Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Boktips - valp

Featured Replies

Publicerat

Snyggt jobbat! Så det ska se ut! :)

• Svar 189
  • Visningar 19,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sun Flower
    Sun Flower

Här har du de boktips som gavs i tråden! De står lite spretigt skrivna då jag helt enkelt kopierat dem från orginalinläggen. Har lagt till författare till någon titel: "Anders Landin - Från valp till

• Syvende och sist så anammar man den träningsform som man anser sig bekväm med, själv har jag min assistent som sköter träningen. Det är funkis för mig.

• Det blev väl Landin, Rödseth och Sten Christoffersson som de flesta rekommenderade.

Posted Images

Publicerat

Fick hem "Den stående fågelhundens ABC & D" av Steen och Wilson idag. Redan tidigt i boken så konstateras att "den irländska settern är vackrare att se på än vad den är duktig att jaga" :o

Den boken rekommenderas alltså INTE! :(

Publicerat

Fick hem "Den stående fågelhundens ABC & D" av Steen och Wilson idag. Redan tidigt i boken så konstateras att "den irländska settern är vackrare att se på än vad den är duktig att jaga" :o

Det fanns en del läsnyttigt i den boken. :thumbsup:

Jag har bara plockat det bästa ur några böcker. :thumbsup:  :smile:

Publicerat

Det fanns en del läsnyttigt i den boken. :thumbsup:

Jag har bara plockat det bästa ur några böcker. :thumbsup::smile:

Förutom författarnas okunniga uttalande om irländska settrar så verkar den mycket bra. ;)
Publicerat

Förutom författarnas okunniga uttalande om irländska settrar så verkar den mycket bra. ;)

Just rasbeskrivningarna i den boken var den stora behållningen för min del men så har jag lite skruvad humor också :wink:

Läs gärna den om Weimaraner den är nästan vassast :biggrin:

Nu har boken rätt många år på nacken och en del gamla sanningar gäller inte längre. Men på det hela taget tycks jag minnas att den var rätt bra. (Några år sedan jag läste den) Får kanske leta fram och läsa den igen snart?

Det går inte sticka under stol med att en del raser tidigare lidit (och gör fortfarande) av sitt utseende. Minns när vi hade Weimaraner och man hade med sig dem på någon marknad då det kom fram folk och sa något i stil med -Precis en sån hund ska jag ha! Vilken ras är det? :wallbash:

Varför inte bara låta det tänkta användningsområdet avgöra vilken/vilka raser som är lämplig?

Sorry för OT

Publicerat
  • Författare
  • Stens bok, Fågelhundar: Dressyr och jakt är riktigt bra!

• Mattias Westerlunds filmer gillar jag skarpt.

För övrigt så tycker jag inte tråden ska raderas. Det har förekommit en hel del OT men jag anser att vissa inlägg har tillfört mycket till de boktips som jag sökte när jag startade tråden.

Snart kommer det en ligist (Engelsk och inte en såndär ojaktbar Irländare som Sun Flower har :woot: ) hem och mina två punkter ovan kommer att ge mig en bra grund tillsammans med den övriga kunskapen man samlat på sig under åren med Flatten

Publicerat

... inte en såndär ojaktbar Irländare som Sun Flower har

Et tu, Brute?

Samtidigt säger ju faktiskt inte författaren att irländaren är en dålig jakthund när jag tänker efter. Han säger bara att den är vackrare att se på än vad den är duktig på att jaga... och det är ju en jäkligt vacker hund.

Publicerat

Titeln kanske har nåt med bedömningen att göra, heter ju "stående" och inte "drivande". Som drivande är den som bekant outstanding.
Publicerat

Titeln kanske har nåt med bedömningen att göra, heter ju "stående" och inte "drivande". Som drivande är den som bekant outstanding.

...och även du, Brutus?

Publicerat

Ja, det är väl lite klumpigt. Wilson har själv/hade eng. setter o jämthundar.

Publicerat
  • Författare

Et tu, Brute?

Samtidigt säger ju faktiskt inte författaren att irländaren är en dålig jakthund när jag tänker efter. Han säger bara att den är vackrare att se på än vad den är duktig på att jaga... och det är ju en jäkligt vacker hund.

[emoji2] tyckte det var en rolig anspelning på ditt tidigare inlägg [emoji12]

Jag brukar jaga med en irländare och den är både snygg och bra hund [emoji6]

Publicerat

Någon som vet någon bok som är specifik för kleiner münsterländers?

Publicerat

Nej, inte vad jag vet! Det mesta är samma för alla fågelhundar men kl. münsterländer kan ju ha till både eftersök o stötande o allt vad det heter.

Bekantingarna till mig här i Kalix som har kl. Münsterländer hade en så duktig hanhund så han blev säkerhetshund på F21 vid övningar.

Det var en enormt fin hanhund o lydig.

Publicerat

Den enda jag hittade var på tyska: http://www.adlibris.com/se/bok/kleiner-munsterlander-9783840428067

Anders Landin tar ju upp lite om skillnaderna mellan raserna i sin bok och det gör även ovan nämnda Steen och Wilson.

Publicerat

Den enda jag hittade var på tyska: http://www.adlibris.com/se/bok/kleiner-munsterlander-9783840428067

Anders Landin tar ju upp lite om skillnaderna mellan raserna i sin bok och det gör även ovan nämnda Steen och Wilson.

Undra om det är värt det även om man bara förstår var 10e ord :P