Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Har gått i bössbytartankar nu ett bra tag... Och har nog bestämt mig att jag ska byta min 6,5x55 mot en ny 6,5 till nästa höst :)

Men vilken ska man ha?

Vill ha en bössa som man kan vara nöjd över länge, kanske hela livet?

Är 18år så har inte överflödigt med pengar men vill köpa något ordentligt när man ändå ska köpa.. I dagsläget har jag en cg 3000 som jag är hyfsat nöjd över, men vill byta upp mig, om de nu går :)

6,5x55 är bestämt, jagar allt med den kalibern, och de kommer jag fortsätta med!

De bössor jag kollar på är

Tikka t3 ss

Sako 75

Sako 85

Sauer 101

Sauer 202

Har också bestämt att jag vill ha ljuddämpare på.

Är det någon som vet nog om dom här bössorna och har något att tillägga om dom? Eller är det någon som säljer nån?

Mvh

• Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Jag gillar Sako och skaffade en 85 Finnlight förra året. Diggar kvalitén och känslan av bössan, samt att man kan plundra bössan i säkrat läge. Sen så har den ett kryssmagasin som rymmer 5st patroner och har en smart låsning så det är nästan omöjligt att tappa det.

Kläm och känn på bössorna och välj en som passar dig och som känns bäst :)

Publicerat

Jag gjorde samma "resa" förra hösten. Stod och vägde mellan Sauer 202 XT och Blaser R8 Proffessional. Kalibern är samma som du kommit fram till ;)

Det hela slutade med en R8, mest pga de eminenta sadelmontagen, ett sånt montage skojar man inte bort ;) Sen är Blasern i mitt tycke ett smidigare vapen.

Publicerat

Som vänsterskytt var det inte vanligt med rättvända bössor i min ungdom, framförallt var de dyra. Fick ändå en vänster Heym i 308w när jag fyllde 17. Den bössan har en rätt hyfsad skyttelista idag och ägs och praktiseras fortfarande 25 år senare. Har du ambitionen att ha den länge så är rådet att undvika plast eller syntet. Det är praktiska vapen men själlösa, de kommer och går enligt egen erfarenhet.

Publicerat

Står lite inför samma dilemma men jag känner att inget fabriksvapen som nu tillverkas ger mig det jag vill ha. Kommer därför att spara pengar och bygga ett precisionsvapen där det inte ska sparas på någonting. Kalibern blir en 6,5x55 AI.

Publicerat

Beroende på hur du jagar, men har du tittat på Tikka T3 sporter?

Publicerat

Kika på Browning Xbolt med. :)

Publicerat
  • Författare

Står lite inför samma dilemma men jag känner att inget fabriksvapen som nu tillverkas ger mig det jag vill ha. Kommer därför att spara pengar och bygga ett precisionsvapen där det inte ska sparas på någonting. Kalibern blir en 6,5x55 AI.

Känner lika jag också! Den som passar mig bäst är nog sauer 101, som är byggd på min cg 3000. Säkringen på rätt ställe, och plundrar bössan på säkert sätt.

Publicerat
  • Författare

Beroende på hur du jagar, men har du tittat på Tikka T3 sporter?

Nja.. Då känns det nästan som min cg är i klass med den, vill ju byta mot något lättare, "modernt" och helst rostfripipa..

Publicerat

Mauser M12 givetvis

Publicerat
  • Författare

Kika på Browning Xbolt med. :)

Va länge inne på att köpa en x-bolt till den här hösten. Men jag gillar inte amerikanska bössar... Annars hade nog den varit fin

Publicerat

Va länge inne på att köpa en x-bolt till den här hösten. Men jag gillar inte amerikanska bössar... Annars hade nog den varit fin

Men de tillverkas väl inte i USA?

Publicerat
  • Författare

Men de tillverkas väl inte i USA?

Inte? 

men kolla på den här filmen... test på hur bössor exploderar vid pipsprängning https://www.youtube.com/watch?v=e4AqMl1A4aQ

Publicerat

Inte?

men kolla på den här filmen... test på hur bössor exploderar vid pipsprängning

Trodde de gjordes i Japan. En sådan film säger ingenting...

Publicerat
  • Författare

Trodde de gjordes i Japan. En sådan film säger ingenting...

Okej, varför säger inte den filmen något? jag skulle inte vilja köpa en bössa som skulle kunna spränga min hand iaf...

Publicerat

Tikka T3 SS - mest för pengarna. Gick från X-bolt som jag inte fick ordning på precisionsmässigt, kanske måndex eller så hade jag för höga förväntningar. Tikkan går som en dröm!

Publicerat

Intressant att BÅDA amerikanarna sprängs..

Publicerat
  • Författare

Tikka T3 SS - mest för pengarna. Gick från X-bolt som jag inte fick ordning på precisionsmässigt, kanske måndex eller så hade jag för höga förväntningar. Tikkan går som en dröm!

Ja en sån är hög intressant! 

vart och hur mycket kostar en ny sån? Inge krångel alls med denna bössa? :)

Publicerat

Kolla om du inte kan få en varberger byggd för samma pengar.

Publicerat

Trodde de gjordes i Japan.

Eftersom det inte finns eller någonsin har funnits någon fabrik som heter Browning görs brownings lite varstans på planeten. Vanligen i någon av Herstal Groups fabriker - så de kan faktiskt vara gjorda till del i USA. Även om de vanligen görs i belgien, Portugal eller Japan.

..... En sådan film säger ingenting...

Hmmmm, hur tänkte du nu? Brownings pipmutter är ju den svagaste på marknaden.......

/T

Publicerat
  • Författare

Köper du en T3 byter du ner dig ganska ordentligt. 

Sako 75 är typ "motsvarande" och personligen föredrar jag den framför 85an.

Sauer 101 är en snikversion av 202 som är en systembössa. Ska du nu inte skjuta så mycket så du kommer att byta pipor med något års mellanrum eller vill ha flera kalibrar på en plats i garderoben så ser jag inga skäl att lägga pengar på 202an. Och det är ju inte så att det direkt tar ett kliv upp med 101/202 heller......

Ehhh - han har en Sauer90 i svensk kavaj av ull. Varför byta ner sig till en polyesterkostym?

Hur tänkte du nu?

/T

Ja de låter ju vettigt, egentligen skulle jag ju inte behöva byta bort cg... men jag tycker den är rätt tung, och speciellt om man ska ha på en ljuddämpare :/

Publicerat

Köper du en T3 byter du ner dig ganska ordentligt.

Sako 75 är typ "motsvarande" och personligen föredrar jag den framför 85an.

Sauer 101 är en snikversion av 202 som är en systembössa. Ska du nu inte skjuta så mycket så du kommer att byta pipor med något års mellanrum eller vill ha flera kalibrar på en plats i garderoben så ser jag inga skäl att lägga pengar på 202an. Och det är ju inte så att det direkt tar ett kliv upp med 101/202 heller......

Ehhh - han har en Sauer90 i svensk kavaj av ull. Varför byta ner sig till en polyesterkostym?

Hur tänkte du nu?

/T

Jag tänkte som så, att ts VILL byta bort sin Sauer, inte behålla den. Och är bössor som T3 i listan på bytesobjekt så bör Xbolten också ingå där.

Jag kan lista det jag gillar bäst bland knökmatare vilket är gamla Tikkor som mina två m55or, men ts lista gav att han inte delar min smak så då föreslog jag en utelämnad modell som enligt mig passar bland de föreslagna.

Publicerat

Eftersom det inte finns eller någonsin har funnits någon fabrik som heter Browning görs brownings lite varstans på planeten. Vanligen i någon av Herstal Groups fabriker - så de kan faktiskt vara gjorda till del i USA. Även om de vanligen görs i belgien, Portugal eller Japan.

Hmmmm, hur tänkte du nu? Brownings pipmutter är ju den svagaste på marknaden.......

/T

Vet att det är ett företag men uppgift att bejaka intresset för en viss herres patent.

Jo jag menar att vi inte vet vad man vidtagit för åtgärder efter filmen. Det kan även röra sig om tillverkningsfel. Skulle det ske upprepade gånger hade man troligt plockar bort de från handlarna.

Att EN bössa felar vägrar min träskalle se som skäl nog för att avstå från att hantera en.

Publicerat

Jag tänkte som så, att ts VILL byta bort sin Sauer, inte behålla den. Och är bössor som T3 i listan på bytesobjekt så bör Xbolten också ingå där.

Två fel blir inte mer rätt än ett......

Om nu inte TS vill byta ner sig är det inte A/X-bolt som ska med, det är T3 som ska bort......

Jag kan lista det jag gillar bäst bland knökmatare vilket är gamla Tikkor som mina två m55or, men ts lista gav att han inte delar min smak så då föreslog jag en utelämnad modell som enligt mig passar bland de föreslagna.

Nja - det är väl just det den inte gör.....

/T

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.