Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Sako 75 alt Tikka 695 i 6,5x55 kommer att bli perfekt!

Att 6,5x55 kryper ner till klass2 är ingenting man överhuvudtaget behöver sörja för i dagsläget. OM det öht blir av så är det långt in i framtiden. Köp en 6,5:a skjut och njut, ta bekymren eftersom de dyker upp. OM de dyker upp som sagt.

• Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Att köpa begagnad kvalitet är alltid bättre än nytt billigt (FÖR billigt alltså...)

Och det är inte speciellt svårt att se om bössan är i fint skick. Redan första intrycket säger mycket.

Att låta byta till en ny högklassig pipa, eller annat custom, är ett trevligt sätt att skaffa sig en fin bössa som är långt bättre än fabriksstandard.

Nytt, billigt och fabrikstillverkat, är och förblir - billigt...

Och visst, det funkar oftast OK.  Älgen ramlar omkull, osv...

Men många av oss vill ha ut mer av vapenägandet och intresset.

Publicerat
  • Författare

Även om 6,5x55 blir ner flyttad till klass 2 kommer jag ändå vilja ha en i den kalibern! :)

Publicerat

Jag tror man skall vara försiktig med att lägga slantar på kaliber 6,5X55, det kommer troligen ett nytt klass 2 beslut så småningom även om det går med snigelfart, men när det kommer så är beslutet taget och då kan man gnälla hur mycket man vill.

Ett nytt klass 1 vapen med lite kvalitet och väl skött kan du skjuta upp till 50.000 skott med. Du kommer alltså aldrig att hinna slita ut bössan.

​Jag har använt min Sauer 101 i -17 grader och det krånglar inget. Att byta pipa till klass 3 (t ex .22wmr) eller prisvärt övningsskytte (,22lr) har jag skaffat en annan bössa, precis lika bra. En CZ Brno 455.

​Alla pipbyten känns mer eller mindre meningslösa och ingenting att lägga pengar på. Nästan alla begagnade vapen jag varit i kontakt med har haft många ägare pga det är något trassel på någon nivå eller att det syns på inskjutningstavlan att något har hänt. Därför köpte jag nytt till ett vettigt pris och köpt mig fri från alla problem. Du kan få ett begagnat vapen till ett bättre pris men du vet inte riktigt vad du köper. Det är klasskillnad på nytt och begagnat.

Jag har varit iväg dagligen under helgen och kanske skjutit 80 skott med min Sauer, jag kanske kommer upp till 200 under året. På 10 år är det 2.000 typ och den är fortfarande ny. Den kostade 13.900 med allt.

Köp en ny bössa till att attraktivt pris och behåll den, så tänkte jag, det blev en 308 med fina resultat på vallen.

Humor :D

Publicerat

Jag tror man skall vara försiktig med att lägga slantar på kaliber 6,5X55, det kommer troligen ett nytt klass 2 beslut så småningom även om det går med snigelfart, men när det kommer så är beslutet taget och då kan man gnälla hur mycket man vill.

Ett nytt klass 1 vapen med lite kvalitet och väl skött kan du skjuta upp till 50.000 skott med. Du kommer alltså aldrig att hinna slita ut bössan.

​Jag har använt min Sauer 101 i -17 grader och det krånglar inget. Att byta pipa till klass 3 (t ex .22wmr) eller prisvärt övningsskytte (,22lr) har jag skaffat en annan bössa, precis lika bra. En CZ Brno 455.

​Alla pipbyten känns mer eller mindre meningslösa och ingenting att lägga pengar på. Nästan alla begagnade vapen jag varit i kontakt med har haft många ägare pga det är något trassel på någon nivå eller att det syns på inskjutningstavlan att något har hänt. Därför köpte jag nytt till ett vettigt pris och köpt mig fri från alla problem. Du kan få ett begagnat vapen till ett bättre pris men du vet inte riktigt vad du köper. Det är klasskillnad på nytt och begagnat.

Jag har varit iväg dagligen under helgen och kanske skjutit 80 skott med min Sauer, jag kanske kommer upp till 200 under året. På 10 år är det 2.000 typ och den är fortfarande ny. Den kostade 13.900 med allt.

Köp en ny bössa till att attraktivt pris och behåll den, så tänkte jag, det blev en 308 med fina resultat på vallen.

Du har inte ägt så många vapen va....!;)

mvh/Urban

Publicerat

Kan ni inte bemöta med argument istället för att direkt idiotförklara sauer istället?

Publicerat
  • Författare

Nästa tanke nu blev ju att behålla min cg 3000, eftersom många skriver att de är en fin bössa, och ja, de tycker jag också! Men skulle ju vilja ha en lättare bössa med ljuddämpare.. Men idag finna det ganska många ljuddämpare som är lätta. Men finna de nå jag kan göra för att få av lite vikt från min bössa nu?

Publicerat
  • Författare

Och varför jag vill ha en lättare bössa är för att jakt för mig, är att gå eller skida omkring. Jag är ingen som gillar att sitta på pass :)

Publicerat

Kan ni inte bemöta med argument istället för att direkt idiotförklara sauer istället?

Det gjorde jag i mitt inlägg.

Sen får alla givetvis välja vilka bössor dom vill. För mig är vapen och vapenteknik ett minst lika stort intresse som jakten.

Nytt bättre än begagnat?  Väldigt sällan, skulle jag vilja säga.

Är en ny Dacia bättre än en fin beg. Mercedes S-Klasse?

Publicerat

Beror kanske på att hans inlägg och argument är för urbota dumt att bemöta med argument. Men kul var det, humor på hög nivå.

Publicerat

Fördelen med att ha ägt flertalet bössor är att man snart lär sig vad man gillar. Vill du ha en annan bössa så kläm på något du gillar, kolla andras erfarenheter av den o köp. Byta gör man alltid tillslut.

Jag har lärt mig att det enda rätta för mig är custom eller sako 75.

Den dagen en bössa håller 50 000 smällar så köper jag den :)

Publicerat

Och varför jag vill ha en lättare bössa är för att jakt för mig, är att gå eller skida omkring. Jag är ingen som gillar att sitta på pass :)

Vill du ha en kort klass ett?

då ska du kolla på 308 och 8x57,, även 9,3 men lite väl grovt för dig kanske.

en 308 kan du kapa till 45cm och ha ett bra vapen , en 6,5x55 bör nog minst vara ca 60cm.

men övningsammon är dyrare i 308 än i 6,5x55!

Publicerat
  • Författare

Vill du ha en kort klass ett?

då ska du kolla på 308 och 8x57,, även 9,3 men lite väl grovt för dig kanske.

en 308 kan du kapa till 45cm och ha ett bra vapen , en 6,5x55 bör nog minst vara ca 60cm.

men övningsammon är dyrare i 308 än i 6,5x55!

Nejnej! Behöver absolut inte vara kort! Mest precisions skott som förekommer :)
Publicerat

Nejnej! Behöver absolut inte vara kort! Mest precisions skott som förekommer :)

nu motsäger inte det varandra, du kan skjuta som en gud med 45cm pipa,,,,,om du gör det med 60cm pipa!

Publicerat
  • Författare

nu motsäger inte det varandra, du kan skjuta som en gud med 45cm pipa,,,,,om du gör det med 60cm pipa!

Okej! :) men jag ska iaf ha 6,5x55 :)

Publicerat

Inte för att jag provat. Eller ens räknat på det. Men med kort pipa blir det nog svårt att klara klass ett.

Blyförbud eller ej! Med lite löngd på pipan kan man nog klara klass ett även utan bly. Men det kräver nog att man bryter mot CIP normen. Skulle tro att jag gör det när jag laddar mina 9,1 grams Rhino till klass ett idag...

Publicerat

Henke

Snackar du 6,5x55?

Publicerat

Japp. Sorry att jag var otydlig.

Publicerat

...................

​Alla pipbyten känns mer eller mindre meningslösa och ingenting att lägga pengar på. Nästan alla begagnade vapen jag varit i kontakt med har haft många ägare pga det är något trassel på någon nivå eller att det syns på inskjutningstavlan att något har hänt. Därför köpte jag nytt till ett vettigt pris och köpt mig fri från alla problem. Du kan få ett begagnat vapen till ett bättre pris men du vet inte riktigt vad du köper. Det är klasskillnad på nytt och begagnat.

Ja, det är klasskillnad på nytt och begagnat - till den begagnade bössans enorma fördel, i alla fall om man ser till vad man får per krona man köper för. Av de vapen jag ägt under mitt liv så har de som jag köpt flång nya strulat avgjort mest.....

Pipbytare är inget man ska ha om man inte behöver det, men vill man ha flera kalibrar på en plats eller avser skjuta mycket så är det enormt mycket enklare. För den dagen en studsarpipa håller 50 000 skott kommer jag att hävda motsatsen vad gäller "skjuta mycket". Normalt kan du räkna med 5 till 10 000 skott med en klass1 kaliber utom magnumkalibrarna. Där landar du på 3 till 5000 om du vill ha lite precision kvar.

Pratar vi älgbaneprecision så kan man sträcka sig lite länge med snälla kalibrar som 308 etc.

...................

Du uttalar dig om ett vapen efter 80 skott? Lite imponerande, när jag testar en bössa skjuter jag som regel inte under 200 skott...... På det hinner man en inskjutning, lite precisionstest med lite olika kulor och två omgångar på älgbanan. 80 skott är typ två kompletta omgångar på älgbanan, det är en normalt ett besök på älgbanan.

Jag är nu ingen speciellt aktiv kulskytt eller finner speciell glädje i kulskyttet som sådant, jag skulle nog förr säga att jag skjuter mindre årligen med kula än vad de flesta jägare borde göra - men ändock går min 202a minst 500 skott om året  i snitt. På banan och i skogen. Jag räknar iskallt med att den pipan är slut om 2-3 år och har därför lagt in om en 6XC att ha som rävracer ett tag innan 6,5an är slut och ska bytas. Då lämnar jag in en pipa och beställe ren ny vilket är en betydligt enklare sak eftersom jag inte står utan bössa under tiden processen maler klart. Och då är jag som sagt ingen speciellt flitig kulskytt eller jagar speciellt mycket med kula.

/T

Publicerat

Inte för att jag provat. Eller ens räknat på det. Men med kort pipa blir det nog svårt att klara klass ett.

Blyförbud eller ej! Med lite löngd på pipan kan man nog klara klass ett även utan bly. Men det kräver nog att man bryter mot CIP normen. Skulle tro att jag gör det när jag laddar mina 9,1 grams Rhino till klass ett idag...

Ehhh - näe.... Med 10g kulor är klass 1 ingen som fråga. 2000J klarar du med ganska kort pipa. Det är klass 1 med 9g kula som är omöjligt om du ska hålla dig inom CIP.

Kruxet med 6,5 är att det inte går att stabilisera en 10g kula utan bly - den blir för lång. Och de absolut flesta 9g kulorna har "10g med bly form" så det är där klass1 gränsen slår igen: 2700 med 9g eller 2000 med 10g eller över........

/T

Publicerat

Kan du tänka dig en 308win istället så tycker jag att du ska kika på thompson center Icon. Mycket bössa för pengarna men ganska tung.

Jo, men nu är det som med T3. Inte i samma klass......

Man kan tycka vad man vill om Sauer80/90 men vi snackar om en av de mest välbalanserade studsarna på marknaden, med den bästa slutstycksgången alla kategorier. I jmf är den vida överskattade 1900an i ärlighetens namn mest patetetisk.

En T3a eller en Icon är nu inte samma sak. Inte ens i närheten av samma sak. Rått, obearbetat, osofistikerat, ofärdigt och ganska sloppigt - men fantastiskt mycket vapen för pengarna om man köper nytt.

Men det är nu inte samma sak - överhuvudtaget.

Så byta för "att ha resten av livet"? Om man vant sig vid en 80/90 och får en sketen T3a i näven kommer man att kräkas ganska omgående och tröttna på den taskiga finishen, den rabiga slutstycksgången och den totalt obefintliga balansen.

Ska man ha något man slipper bli förbannad på så hade jag hållit mig till Heym/Sauer/Mannlicher etc och i prisklassen äver lågprisklassen. För risken är överhängande att man annars bara bli förbannad på vilket sloppigt skrot man bytt ner sig till. OCh i just den frågan uttalar jag mig av lite erfarenhet: det är ganska många jag hjälp köpa rätt bössa efter att de klivit ner i lågåpristräsket till ingen som helst glädje.

/T

Publicerat

Skönt att veta. Jag levde i villfarelsen att kalibern var känslig för kortad pipa även med 10grammarna. Kanske för att jag haft så stora precisionsproblem med snabbare krut. Vore intressant även att jämföra längderna på "blyfri" 10 grammare med Rhino som ju har mindre andel bly än många andra. Den längdskillnaden räckte för att jag skall ha precisionsproblem. Därför jag kör med 9 grammare även om jag förstår att jag ligger något utanför CIP.

Det är dock inte mycket vi talar om.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.