarna där eller i Polen än göra en förbättring i svenska reningsverk för att minska nån procent kväveläcvkage. Då röstar man på MP, som därtill är tämligen EU skeptiska i övrigt.

Sedan är det 50% valdeltagande, det gör sitt till.

Det kan vara proteströstning, det kan vara en ganska genomtänkt strategi. Det man nog ska vara lite försiktig med är att dra slutsatser om att det blir lika i riksdagsvalet, för det är jag inte övertygad om att det kommer att bli.

/T

Publicerat

Angående riskdagsval, om jag förstår allt rätt kommer det att krävas mer av FI än nuvarande antal röster nationellt för att erhålla mandat i Riksdagen, men visst är omröstningen igår en klar signal om en polarisering i politiken. /Christian

Publicerat

Sedan kan det väl vara så att vissa, som tänkt rösta på Fi men inte vågat eftersom de inte trott att de ska komma in och rösten därmed skulle varit bortkastad, nu ser att det finns en möjlighet.

Publicerat

Sun Flower-så kan det nog vara, jag håller med, å andra sidan har de lika lite som MP/SD mfl en förmåga att formulera en ekonomisk strategi och vara delaktiga på riktigt i att vara statsbärande, eller med andra ord, de kommer alltid att vara ett stödparti med en särskild agenda.

/Christian

Publicerat

Håller med pmt, är det nått vi ska syssla med inom EU är det klimat och miljöfrågan. Sen är det bara för tråkigt att se att protektionistiska nationalister går framåt. Är det nått eu INTE behöver är det nationer som är protektionistiska mot varandra! Då är Europa kört! Hej Kina och Hej Ryssland. Dessutom gökas det nått alldeles för lite i Europa så vi kommer behöva en kraftig arbetsinvandring. 

Publicerat

De etablerade partierna har det svårare i EU-valet, eftersom de måste se till helheten. Enfrågepartierna/missnöjespartierna kan ragga billiga röster. I riksdagsvalet tror jag fler ser till regeringsdugligheten och synar partierna mer ingående i sömmarna vad gäller sådant som inte enbart handlar om profilfrågan. Åtminstone hoppas jag det... MP/V/Fi som största spelare i svensk politik skulle kunna få helt galna konsekvenser, och då är nog förbud mot hageljakt på fågel, fällfångst, löshundsjakt osv minsta problemet...

Du ger en kalla kårar med det scenariot, gudskelov går det att lyfta pensionen ifrån vilken kontinent som helst.
Publicerat

Inom EU ja, enbart efter övk med det land man i skriven i, om du har det som plan bör du kolla upp dina förutsättningar, många har en ATP eller inkomstpension som inte utfaller till betalning om man lämnar Sverige/EU permanent, dvs man måste vara skriven/aktiv i Sverige, men nog om det,

har ett gäng män som sitter nedanför på stortorget och vrålar "vi älskar gnaget" och beter sig allmänt pöbelmässigt, så jag har svårt att koncentrera mig. /CHristian

Publicerat
  • Författare

När ni känner att Eu vales diskutionen är urtömd eller det går att diskutera den vidare men har en ny tråd som har samma innebörd men riktar in sig på valet till riksdagen i höst här finns den, jag vet att vi har en hel hög härligga debatörer på detta forum så varsegoa.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/47914-jakten-och-riksdagsvalet-2014/

Publicerat

Inom EU ja, enbart efter övk med det land man i skriven i, om du har det som plan bör du kolla upp dina förutsättningar, många har en ATP eller inkomstpension som inte utfaller till betalning om man lämnar Sverige/EU permanent, dvs man måste vara skriven/aktiv i Sverige, men nog om det,

har ett gäng män som sitter nedanför på stortorget och vrålar "vi älskar gnaget" och beter sig allmänt pöbelmässigt, så jag har svårt att koncentrera mig. /CHristian

Hur stämmer ovanstående med detta:

http://secure.pensionsmyndigheten.se/SituationBoUtomlandsUtanforEU.html

Raggarö