Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Min Sauer har gått runt 80000 skott. Det är ju inte orginalpipa på den om man säger så. Kom på att den inte gått klanderfritt slagstiftet är bytt ;)

Oj, en halv miljon kronor genom pipan...
  • Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Min Sauer har gått runt 80000 skott. Det är ju inte orginalpipa på den om man säger så. Kom på att den inte gått klanderfritt slagstiftet är bytt ;)

Det var sannerligen inte dåligt! Respekt på det!

Publicerat

Oj, en halv miljon kronor genom pipan...

I dagens fabrikammopriser skulle det vara något sådant.
Publicerat

Ingen av ovanstående.

Ta dig över sundet, besök tex Hunter House. När du finner en S&L mod 100 i ok skick så köper du den. Färdigt!

Dessa kan finnas i Sverige men de få jag sett (2 st)har varit vanhelgade iform av stygga ingrepp på kolv, kapade pipor och fula stora dämpare. VARFÖR GÖR MAN SÅ på ett vapen som innehar en helt fantastisk balans och kolv som original???

Mod 100 skall om jag förstått det rätt vara bland det finaste som byggts i repterstudsar väg. (I knökmatarväg dvs! )De gjordes inte i stor utsträckning och få kom till Sverige. Vi hade ju redan 1900, Varberger, Tikka och Sako. Någon med mer kunnande få gärna fylla på med info kring mod 100! Vet bara att den testades i jaktpress för ett tag sedan.

Bild på bössan finns i artikeln. http://www.jaktojagare.se/kategorier/bocker/schultz---larsen--danska-studsare-i-varldsklass/

Publicerat

Otroligt vacker bössa! :)

Publicerat

Ingen av ovanstående.

Ta dig över sundet, besök tex Hunter House. När du finner en S&L mod 100 i ok skick så köper du den. Färdigt!

Dessa kan finnas i Sverige men de få jag sett (2 st)har varit vanhelgade iform av stygga ingrepp på kolv, kapade pipor och fula stora dämpare. VARFÖR GÖR MAN SÅ på ett vapen som innehar en helt fantastisk balans och kolv som original???

Mod 100 skall om jag förstått det rätt vara bland det finaste som byggts i repterstudsar väg. (I knökmatarväg dvs! )De gjordes inte i stor utsträckning och få kom till Sverige. Vi hade ju redan 1900, Varberger, Tikka och Sako. Någon med mer kunnande få gärna fylla på med info kring mod 100! Vet bara att den testades i jaktpress för ett tag sedan.

Bild på bössan finns i artikeln. http://www.jaktojagare.se/kategorier/bocker/schultz---larsen--danska-studsare-i-varldsklass/

Såg idag att där är en M/100 på väg in hos Torsbo, inväntar bilder på den med spänning.

Där står ju annars en väldigt fräsch M/65DL i 6,5x55 på Torsbo, verkar närmast vara i nyskick.

Mvh

Joacim

Publicerat

Struler din bosse? Finns det kande fel eller svagheter med Sauer 90/ CG 3000?

Vh Lars

Publicerat

Ja man ska skjuta bra mycket för att ett remington, tikka, Sako, Ruger, sauer, You ficking name it lås ska haverera, måndags ex. Finns hos alla tillverkare.

Suregon lås till ända vapnet är ett jävligt bra val, lika så ett mauser 98lås, för den som vill köpa en fabrikspang så köp nått som är beprövat, och sluta lyssna på vad folk säger på skjutbanan, be å få prova istället :) det ska skramla lite när slutstycket är öppet, det ska gå och öppna slutstycket med pekfingret efter ett avlossat skott.

Publicerat

Köpa dansk studsare....som att köpa skidor tillverkade i Kenya?  :wink:

Publicerat

Med tanke på att den danska alltid varit minst i nivå med den tyska vapenproduktionen så nä, däremot kanske man ska undvika den primitiva svenska i jämförelsen.

/T

Publicerat

Spetsen möjligen, men knappast bredden och kulturen. 

Som vanligt förstår vi HVA-hedningar inte storheten i danskt craftmanship och därför har bössorna inte slagit bland den svenska flanellen. :rolleyes:  

Britter och danskar har ju absolut fin gammal jaktkultur men riffeljagt är nåt som svårligen förknippas med denna. Varberger var väldigt influerade av S&L i sin ergonomi, gick väl inte så bra för dem heller.

Nåt som hedrar S&L är deras välvilja att tillverka vänstervevade vapen. Men det till trots, ser omöjligen varför man skall välja bort tyska vapen i samma prisklass för en S&L? 

Publicerat

Spetsen möjligen, men knappast bredden och kulturen. 

Både i bredd och spets..... Kulturen, tja - de jagar en hel del rå och hjort så varför inte. Men dansken har till skillnad från svensken förstått att bra vapen kostar.

Som vanligt förstår vi HVA-hedningar inte storheten i danskt craftmanship och därför har bössorna inte slagit bland den svenska flanellen.  :rolleyes:  

Inget som kostar har "slagit" i Sverige - skitbössornas förlovade land..... Vi lever i ett vapenkulturellt u-land.

Britter och danskar har ju absolut fin gammal jaktkultur men riffeljagt är nåt som svårligen förknippas med denna. Varberger var väldigt influerade av S&L i sin ergonomi, gick väl inte så bra för dem heller.

Varberger drabbades av samma problem som Husqvarna före dem gjorde - det blev för dyra vapen..... När det gäller Varberger så kombinerades det med en tämligen inkompetent ledning.

Nåt som hedrar S&L är deras välvilja att tillverka vänstervevade vapen. Men det till trots, ser omöjligen varför man skall välja bort tyska vapen i samma prisklass för en S&L? 

Kanske inte välja bort, men du ska nog titta lite mer på S&L innan du väljer bort dem. 

/T

Publicerat

Sako_Finnbear

Visst är de! :-)

Joacim

338, samma kaliber som den som testades i Jaktmarker&Fiskevatten. Testaren var helt lyrisk. Tydligen helt ok att skjuta med pga mästerlig stockning.

Sakofil

Svag magasinspärr, tappade magasin. Krånglande säkring. Mycket välskjutande men behöver mer omvårdnad än vad nordbor orkat ta sig för och sannolikt därför ett överdrivet dåligt rykte.

MKJ

Varberger hade i en annan regi kunnat blivit något att vara stolt över i både bredd och spets. Titta på Hur Varberger ser ut och fungerar efter att Stenmark köpte upp märket. Kanon bössor!

PMT

Undrar en sak. Hur står sig en modell 100 mot de allra främsta bultbössorna historiskt. Vad är din bedömning av modell 100? :-)

Publicerat

.......

PMT

Undrar en sak. Hur står sig en modell 100 mot de allra främsta bultbössorna historiskt. Vad är din bedömning av modell 100? :-)

De främsta är nog duktigt out of reach - då får du nog ta en Jensen eller PL för att nivån ska hamna rätt. En S&L kostar inte som en Jensen eller PL heller så jämförelsen är liksom inte närheten av rättvis.

Men missföstå mig rätt här - det är en fenomenalt välgjord bössa - smäcker och med en balans du normalt sett inte hittar i den prisklasen, därmed eoner framför det grovhuggna lågprisskrotet vi normalt ser i kasunerna i Sverige.

T

Publicerat

Danskt är ett alternativ, speciellt som det inte längre finns svenskt  :wink:

Publicerat

Ingen av ovanstående.

Var väl också Tyrefors som fått tag på ett ex i 'mint condition'...i 338 win mag...och skrev en recension av bössan som var helt översvallande positiv :-)
Publicerat

Har skummat tråden lite. Hittills verkar ingen ha nämnt den gamla M98:an?

Jag är ingen driven kulskytt överhuvudtaget, men har blivit saligt förälskad i denna mekanism. Den är enkel att sköta, genial i sin konstruktion och lider inte, i mitt tycke, av problem med slutstycksgången som ofta görs gällande.

Har haft 4 st i olika kalibrar och de är de bössor jag ångrar att jag gjort mig av med... :(

Finge jag välja skulle jag vilja ha min nästan oskjutna 640 med FN-mekanism i 8x57 tillbaka. Sanslöst mycket bössa för den tusenlappen den kostade...

Nu ska en annan M98 in i mitt skåp, en hva 246, in i mitt skåp.

Billigt - ja

Bättre än en ny T3 - ja ca 12000kr bättre ;)

/M

Publicerat

Danskt är ett alternativ, speciellt som det inte längre finns svenskt  :wink:

Nä, om du tvingar mig kvar i norden handlar jag 10ggr hellre finskt, built to last.

Publicerat

Nä, om du tvingar mig kvar i norden handlar jag 10ggr hellre finskt.

Det gör inte jag - inte för att jag skulle nedlåta mig till nesan att behöva inhandla något så hysteriskt avtändande som en sketen studsare med magasin....... Men om nu jag skulle tvingas så köper jag hellre en S&L eller en Jensen än en (numera) ganska trist gjord Sako-bössa.

Men det beror förmodligen på att jag provat en del S&L och en Jensen. i det ljuset är en Sako ganska fjantig och en T3a direkt meningslös.

/T

Publicerat

Vet inte hur Sako 85 är kvalitetsmässigt men jag tycker nog att 75an är en bra bössa. Åtminstone är jag

väldigt nöjd med min Sako 75 Deluxe.

Publicerat

pmt

Ja det förvånar mig inte ett dugg, känner mig inte så extravagant i mina val av vapen på nåt sett. Men är förtrogen med att danskarna startade sin produktion med hjälp av skrotade maskiner från Suhl på 1900-talet. Så vilka i jämförelse som står för vapentradition behöver vi inte bråka länge om.

Nisch företagande är ju inte olagligt heller, antingen väljer man ju intjäning via volym som tex amerikanare eller som exempelvis Heym skapa kvalité i mindre numerärer och ta betalt för det. S&L vill gärna vara Heym eller S&S med stolta traditioner och kryddar med lite hemmagjord dansk räksallad, men....

Beträffande Varberger så köper jag inte att det bara var inkompetent ledning och undermålig marknadsföring som välte lasset. Kreativa och kvalitativa produkter finner oftast en marknad på nåt sett, om inte annat via en driven konkursförvaltare via ett nedskrivet konkursbo. Kunde man inte ta tillräckligt betalt för produkten utifrån produktionskostnad saknade den antingen det ena eller det andra i ovan mening.

Att jämföra en dansk studsare med en finsk dito är mycket som att jämföra en dansk jägare med en finsk jägare. Är inget snack om vem jag föredrar att jaga med då jag har erfarenhet av bådadera.

Publicerat

pmt

Ja det förvånar mig inte ett dugg, känner mig inte så extravagant i mina val av vapen på nåt sett. Men är förtrogen med att danskarna startade sin produktion med hjälp av skrotade maskiner från Suhl på 1900-talet. Så vilka i jämförelse som står för vapentradition behöver vi inte bråka länge om.

Nu började absolut inte den danska vapenproduktionen där..... Den började långt tidigare än så. Det var tex danskarna som uppfann konceptet med kulsprutegevär i slutet på 1800-talet. Den underkalibrerade projektilen är även den en dansk uppfinning liksom pansarbrytande hårdmetallprojektiler.

Nisch företagande är ju inte olagligt heller, antingen väljer man ju intjäning via volym som tex amerikanare eller som exempelvis Heym skapa kvalité i mindre numerärer och ta betalt för det. S&L vill gärna vara Heym eller S&S med stolta traditioner och kryddar med lite hemmagjord dansk räksallad, men....

Nu håller jag S&L för att göra bättre grejor än Heym och Sauer.

Det man kan konstatera är att S&L fortfarande lever och levererar bra och prisvärda jaktvapen till relativt sett anständiga pengar. Det är långt mer än man kan säga om de svenska (RIP) och finska (italienska) tillverkarna.......

Beträffande Varberger så köper jag inte att det bara var inkompetent ledning och undermålig marknadsföring som välte lasset. Kreativa och kvalitativa produkter finner oftast en marknad på nåt sett, om inte annat via en driven konkursförvaltare via ett nedskrivet konkursbo. Kunde man inte ta tillräckligt betalt för produkten utifrån produktionskostnad saknade den antingen det ena eller det andra i ovan mening.

Nu var Lakelander/Varberger/Kongsberg knappast speciellt kreativa eller högkvalitativa - en ganska normal pushfeed konstruktion inspirerad av Remmys 700:a. Men en produkt som det fanns ganska många som gjorde på den tiden det begav sig - inte minst i Finland men som även gjorts i Sverige (HVA1900 & CG2000). Då behöver man bara lite småtaskig leveranssäkerhet och inkompetent ledning för att det ska gå på putten - det var ju knappast så att det var en unik konstruktion som gick i graven där.

/T

Publicerat

Det gör inte jag - inte för att jag skulle nedlåta mig till nesan att behöva inhandla något så hysteriskt avtändande som en sketen studsare med magasin....... Men om nu jag skulle tvingas så köper jag hellre en S&L eller en Jensen än en (numera) ganska trist gjord Sako-bössa.

Men det beror förmodligen på att jag provat en del S&L och en Jensen. i det ljuset är en Sako ganska fjantig och en T3a direkt meningslös.

/T

Intressant observation. Men i stället för att bara klaga på det som andra gillar så varför inte upplysa oss som inte vet om vilka bössor som är så upphetsande? 

Är också nyfiken på vad det är som gör att en Sako är fjantig. Detta kan bli riktigt lärorikt för många här, så spara inte på krutet nu  :tongue:

Publicerat

Intressant observation. Men i stället för att bara klaga på det som andra gillar så varför inte upplysa oss som inte vet om vilka bössor som är så upphetsande?

Är också nyfiken på vad det är som gör att en Sako är fjantig. Detta kan bli riktigt lärorikt för många här, så spara inte på krutet nu :tongue:

Nu är PMT en finsmakare, en man med kunskap samt en sanningssägare så vi får ha för vana att bemöta de sakliga svaren som även öppnar för vårt egna tänkande.

Sedan är det väl knappast lätt att vara ödmjuk om man alltid (oftast) har rätt....

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.