Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

culot:s hagelgrubblerier

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

post-16336-0-29231300-1451466563_thumb.j

Tecna krut + skum förladdning

post-16336-0-82908900-1451467189_thumb.j

NSI fina hagel:4

post-16336-0-81965900-1451467091_thumb.j

Ns hylsan och B&P hybriden till förladdning 

post-16336-0-10119800-1451467249_thumb.j

Win 38 och det lila krutet 

Föremålet för gårdagens Nattsudd var ett par NSI och Winshester 38g som  jag fått ifrån piteå  :tongue:

NSI 38 var inga överraskningar förutom förladdningen så var jävla mysko och fan vet hur den är tänkt att funka, En snygg T5 hylsa med 684  ( svag ) tdh  Tecna dubbelbas krut som avslöjade sig med att 

bli en komprimerar kaka i botten, svart och skifferlikt i färgen, haglen var mkt fina och jämna i storlek IT:4 mao 3,1mm 

Win 38 där hade vi en troligvis Nobelsport hylsa med win 209 tdh ,ett lilafärgat kruy m små fyrkantiga flingor  som jag inte kände igen ocj jag ska be Marre min itainske vän titta på det.

Förladdningen ! det var en B&P hybrid  som garanterat är framtagen att passa just den pluggen , B&P15 tätning och kollapsdel, sedan en del fr en 24g förladdning  jag har sett sådant förr

att man typ tar en del fr en form och en del fr en annan och sätter ihop den.. 

• Svar 950
  • Visningar 129,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag fick reda på att det vankades sträckjakt på änder nere i plattlandet, och då duger inte 7,5:or  Så det plockades fram fin-komponenter som jag hämtade på gyttorp fabriken 2003  komponenter som Är e

• Rapport fr inre delen av Stockholms ytterskärgård , igår hade vi tok inferno med fågel soffläge hela jäkla dagen Fick Int Enes tid att dricka kaffe och ta frukost , jag sköt mig tandlös ( har inte h

• Inget överdrivet flyga men jag inledde med ett praktskott på en Vigg som är ovanliga här Smurfblå näbb å fin , vi sköt  6 och var nöjda med årets sista knipjakt ... Gott slut & Gott nytt år 

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Tänkte rullstukat jämfört med både stjärnstukat och Paci?

Rullstukat skjuter generellt öppnare än stjärna och PACI, kräver lite mer krut ( ca 0.10g) för samma fart  och många gånger vackra bilder utan hård kärna  och en mer fylld ytterring.

eller vilken jämföerlse är du ute efter ?    vi pratar äpplen och päron  

/ P

Publicerat

Intressant, när du skriver Win 38 är det då de där kråkspecial som jag omtalade tidigare?

En helt annan sak,

jag skjuter lite hemmavid, anser att det ser rätt skräpigt ut med förladdningar osv, båda mina pangar är overbore och tätar dåligt med filtförladdningar, skulle man trots det kunna köra med filt om man laddar en Couvette, typ den från Gualandi för tätningens skull.

Är övertygad om att det skulle generera mindre synligt spill och mindre kommentarer från den som bestämmer hemma hos mig. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Intressant, när du skriver Win 38 är det då de där kråkspecial som jag omtalade tidigare?

En helt annan sak,

jag skjuter lite hemmavid, anser att det ser rätt skräpigt ut med förladdningar osv, båda mina pangar är overbore och tätar dåligt med filtförladdningar, skulle man trots det kunna köra med filt om man laddar en Couvette, typ den från Gualandi för tätningens skull.

Är övertygad om att det skulle generera mindre synligt spill och mindre kommentarer från den som bestämmer hemma hos mig. /CHristian

Japp ! och det skulle nog funka rolex, prova att öka 0,10gram på krutet för samma fart  och får du bra tätning och fart går du tillbaka, jag får heller inte det att funka med rena fiberladdade patroner i min Browning .

räkna dock med att den skjuter mer öppet och choka därefter ..

/ P

Publicerat

Rullstukat skjuter generellt öppnare än stjärna och PACI, kräver lite mer krut ( ca 0.10g) för samma fart och många gånger vackra bilder utan hård kärna och en mer fylld ytterring.

eller vilken jämföerlse är du ute efter ? vi pratar äpplen och päron

/ P

"Deformerade hagel i öppningsögonblicket", som du skrev ovan till PACIs fördel.

Publicerat
  • Författare

"Deformerade hagel i öppningsögonblicket", som du skrev ovan till PACIs fördel.

Jag är inte 100 på om det är diskens placering med rullat som gör att det sprider eller om det deformerar hagel , stjärnstukning ger en liten konformning på svärmen i öpppningsögonblicket som PACI saknar.

Jag rullar till min 16 av just den anledningen att det sprider lite mer + kräver minimalt med grejer, förvisso fördyrar disken totalpriset per patron  men ger en visuell boost som är ovärderlig  :yes:

/ P

/ P

Publicerat
  • Författare

Nu börjar förberedelsen mentalt efter en slappaefternyår dag , och jag ska ner i vättboden och dra fram utensilier för morgondagen

Ett oväntat tips ang gömsle fick jag oväntat fr ett nummer av " svensk jakt " som min svärfar förser mig med ...

Kompostgaller m maskätet över !!!! Snacka om KISS ( keep it simple stupid )

/P

Publicerat

Ett annat är fårstängsel. Klä in det i camonät rulla ihop och bär det lätt under armen.

Publicerat

Tilläggas bör att Ken1 har armar modell timmerstock. ;)

Publicerat
  • Författare

Knipjakt i snögloppen nu imorse , de amerikanska overzize vättarna biter på bra och knipoxarna blir som förhäxade ev dom

Det var lite svårt att bestämma sig imorse då den ostliga vinden dånade i stugan, men frugan manade på " va e du för jävla jägare "

När jag snoosade på mobilen , hon sade stekt ägg å grejer kvällen innan då jag lasta ner vättar å andra utensilier i Muskösuden.

Nemi våran Chesapeake bay retriever fick vara dagens apportör då hon behöver träning för att kunna axla min favvohunn Ginzas

Mantel den dan hon inte pallar längre .. Vi fick ett gäng fina knipoxar och Skrakgubbar med oss hem

/P

Publicerat
  • Författare

Tilläggas bör att Ken1 har armar modell timmerstock. ;)

Ja hans underarmar är väl som mina lår ungefär ;-)

/P

Publicerat
  • Författare

Ett annat är fårstängsel. Klä in det i camonät rulla ihop och bär det lätt under armen.

Detta var simpelt då kompostgallret går att ställa framför sig

/P

Publicerat
  • Författare

Fan vad jag gillar 36g :5 @ 400+ Idag i snögloppen på feta knipoxar och hårdskjutna skrakbangar fick dom bekänna färg

Lite roligt är det att Gyttorp laddar nästan identiskt i sin Gås 36 , lite bättre kvalitet på haglen bara så skulle dom kunna

Ha en svenska klassiker igen ...

/P

Publicerat
  • Författare

Så här kan det se ut på 35m i en 5/10 choke ( mod / halv) Knipoxarna bara tumlar runt och dör, och dom är feta nu

Likaså är skrakbangarna kromosom stora , jag sköt en långt ut i ett andra skott och det tog fan så hårt :-)

( måste fixa till bilden, den ser ju inte klok ut )

post-16336-0-96547300-1451858049_thumb.j

Publicerat

Möjligen en korkad fråga men :P....hur stor tavla skjuter du på? Tänkte bygga en liten ställning och klippa lite papptavlor för test av hagelpatroner och chokekonfiguration här framöver. Vill inte göra bort mig och göra för små samtidigt som jag inte vill göra för stora heller då det bara blir bökigt ;) Tänkte mig 1x1m eller blir 1,2x1,2m bättre med tanke på central riktpunkt och överslag på träff?

Publicerat
  • Författare

Möjligen en korkad fråga men :P....hur stor tavla skjuter du på? Tänkte bygga en liten ställning och klippa lite papptavlor för test av hagelpatroner och chokekonfiguration här framöver. Vill inte göra bort mig och göra för små samtidigt som jag inte vill göra för stora heller då det bara blir bökigt ;) Tänkte mig 1x1m eller blir 1,2x1,2m bättre med tanke på central riktpunkt och överslag på träff?

Det jag skjuter på är sk " mjölkpapp" vit och plastad på ena sidan och brukar vara 75-82 cm bred

I detta fall är den 75 cm , det finns en som är 120cm men den är jävligt dymlig att hålla på med ,

Jag ska ta en bild på min anordning som jag hänger över skjutplåten och sedan ett par limklämmor i stål

Som håller ner pappret om det blåser

/P

Publicerat

Okej! Jo men det vore kanon om du kunde ta bilder! Tack på förhand! :)

Publicerat

Så här kan det se ut på 35m i en 5/10 choke ( mod / halv) Knipoxarna bara tumlar runt och dör, och dom är feta nu

Likaså är skrakbangarna kromosom stora , jag sköt en långt ut i ett andra skott och det tog fan så hårt :-)

( måste fixa till bilden, den ser ju inte klok ut )

attachicon.gifimage.jpeg

vad är kromosomstor fågel, känns hyfsat smått som storleksmått? heter det "skrakbang" eller du bara tycker det låter kul iim att det blir ett "bang" när tjockisen kommer ned ;)

Publicerat
  • Författare

vad är kromosomstor fågel, känns hyfsat smått som storleksmått? heter det "skrakbang" eller du bara tycker det låter kul iim att det blir ett "bang" när tjockisen kommer ned ;)

Knipoxe , skrakbangar är vad vi kallar hanarna på respektive i mina breddgrader och Skrakgubbarna kan bli riktigt grova

Och jag rammade några rejält sist ,

Publicerat
  • Författare

Cheezzez !! Nu fick man en anal retard fysiker på halsen ;-)

Mvh : han som pillade tjejerna på bröna på Fysiken

Publicerat

Jul och ledigheter har medfört möjlighet att ladda en del,

WT:s laddning med 1,85 A1 SG19 , 33 gram Ni 6 :or @ 58 mm har provskjutits, tillika en snällare variant med 1,75 båda har visat dig rappa och helt ok rekylmässigt, både ur Benelli och Browning, iofs inga krävande skott men effekten har vari god.

Tankade även upp 38 or enligt P s recept, 1.85 A1sp SG 14 med och utan 5 mm kork i botten på förladdningen, Ni 4: or i röda Cheditte hylsor, blev skitsnygga.

Provåkte 38 orna igår ett par långhållskaniner samt två harar blev resultatet.

Undrar om det var smart att köra med full choke, teauge extended?

Nu skall jag ladda upp de sista förladdningarna i 38 gram SG14 och återgå till att ladda lite 32 grams laddningar med ZM2 och ZM2 spridare. Återkommer Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jul och ledigheter har medfört möjlighet att ladda en del,

WT:s laddning med 1,85 A1 SG19 , 33 gram Ni 6 :or @ 58 mm har provskjutits, tillika en snällare variant med 1,75 båda har visat dig rappa och helt ok rekylmässigt, både ur Benelli och Browning, iofs inga krävande skott men effekten har vari god.

Tankade även upp 38 or enligt P s recept, 1.85 A1sp SG 14 med och utan 5 mm kork i botten på förladdningen, Ni 4: or i röda Cheditte hylsor, blev skitsnygga.

Provåkte 38 orna igår ett par långhållskaniner samt två harar blev resultatet.

Undrar om det var smart att köra med full choke, teauge extended?

Nu skall jag ladda upp de sista förladdningarna i 38 gram SG14 och återgå till att ladda lite 32 grams laddningar med ZM2 och ZM2 spridare. Återkommer Christian

Sjönk stukningen ner utan kork ?  Jag upplever  OMV crimpern SP2  mer lättjobbad än de jag haft tidigare som gett ett lägre djup på ca 2.00mm 

använder du IT:4 i 38g och i synnerhet m  cx2000   så kan du gå ner till 1,80x38 utan vidare.  För övrigt har jag ett hyffsat  " överlager" av lämpliga 

38g förladdningar  som GT15 , Z2M15  och troligen även SG14   om du är i behov ..

/ P

Publicerat

Jag upplevde en viss, liten insjunkning, korkskivan motverkade det utan bekymmer. Ang mer förladdningar återkommer jag. Christian

Publicerat
  • Författare

Jag upplevde en viss, liten insjunkning, korkskivan motverkade det utan bekymmer. Ang mer förladdningar återkommer jag. Christian

Köpte du korkskivor eller stansade du egna ?   Jag hittade fin 2mm  korkfolie på Panduro hobby som var fin att jobba med 

/ P