Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Gällande detaljarbete absolut, men vill man slippa strul finns det väldigt mycket att byta upp sig till från Sauer 90.

• Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Vet att det är ett företag men uppgift att bejaka intresset för en viss herres patent.

Välj dina ord unge man - jag tillhör nu inte de som tar lätt på hädelser....... Man talar inte om den störste som "en viss herre".

Jo jag menar att vi inte vet vad man vidtagit för åtgärder efter filmen. Det kan även röra sig om tillverkningsfel. Skulle det ske upprepade gånger hade man troligt plockar bort de från handlarna.

Att EN bössa felar vägrar min träskalle se som skäl nog för att avstå från att hantera en.

Jag behöver inte se en Browning A/X-bolt gå i stycken för att inse dess svagheter - de är fullt synliga bara du tittar efter lite noggrant. Det ligger i konstruktionen........

Det är den avgjort svagaste muttern på marknaden idag - därmed inte sagt att den inte är tillräckligt stark. Men det är den svagaste muttern på marknaden - det är liksom fakta. Därför ger de sig ganska omgående om man försöker knäcka dem, inte bara i det testet på filmen utan genomgående i alla test man gör. Även om det är pipan som ger sig i den filmen man länkade till här. Men det beror lite på hur man väljer att pressa mekanismen. FMVs ganska korkade test gav ju i stort sett samma utfall - fast där rök mig veterligen muttern......

/T

Publicerat

Gällande detaljarbete absolut, men vill man slippa strul finns det väldigt mycket att byta upp sig till från Sauer 90.

Finns det? Uppenbarligen har ju TS inte direkt problem....... Det är nu inte en absolut sanning att alla Sauer80/90 strular. En del gör - ja, men det är nog mer kopplat till "otur i tankeförmågan" hos ägarna egentligen. Missförstå mig rätt här - det är ingen bössa som jag rekommenderar någon egentligen, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en själv. Och man kommer inte i från att tryck, slutstycksgång och precison får ikoner som den ganska sloppiga 1900an att framstå som snudd på medioker.

Så byta till "en bössa för livet" och rekommendera T3 eller ännu värre en A eller X-bolt när man har en Sauer90? Varför byta bort en 20 år gammal Ferrari mot en Nissan Micra?

Sako75/85, Sauer 101/201 är liksom Blaser, Heym etc att se som likvärdiga. T3orna är oslagbara i budgetträsket med Howa som i princip enda konkurent - men kom liksom inte och påstå att de är "bättre". Det är och förblir budgetvapen.

Browning, Remington och Winchster är sämre än T3/Howa på i princip alla plan.

/T

Publicerat

Ja en sån är hög intressant! 

vart och hur mycket kostar en ny sån? Inge krångel alls med denna bössa? :)

Jag är extremt nöjd över att jag tog steget och dumpade X-Bolten mot Tikkan. för mig passar den perfekt, för vad man får för den pengen. Visst, stocken är Tupperware men den gör jobbet (dessutom kan du enkelt justera kindstödet själv utan att behöva köpa en super varmint), man kanske behöver ha lite tur när man köper, vilken bössa, pipa, låda, montage man får för dagen. X-bolten var  plastigare i känslan än vad Tikkan är och då har den en "äkta" valnötskolv. Toklackad såklart, föredrar plast över en våldtagen lackad träkolv any day of the week. På pipan stod det Made in Japan vilket borgar för kvalité. Var ute efter precision och fick ut mer av Tikkan än av X-bolten, kanske inte så konstigt. Over all så är kvalitén överlägsen i tikkan än X-bolten, bolten känns snåltilverkad men så är den väldigt mycket lättare med..

Publicerat

Jag är extremt nöjd över att jag tog steget och dumpade X-Bolten mot Tikkan. för mig passar den perfekt, för vad man får för den pengen. Visst, stocken är Tupperware men den gör jobbet (dessutom kan du enkelt justera kindstödet själv utan att behöva köpa en super varmint), man kanske behöver ha lite tur när man köper, vilken bössa, pipa, låda, montage man får för dagen. X-bolten var  plastigare i känslan än vad Tikkan är och då har den en "äkta" valnötskolv. Toklackad såklart, föredrar plast över en våldtagen lackad träkolv any day of the week. På pipan stod det Made in Japan vilket borgar för kvalité. Var ute efter precision och fick ut mer av Tikkan än av X-bolten, kanske inte så konstigt. Over all så är kvalitén överlägsen i tikkan än X-bolten, bolten känns snåltilverkad men så är den väldigt mycket lättare med..

Välj dina ord unge man - jag tillhör nu inte de som tar lätt på hädelser....... Man talar inte om den störste som "en viss herre".

Jag behöver inte se en Browning A/X-bolt gå i stycken för att inse dess svagheter - de är fullt synliga bara du tittar efter lite noggrant. Det ligger i konstruktionen........

Det är den avgjort svagaste muttern på marknaden idag - därmed inte sagt att den inte är tillräckligt stark. Men det är den svagaste muttern på marknaden - det är liksom fakta. Därför ger de sig ganska omgående om man försöker knäcka dem, inte bara i det testet på filmen utan genomgående i alla test man gör. Även om det är pipan som ger sig i den filmen man länkade till här. Men det beror lite på hur man väljer att pressa mekanismen. FMVs ganska korkade test gav ju i stort sett samma utfall - fast där rök mig veterligen muttern......

/T

Vem är en störste?

Publicerat

Jag skulle va mer intresserad av hur en bössa hanterar ett hylshaveri än hur den hanterar en kula som är inknackad i pipan. 

Jag skulle kika på Mauser M12, Sauer 202 om jag skulle köpa nytt idag (202:an, där har du möjligheten att köpa till en kaliber om andan skulle falla på) 

Publicerat

Jag är extremt nöjd över att jag tog steget och dumpade X-Bolten mot Tikkan. för mig passar den perfekt, för vad man får för den pengen. Visst, stocken är Tupperware men den gör jobbet (dessutom kan du enkelt justera kindstödet själv utan att behöva köpa en super varmint), man kanske behöver ha lite tur när man köper, vilken bössa, pipa, låda, montage man får för dagen. X-bolten var plastigare i känslan än vad Tikkan är och då har den en "äkta" valnötskolv. Toklackad såklart, föredrar plast över en våldtagen lackad träkolv any day of the week. På pipan stod det Made in Japan vilket borgar för kvalité. Var ute efter precision och fick ut mer av Tikkan än av X-bolten, kanske inte så konstigt. Over all så är kvalitén överlägsen i tikkan än X-bolten, bolten känns snåltilverkad men så är den väldigt mycket lättare med..

/T

Vem är en störste?

Han dillar om nån gubbe som heter Pietro

Jag kommer få fan för detta :D

Publicerat

ja jävlar vad ni tar i!

Publicerat

ja jävlar vad ni tar i!

Det är ju fredag ?

Publicerat

Tar fram chips och bärs och bänkar mig! :P

Publicerat

Håller på SL....tikka m55/65, om vi pratar för livet! En möjlig passus för heym! Gillar verkligen dom trots att dom inte är nordiska!

mvh/Urban

Publicerat

Jag skulle va mer intresserad av hur en bössa hanterar ett hylshaveri än hur den hanterar en kula som är inknackad i pipan. 

...............

Även då är A/X-bolt bland de sämsta på marknaden i dag.......

/T

Publicerat

Vem är en störste?

Hmmmm, jag anar en provokation här..... Så därför ska jag vara storsint.

John Moses Browning omnämns som:

John Browning, JM Browning om man är lat eller - om man nu inte anser sig vara värdig att nämna gud vid hans fulla namn - som: den störste, den fullkomlige, det absoluta geniet eller kort och gott "gud". Hans storhet kan på sin höjd mätas mot namn som Mauser, Beesley, Anson och Baker. Och då är summan av de uppräknade misslyckadena som fjantigt i jämförelse.

"En viss herre" duger som beteckning på simplare bordellbesökare, produktionsingenjörer och andra intellektuellt eller moraliskt förkastliga personer.

Så gör om och gör rätt.

/T

Publicerat

Nää, jag blev nyfiken bara och ville ha något och googla på. :)

Publicerat

Fasiken vilket drag det var här då. Synd att chipsen är slut och att kvällen är sen. Nåja jag får väl kasta mig in i ormgropen jag också tre minuter i midnatt. Ska försöka ge min syn på saken. Till att börja med så kommer det inte in någon bössa i mitt vapenskåp med en pipa som är stiftad eller klämd i lådan. Har haft en krico i 22hornet som botade mig från detta otyg. Den ska vara gängad om det då inte är någon pipbytare av klenare kaliber. Därav ryker sauer 101 omedelbart. Jag förkastar även alla vapen med lös rekylklack eller udda lösningar. Fast rekylklack ska det vara och gärna plana stora ytor för en korrekt rekylupptagning mellan stock och metall. Där går en massa bössor bort och jag orkar inte ens räkna upp alla halvmesyrer som försöker tjäna pengar på att skippa den lösningen. Vapen med låsklackar långt bak på slutstycket eller någon udda konstruktion med delade slutstycken i kalibrar över 22magnum försvinner också. Brytvapen med glappande pipor som inte håller för att tränas med under längre tid är också bannlysta. Min gamla Contender hade annars haft en plats längst fram i skåpet men höll inte måttet. Nu återstår det en del äldre Sako och Tikka bössor samt lite Brno/Cz Thompsons Icon och ett antal till. Har kommit fram till att mitt val blir ett surgeonlås och en kolv som inte kan slå sig på något sätt. Less på att behöva skruva fram och tillbaka. Min inställning till rem 700 lådor är omotiverat negativ då surgeon är en kopia av en sådan men med färdig skena integrerad i lådan.

Publicerat

Jag är ju helsåld på Sako. Har en Sako Finnbear, en 75 Deluxe och en Finnfire varmint. Alla tre är bössor

jag känner att jag både kan och vill ha livet ut. Kommer pipa om allihopa om så skulle behövas i framtiden.

Publicerat

Ska jag ha en bössa för livet.

Blir de nog custom? På en Cg 1900 eller m98.

Annars av de du räknat upp Sako 75.

De andra tror jag inte håller livet ut?

S.

Publicerat

Men vilken ska man ha?

Vill ha en bössa som man kan vara nöjd över länge, kanske hela livet?

Jag rekommenderar att du antingen lägger undan pengar och väntar så du får möjlighet att välja friare, eller ställer in dig på att du byter för att tillfälligt åtgärda det du inte är nöjd med (vikten) för att senare byta till nåt närmare det ultimata.

Publicerat

Har Browning verkligen några patent att bevaka? Kan väl inte vara J.M's uppfinningar i så fall. Är väl +100 år sedan han uppfann något?

Publicerat

Alla senare konstruktioner som PMT gillar är förvisso patenterade under annat namn, men det är utan tvivel JMBs gudomliga överhöghet som inspirerat och influerat konstruktören. ;)

Publicerat

Blaser................;)

Publicerat

Har gått i bössbytartankar nu ett bra tag... Och har nog bestämt mig att jag ska byta min 6,5x55 mot en ny 6,5 till nästa höst :)

Men vilken ska man ha?

Vill ha en bössa som man kan vara nöjd över länge, kanske hela livet?

Är 18år så har inte överflödigt med pengar men vill köpa något ordentligt när man ändå ska köpa.. I dagsläget har jag en cg 3000 som jag är hyfsat nöjd över, men vill byta upp mig, om de nu går :)

6,5x55 är bestämt, jagar allt med den kalibern, och de kommer jag fortsätta med!

De bössor jag kollar på är

Tikka t3 ss

Sako 75

Sako 85

Sauer 101

Sauer 202

Har också bestämt att jag vill ha ljuddämpare på.

Är det någon som vet nog om dom här bössorna och har något att tillägga om dom? Eller är det någon som säljer nån?

Mvh

Mesta redan nämnt i tråden men är budgeten stram och du absolut vill köpa nytt så tycker jag T3 SS är bästa valet.

Enkel funktionellt bössa med bra trycke och precision till överkomligt pris och välj laminat så får du en robust stock

Publicerat

En Cg3000 skjuter ju väldigt bra men jagar man i kall väderlek och går med bössan säkrad så kan slagstiftet frysa fast. Det innebär att när man tar tag i slutstycket och bara rubbar det så smäller det. Har hänt mig två gånger trots att vapnet varit säkrat då man kan trycka ner knappen på slutstyckshandtaget för att plundra vapnet i säkrat läge. Båda gångerna hölls vapnet i ofarlig riktning och andra gången var jag medveten om vad som kunde hända så ingen skada skedd mer än att jag bommade en bäver, men det är en konstruktion jag inte vill ha i skåpet. Är ägare till en sporter i dagsläget men den kommer att avyttras till förmån för någon säkrare konstruktion. Håller med om att det är bättre att spara pengar och köpa en RIKTIGT bra lösning istället för att svamla med lösningar som nästan håller måttet. Det hade då i mitt fall blivit betydligt billigare än att som nu stå med en garderob som ändå inte håller måttet och mitt krav.

Publicerat

Ska tillägga att jag vid båda tillfällena försökt avfyra vapnet men då slagstiftet frusit så har det inte gått. Det har inte heller gått att säkra vapnet utan det har smällt när jag rört slutstycket fast säkringstangenten varit i säkrat läge.

Publicerat

Även då är A/X-bolt bland de sämsta på marknaden i dag.......

/T

Instämmer 

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.