Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Inte ytterligheter - det är bara en jäkla skillnad på "bra bössa" och "bra bössa för mina behov" som regel.

/T

Håller med, har en blaser (bäste pipbytare) för just mina behov, men finns det bättre bössor. Absolut.

Att jag just valde pipbytare är pga vapengarderoben.

Sen finns det belackare (mindre förstående) som säkert hävdar att det räcker med en bössa.

Nope, nej. Det gör det icke. Inte för mig o min jakt.

Sen är det för mig en gåta, att inte förstå skillnaden mellan "bra bössa och bra bössa för mina behov".

• Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Jag har vinflaskor i källaren som idag betingar 2500 kr pga att det anses av vissa förståsigpåare vara en god årgång i ett visst distrikt av en god vinmakare men för mig har den påstådda kvaliteten inget upplevt värde. Mina smaklökar tar slut vid ca 150-200 spänn/flaskan. Jag kan uppskatta skillnaden mellan Tinto 50 spänn och en mustig Syrah för 150 men där tar mitt upplevda värde slut oavsett lokal, sällskap eller måltid. Skabbig parallell kanske men good enough är subjektivt och kan inte viftas bort som trams. Är jag inte nöjd så köper jag nåt annat.

Publicerat

Jag har vinflaskor i källaren som idag betingar 2500 kr pga att det anses av vissa förståsigpåare vara en god årgång i ett visst distrikt av en god vinmakare men för mig har den påstådda kvaliteten inget upplevt värde. Mina smaklökar tar slut vid ca 150-200 spänn/flaskan. Jag kan uppskatta skillnaden mellan Tinto 50 spänn och en mustig Syrah för 150 men där tar mitt upplevda värde slut oavsett lokal, sällskap eller måltid. Skabbig parallell kanske men good enough är subjektivt och kan inte viftas bort som trams. Är jag inte nöjd så köper jag nåt annat.

Under 500kr gränsen är det väl ppk som räknas?

Publicerat

Titta på en flång ny Sako. Och sedan tittar du på en 30 år gammal Sako eller Tikka eller S&L. Så förstår du också varför Sako som numera vill ses lite som en mellanprispang eller än hellre en premiumpang är tramsiga - så usel finish och passning som de har i dag är närmast förolämpande för den prisklassen. Tittar du på en Heym eller en Sauer så var de med bättre för 30 år sedan - men de har inte sjunkigt riktigt lika tragiskt djupt som Sako gjort.

Sedan tittar du på en flång ny S&L, och inser att de är som de var för 30 år sedan. Däri ligger skillnaden. Det är som att titta på en Tikka m/65 eller m/55 mekanism. Snyggt, välgjort, bra passning, snygg blånering, inga jävla verktsygsspår i lådan eller apigt magasin som inte är rätt justerat från fabrik.

/T

Håller med om att Sako bla har väldigt dålig passning på vissa bössor, och bättre på andra. Detta problem

drogs även 75an med, fast kanske inte i samma utsträckning. Men som helhet ser jag ändå 75an som en

robust och bra bössa. Men den slår inte min gamla Finnbear, där är passning och kvalitet som heter duga. :)

Publicerat

Så sant, en bra bössa är en bössa som är bra just för dig och dina ändamål. pmt är nog pinsamt medveten om att hans egna uttalanden gjorde att han talade bort sig. Och då är det lättast att börja babbla om något annat.

Pmt (som jag stunddom hamnar i dispyt med) anför fakta i den här tråden, medan du tycks ha fastnat i vanföreställningar om att din åsikt och envishet kan förvandla skräp till guld.

Publicerat

Ursäkta, jag har inte ens nämnt vilken bössa jag föredrar. Men jag försöker heller inte provocera och sitta på höga hästar och kalla andras bössor för fjantiga och meningslösa. 

Publicerat

Men jag försöker heller inte provocera och sitta på höga hästar och kalla andras bössor för fjantiga och meningslösa.

Nej, det ska man naturligtvis inte göra.

Personligen så tycker jag faktiskt att många dyra "lyx" fabriksvapen är meningslösa.

Just för att de är och förblir fabriksvapen, ingenting annat.  Tillverkaren har snyggat till en standardmodell och tar sen bra betalt för det.

Publicerat

Jag har vinflaskor i källaren som idag betingar 2500 kr pga att det anses av vissa förståsigpåare vara en god årgång i ett visst distrikt av en god vinmakare men för mig har den påstådda kvaliteten inget upplevt värde. Mina smaklökar tar slut vid ca 150-200 spänn/flaskan. Jag kan uppskatta skillnaden mellan Tinto 50 spänn och en mustig Syrah för 150 men där tar mitt upplevda värde slut oavsett lokal, sällskap eller måltid. Skabbig parallell kanske men good enough är subjektivt och kan inte viftas bort som trams. Är jag inte nöjd så köper jag nåt annat.

Inte visste jag att du var vinkännare också. Själv kan jag skilja på rött och vitt vin....;)

Fast jag skjuter ju iofs med tikka, så jag begriper väl inte bättre!;)

mvh/Urban

Publicerat

Pmt (som jag stunddom hamnar i dispyt med) anför fakta i den här tråden, medan du tycks ha fastnat i vanföreställningar om att din åsikt och envishet kan förvandla skräp till guld.

Förlåt att jag drog jämförelsen med grillarna. Märker att den var alldeles för invecklad för somliga i målgruppen.

Publicerat

O jag som tycker sambon har skinn på näsan, men du måste ha en hel valk :D

Publicerat

O jag som tycker sambon har skinn på näsan, men du måste ha en hel valk :D

Man kan få det om man växer upp med tre storabrorsor. 

Publicerat

Vi tar allt på en gång nu. Marko. "Sen är det för mig en gåta, att inte förstå skillnaden mellan "bra bössa och bra bössa för mina behov"."

Jag ska lösa gåtan åt dig  :thumbsup:  En bössa kan ha hur bra kvalitet som helst, och vara hur bra som helst, men om det är en vänstermodell så är den inte bra för mig som är högerskytt. 

Publicerat

Nu skall jag säga emot PMT. Det är alltid lite extra intressant...

Jag vänder mig mot begreppet att kvalitet bara kan mätas med en linjal. Jag påstår det motsatta. Kvalitet är som skönhet. Det sitter i betraktarens öga.

Nu finns det många parametrar inom begreppet kvalitet där man kan mäta med en och samma linjal. Men börjar man se det lite bredare så blir det mer komplicerat. Och hur ställer man olika kvalitetskrav emot varandra? Och då blir det än mer komplicerat eftersom kvalitet börjar hamna vansinnigt nära specification.

Låt oss ta en så enkel parameter som rosttröghet. En bil som rostar sönder på en slaskvinter vill väl få av oss anse hålla någon högre kvalitet.

Men samma bil kanske är helt ren från rost efter 30år i någon amerikansk öken. Har den bilen då högre eller lägre kvalitet än en bil där allt är samma utom rostskyddsbehandlingen som dock innebär att det efter 5 år är omöjligt att avgöra om den från början röda bilen numer är brun eller orange?

Det ena är funktion och det andra estetik kanske någon säger.

Tja men innebär det verkligen att passningen mellan kolvträ och metall håller högsta kvalitet så snart den inte är "fel" på ett sätt som påverkar träffbild och hållfasthet? Kan nog sätta en peng på att PMT inte tycker så men jag är 100% säker på att det finns ett gäng inom min egen bekanntskapskrets som inte skulle bry sig för 5 öre så länge precision och hållf är säkrade. Nu vet jag inte om det finns någon "antaagonistisk" egenskap sett till passform bortsett från tid och kost. Men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon...

Värdet av kvalitet sitter i betraktarens öga, men kvalitet kan bara mätas på en skala.

Visst - vi kan föra resonemanget runt kolvinpassningen.

Kvalitet bruka man lista i följande ordning:

konstruktion

material

inpassning

och de brukar prioriteras i samma ordning, men det är fel - de ska prioriteras i omvänd ordning. Allt faller om inpassningen är slirig - sedan kvittar konstruktion och material om inpassningen i alla fall fladdrar för då kommer skrället ändå att slås än fladdrigare med tiden.

I princip ingen som inte vill bli offentligt utskrattad hävdar att Baikal-bockarna som kostar nästanb inget är en speciellt bra bössa - men om man värderar den enligt konstruktion, material och passning så blir det en ganska bra kreation - det är ju när allt kommer kring en B25-kopia, men materialet är svajigt och inpassningen som regel ett skämt. Men nu är det allt annat än en bra bössa - det enda vettiga med den är konstruktionen - men vad nyttar den till om allt annat suger?

En halvbra konstruktion i halvbra material kommer att hålla länge givet att den är snortät.

Etc, etc etc etc.....

Vad är hållfasthet? 1000 skott, 100 000 skott?

Precision. vad kan man acceptera? 10mm pga kolvflex? 5mm? 0mm? 5mm nu och 10 mm om 100 000 skott?

Sedan kommer frågan, vad är en "tät" passning värd sett till att det inte kommer in en massa bröte i låsarna?

Det vi kallar bra kolvrträ är tätt och har fibrerna i rätt riktning (kolven är lagd rätt på kolvämnet), desto tätare och kompaktare trä desto bättre, då blir faktiskt en "snygg" kolv ofta också faktiskt den starkaste givet att den passas in rätt. Samma sak gäller kolvens slitstyrka - en bra träbit är så pass hård att det inte blir märken i den - att jämföras med det "balsaträ" många bössor har numera. Vilket värde har det?

Du voltar ner i samma resonemang som innan - "bra bössa" eller "bra bössa för dig".... När jag ser halvrisig inpassning på en flång ny bössa som kostar mer en det turkiska lågprisjunket så blir jag förbannad - det är inget annat än en ren förlämpning mot mig som kund.

Det enda man kan säga egentligen bara ligger i betraktarens öga i kvalitetsbegreppet är gravyren - den kan vara snygg eller inte alls snygg. Värdet i den ligger enkom i hur man själv värderar gravyren - men det är det enda.

/T

Publicerat

Ja fast skilj på kvalitet och specifikation där det går. För de flesta av oss är en Renault Megane av senaste modellen ett bättre val än Renaults senaste F1 bil. Men det handlar då inte om kvalitet. När det gäller 199 kronorsgrillen så har man försämrat alla parametrar för lyckad matlagning jag kan komma på till förmån för lägre pris.

Jag håller alltså trotts mitt tidigare inlägg med PMTom att det finns produkter som håller så tveksam kvalitet att det vilar ett löjjets skimmer över eventuella försök att framställa produkten som något annat än skräp. Billiga viner och 199 kronorsgrillar hör definitivt dit.

Publicerat

Jag gillar min Winchester 70 som fått en ny Lilja-pipa, nytt Timey-tryck och en glasfiberstock som jag bäddat själv. Riktigt skjutsäker bössa med fantastisk precision. Kostat mig under 15000 totalt. Den är så jäkla bra att D'Arcy Echols valt att kopiera min bössa :yes:

Publicerat

Ja fast skilj på kvalitet och specifikation där det går. För de flesta av oss är en Renault Megane av senaste modellen ett bättre val än Renaults senaste F1 bil. Men det handlar då inte om kvalitet. 

Nä, då handlar det om prestanda. Då faller dessvärre Megane bort - på både kvalitet OCH prestanda, jag vet för jag har haft en.... Maken till skitbil får man ju leta efter. Gladast var nog Verdexa i Trelleborg när jag bytte bort den - jag körde på garantin under 3 år från alla reparationerna....... Så den var inte dyr i underhåll för min del, men jag hade ju aldrig bilskrället hemma.....

Sedan är det ALLTID så att BEHOVET ska styra inköpet, inte kvaliteten. Kvaliteten anävnder man för att rangordna - därefter köper man det man behöver, vilket mycket väl kan vara en Baikalbock för 6000kr. Men det beryder inte att det ryska soveljärnet är "best buy" för alla. Det är det definitivt inte för min del eftersom jag förmodligen skulle skjuta slut på en slik bock på runt ett år eller möjligen två med lite tur. Att köpa en Perazzi om man ska skjuta eh hare eller två för kompisens stövare om året är likaledes udda - visst man kan ju göra det om man vill och har råd, men det är då knappast behovet som styr det inköpet utan "vill ha".

/T

Publicerat

Hur långt är ett snöre?

Nu lägger jag locket på den här sandlådan och rekommenderar starkt de som käftar enbart för käftandets skull att tänka om, för sånt har vi sällan överseende med här inne som bekant! Diskussioner gillar vi och man behöver heller inte vara av samma åsikt, men sånt här? Nope, det går inte hem.

Jämta - moderator

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.