Publicerat Januari 7, 201610 yr Tja, jag kan nog se till att ladda föreslagen ammo, samt provskjuta en av mina lätta 28:6 IT med skeet choke, jag tror att jag vet var jag har dem, blir det bra med 15 meter som testavstånd? Så ser förladdningen ut, vid laddning och lite förladdningstryck så roterar vingarna något, dvs de blir som propellrar/rotorer och det är i del det som "kastar" svärmen så påtagligt. /CHristian
Publicerat Januari 7, 201610 yr Är det fast borrning blir det ju toppen men annars är det lite "motsägande" att prega i 32-34g för att skjuta på 10-15m. Bortsett från faktumet att det är kul att prova och lära sig Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 7, 201610 yr Verkar vara perfekt att ha ett par i fickan tex vid rävgryt i trånga lägen. Lättare än att ha med choker o choknyckel
Publicerat Januari 7, 201610 yr Författare Tja, jag kan nog se till att ladda föreslagen ammo, samt provskjuta en av mina lätta 28:6 IT med skeet choke, jag tror att jag vet var jag har dem, blir det bra med 15 meter som testavstånd? Så ser förladdningen ut, vid laddning och lite förladdningstryck så roterar vingarna något, dvs de blir som propellrar/rotorer och det är i del det som "kastar" svärmen så påtagligt. /CHristian Man skulle prova att köra en 34g 5-4:or och rullstuka /P
Publicerat Januari 7, 201610 yr Då så från vänster 6, 5, 4 it, 32 gram med spridare, längst till höger 28/6. Min tanke är att skjuta spridarna med halv choke och "skeetladdningen" med skeetchoke. Synpunkter. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 7, 201610 yr Författare Då så från vänster 6, 5, 4 it, 32 gram med spridare, längst till höger 28/6. Min tanke är att skjuta spridarna med halv choke och "skeetladdningen" med skeetchoke. Synpunkter. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk Coolt , ser jag fel eller har du 8- stukat den längst till höger ? Är det cheddite eller Fiocchi hylsor ? /P
Publicerat Januari 8, 201610 yr Hej, det är Fiocchi hylsor, jag o WT köpte 2x 2000 med rejects hylsor från Siarm, det är en stadig blandning av dessa, ljusblå Fiochi, röda/gröna Cheddite, lite orangea hylsor som jag har noterat ner som Nobel Sport mfl. Den längst till höger är 8 stukad, iom att de inte blir så snygga så har jag slutat att göra dem med 8 stukning men just den är en av mina första laddningar. Jag kommer eventuellt att återkomma till 8-stukning efterhand men ser samtidigt inte nyttan av den, annat än att det blir snyggt om man har bra kvalité på hylsorna. /Christian
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Hej, det är Fiocchi hylsor, jag o WT köpte 2x 2000 med rejects hylsor från Siarm, det är en stadig blandning av dessa, ljusblå Fiochi, röda/gröna Cheddite, lite orangea hylsor som jag har noterat ner som Nobel Sport mfl. Den längst till höger är 8 stukad, iom att de inte blir så snygga så har jag slutat att göra dem med 8 stukning men just den är en av mina första laddningar. Jag kommer eventuellt att återkomma till 8-stukning efterhand men ser samtidigt inte nyttan av den, annat än att det blir snyggt om man har bra kvalité på hylsorna. /Christia Du får ca 6-8 bar lägre tryck och lägre öppningsmotstånd som sägs gynna svärmen, varför jag undrade om hylsan är att du har säkert nu märkt att vit-transparant Fiocchi är lite hårdjobbad och speciellt ytterringen kan bli lite knölig, de färg/trans eller helfärgade blir allra finast . Fiocchi har numera helt gått över till den sk EVO hylsan som mer eller mindre är identisk m Cheddite förutom hatten . Jag får mer fart i EVO hyslan m samma laddning. / P
Publicerat Januari 8, 201610 yr Tja, det stämmer kanske, jag har för lite erfarenhet för att egentligen tycka något, annat än att det var sjukt billigt med 2000 hylsor för 72 Eur, vilket ger lite underlag för att både prova, misslyckas och göra om igen. Jag har provladdat upp några av Nobel sports Rosa T4:or med NI culot, de blev verkligen fina så visst är det skillnad på plast och plast.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Du får ca 6-8 bar lägre tryck och lägre öppningsmotstånd som sägs gynna svärmen, varför jag undrade om hylsan är att du har säkert nu märkt att vit-transparant Fiocchi är lite hårdjobbad och speciellt ytterringen kan bli lite knölig, de färg/trans eller helfärgade blir allra finast . Fiocchi har numera helt gått över till den sk EVO hylsan som mer eller mindre är identisk m Cheddite förutom hatten . Jag får mer fart i EVO hyslan m samma laddning. / P lägre tryck som i lägre fart?
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Tja, det stämmer kanske, jag har för lite erfarenhet för att egentligen tycka något, annat än att det var sjukt billigt med 2000 hylsor för 72 Eur, vilket ger lite underlag för att både prova, misslyckas och göra om igen. Jag har provladdat upp några av Nobel sports Rosa T4:or med NI culot, de blev verkligen fina så visst är det skillnad på plast och plast.
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare lägre tryck som i lägre fart? Ofta hänger fart och tryck ihop , men det finns idealiska tryck kontra vikt , lättare laddningr ca 680bar och tyngre under 800 bar , för mkt tryck så deformeras haglen av setbak krafter . Laddar man stål så är det inget problem m deformation och där ser man markant att tryck vs fart hänger ihop /P
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Hej, det är Fiocchi hylsor, jag o WT köpte 2x 2000 med rejects hylsor från Siarm, det är en stadig blandning av dessa, ljusblå Fiochi, röda/gröna Cheddite, lite orangea hylsor som jag har noterat ner som Nobel Sport mfl. Den längst till höger är 8 stukad, iom att de inte blir så snygga så har jag slutat att göra dem med 8 stukning men just den är en av mina första laddningar. Jag kommer eventuellt att återkomma till 8-stukning efterhand men ser samtidigt inte nyttan av den, annat än att det blir snyggt om man har bra kvalité på hylsorna. /Christian Är det blandade fabrikat ?? Hur ser tdh ut på cheddite hylsorna ? Svartlackade ?
Publicerat Januari 8, 201610 yr Jagade med Aldo idag, blött o snöigt, vi sköt varsin. Min blev pakät med din choke Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 8, 201610 yr P- jag återkommer om den saken, de Fiocchi jag kör med har vitt centrum på thn: de skall enligt våra italienska vänner vara 616, hur hatten ser ut på cheddite minns jag inte, de var dock inte svarta, dvs inte CX2000/1000. /Christian
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Jagade med Aldo idag, blött o snöigt, vi sköt varsin. Min blev pakät med din choke Skickas från min iPhone via Tapatalk[/quot Fattas bara annat ! Jag är grymt avis , jag har defacto inte träffat Aldo irl ännu och det Svider lite /P
Publicerat Januari 8, 201610 yr Du har känt han så länge så jag vågar mig på att säga - "du e kass" på att besöka polare hehe;) Det står 2-0 till mig Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Allt är troligen fiocchi gamla och nya sorten Är det vit markör på tdh är det 616
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Du har känt han så länge så jag vågar mig på att säga - "du e kass" på att besöka polare hehe;) Det står 2-0 till mig Skickas från min iPhone via Tapatalk Vrid om kniven bara din sketoxe !! /P
Publicerat Januari 8, 201610 yr Författare Detta är en populär post. Nu e man en riktig kulturknutte, sitter på dramaten och kollar jaktsidan ;-)
Publicerat Januari 11, 201610 yr Författare Då jag ramlade över 1500+ Uber shnugga gröna 16/70 T3 Fiocchihylsor genom Ken1 så har man ju lite att göra På kulna vinterkvällar ;-) så det knåpades ihop lite 31g :7 nu ikväll , och dom hylsorna e jävligt lätt jobbade För snyggt blir det , och självklart rullstukat ... JK6 x 1,60x 31 cheddite18-21 gualandi disk 63,6mm OT
Publicerat Januari 12, 201610 yr Existerar det någon riktig trångskjutar-förladdning i kaliber 16 eller finns det andra knep att ta till? Förmodligen inget för dig mtp att din pipa är kaliber 20 i mynningen men min bössa är 1/4-1/2 så det hade varit smutt ibland med en riktig tätskjutare.
Publicerat Januari 12, 201610 yr Författare Existerar det någon riktig trångskjutar-förladdning i kaliber 16 eller finns det andra knep att ta till? Förmodligen inget för dig mtp att din pipa är kaliber 20 i mynningen men min bössa är 1/4-1/2 så det hade varit smutt ibland med en riktig tätskjutare. Cheddite gör en som har 25mm kopp som teoretiskt borde skjuta tätt http://www.siarm.com/product_info.php?products_id=2899 Jag brukar bryta flikarna 1-2gg men det är mest för att dom alltid ska öppna sig ordentligt, möjligen skjuter dom tätare uta att bryta isär, Skulle man sedan stjärnstuka istället för rullstuka så blir det lite tätare, samt dra ner farten.. btw: har du tillgång till en tre-punkts micrometer som når in bakom choken ? / P