Publicerat December 31, 200619 yr jaha okej.. som här då! skare och skrepen här också så fågla är var om sig till förbannelsen!.. tur man har en halv gammal toki finnspets som kan skrämma upp dom åt en har ni bra med skogsfågel annars runt kiruna? Jepp skaren sabbar verkligen allt. Vet inte hur det är med skogsfågel i Kiruna, jagar på mina egna marker 25mil därfirån. Men här finns/fanns det iaf bra med fågel under hösten. Far min såg tom en tjäderhöna från stuga fönstret Men nu efter snön kommit så verkar dem som borta. Orrarna ser man lite då och då men tjädern syns inte till... :-
Publicerat December 31, 200619 yr grattis bregott!!! det var inte illa det! du får ta och skrämma över dem på min mark också tycker jag!!! ;D
Publicerat December 31, 200619 yr grattis bregott!!! det var inte illa det! du får ta och skrämma över dem på min mark också tycker jag!!! ;D Orre lär det finnas gått om på dina marker har skjutit några åt det hållet. Såg häromdan när jag var och luftade gråhundarna 3 tjädrar till där vart jag redan skjutit ett gäng. Har även vart bra åt det hållet där vi är varje onsdag på sommarn ;D, sköt en orre och har sett några tjädrar där, även bommat bort en tjäder där. Får nog tillbringa mer tid där nästa sommar, mer än på onsdagar ;D
Publicerat December 31, 200619 yr Några kilometer bara, nyfiken? Jepp! Känner Du mig el. känner jag Dig? Skriv ett Pm isf.
Publicerat December 31, 200619 yr Orre lär det finnas gått om på dina marker har skjutit några åt det hållet.Såg häromdan när jag var och luftade gråhundarna 3 tjädrar till där vart jag redan skjutit ett gäng. Har även vart bra åt det hållet där vi är varje onsdag på sommarn ;D, sköt en orre och har sett några tjädrar där, även bommat bort en tjäder där. Får nog tillbringa mer tid där nästa sommar, mer än på onsdagar ;D jodå nog finns det orre, såg ett 10tal sist jag var ute, först såg jag 4-5st som satt på ett hygge på andra sidan korpikån, var kanske 300m till dem, provade att gå över isen men vände efter ett steg...höll på o gå igenom..sen när man satt sig i bilen på väg hem efter jaktdagen så satt det 5-6 st alldeles vid vägen, stanna och titta på dem ett tag..typiskt att dem inte sitter där man går=P angående tillbringamer tid där vi brukar vara på onsdagar är nog alldeles rätt, mitt facit iår på toppjakten är inte bra..1 träff och 2 bommar..alla på orre.
Publicerat December 31, 200619 yr jodå nog finns det orre, såg ett 10tal sist jag var ute, först såg jag 4-5st som satt på ett hygge på andra sidan korpikån, var kanske 300m till dem, provade att gå över isen men vände efter ett steg...höll på o gå igenom..sen när man satt sig i bilen på väg hem efter jaktdagen så satt det 5-6 st alldeles vid vägen, stanna och titta på dem ett tag..typiskt att dem inte sitter där man går=P angående tillbringamer tid där vi brukar vara på onsdagar är nog alldeles rätt, mitt facit iår på toppjakten är inte bra..1 träff och 2 bommar..alla på orre. Orre må vara men tjäder, de är ju fler ggr större ska ej bommas.. den jag bommade på satt en bit in i skogen, var kanske nån liten björkkvist men det är nog bara för självförtroendet man säger så
Publicerat December 31, 200619 yr Några kilometer bara, nyfiken? Jag gissar att Du jagar runt Korpikå el. Hömyforshållet. Det blir några kilometer från Bondersbyn fågelvägen.
Publicerat December 31, 200619 yr Jag gissar att Du jagar runt Korpikå el. Hömyforshållet. Det blir några kilometer från Bondersbyn fågelvägen. Jo Det gränsar med båda områdena du skrivit, jagar även i korpik och det verkar vara rätt bra med fågel där me.
Publicerat December 31, 200619 yr Nu är resan inbokad. 15e tom 18e blir det en liten tripp. Hoppas att det finns så pass mycket snö så det blir skidor > Så här såg det ut förra året :'(
Publicerat December 31, 200619 yr härligt pitepalt, ser riktigt fint ut! själv är man toksugen på en toppjaktsresa också, dock sparar jag semesterdagarna till en ripjaktsresa i slutet av februari..
Publicerat Januari 1, 200719 yr jaha okej.. som här då! skare och skrepen här också så fågla är var om sig till förbannelsen!.. tur man har en halv gammal toki finnspets som kan skrämma upp dom åt en har ni bra med skogsfågel annars runt kiruna? Kassaste toppjaktsåret på åtminstone 4 år tycker jag. Det är bara på de "idiot säkra" ställena jag hittar fågel. På favvo stället fanns det 8 tuppar i år, men nu är de bara 6
Publicerat Januari 1, 200719 yr Imorgon e de heldag i bil (Hässleholm-Härnösand) o sen jobb på ons men på tors ska jag ut o kolla till mitt tjäderbestånd Hoppas på toppjakt men annars ska hunden få springa av sig ordentligt. Har SÅÅÅN skogsabstinens efter familjeträff i dagarna 10.
Publicerat Januari 2, 200719 yr i Kalix har det idag kommit ca. 2-3 cm blötsnö. Inte mycket att hurra för. Det verkar som att det inte ska bli någon toppjakt i den här säsongen.
Publicerat Januari 3, 200719 yr Författare Idag blev det äntligen en toppjaktssväng igen, i mina ögon har det varit alldeles för lite av den varan under julledigheten men familjen måste ju få sitt också och så har ju inte förutsättningarna varit de bästa heller. Var hemma från jobbet för att vara med dottern men syrran hade vänligheten att passa henne så att jag kunde ge mig ut i det vackra vädret… :-[ När jag vaknade och tittade ut i morse så insåg jag snabbt att förutsättningarna var i det närmaste optimala med den här hösten/vinterns mått mätt. Jag kände mig helt säker på att idag skulle den tröga säsongen äntligen lossna och komma igång på allvar. Ett par minusgrader, 10 cm snö ovanpå skaren så det gick fint att åka skidor och äntligen var det upplega. Det blåste väl aningens för mycket under förmiddagen men är det någonting man har lärt sig i år så är det att man inte får vara för kräsen när det gäller de yttre förutsättningarna för då blir det inte många jaktdagar. Förutsättningarna var i det närmaste perfekta med andra ord men det ville sig ändå inte. Jag kryssade mig sakta fram genom ett myrområde där vi såg ett par tuppar i förra veckan och kikarspanade på vartenda träd inom flera kilometers håll men nu var det helt tomt. Hade några orrtuppar som seglade förbi över mig och som förmodligen träade ett par hundra meter bort men de orkade jag inte skida efter. Humöret började dala ju längre dagen led och till sist så var jag tvungen att börja svänga hemåt mot bilen igen och då kändes det mer eller mindre ”kört”. Plötsligt ”väcks” jag upp av en mindre tupp som flyger upp från en myrkant trettio meter framför mig och han flyger inte längre än att jag ser när han träar. Avståndsmätaren säger 173 meter så det var bara till att sakta smyga av sig skidorna och försöka hitta en bra skjutställning. Jag bäddar ner mesen i snön, smyger upp kikarskyddet och petar in en fickvarm Scenar i loppet. Tuppen sitter i toppen av en mindre myrtall med hela sidan mot mig så jag har ”vita fläcken” att ta sikte mot. Samtidigt som skottet går så ser jag hur han rycker till men faller till backen utan ett endaste försök till vingslag. Oj vilken skön känsla det är när allt går som man har tänkt! Jag stannar och beundrar tuppen en stund där han ligger i solskenet. Plockar upp termosen med varm sportdryck och känner hur orken börjar komma tillbaka i kroppen innan jag fäster tuppen på mesen och börjar min färd mot bilen. När jag kommit till bilen så inser jag att det kommer att vara ljust i någon timma till och vädret är alldeles för fint för att inte nyttja hela dagen så jag beslutar mig snabbt för att testa ett annat ställe där jag stött några tuppar under höstens harjakt. Jag hinner inte åka många hundra meter förrän jag ser en tjädertupp som lättar från en liten tallbacke och när jag står och försöker följa honom med blicken så kommer det ännu en tupp och följer. Jag ser inte när de träar men jag vet att det står några fina ”tjädertallar” ett par hundra meter längre upp längs myren så jag är rätt så säker på var jag kan hitta dem. När jag rundar en liten myrholme så ser jag plötsligt en av tupparna ett par hundra meter bort och när jag tar upp handkikaren så ser jag hans kompis också som sitter i en tall bredvid. Jag smyger mig närmare och när jag kommit in på 160 meter så har jag ett bra läge. Jag inriktar mig på tuppen som sitter närmast, utför samma procedur som med förra tuppen och resultatet blir detsamma. Den andra tuppen sitter lite oroligt kvar och jag beslutar mig för att försöka mig på att skjuta även den. Kryper några meter åt sidan för att få rent skottfält och lyckas fälla även den med ett skott. Toppjakten ger en så ruskigt skön känsla när man åker hemåt och har lyckats. Trött och sliten i kroppen och med tung börda på ryggen men med en stort leende på läpparna. Fan vad livet är härligt ibland. ;D Skitjakt på er!
Publicerat Januari 3, 200719 yr vilken underbar dag blir riktigt avundsjuk . på lördag ska jag ut och testa lyckan själv hoppas det stabila vädret håller i sig.
Publicerat Januari 3, 200719 yr kan inte annat än hålla med , vilken lycka! om man iaf en gång i livet skulle få uppleva en liknande dag. :)
Publicerat Januari 3, 200719 yr Sotis! > Fats man har flyttat från Småland till Norrbotten så får man uppleva sörländskt väder när det inte finns någon snö att tala om. >
Publicerat Januari 4, 200719 yr ännu en dag ute, och än en gång tomhänt...såg (som vanligt?) en del fågel, dock mest i luften, hade man haft hagelbössan med hade det kunnat bli roligt fick en straffspark, hann inte mer än att smälla igen bildörren så ser jag hur 3 tuppar sätter sig på andra sidan fältet där jag parkerade...kändes lite väl avigt att börja med en superseriös ansmygning på dem, men skulle ju åt samma håll som dem satt så jag tänkte, jag går på lugn och sansat och sitter dem kvar tills jag är nära så skjuter jag...dem flög när jag var på ca 200-250 m, kan väl inte påstå att jag blev allt för besviken...fortsatte och gå, vid en myra stötte jag en riktigt stor tjädertupp, såg inte vart den satt, plötsligt ser jag en tupp som flyger 40-50m framför mig tyvärr for den rktigt långt så såg aldrig vart den slog...var riktigt kasst väder idag iofs, hård blåst och snöfall, sikten var inte den bästa...såg ett par orrtuppar i luften på tillbakavägen också...
Publicerat Januari 4, 200719 yr Grattis Dorro! Imorrn åker man till Gällevare (Niilivaara närmare bestämt) för lite toppjakt /Fredde