Publicerat Augusti 6, 20196 yr Författare 47 minutes ago Christian N sa: Oooh det lär svida fint. /C De jöööör oooooont!
Publicerat Augusti 7, 20196 yr Författare Jag tog ner krutet till 1,65x34 för energin i 3:orna räcker gott, denna gång använde jag rio tdh och hylsa och enl mina beräkningar landar jag på 400-405ms då 1,70c34 brukar ge ca 415ms
Publicerat Augusti 8, 20196 yr Författare Något märkligt hände med min till 1,65x34 nedtagna laddning när jag provade i min miroku tillverkade A5 som har fabriks IC borrning . Den levererade mycket fina bilder, defacto bättre än Mod pipan som dock har 18,3 i loppet , miroku tillverkade pipan är 18,4 chrome lopp. Sen i förlängningen ser jag ett byte till :5or inför knipjakten i patronen och använda samma IC pipa.
Publicerat Augusti 9, 20196 yr På 2019-08-06 at 14:26 culot sa: om det är den 34g med fiocchi 24g stålförladdning så betedde den sig som jag var lite rädd för dvs att den kändes tung , så troligen steg trycket som det brukar när man brukar stålförl till bly /p Går det att sänka krutladdningen eller måste man byta förladdning för att det skall bli bra? Mvh Jan-Erik
Publicerat Augusti 9, 20196 yr Författare 45 minutes ago Jan-Erik1 sa: Går det att sänka krutladdningen eller måste man byta förladdning för att det skall bli bra? Mvh Jan-Erik Jag har gjort ett litet " 34g test " där jag använder olika hylsor/tdh med lika laddning för övrigt ( finns under hagelladdning ) Det funkar med samma SG19 för 1,65-1,75 i samtliga då SuperG är mkt flexibel. Dock är gamla Fiocchi anigen högre invändigt än deras nya EVo hylsa som ser ut som alla andra med vita plastbottenproppen. Dock ändras karaktären lite om det blir tajtare invändigt. Kan vara en av förklaringen till att RIO hylsan gav så bra resultat, gamla testet visade ju åxå att farten på 415ms gott och väl räcker till. Sen om det skulle droppa 15ms i vinter så finns det fortfarande 400ms kvar vilket även det räcker till. Forne ägaren till Gyttorp sa att allt över 380ms missgynnar träffbilden och det kanske är en anledning till att jänkare traditionellt haft lägre farter än vi i Europa . 1150-1250 fps som är ca 365-385ms är vad man traditionellt pratar om däröver ( Bly) / P
Publicerat Augusti 19, 20196 yr Hej Jag har kommit över lite Hercules krut, heter väl Alliant nu. Det är Green Dot, Unique och Herco. Jag har tittat lite på data men inte fått någon ordning på hur det skall laddas, så nu behöver jag hjälp. Är det så att Green Dot passar till 30-32 gram, Unique till 34-36 gram och Herco till de riktigt tunga laddningarna? Stämmer detta,vad är då lämpliga start laddningar till 30, 32, 34, och 36 gram? Fiocchi hylsor Fiocchi 616 th. SG eller Z2M förladdningar. Tacksam för råd. Jan-Erik
Publicerat Augusti 19, 20196 yr Författare 1 hour ago Jan-Erik1 sa: Hej Jag har kommit över lite Hercules krut, heter väl Alliant nu. Det är Green Dot, Unique och Herco. Jag har tittat lite på data men inte fått någon ordning på hur det skall laddas, så nu behöver jag hjälp. Är det så att Green Dot passar till 30-32 gram, Unique till 34-36 gram och Herco till de riktigt tunga laddningarna? Stämmer detta,vad är då lämpliga start laddningar till 30, 32, 34, och 36 gram? Fiocchi hylsor Fiocchi 616 th. SG eller Z2M förladdningar. Tacksam för råd. Jan-Erik Om du inte har tokbråttom så kan jag skicka en tabell till dig, eller var det du som köpte alla mina gamla ? Jag sålde allt mitt till Janne Eskilstuna , green dot är klassiskt till 32g , unique fint till 34-35 , herco kunde man ha till lite av varje /P
Publicerat Augusti 20, 20196 yr 9 hours ago culot sa: Om du inte har tokbråttom så kan jag skicka en tabell till dig, eller var det du som köpte alla mina gamla ? Jag sålde allt mitt till Janne Eskilstuna , green dot är klassiskt till 32g , unique fint till 34-35 , herco kunde man ha till lite av varje /P Nej det var inte jag som köpte dina gamla tabeller, jag kallas också Janne men bor i Brålanda i södra Dalsland. Jag har inte bråttom. Du har väl mitt e-mail i telefonen, det var jag som skickade gamla tabeller med Norma hagelkrut. Annars är det nästan bäst att skicka på e-mail adressen jan-erik.falk1@telia.com den kollar jag oftast. Tackar på förhand. m Mvh Jan-Erik
Publicerat Augusti 20, 20196 yr Författare Hoppas annars han som köpte läser detta, så kanske du får hjälp den vägen. Det trixiga är att de är med amerikanska komponenter eller omdöpta europeiska dito. Det bör även gå att tråla fram på nätet som du med hjälp av kronograf kan jobba dig framåt /P
Publicerat Augusti 27, 20196 yr Författare Hittade en Skvätt Vectan AS i skåpet som jag glömt av , och då det stundar duvjakt kan det ju vara kul att ha lite till 12:an åxå Rotade fram lite data och 1,40-1,45x28 ska vara gångbart så jag gjorde 1,45x28,5 :7,5 med Z2M-24 förladdning 57,8 6-stuk i Rio hylsa. AS är ju annars klassiskt till 28g trap ammo och mången engelsk ammotillverkare har kört med AS. Jag rev isär en mkt potent trap patron ifrån RC RV4 tror jag den hette och det var Christer som gav mig den , den innehöll AS och en LB24 förladdning förutom 28g 7,5 tror den gjorde 436ms dock med hur stor AS dos har jag glömt, möjligen att det finns nånstans här på forat. / P
Publicerat Augusti 27, 20196 yr Författare En sån här tror jag bestämt att jag måste ha ... 130€ och kal 16 tillbehör kostar 30€ och varför ska man ha en sån ? Jo först för att prima ca 1000 tals hylsor utan tdh jag har, men även kalibrera och sätta tdh i engångsskjutna hylsor. Det är oändligt mkt smidigare att ha färdigkalibrerade hylsor med tdh när man omladdar. /P https://m.youtube.com/watch?v=lueNse9Xbnc
Publicerat Augusti 27, 20196 yr Författare 7 minutes ago Christian N sa: Så otroligt snygg och smart lösning. /C Ja OMV ( Stefano ) är grymt innovativ och gör top notch grejer. Och jag höll på och klåpade med nåt 7€ skit innan jag ruttnade så nu ska det köpas riktiga grejer. Min POnsness Warren 375c press kan faktiskt riggas med 2 kalibrar samtidigt vilket är rätt unikt .
Publicerat Augusti 28, 20196 yr Författare Jag har efter bilderna sattes in även gjort en klassisk 32g 7,5 för duva 12/70 616 ( grå bottenpropp ) Vectan A1 1,65 x 32 SG 22 7,5 6-stuk 57,8 sg 22 är perfekt för 32g då nästan alla haglen ryms i koppen. Jag klippte för övrigt isär alla flikar på förladdningen vilket gynnar spridningen. /P
Publicerat Augusti 29, 20196 yr Författare Ja det är mycket som snurrar i funderingarna nu, bland annat så har jag med åldern blivit lite fjompigare med rekyl så några 38g lär jag inte skjuta mer och då går alla mina Gt14 ,z2m15 och SG 14 förladdningar bort, men då är tanken att använda dem i 12/65 stjärnstukat runt 30g för där finns det minimalt med plats och då kan korta förladdare bli bra. Nu är det bara inte köra på med en 12/70 30g data utan det krävs omberäkningar när man reducerar platsen för komponenterna, jag har lagt ut en blänkare på italienska PDC och frågat om nån har tryckta data på 12/65 30g med A1 . /P
Publicerat Augusti 30, 20196 yr Hej jag har lite frågor om laddningar igen, jag har som jag skrev förut lite Green Dot, Unique och Herco krut. Nu har jag hittat lite laddningar på Alliants hemsida men vet inte hur dom skall översättas till eruopiska komponenter. Dessa är med Fiocchi hylsor (target shells) hagel/L. V1 fps th Krut förladd. krutvikt/grains tryck/psi 30 g 1250 Fio 616 Green Dot TGT12 21 gr 8,400 32 g 1250 Fio 616 Green Dot Versalite 22,5 gr 9,300 32 g 1250 Fio 616 Unique RXP 12 23,5 gr 8,200 32 g 1250 Fio 616 Herco Versalite 25,5 gr 7,700 Detta är bara en del av dom som finns, men det kanske räcker till att börja med. Det står inget om höjd eller hagelstorlek, är det någon som med hjälp av detta kan lista ut några lämpliga startladdningar vore jag tacksam. Jag har SG och z2m förladdningar och fiocchi 616 th hemma. Mvh Jan-Erik
Publicerat Augusti 30, 20196 yr Författare 4 hours ago Jan-Erik1 sa: Hej jag har lite frågor om laddningar igen, jag har som jag skrev förut lite Green Dot, Unique och Herco krut. Nu har jag hittat lite laddningar på Alliants hemsida men vet inte hur dom skall översättas till eruopiska komponenter. Dessa är med Fiocchi hylsor (target shells) hagel/L. V1 fps th Krut förladd. krutvikt/grains tryck/psi 30 g 1250 Fio 616 Green Dot TGT12 21 gr 8,400 32 g 1250 Fio 616 Green Dot Versalite 22,5 gr 9,300 32 g 1250 Fio 616 Unique RXP 12 23,5 gr 8,200 32 g 1250 Fio 616 Herco Versalite 25,5 gr 7,700 Detta är bara en del av dom som finns, men det kanske räcker till att börja med. Det står inget om höjd eller hagelstorlek, är det någon som med hjälp av detta kan lista ut några lämpliga startladdningar vore jag tacksam. Jag har SG och z2m förladdningar och fiocchi 616 th hemma. Mvh Jan-Erik Det är så låga tryck på alla laddningarna och jag TROR tgt är en z2m , likväl tror jag att du kan köra lämplig z2m på alla recepten och även 616 , följ upp med kronograf . Däremot om en laddning känns onormal och uppvisar abnormiteter ska man dra öronen åt sig , sen är det inte fel att under testandet nyttja en bössa med magnumläge /P
Publicerat Augusti 30, 20196 yr 13 minutes ago culot sa: Det är så låga tryck på alla laddningarna och jag TROR tgt är en z2m , likväl tror jag att du kan köra lämplig z2m på alla recepten och även 616 , följ upp med kronograf . Däremot om en laddning känns onormal och uppvisar abnormiteter ska man dra öronen åt sig , sen är det inte fel att under testandet nyttja en bössa med magnumläge /P Tackar, det blir till att testa. Mvh Jan-Erik
Publicerat September 2, 20196 yr Författare Detta är en populär post. Jag plockade med mig den lilla söta gröna 30 grammarn till Ön i helgen som hade förlängts med en måndag ? Och jag provsköt den idag straxt efter jag släckt lyset för en ungtrut då den flög rakt in i en sväm med 34g 3:or . Ja den sköt riktigt snyggt på 35m med 5/10 choke ( mod) så kanske jag boostar upp den lite till 1,60x30 eller byter förladdning till z2m-18 /P
Publicerat September 6, 20196 yr Författare Det blir Duvjakt imorgon så jag står inför ett aftonbladet eller Expressen val ..... dvs 12 eller 16 åååååh Jobbit !