Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa för livet, vilken?

Featured Replies

Publicerat

Är också nyfiken på vad det är som gör att en Sako är fjantig. Detta kan bli riktigt lärorikt för många här, så spara inte på krutet nu  :tongue:

Titta på en flång ny Sako. Och sedan tittar du på en 30 år gammal Sako eller Tikka eller S&L. Så förstår du också varför Sako som numera vill ses lite som en mellanprispang eller än hellre en premiumpang är tramsiga - så usel finish och passning som de har i dag är närmast förolämpande för den prisklassen. Tittar du på en Heym eller en Sauer så var de med bättre för 30 år sedan - men de har inte sjunkigt riktigt lika tragiskt djupt som Sako gjort.

Sedan tittar du på en flång ny S&L, och inser att de är som de var för 30 år sedan. Däri ligger skillnaden. Det är som att titta på en Tikka m/65 eller m/55 mekanism. Snyggt, välgjort, bra passning, snygg blånering, inga jävla verktsygsspår i lådan eller apigt magasin som inte är rätt justerat från fabrik.

/T

• Svar 191
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har inte idiotförklarat någon! Har bara den bestämda uppfattningen att många på sidan skriver väldigt självsäkert, utan att ha någon egentlig erfarenhet! Att skriva nåt i stil med att de flesta begag

• Sauer 101 och cz455 är vettiga bössor.Ditt gevär kostade 13 900kr. Detta är jag beredd att hålla med om, resten var klart topp-10 bland de mest korkade skrivelser jag sett på det här forumet.

• +1 på det. Att folk fortfarande håller på att svamla om eventuella nedklassningar är för mig en gåta. Chanserna är ju lika stora att 6,5:an blir klass 1 med råge och att kanske t o m 243win skulle nå

Publicerat

Det var en bra förklaring. Och du har säkert rätt, men det finns antagligen många här som är nöjda med sina Sako och Tikka och då är det lite provocerande att beskriva dem som fjantiga och meningslösa. 

Bara att gilla läget och acceptera att andra har avvikande åsikter. 

Publicerat

Det var en bra förklaring. Och du har säkert rätt, men det finns antagligen många här som är nöjda med sina Sako och Tikka och då är det lite provocerande att beskriva dem som fjantiga och meningslösa. 

Bara att gilla läget och acceptera att andra har avvikande åsikter. 

I sverige saknar vi helt vapenkultur, vi bor i ett u-land. Det är nackdelen med allmogejakten - i det här landet ska det vara billigt.....

/T

Publicerat

Är det viktigt att det är dyrt? Filosoferar lite kring frågan:

Visst ser vi fram emot sommaren och att grilla gillar de flesta. Men vilken grill ska man välja, hur dyr?

Det viktiga är att få umgås med nära och kära, dofterna en ljum sommarkväll, några glas vin och gemenskapen.

Då spelar det ingen roll om vi grillar på en svindyr rostfri Weber med 17 brännare eller en gammal plåttunna som är sågad i två delar och har ett hönsnät som galler.

Publicerat

Är det viktigt att det är dyrt? Filosoferar lite kring frågan:

Visst ser vi fram emot sommaren och att grilla gillar de flesta. Men vilken grill ska man välja, hur dyr?

Det viktiga är att få umgås med nära och kära, dofterna en ljum sommarkväll, några glas vin och gemenskapen.

Då spelar det ingen roll om vi grillar på en svindyr rostfri Weber med 17 brännare eller en gammal plåttunna som är sågad i två delar och har ett hönsnät som galler.

Pris är ingen parameter - inte för vapen i Sverige eftersom vi kan köpa kvalitet för en spottstyver.

Kvalitet är det däremot alltid. Grillen är bara ett transportmedel, en taskig köttbit blir aldrig annat än en taskig köttbit. Precis som vapen - skräp är aldrig annat än skräp.

/T

Publicerat

Du förstod nog vad jag menade.

"Jag vet inte vad ni säger, men jag gillar er attityd" - Josef Stalin.

Publicerat

Pris är ingen parameter - inte för vapen i Sverige eftersom vi kan köpa kvalitet för en spottstyver.

Kvalitet är det däremot alltid. Grillen är bara ett transportmedel, en taskig köttbit blir aldrig annat än en taskig köttbit. Precis som vapen - skräp är aldrig annat än skräp.

/T

Precis som köttbiten är en död älg död....oavsett vad han skjuts med!

Det hänger på "kocken"!! Tror det är betydligt större skillnad på grillar än vad det är att skjuta älg med sako/tikka alternativt s&l.

Allt focus på kvalitet måste också sättas i förhållande till pris... Det finns jänkare av otroligt hög kvalitet, men så kostar de därefter också..!

Håller mina tikka m/65 som det mest prisvärda/kvalitet. Även begagnade sako, heym, s&l är alternativ för mig. Kvalitet till rimliga priser...

mvh/Urban

Publicerat

Kvalitet kan bara mätas på en linjal annat gives icke.

Det andra är vars och ens behov av kvalitet och vilja att betala för kvaliteten. Där har man däremot ett stort spann och jävligt många nyanser.

Det är därför det blir lite galet många gånger på internätet när folk frågar om vad som är "bra" resp. "dåligt". Skjuter du en älg vart tredje år och dessemellan skjuter ditt bronsmärke med lite tur och hjälp - tja, du kan köpa snudd på vad som helst som kan träffa en yta som är 30x30 cm på 80 m.

Ställer du samma fråga med "bot på banan" och regelbundet tar skott på 150-200 meter på tex rävar så hamnar saken i ett en aning annat läge.

Samma om du skjuter en två harar om året framför kompisens stövare, då kan du köpa snudd på vad som helst som håller ihop i handlarens kasun. Men om du avser åka till Argentina och skjuta duvor där du skjuter typ 1000-1500 skott om dagen hamnar du i ett helt annat läge.

Vad blir då svaret på "Är X en bra bössa?" om man summerar ovan? Jo att kvalitet BARA kan mätas på en enda linjal, vad den som frågar sedan "behöver" får hen själv reda ut.

Det finns mig veterligen en turkisk tillverkare som borde få H&H, Purdey mfl att svettas ganska mycket. Det är lite krasst sett inte så svårt att göra världens bästa bössa, det är lite svårare att sälja den till ett pris man kan leva på över tiden......

Däri ligger vapentillverkningens paradox.

/T

Publicerat

Kloka ord PMT.....fasst du som vanligt håller dig till ytterligheter;)

När jag tänker efter ligger mitt fokus egentligen inte alls på kvalitet, utan jag är mer intresserad av "användbarhet". Finns säkerligen väldigt många bössor av högre kvalitet än mina gamla tikkor, men för mig finns det inga som jag skulle ha bättre nytta av...

mvh/Urban

Publicerat

Inte ytterligheter - det är bara en jäkla skillnad på "bra bössa" och "bra bössa för mina behov" som regel.

/T

Publicerat

Rakt det motsatta, en bra bössa är exakt det: en bössa som är bra för mig.

Glöm inte att börja i motsatt riktning från dörren då du börjar måla golvet för nu har du målat in dig i ett hörn.

Publicerat

PMT

Tack för utförligt svar, stämmer bra med vad man hört tidigare. Får ta en titt efter en igen i passande kaliber.

Ina

Nu är det väl mer så att tex en ny Sako 85 är allt annat än billig och att man får en billigare peng får en mer gedigen bössa. Tex en äldre Sako L61R från pre 1970 kostar runt 4000-6000 kr ibland ännu mindre och den bössan är erkänt välbyggd Worldwide. En S&L m100 ligger mellan 10 000 - 13000 kr.

Att det behöver vara dyrt har därmed inte med saken att göra. Det viktigaste är kvalitén och inte priset.

Kort sagt. Kvalitet är alltid kvalitet, skräp är alltid skräp, detta oavsett prisbild och personligt tycke.

DR Krall

Jepp, det var en sådan Tyrefors provade. Har aldrig skjutit med en 338 win mag. 375 var helt ok.

Publicerat

Har en känsla av att då DLM är offline så är pmt online och tvärtom.

"Att det behöver vara dyrt har därmed inte med saken att göra. Det viktigaste är kvalitén och inte priset".   :smile:  Härligt, vem skrev något liknande. Inte var det jag.

Publicerat

"Att det behöver vara dyrt har därmed inte med saken att göra. Det viktigaste är kvalitén och inte priset". :smile: Härligt, vem skrev något liknande. Inte var det jag.

Förlåt? Nu hänger jag nog inte med riktigt eller menar du jag och PMT skulle vara samma person? Det du citerar är ju knappast någon nyhet?
Publicerat

Någon är snurrig här, och det är inte jag.

/T

Publicerat

Vi återgår till det som tidigare diskuterades:  Rakt det motsatta, en bra bössa är exakt det: en bössa som är bra för mig.

Glöm inte att börja i motsatt riktning från dörren då du börjar måla golvet för nu har du målat in dig i ett hörn.

Publicerat

Någon är snurrig här, och det är inte jag.

/T

Argumenten tryter så då börjar herrn tala om nånting helt annat, suck.

Publicerat

Nu när vi ändå är ganska långt från ämnet så kan jag väl fortsätta.

Jag är helt övertygad om att en del människor inte uppskattar bra grejer (den delen verkar öka), för att göra grill liknelsen så märker de ingen skillnad på grillen från Coop för 199:- och en Weber som kostar från ca 1000:- till betydligt mer. 

Jag är en sådan människa som däremot uppskattar bra grejer och hatar dåliga grejer, förra sommaren fick jag sitta och lida med Coop grillen och visst blev köttet grillat men inte lika bra och inte lika lätt som med min före detta Weber som tyvärr blev stulen (vem fan stjäl en grill full med gamla briketter?). Nu hade jag sådan tur att någon annan idiot fyllde Coop grillen med 3kg tvättmedel och sedan hade det regnat och kommit in lite vatten så den grillen finns inget mer.

Samma med vapen, hur tror ni det känns att använda en CZ 453 när man är van från daglig användning av ett högkvalitativt tävlingsvapen från Walther?

Publicerat

Håller med. Ett "bra" vapen är ett vapen med hög teknisk kvalitet. Sen är det upp till brukaren att avgöra om det är värt det.

Själv har jag vandrat i samma riktning som pmt mfl, ffa vad gäller hagelvapen, och tröttnar mer mer på att lägga pengar på sådant som är utspottat utan yrkesstolthet.

I boken "Splitting Cane" (om flugfiskespöts utveckling, min andra nördfetisch) menar man att tidigare fanns en yrkesetik som gjorde att man kunde stå för signaturen på produkten. Nuförtiden står man knappt bakom produktnamnet. Nu är det kanske inte görbart att gå tillbaka dit men man bör ta sig en funderare om den fortsatta utvecklingen är så kul?

Sen har den här diskussionen pågått ganska länge, typ sen tidigt 1800-tal. Pmt är väl isf vår tids W.W Greener i den bemärkelsen ;)

/M

Publicerat

"Att det behöver vara dyrt har därmed inte med saken att göra. Det viktigaste är kvalitén och inte priset".   :smile:  Härligt, vem skrev något liknande. Inte var det jag.

Förlåt? Nu hänger jag nog inte med riktigt eller menar du jag och PMT skulle vara samma person? Det du citerar är ju knappast någon nyhet?

Argumenten tryter så då börjar herrn tala om nånting helt annat, suck.

I rest my case.

/T

Publicerat

Nu skall jag säga emot PMT. Det är alltid lite extra intressant...

Jag vänder mig mot begreppet att kvalitet bara kan mätas med en linjal. Jag påstår det motsatta. Kvalitet är som skönhet. Det sitter i betraktarens öga.

Nu finns det många parametrar inom begreppet kvalitet där man kan mäta med en och samma linjal. Men börjar man se det lite bredare så blir det mer komplicerat. Och hur ställer man olika kvalitetskrav emot varandra? Och då blir det än mer komplicerat eftersom kvalitet börjar hamna vansinnigt nära specification.

Låt oss ta en så enkel parameter som rosttröghet. En bil som rostar sönder på en slaskvinter vill väl få av oss anse hålla någon högre kvalitet.

Men samma bil kanske är helt ren från rost efter 30år i någon amerikansk öken. Har den bilen då högre eller lägre kvalitet än en bil där allt är samma utom rostskyddsbehandlingen som dock innebär att det efter 5 år är omöjligt att avgöra om den från början röda bilen numer är brun eller orange?

Det ena är funktion och det andra estetik kanske någon säger.

Tja men innebär det verkligen att passningen mellan kolvträ och metall håller högsta kvalitet så snart den inte är "fel" på ett sätt som påverkar träffbild och hållfasthet? Kan nog sätta en peng på att PMT inte tycker så men jag är 100% säker på att det finns ett gäng inom min egen bekanntskapskrets som inte skulle bry sig för 5 öre så länge precision och hållf är säkrade. Nu vet jag inte om det finns någon "antaagonistisk" egenskap sett till passform bortsett från tid och kost. Men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon...

Publicerat

Känns som custom om du frågar mig?

Kaliber verkar klart! 6,5x55

pip profil hade jag valt semi då du skrev något om precision och balans. 57-60 cm?

Fast eller lös tagbart magasin?

Låda? De här har inte löst sig på 6 sidor!

Hade själv tagit en 1900 låda om du kan leva utan löst magasin? Lätta att få tag på.

Kolv en grs, kkc eller varför inte en custom stock så som du vill ha den. I något fint trä.

Montage?

S.

Publicerat

Nu skall jag säga emot PMT. Det är alltid lite extra intressant...

Jag vänder mig mot begreppet att kvalitet bara kan mätas med en linjal. Jag påstår det motsatta. Kvalitet är som skönhet. Det sitter i betraktarens öga.

Nu finns det många parametrar inom begreppet kvalitet där man kan mäta med en och samma linjal. Men börjar man se det lite bredare så blir det mer komplicerat. Och hur ställer man olika kvalitetskrav emot varandra? Och då blir det än mer komplicerat eftersom kvalitet börjar hamna vansinnigt nära specification.

Låt oss ta en så enkel parameter som rosttröghet. En bil som rostar sönder på en slaskvinter vill väl få av oss anse hålla någon högre kvalitet.

Men samma bil kanske är helt ren från rost efter 30år i någon amerikansk öken. Har den bilen då högre eller lägre kvalitet än en bil där allt är samma utom rostskyddsbehandlingen som dock innebär att det efter 5 år är omöjligt att avgöra om den från början röda bilen numer är brun eller orange?

Det ena är funktion och det andra estetik kanske någon säger.

Tja men innebär det verkligen att passningen mellan kolvträ och metall håller högsta kvalitet så snart den inte är "fel" på ett sätt som påverkar träffbild och hållfasthet? Kan nog sätta en peng på att PMT inte tycker så men jag är 100% säker på att det finns ett gäng inom min egen bekanntskapskrets som inte skulle bry sig för 5 öre så länge precision och hållf är säkrade. Nu vet jag inte om det finns någon "antaagonistisk" egenskap sett till passform bortsett från tid och kost. Men det behöver ju inte betyda att det inte finns någon...

Så sant, en bra bössa är en bössa som är bra just för dig och dina ändamål. pmt är nog pinsamt medveten om att hans egna uttalanden gjorde att han talade bort sig. Och då är det lättast att börja babbla om något annat.

Publicerat

Jösses vilken lång tråd bara för att någon tänkte byta ut sin CG...    :wink:

Och som hs merkel skrev, så är custom ett perfekt alternativ om man verkligen vill ha en bössa för livet.

Och med "custom" menar jag inte en ombyggd HVA med Hogue-kolv...  Något som hamnar på Blocket efter ett halvår.

Custom är ett noggrant planerat bygge tillsammans med en vapensmed. För att få något bättre och som inte kan köpas på XXL:s hemsida.

Bara planerandet är en höjdare och en krydda för hela vapenintresset.

Publicerat

Bara planerandet är en höjdare och en krydda för hela vapenintresset.

Skulle vilja säga att planerandet och plansmideriet är allt, när bössan är klar så är det ju tillbaka till den trista vardagen igen (detta är i min värld)

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.