Publicerat Januari 17, 201511 yr På lördag avbryter du jakten med en inkallningssignal eller stoppsignal, på söndag ger du fan i att avbryta hunden, alternativt blåser in den när den satt tillräcklig fart på rådjuren. Vill man jaga rådjur med hunden så är det ju inte rätt väg att gå att träna in att hunden ALLTID avbryter så fort ett rådjur drar iväg, utan snarare träna in att man avbryter hunden efter kortare eller längre förföljande beroende på situation. Och den träningen underlättas avsevärt om man redan tränat bort intresset för flyende föremål. Men det finns andra vägar till Rom som även de fungerar. Valet är således fritt. Jajemän håller med dig fullt ut. Men jag förstår inte var habitueringen kommer in i resonemanget ovan. För mig ser det ut som ren lydnad. Är inte habituering när man helt tränar bort intresset att tex följa rådjur?
Publicerat Januari 17, 201511 yr .."som han inte samarbetar eller är kompis med."Måste ha en jävla massa kompisar och samarbetspartners då, vad jag vet har Rödseth fått sig en känga och tydligen också Westerlund. Finns det någon länk till det han skrivit om Westerlund? Sen skulle det vara intressant du som har sett båda live och skriver ju att skrikmetoden eller var det nu var du kallade det som landin håller på med ofta får tröga avancer. Jag har sett landin live men inte Westerlund men i ripjaktsfilmen så är det ju inte några blixtrande avancer utan lite mer åt det försiktiga hållet, trots att flera av dom är ganska unga hundar. Är det bara något jag har fått för mig, dom hundarna som är med i filmen kanske inte är representiva?
Publicerat Januari 17, 201511 yr Jajemän håller med dig fullt ut. Men jag förstår inte var habitueringen kommer in i resonemanget ovan. För mig ser det ut som ren lydnad. Är inte habituering när man helt tränar bort intresset att tex följa rådjur? Njae, inte nödvändigtvis. Det du tränar bort är intresset för flygande, eller flyende, föremål. En rätt tränad fågelhund kommer ju göra allt den kan för att ta fågeln så länge den är på backen, även när fågeln springer undan, men så fort den tar till vingarna slår hunden av, stannar/sätter sig och är fullständigt lugn. Just den intränade förmågan att helt koppla bort flyende föremål gör att det blir avsevärt mycket lättare att bryta ett förföljande av andra viltslag, även de som inte flyger. Nu ska man ju ha klart för sig att träning med visionsripor eller liknande habituering på flygande föremål inte ger automatisk respekt för springande hårvilt. Det är ett helt annat synintryck och en helt annan situation för hunden. Man KAN överföra beteendet även på allehanda hårvilt efter behov, men man behöver inte. Och har man lärt hunden att harar innebär "sitt ner och ta en vilopaus" innebär det inte heller att reaktionen blir samma på en räv eller ett rådjur. Olika synintryck, olika situationer. Och visst, det kräver lydnad för att kunna stoppa hunden om man låter den gå efter rådjur, men tröskeln för att lyckas blir enligt mina erfarenheter betydligt lägre om hunden trubbats av ordentligt på flyende föremål innan. En lägre tröskel innebär också mindre behov av att ta till Grova Domedagsstämman för att bryta hunden, vilket gör att man inte riskerar att lägga in något negativt i rådjursförföljandet om hunden vänder på en visselsignal. Sen brukar man ju för att slippa så mycket problem som möjligt se till att hunden är säker i fågel innan man kör den på hårvilt, vilket minskar risken att hunden sammanblandar situationerna.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Måste ha en jävla massa kompisar och samarbetspartners då, vad jag vet har Rödseth fått sig en känga och tydligen också Westerlund. Finns det någon länk till det han skrivit om Westerlund? Sen skulle det vara intressant du som har sett båda live och skriver ju att skrikmetoden eller var det nu var du kallade det som landin håller på med ofta får tröga avancer. Jag har sett landin live men inte Westerlund men i ripjaktsfilmen så är det ju inte några blixtrande avancer utan lite mer åt det försiktiga hållet, trots att flera av dom är ganska unga hundar. Är det bara något jag har fått för mig, dom hundarna som är med i filmen kanske inte är representiva? Jag vill minnas att han inte uttryckte någon direkt imponans över Amir heller förrän de blev bundisar. Men hur många framstående dressörer finns det egentligen på fågelhundssidan i detta land som skriver böcker, gör filmer och säljer kurser i sådan omfattning att de skulle kunna tänkas konkurrera med hans verksamhet? De är ju i princip uppräknade i denna tråd. Hur som tycker jag det är ett ovärdigt beteende som är fullständigt meningslöst. Han borde hellre låta sina resultat och nöjda kursdeltagare tala för sig själv. Hans utspel gällande Westerlund skedde på en sluten FB-grupp, så den är inte länkningsbar. Men vad jag minns grundade han sin uppfattning på folk som tidigare gått kurs på Hundskolan Vision och som sedan kom till honom och behövde hjälp med sina hundar i fågelsituationer. Av detta drog han den inte helt logiska slutsatsen att Westerlunds metoder var värdelösa, vilket är en högst anmärkningsvärd slutsats med tanke på att det finns drösvis med hundägare som varit på Landins kurser och inte heller kan uppvisa en tillfredsställande stadga i fågelsituationer. Det säger ju dock INGENTING om huruvida Landins metoder fungerar eller inte, enbart huruvida kursdeltagaren ifråga lyckats omsätta kursen i praktiken senare, och där är det många som misslyckats, oavsett instruktör. Det är synnerligen lätträknat de fågelhundar som blir komplett genomtränade efter en helgkurs hos en instruktör, och det vet även Landin. Men om du själv inte har några problem med sådant beteende så är det helt okej med mig. Det råder åsiktsfrihet i det här landet. Det jag syftade med skrik och vrål-varianten var den "klassiska" vorstehdressyren som allt som oftast lärs ut på lokalklubbarna som ett sorts grundrecept. Beroende på vem som lär ut kan det bli alltifrån bra till katastrof. Ofta rekommenderas på olika vis att gå på hunden hårdare om den förbryter sig i fågelsituationer, och beroende på hur var och en väljer att tolka och omsätta det i praktiken så uppstår en större eller mindre risk att hunden uppfattar fågelsituationer som obehagliga, varpå problem med avancen ofta uppstår. Detta faktum torde vara föga omtvistat, och jag påstår inte att dessa metoder per definition ger tröga avancer, men tränar man på FEL sätt, vilket dessvärre alltför många gör, så är risken större med ett sådant angreppsätt. Filmen i fråga har jag inte sett och kan inte uttala mig om. Jag har som jag tidigare skrivit använt mig av bägge metoderna, och jag VET att bägge fungerar om man omsätter dem på rätt sätt. Men personligen väljer jag den metod som bäst passar det sätt jag jagar och den relation jag vill ha med mina hundar. Om andra väljer att göra annorlunda utifrån sina krav och behov så har jag inget problem med det. Det viktiga är att man, oavsett metodval, verkligen sätter sig in i HUR och VARFÖR metoden fungerar, då kan man lättare på rätt sätt hantera de ofrånkomliga problemsituationer som uppstår oavsett metodval.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Eftersom boktipsen förefaller vara en aning uttömda kanske det lämpar sig med lite inspirationsfilm? http://youtu.be/YCzSRpaGaNQ Visserligen en jaktcocker i farten, men det finns en hel del att imponeras över. Kolla in hundens reaktioner i uppflogen och röstläget på föraren..
Publicerat Januari 17, 201511 yr Författare Eftersom boktipsen förefaller vara en aning uttömda kanske det lämpar sig med lite inspirationsfilm? http://youtu.be/YCzSRpaGaNQ Visserligen en jaktcocker i farten, men det finns en hel del att imponeras över. Kolla in hundens reaktioner i uppflogen och röstläget på föraren.. Vilken trevlig film!!
Publicerat Januari 17, 201511 yr Nä det finns totalt 0st som konkurerar med landin när det gäller bokförsäljning mm. Tror inte det fungerar så. Som fågelhundsentuiast så tror jag man ofta har flera böcker å filmer. Konkurans om kurser tror jag inte heller det är då Landins blir fullbokade direkt. Nej jag tycker inte sånt beteende är ok. Det är också därför jag vänder mig mot endel av det du skriver som jag tycker hamnar i samma fack. Jag håller inte med om vissa saker och Landins namn hamnar i samanhang trots att han inte tränar på det sättet och då ser jag det som ren smutkastning. Men om vi lämnar landin å allt vad dom heter så tror jag vi har liknande syn på hundträning och jag kommer att använda mig mer av Westerlunds övningar mm till min nästa hund men även Landins, Stefan Nilssons mm. Skulle även gärna sett Richard Persson i aktion då han ska vara jävligt vass enligt många.
Publicerat Januari 17, 201511 yr Jag har anv. mig utav Erik Wiksons böcker från Hundskolan. Jag köpte dom på 90-talet medan han jobbade där. Har flera gånger letat efter Erik Wilsons böcker då jag hört mycket gott om dem. Har dock inte hittat nån. Vet du var man får tag i dem Jonsson? Har du någon favorit som man ska titta särskilt efter. Ett annat tips på bok är "jakten med fågelhund" av C.M Pay. Den har väl drygt hundra år på nacken och bör väl kanske främst läsas som kuriosa.
Publicerat Januari 17, 201511 yr [quote name="SimonH" post="839760" timestamp= Det jag syftade med skrik och vrål-varianten var den "klassiska" vorstehdressyren som allt som oftast lärs ut på lokalklubbarna som ett sorts grundrecept. Beroende på vem som lär ut kan det bli alltifrån bra till katastrof. Ofta rekommenderas på olika vis att gå på hunden hårdare om den förbryter sig i fågelsituationer, och beroende på hur var och en väljer att tolka och omsätta det i praktiken så uppstår en större eller mindre risk att hunden uppfattar fågelsituationer som obehagliga, varpå problem med avancen ofta uppstår.. Imponerande koll du har Simon! Vilka lokalklubbar avses, för jag vet att det inte är alla!
Publicerat Januari 18, 201511 yr Har flera gånger letat efter Erik Wilsons böcker då jag hört mycket gott om dem. Har dock inte hittat nån. Vet du var man får tag i dem Jonsson? Har du någon favorit som man ska titta särskilt efter. Ett annat tips på bok är "jakten med fågelhund" av C.M Pay. Den har väl drygt hundra år på nacken och bör väl kanske främst läsas som kuriosa. När jag köpte dom så köpte jag dom direkt från Hundskolan i Sollefteå när Erik jobbade där. Jag tyckte att dom var intressanta rakt igenom o att alla var läsvärda. Du kan få låna dom av mig om du inte hittar dom ute på marknaden mot frakten.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Här har du dom böckerna som jag har. http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=1&mediatype=0&sallstr=&screator=Wilsson%2C%20Erik.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Här har du dom böckerna som jag har. http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=1&mediatype=0&sallstr=&screator=Wilsson%2C%20Erik. Tack tack!
Publicerat Januari 18, 201511 yr Har inte läst alla inlägg så det är möjligt att denna varit uppe, men "Den stående fågelhundens ABC & D" är bra, Wilsson är medförfattare.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Har inte läst alla inlägg så det är möjligt att denna varit uppe, men "Den stående fågelhundens ABC & D" är bra, Wilsson är medförfattare. Ja, den är bra också!
Publicerat Januari 18, 201511 yr Imponerande koll du har Simon! Vilka lokalklubbar avses, för jag vet att det inte är alla! Ja du, det stora problemet med generaliseringar är just det faktum att en generalisering inte belyser alla femtielva miljarder nyansskillnader i ämnet, och risken är alltid att någon som inte förstått generaliseringsbegreppet därför känner sig kränkt över att samma generalisering inte på pricken beskriver den egna verkligheten. Det är naturligtvis jättetråkigt för den drabbade, men uppenbarligen svårt att undvika när man diskuterar ett ämne i generella termer.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Vilken trevlig film!! Mycket imponerande faktiskt. Man kan nästan få för sig att britternas långa tradition av "överklassjakt" och medföljande krav på värdigt uppträdande medfört en något lägre acceptans för högljudda bröl i hundhanteringen än hos oss i norden..
Publicerat Januari 18, 201511 yr Nej jag tycker inte sånt beteende är ok. Det är också därför jag vänder mig mot endel av det du skriver som jag tycker hamnar i samma fack. Jag håller inte med om vissa saker och Landins namn hamnar i samanhang trots att han inte tränar på det sättet och då ser jag det som ren smutkastning. Jag tror du ska ta och läsa mina inlägg igen och försöka bättre förstå innebörden i det jag skriver. Jag menar inte att som Landin tränar så får man automatiskt problem x, y och z. Jag har sett hans hundar och de är förbannat genomtränade och fungerar alldeles utmärkt. Det jag menar är att i det generella valet av metod finns en del uppenbara risker om man inte tränar rätt, liksom det finns risker i ALLA andra metoder om man inte till fullo vet vad man sysslar med, och vad jag vet är det tämligen få som anser sig vara fullärda i ämnet på denna planet. Och jag kan villigt erkänna att jag kanske borde skrivit "flera konkurrerande dressörer.." istället för "alla" i korrekthetens namn, men dessvärre hinner jag inte väga mina ord på guldvåg innan jag hastigt skriver ett inlägg, vilket ibland leder till feltolkningar. Vill du jämställa det med hans utspel är det helt okej med mig, men jag gissar att du inte riktigt känner till vidden av vad det där satte igång, annars har vi väldigt skilda uppfattningar om proportioner.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Ja du, det stora problemet med generaliseringar är just det faktum att en generalisering inte belyser alla femtielva miljarder nyansskillnader i ämnet, och risken är alltid att någon som inte förstått generaliseringsbegreppet därför känner sig kränkt över att samma generalisering inte på pricken beskriver den egna verkligheten. Det är naturligtvis jättetråkigt för den drabbade, men uppenbarligen svårt att undvika när man diskuterar ett ämne i generella termer. Jag anser nog att man inte ska tala i så generella ordalag när man anklagar någon för att slå sina hundar. Då ska man nog helst vara mer specifik och helst ha någon källa att backa upp sitt anklagande med. Det är lite ironiskt att du anklagar Landin för att svartmåla andra tränare samtidigt som du, i det närmaste, gör samma sak själv. Största skillnaden är väl att Anders Landin gör det i eget namn och inte anonymt...
Publicerat Januari 18, 201511 yr Jag tror du ska ta och läsa mina inlägg igen och försöka bättre förstå innebörden i det jag skriver. Jag menar inte att som Landin tränar så får man automatiskt problem x, y och z. Jag har sett hans hundar och de är förbannat genomtränade och fungerar alldeles utmärkt. Det jag menar är att i det generella valet av metod finns en del uppenbara risker om man inte tränar rätt, liksom det finns risker i ALLA andra metoder om man inte till fullo vet vad man sysslar med, och vad jag vet är det tämligen få som anser sig vara fullärda i ämnet på denna planet. Och jag kan villigt erkänna att jag kanske borde skrivit "flera konkurrerande dressörer.." istället för "alla" i korrekthetens namn, men dessvärre hinner jag inte väga mina ord på guldvåg innan jag hastigt skriver ett inlägg, vilket ibland leder till feltolkningar. Vill du jämställa det med hans utspel är det helt okej med mig, men jag gissar att du inte riktigt känner till vidden av vad det där satte igång, annars har vi väldigt skilda uppfattningar om proportioner.Har läst dina inlägg och så här skrev du bla. :Risken är sedan att man går på hunden för hårt i fågelsituationer och får problem med avancen ( och tilliten). Anders Landin är stark förespråkare av metoden. När jag har varit på kurs hos Landin så har han alltid förespråkat att fågel ska vara positivt och att stoppet ska tränas in i andra situationer. Villigt erkänna????? Tog ju ganska många inlägg innan det kom. Nu var det ju så att du frågade om jag tyckte beteendet var ok inte om vilka proportioner ditt vs hans inlägg tog/kommer få.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Jag anser nog att man inte ska tala i så generella ordalag när man anklagar någon för att slå sina hundar. Då ska man nog helst vara mer specifik och helst ha någon källa att backa upp sitt anklagande med. Det är lite ironiskt att du anklagar Landin för att svartmåla andra tränare samtidigt som du, i det närmaste, gör samma sak själv. Största skillnaden är väl att Anders Landin gör det i eget namn och inte anonymt... Jag har aldrig skrivit att mannen i fråga slår sina hundar. Nån måtta får det ändå vara på försöken att feltolka det jag skriver. Det jag skriver är att han inte sticker under stol med att han använder hårda tag på hundarna, det förklaras tämligen tydligt för de som önskar gå en kurs hos honom, samt att vissa hundindivider kan kräva än hårdare tag för att komma tillrätta med vissa felbeteenden. Innan du nu kastar dig på tangentbordet för att feltolka även detta så bör du beakta det faktum att djurskyddslagen i detta land sätter gränsen för djurmisshandel på samma nivå som gäller för människor. Det är således rätt välkänt att en del av det som i åratal praktiserats på brukshundsklubbar, fågelhundsklubbar etc i termerna av "klassisk hunddressyr" är tämligen tveksamt vid en strikt juridisk bedömning. Utifrån det så är ett högst rimligt antagande att den absoluta merparten av de som under många år sysslat med korrigeringar i hunddressyren någon gång överträtt denna gräns, mig själv inkluderad. Att det ses mellan fingrarna med och normalt inte leder till åtal förtar inte det juridiska faktumet. Sen kan man naturligtvis diskutera rimligheten i den gränsdragningen, men det är en helt annan diskussion. Rent krasst är djurskyddslagen skriven som så att det är hellvittes få hundägare som inte någon gång överträtt den, även om det inte nödvändigtvis behöver handla om misshandel. Den som tar sig tiden att läsa lagen inser detta ganska snabbt.. Det är t ex synnerligen få som blivit åtalade för att deras hundgård plötsligt råkat vara några kvadratmeter för liten då den nya hunden har 3 cm högre mankhöjd än den förra. Att någon därför, inofficiellt eller officiellt, skulle erkänna att man ibland tvingas tänja på gränserna en aning är således föga chockerande. Snarare klarsynt. Sen står det naturligtvis var och en fritt att anamma vilken nivå av skenhelig dubbelmoral man vill, men det förtar inte faktum.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Har läst dina inlägg och så här skrev du bla. :Risken är sedan att man går på hunden för hårt i fågelsituationer och får problem med avancen ( och tilliten). Anders Landin är stark förespråkare av metoden. Hur trevligt jag än skulle tycka det är att folk aktivt försöker feltolka det jag skriver i syfte att skapa en poäng så är det knappast något som adderar något värde till tråden. Jag gjorde en GENERALISERING. Jag var t o m såpass tydlig att jag skrev att det var en generalisering. Den gjordes utifrån skillnaden att habituera bort fågelintresse utan inslag av korrigering och att träna in stadga i fågelsituationer med konventionell dressyr, där korrigeringar är ett förekommande verktyg. Utifrån de premisserna så är det synnerligen självklart i vilken kategori mannen i fråga sorteras in, även om kategorin inrymmer ett oändligt antal varianter. I samma text delgav jag några på intet sätt okända och synnerligen vanliga felinlärningar som kan uppstå om man inte har rätt handlag. Jag har sedan påpekat flera gånger att de metoderna fungerar utmärkt när man gör rätt, men som med alla andra metoder så kommer vissa typer av problem att uppstå om man gör fel. Är det verkligen så svårt att tolka rätt? Det här börjar ju bli löjligt..
Publicerat Januari 18, 201511 yr Som kontrast till tidigare film kan denna vara sevärd: Visserligen unghundar på träning, den förra vara synnerligen genomtränad, men filmen förevisar lite av det jag benämner skrik och vrål-dressyr, dvs otillräckligt grundtränade hundar där man medelst röstresurser försöker ersätta bristfällig grunddressyr. I vissa fall är det ett övergående stadie, för andra fortsätter det hela hundens liv. Men för att undvika ytterligare missförstånd så har jag personligen inget emot om någon föredrar den varianten, men själv föredrar jag att jaga under mer lågmälda former. Jag tycker dock det är väldigt intressant att studera skillnaderna.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Jag har aldrig skrivit att mannen i fråga slår sina hundar. Nån måtta får det ändå vara på försöken att feltolka det jag skriver. Det jag skriver är att han inte sticker under stol med att han använder hårda tag på hundarna, det förklaras tämligen tydligt för de som önskar gå en kurs hos honom, samt att vissa hundindivider kan kräva än hårdare tag för att komma tillrätta med vissa felbeteenden. Innan du nu kastar dig på tangentbordet för att feltolka även detta så bör du beakta det faktum att djurskyddslagen i detta land sätter gränsen för djurmisshandel på samma nivå som gäller för människor. Det är således rätt välkänt att en del av det som i åratal praktiserats på brukshundsklubbar, fågelhundsklubbar etc i termerna av "klassisk hunddressyr" är tämligen tveksamt vid en strikt juridisk bedömning. Utifrån det så är ett högst rimligt antagande att den absoluta merparten av de som under många år sysslat med korrigeringar i hunddressyren någon gång överträtt denna gräns, mig själv inkluderad. Att det ses mellan fingrarna med och normalt inte leder till åtal förtar inte det juridiska faktumet. Sen kan man naturligtvis diskutera rimligheten i den gränsdragningen, men det är en helt annan diskussion. Rent krasst är djurskyddslagen skriven som så att det är hellvittes få hundägare som inte någon gång överträtt den, även om det inte nödvändigtvis behöver handla om misshandel. Den som tar sig tiden att läsa lagen inser detta ganska snabbt.. Det är t ex synnerligen få som blivit åtalade för att deras hundgård plötsligt råkat vara några kvadratmeter för liten då den nya hunden har 3 cm högre mankhöjd än den förra. Att någon därför, inofficiellt eller officiellt, skulle erkänna att man ibland tvingas tänja på gränserna en aning är således föga chockerande. Snarare klarsynt. Sen står det naturligtvis var och en fritt att anamma vilken nivå av skenhelig dubbelmoral man vill, men det förtar inte faktum. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg blev lite otydligt. Det jag vände mig emot var att du skrev om metoderna på var och varannan lokalklubb. När du sedan fick en fråga om detta från kallel så gav du ett väldigt raljerande svar om innebörden av att generalisera. Då menade jag att det kanske var lite olyckligt att generalisera om en sådan anklagelse. Sedan är det väldigt tråkigt att hundträningsvärlden idag i så pass stor utsträckning går ut på att kasta skit på andra hundtränare för att själv vinna marknadsandelar. Canis är ju ett väldigt talande exempel på det. De missar ju inte en chans att tala om hur etiska de är och hur hårda alla andra är. Det är ju väldigt lätt att som nybörjare tro att det faktiskt är så. Då hjälper det ju inte att du här talar generaliserande om hur det går till på lokalklubbarna. Om jag som nybörjare har problem med min fågelhund så vill ju inte jag vända mig till min lokalklubb om jag tror att de använder "skrik och vrålmetoden" eller vad du kallade den. Sedan kanske just min lokalklubb använder Westerlunds metod fullt ut men det har ju inte jag en aning om så jag vänder mig till Canis eftersom de i alla fall tränar etiskt. Sedan att de inte har erfarenheten är ju svårt att utröna som ny. Till sist vill jag säga att jag tycker det är tråkigt att du använder så raljerande och nedlåtande ton. Det är naturligtvis ingen som feltolkar med flit, och eftersom vi är några som feltolkar så kan det ju vara så att du inte är helt tydlig...
Publicerat Januari 18, 201511 yr Ja du, det stora problemet med generaliseringar är just det faktum att en generalisering inte belyser alla femtielva miljarder nyansskillnader i ämnet, och risken är alltid att någon som inte förstått generaliseringsbegreppet därför känner sig kränkt över att samma generalisering inte på pricken beskriver den egna verkligheten. Det är naturligtvis jättetråkigt för den drabbade, men uppenbarligen svårt att undvika när man diskuterar ett ämne i generella termer. Skrev ett rätt långt svar på detta, men insåg att det finns bättre saker att lägga tiden på... Lycka till med dina hundar, jag är övertyg att det går bra och kommer gå bra gör dig:-)