Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Har bara mobilen så jag kan inte kolla noggrannt

Så ett tips på 38g

Cx2000 A1sp 1,85-1,90x38 sg17 58 Fart mellan 420-430ms du kan även gå ner till 1,80-1,82 och ändå ha 400+

/P

Den röda i mitten tror jag du har laddat , andra ovanifrån Remington sour shot ? Svarta Längst ner steelmax ?

De gröna tror jag är en. Mix av RIO och saga , ev så är den längst upp en RIO ..

/P

• Svar 950
  • Visningar 131,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

16 laddningen med hylsorna jag fick fr Ken1 gav med jk6 1,55x31 381,383ms men ville inte kasta ut.

Mera tester idag och ejekt problemen ligger nog i ringarnas inställning för med lite olja på friktionsringen så kasta den ut allt,

Dock slår den hårdare och självklart sprack framstocken igen :-( alla test gjordes m 31g hagel 2mm

Jk6 1,60x31 z2m21 395ms

1,65x31 z2m21. 390, 405ms

1,60x31 Aquila18 408, 406, 396 ( ska provas mer :-)

1,60x31 SG21 405,402,388 ( sista så gled givaren )

/P

Publicerat

Den röda i mitten tror jag du har laddat , andra ovanifrån Remington sour shot ? Svarta Längst ner steelmax ?

De gröna tror jag är en. Mix av RIO och saga , ev så är den längst upp en RIO ..

/P

72c5d3b5592fb05edba39582c5aa4b6d.jpg

Från topp till botten:

Blå = Gamebore bespoke 38 gram 2 or

Mörk, mörkt grön Remington 42 gram BB

grön= Christian 33 gram ni 6 or A1 krut

Lila= Eley high flyer 32 gram uk 6

Mörk grön= Rio Game 30 gram 6 or

Grön= min

Svart= Gamebore high pigeon, 32 gram uk 6

Det är inte lätt med småbilder. Christian

Notera att jag har skiftat ordningen, inte lätt med småbilder, mina laddningar är nr 3 och nr 6, jag avslutar laddandet med att köra med en OMV SP2, såsom nestor föreslog att man skulle köpa..

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Redigerad med Christian N

Publicerat
  • Författare

72c5d3b5592fb05edba39582c5aa4b6d.jpg

Från topp till botten:

Blå = Gamebore bespoke 38 gram 2 or

grön= Christian 33 gram ni 6 or A1 krut

Lila= Eley high flyer 32 gram uk 6

Mörk grön= Rio Game 30 gram 6 or

Grön= min

Mörk, mörkt grön Remington 42 gram BB

Svart= Gamebore high pigeon, 32 gram uk 6

Det är inte lätt med småbilder. Christian

Använder du T2 elr T3 crimper ? Den gröna nr:2 uppifrån har så tjock ytterring, och den släta och mörkgröna hylsan

Verkar vara av en bra kvalitet är det en cheddite ?

/P

Publicerat

Remington precis som du angav ovan,

De är en nr 2 crimp jag har.

Förresten någon kommentar om denna laddning?

"Sipe in n cx2000 1,70x38 SG22 lead 5-4"      http://www.polveridosiecartucce.com/viewtopic.php?f=83&t=25971

Min fråga då, är det inte väldigt mycket belastning/ på den där runda delen, kompressionsdelen på waden då och vidare är detta ok, varför skulle inte jag kunna köra med 38 gram och SG19 då? Den har ju mer plats i koppen?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Remington precis som du angav ovan,

De är en nr 2 crimp jag har.

Förresten någon kommentar om denna laddning?

"Sipe in n cx2000 1,70x38 SG22 lead 5-4"      http://www.polveridosiecartucce.com/viewtopic.php?f=83&t=25971

Min fråga då, är det inte väldigt mycket belastning/ på den där runda delen, kompressionsdelen på waden då och vidare är detta ok, varför skulle inte jag kunna köra med 38 gram och SG19 då? Den har ju mer plats i koppen?

/Christian

Jag vill inte gärna smälla dig på fingrarna Chris, men du borde väl vara van att läsa noggrant !   du fiskar i en italiensk  tråd med PACI stukning ( ogival )  och dit har du väl inte kommit ännu ?? 

Glöm platsen i koppen utan fokusera på hur lång sektionen  UNDER  koppen är, jag tror inte du får ihop en sg19/38g  utan att mosa hylsan, och OM du lyckas komprimera  med 

massor av " wad pressure " som du kan få med din MEC press  så lär resultatet bli en helt ihop-pressad  dämpsektion mao inget " förbränningsrum "  och du kan får ett tryck som sticker iväg ,  är du med ? 

Möjligen kan du genom att backa på krutet få ihop den, men jag tror inte det blir bra ändå ... Ta hellre dom SG14 Kalle erbjuder dig  alt så kan jag slänga ner lite sg17 i en  blå påse så får du prova..

Sen vet vi ju inte om volymen för Sipe krut är att jämföra med A1SP  , inte ens vectans A krut är lika i volym

/ P

/ P

Publicerat

Klart att du får smälla mig på fingrarna,

hade helt missat att det var stolpiller-laddning som gällde, jag har inte försökt eller ens tänkt att försöka, utan satt och försökte fundera ut hur fn de fick in så mycket hagel, vilket då besvarats. WT har visst hittat SG14 hemma så de har jag bett om att få låna. 

PACI känns som en helt för mig omotiverad del av tillvaron, återkommer nog dock till det när och om jag köper en 28:a.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Klart att du får smälla mig på fingrarna,

hade helt missat att det var stolpiller-laddning som gällde, jag har inte försökt eller ens tänkt att försöka, utan satt och försökte fundera ut hur fn de fick in så mycket hagel, vilket då besvarats. WT har visst hittat SG14 hemma så de har jag bett om att få låna. 

PACI känns som en helt för mig omotiverad del av tillvaron, återkommer nog dock till det när och om jag köper en 28:a.

/Christian

Jag  har åxå valt att inte gå in i PACI stukningen, dels för att laddatan är begränsad  vilket missgynnar oss som bor i hagelkrutens U-land Sverige.

Dels för att jag  går in för att få igång andra att ladda hagel, börjar man med den högre skolan i ruta 1 så lär det bli svårare att sprida kunskaperna...

Jag tror dessutom att du kommer få till det bra med SG14 

/ P

Publicerat

PACI är inte säkert att det tillför så mycket. i 410 så gör det nog inte det har erfarenheten visat. öppningstrycket varierar pga att det inte finns dämpsektioner på de förladdningarna i någon vettig utsträckning.

Publicerat
  • Författare

PACI är inte säkert att det tillför så mycket. i 410 så gör det nog inte det har erfarenheten visat. öppningstrycket varierar pga att det inte finns dämpsektioner på de förladdningarna i någon vettig utsträckning.

12, 20,28,  och i viss mån 16 är väl hetast när det  kommert  till PACI , och dom använder både plast  och kork/fiber förladdningar,   men då mycket handlar om hur svetsarna utförs 

Så håller jag mig till stjärn och rullstukat som är lätt att prata om och att utföra .. Sen för tex 12  gillar jag inte tanken  att använda   förladdningar  framtagna till  24-28g lerduveammo 

till en jaktladdning på 36-38-40g 

/ P 

Publicerat

? Tror du att de är för klena i dimensionerna för att klara belastningen? Christian

Publicerat
  • Författare

? Tror du att de är för klena i dimensionerna för att klara belastningen? Christian

Det är som sagt vad jag personligen tycker, och dom kanske klarar det utmärkt och är den del  i hur PACI stukningen jobbar men inget jag satt mig in i , för mig räcker det gott med huvudbry om stjärn och rullstuk  :tongue:

/ P

Publicerat
  • Författare

Då hustrun hux flux vart ledig på Nyår så kommer den firas på min lilla kobbe Skärgårn och det är första gången i mitt liv jag gör det så det ska bli ballt..

Ballt kan det åxå bli nu när det har blivit kallare,  vilket brukar betyda bra knipjakt  :tongue:   Så ikväll blir det ladda  12 & 16  

För den som inte laddat med Siarms "golden shot "   så blir förladdningarna " förgyllda "  inuti  efter smällen vilket ser lite kul ut 

/ P

Publicerat

Turgubbe, skitjakt på dig. Nyfiken på de där goldenshot, får nog beställa ett antal kilo nästa gång det beställs. Christian

Publicerat

Hur fonken ser en PACI ut?

Publicerat
  • Författare

Turgubbe, skitjakt på dig. Nyfiken på de där goldenshot, får nog beställa ett antal kilo nästa gång det beställs. Christian

Jag kan inte bestämma mig om jag ska tro dom är bättre än vanliga svarta eller ej , jag har dryftat dom mycket med min italienske

Kompis Marre som trots han är 1 år äldre än mig laddat hagel sedan han var 9 år, frågeställningen har gått i att möjligen är dom

Av en mkt fin jämnhet i storlek och rundhet, alternativt fungerar guldfärgen ( som är mässing ) som ett smörjmedel och

Motverkar deformation i färden fr hylsan genom alla övergångskonor .. En hel del medlemmar på det italienska forumet

Tycker att dom " dödar bättre " men hur fan dom kan göra det av lite mässingsfärg kan ingen svara på, och inte jag heller ;-)

Kan ju vara " snake oil " fenomen åxå ..

/P

Publicerat
  • Författare

Hur fonken ser en PACI ut?

post-16336-0-19153200-1451421304_thumb.j

Ser bilden lika knäpp ut på era skärmar?

Publicerat

Ja de ser ut som svarta tamponger. :P

Publicerat
  • Författare

Ja de ser ut som svarta tamponger. :P

Dom har faktiskt smeknamnet " stolpiller " ;-)

Ogivalformen ger mindre deformerade hagel i öppnings ögonblicket jmf stjärnstukat , det går även att få plats

Med mer hagel än stjärnstukat

/P

Publicerat
  • Författare

Man borde nog undersöka hjärnan som börjar dissikera patroner kl 12 på kvällen ;-/

Lite 38g,som jag fick skickat för test NSI och winchester både italien tillverkade m italienska komponenter

Det enda jag inte kände igen var förladdningen i NSI 38g och krutet i win 38g

/P

Publicerat

Dom har faktiskt smeknamnet " stolpiller " ;-)

Ogivalformen ger mindre deformerade hagel i öppnings ögonblicket jmf stjärnstukat , det går även att få plats

Med mer hagel än stjärnstukat

/P

Hur står sig rullstukat i den matchen?

Känns som det är effektivare att skaffa en 3" bössa eller kaliber 10jämfört med att surfa på den marginalen för 7 extra hagel. :biggrin:

Publicerat

Iom att vi man ,de flesta i Europa inte får jaga med kal 10 så får man hantera  saken därefter,

Italienarna och grekerna är de som experimenterar mest med hagelladdandet, med paci kan man ladda 12/70 laddningar med upp till 48/52 gram och med bra fart, inte som med de där trötta semimagnum som en del tillverkare kränger.

För det fall att laddandet blir bra så är det helt klart en rätt intressant produkt, dock helt oprövad här. /CHristian 

Publicerat
  • Författare

Iom att vi man ,de flesta i Europa inte får jaga med kal 10 så får man hantera  saken därefter,

Italienarna och grekerna är de som experimenterar mest med hagelladdandet, med paci kan man ladda 12/70 laddningar med upp till 48/52 gram och med bra fart, inte som med de där trötta semimagnum som en del tillverkare kränger.

För det fall att laddandet blir bra så är det helt klart en rätt intressant produkt, dock helt oprövad här. /CHristian 

Våra närmaste grannländer får  jaga m 10 , men det är inget jag står efter ens om det skulle dödstraff på att skjuta m bly

/ P

Publicerat
  • Författare

Hur står sig rullstukat i den matchen?

Känns som det är effektivare att skaffa en 3" bössa eller kaliber 10jämfört med att surfa på den marginalen för 7 extra hagel. :biggrin:

Mycket slätt !   Då PACI rätt komponerat ger otroligt fina bilder  OCH en kortare svärm, en 3" kan vara intressant  för tryckprovningens skull  MEN  tex  Browning har gått ut med att ALLA deras 12/70 sportvapen och 300-400-500 

serien   klarade 1370bar  och hp , jag har 3" i min Fabarm men nyttjar det inte  och det är massor av jänkare som kör potenta 12/70 i sina   3" & 3,5"  bössor ..

Den dagen man kan säga sig behärska en fulltrång borrning  med normalt laddade patroner till 100%  då men inte förrens då finner jag nån anledning till att gå vidare för att utöka skjutavstånden.

Då jag slutade tävla i sporting och inte hade resultatkrav på mig  så började jag använda mycket hård  choke i stålsammanhang  Light full eller med gamla mått  3/4  0,75 borrning, man skjuter ohyggligt långa duvor med den borrningen  om man behärskar det förstås  :tongue:  Man vart gråtfärdig ibland, speciellt på skeeten   :biggrin:

/ P

Publicerat

Tänkte rullstukat jämfört med både stjärnstukat och Paci?