Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Ska tillägga att jag vid båda tillfällena försökt avfyra vapnet men då slagstiftet frusit så har det inte gått. Det har inte heller gått att säkra vapnet utan det har smällt när jag rört slutstycket fast säkringstangenten varit i säkrat läge.

Säker på att det inte beror på bristande vapenvård eller felaktig olja?

• Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Ser två alternativ :cool: då kalibern var 6,5X55.

En bra begad Tikka M65 om budgeten är begränsad. Continentalen är fin men tung så en standard duger bra.

Är den mera frikostig så må en Blaser R8 duga.

Publicerat

Har Browning verkligen några patent att bevaka? Kan väl inte vara J.M's uppfinningar i så fall. Är väl +100 år sedan han uppfann något?

Jo, "Browning" alltså firman Browning har en del patent än..... Även om de krasst sett hör till Herstal Group. John Moses Brownings patent är liksom "long gone", hans sista togs ut 1926 strax innan han dog.

Men firman Browning egentligen sitt ursprung i den verkstad John Moses öppnade med sina bröder, när han sedan inte fick gehör för sina idéer åkte han till FN i Liege. I avtalet med FN hade John Moses ensamrätt i USA, medan resten fick FN sälja i sitt eget namn. B25orna är alltså inte märkta "Browning" utan FN och "Browning patent depose" i Europa.

Under John Moses succé i Liege kom så firman Browning att bevaka patenten, samt att sälja vapnen från FN.

Senare togs firman över av hans ena son, Val Browning. Men var en ren försäljningsorganisation som tex Normarks eller Classic. Med tiden kom FN att köpa upp firman och sedan delade Herstal Group upp FN och Browning i det att den militära produktionen säljs under namnet FN och den civila under namnet Browning.

T

Publicerat

Jaha, jag skriver väl någon rad jag också då...

Av de uppräknade bössorna hade jag nog valt Sako 75, trots Monte Carlo kolv.

Men kanske ännu hellre en Sako AV från mitten/slutet av 80- .  Bland de finaste Sakobössorna enligt mig.

Sen finns det ju flera fabrikat: Heym, Tikka, Steyr, osv...

Men vill du verkligen satsa på en "bössa för livet" så är custom eller semi-custom alternativen de trevligaste.

Så spar ett tag till, och fortsätt med CG:n så länge.

Publicerat

Äh känner inte för o reta pmt idag så tar bort min kommentar. Sidelock gjorde det så fint sist så vi suger på den karamellen ett tag till :D

Publicerat

Finsk sisu! Tysk tupperware går fetbort i min bok.

Publicerat

Säker på att det inte beror på bristande vapenvård eller felaktig olja?

Om det är fel på CLP break free olja så ja men annars beror det på is som bildas då temperaturen pendlar runt och strax under nollan. Isen fryser/klämmer fast slagstiftet då den expanderar längst bak och när man trycker av så förmår inte upphaket låsa igen. Däremot går det att säkra bössan så det ser ut som att den är säkrad men när man tar i slutstyckshandtaget så släpper isen och det smäller.

Publicerat

Ok, otäckt fenomen onekligen!

Publicerat

Som jag gnatat om tidigare. Less is more! ju enklare desto bättre, i alla fall på jaktvapen. Överarbetade krims krams konstruktioner kan gott bli kvar i designerns ego, i skogen hör de inte hemma. 

Publicerat

Tror inte det är nån vits med att "försöka" skaffa en bössa för resten av livet, om man nu inte är hyffsat nära.

Bättre att testa lite olika och köpa den som känns bäst för dig, sen har du den tills du hittar nått bättre.

Har själv 6 bössor och är tveksam om någon av dom kommer att vara kvar till den dagen jag faller ur tiden.

Verkar alltid hitta nått annat jag vill ha, och enda sättet att fixa det är att dom ändrar lagarna så man får ha så många bössor man själv vill...

/Baner

Publicerat

Har gått i bössbytartankar nu ett bra tag... Och är 18 år

I dagsläget har jag en cg 3000 som jag är hyfsat nöjd över.

6,5x55 är bestämt, jagar allt med den kalibern, och de kommer jag fortsätta med!

Gå in i en butik och titta på behagnathyllan. Den som bäst kan svara på dina frågor om vilken bössa du ska ha är du själv.

Känn, kläm och provskjut.

Om du nu, vid 18 års ålder sedan länge velat byta bössa från en du är nöjd med kommer du att byta igen. Oavsett vad du köper.

ALLA gevär som står i handlaren begagnathylla går att jaga med. Bara att känna efter vad du vill ha.

Publicerat

Som jag gnatat om tidigare. Less is more! ju enklare desto bättre, i alla fall på jaktvapen. Överarbetade krims krams konstruktioner kan gott bli kvar i designerns ego, i skogen hör de inte hemma. 

Jag för egen del är beredd att hålla med. Bössan ska funka även om man slår en hel näve grus i den ungefär.

Vill ha en enkel hederlig konstruktion, och har hittat det i mina Sako bössor.

Publicerat

Bössan ska funka även om man slår en hel näve grus i den

Jaha?

Det gör ingen av mina bössor, har aldrig gjort. Men så är jag inte speciellt erfaren heller...

Publicerat

Jaha?

Det gör ingen av mina bössor, har aldrig gjort. Men så är jag inte speciellt erfaren heller...

Var ju lite överdrivet kanske. Men ni förstår hur jag menar ungefär, det ska vara en oöm bössa. ;)

Publicerat

hur full är din garderob?

om du har platser kvar kan du väl behålla cg'n och skaffa ett lätt kompletteringsvapen. en snikvariant är ju att köpa en äldre m98 för en spottstyver och sätta på en modern kolv, laminat eller syntet. 

Publicerat

Var ett par år äldre en dig när jag köpte första bössorna och dem har jag 25år senare kvar bägge två, så det är inget måste att byta även om det hörs så. En Tikka 658 som skjuter rakt fortfarande och så där lagom skött, blir kvar så länge den håller hop. Med en ny pipa nån gång överlever den säkert mig.

MKJ var inne på träkolv och det tror jag oxå på om man vill ha själ i bössan under tid.

/50cent

Publicerat

Kan du tänka dig en 308win istället så tycker jag att du ska kika på thompson center Icon. Mycket bössa för pengarna men ganska tung.

Publicerat
  • Författare

Kan du tänka dig en 308win istället så tycker jag att du ska kika på thompson center Icon. Mycket bössa för pengarna men ganska tung.

Nja, jag är fast vid 6,5 just nu...

Publicerat
  • Författare

Sako 75 verkat alltså vara den bössa jag borde satsa på?

Skulle gärna täbka mig köpa en sån... Men när man kollar på internett så hittar jag ingen? Någon som vet vart man kan köpa? Eller någon som har en? :)

Publicerat

jag har haft 2 sako 75 or och dom är riktigt fina, det jag vill säga är att man kan köpa nått till säkringen, byta ut knappen mot en där man även måste trycka in en knapp för att osäkra.

jag kände obehag då jag två gånger som passkytt såg att mitt vapen vapen var osäkrat.

lite därför jag köpt helix o r8a, men det är ju lite över budget.

Publicerat

Kan starkt rekommendera Sako 75! Jag är supernöjd med min 75 Deluxe 30-06. :) Robust bössa som

alltid tar där man siktar, och aldrig varken matningsproblem eller klick. Viktiga saker tycker jag!

Publicerat

Jag tror man skall vara försiktig med att lägga slantar på kaliber 6,5X55, det kommer troligen ett nytt klass 2 beslut så småningom även om det går med snigelfart, men när det kommer så är beslutet taget och då kan man gnälla hur mycket man vill.

Ett nytt klass 1 vapen med lite kvalitet och väl skött kan du skjuta upp till 50.000 skott med. Du kommer alltså aldrig att hinna slita ut bössan.

​Jag har använt min Sauer 101 i -17 grader och det krånglar inget. Att byta pipa till klass 3 (t ex .22wmr) eller prisvärt övningsskytte (,22lr) har jag skaffat en annan bössa, precis lika bra. En CZ Brno 455.

​Alla pipbyten känns mer eller mindre meningslösa och ingenting att lägga pengar på. Nästan alla begagnade vapen jag varit i kontakt med har haft många ägare pga det är något trassel på någon nivå eller att det syns på inskjutningstavlan att något har hänt. Därför köpte jag nytt till ett vettigt pris och köpt mig fri från alla problem. Du kan få ett begagnat vapen till ett bättre pris men du vet inte riktigt vad du köper. Det är klasskillnad på nytt och begagnat.

Jag har varit iväg dagligen under helgen och kanske skjutit 80 skott med min Sauer, jag kanske kommer upp till 200 under året. På 10 år är det 2.000 typ och den är fortfarande ny. Den kostade 13.900 med allt.

Köp en ny bössa till att attraktivt pris och behåll den, så tänkte jag, det blev en 308 med fina resultat på vallen.

Publicerat

Förmodligen kommer 6.5 pipan vara utskjuten innan nåt regelverk ställer till det.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.