Publicerat Januari 12, 201610 yr Tack! Hur pass grova hagel bör man ladda innan det är lönt att buffra dem, och hur stor skillnad gör det? Nej det har jag inte, litar enbart på säljarens ord än så länge. Att välja Turbo Hunter att lita på är dock ungefär lika smart som att välja en katolsk präst till barnvakt...
Publicerat Januari 12, 201610 yr Existerar det någon riktig trångskjutar-förladdning i kaliber 16 eller finns det andra knep att ta till? Förmodligen inget för dig mtp att din pipa är kaliber 20 i mynningen men min bössa är 1/4-1/2 så det hade varit smutt ibland med en riktig tätskjutare. Hårda förnicklade hagel och plastkopp, drar inte upp farten för högt. /T
Publicerat Januari 12, 201610 yr Författare Tack! Hur pass grova hagel bör man ladda innan det är lönt att buffra dem, och hur stor skillnad gör det? Nej det har jag inte, litar enbart på säljarens ord än så länge. Att välja Turbo Hunter att lita på är dock ungefär lika smart som att välja en katolsk präst till barnvakt... Greken Nikos har ju snackat sig varm om att buffra m vetemjöl ( ja du läste rätt ) och jag vet en norrman som testat Några recept och det funkar bra, tror formulan är att reducera haglet m 2 gram dock inget jag orkar hålla på med Då min 16 skjuter snusktätt /P
Publicerat Januari 12, 201610 yr Greken Nikos har ju snackat sig varm om att buffra m vetemjöl ( ja du läste rätt ) och jag vet en norrman som testat Några recept och det funkar bra, tror formulan är att reducera haglet m 2 gram dock inget jag orkar hålla på med Då min 16 skjuter snusktätt /P Ska buffringsmedia enbart skakas ner så det lägger sig eller ska det hela packas till så det sitter där?
Publicerat Januari 12, 201610 yr På ämnet mat i laddningarna, hur var det med havregryn som buffringsmedia? Intresserad. Christian Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat Januari 13, 201610 yr Författare Ska buffringsmedia enbart skakas ner så det lägger sig eller ska det hela packas till så det sitter där? Jänkarna gör ju med plast matrial , medans italienare och greker hittar på billigare grejer såsom korkmjöl och vetemjöl. På grannkanalen har Nikos länkat laddata med vetemjöl som han tagit fram, dock är det en rätt omständig packprocedur m vetemjölet har jag sett i en video han gjort . plastbuffer och korkbuffer kan med fördel vibreras ner , jag använde en gammal muskelmassageapparat när jag höll på med buffer.. @ Chris havregryn är nog för grovt " oatmeal " är det man snackar om, och dom har tydligen testat att lägga patroner ute och i vatten och det funkar ialla fall. Sen är väl frågan om hur långt räknar ni med att skjuta ? 50-60meter eller 100 ? det skiljer avsevärt nämligen, men vid en viss gräns måste man frångå konventionellt användande av förladdningen.. Bra laddningar och hårda choker skjuter myyyyycket långt , och träffas målet så trillar det ner Däremot om man inte träffar så trillar det inte ner..... Simple as that ! / P
Publicerat Januari 13, 201610 yr För egen del vore drömmen en grovhagelpatron som omgående sätter en grävling ur spel på 50m vid tex åtel/grytvak eller liknande. Lär därmed inte skjutas några mängder skott så om det tar tid att knåpa ihop dem är mindre viktigt, att det blir riktigt bra och konsekventa resultat är desto viktigare.
Publicerat Januari 13, 201610 yr För egen del vore drömmen en grovhagelpatron som omgående sätter en grävling ur spel på 50m vid tex åtel/grytvak eller liknande. Lär därmed inte skjutas några mängder skott så om det tar tid att knåpa ihop dem är mindre viktigt, att det blir riktigt bra och konsekventa resultat är desto viktigare. Nu har jag förvisso inte fällt några mängder med grävling, gjorde en hattrick i höstas och alla föll inom normalt hagelhåll. Hade varit lika lätt att fälla dem med vilken för ändamålet normal hagel 5:a, som det var med min 8,5kgs Tikka T3 i 270wsm. Den ena sprang förresten, men det kvittar. Menar du allvar att du vill ha en hagelpatron för den jaktform och de avstånd du beskriver. Är inte ett klass 1 jaktvapen mer lämpligt med tanke på att jaktformen även kan bjuda möjlighet på vildsvin? Inte min sak, men blir det inte onödigt svårt? /M
Publicerat Januari 13, 201610 yr Sidelock. Funkar inte hårda nickelhagel typ 4-4.5mm, 40g i upp till 380m/s med fullchoke eller x-full? grävlingen rör ju makligt på sig så det är väl bara att klämma av mitt på. gässen dör ju för mindre hagel än så på upp till 50m. edit: dvs här blir en gyttorp helt perfekt.
Publicerat Januari 13, 201610 yr Författare Det finns en Winscheter coyote load med BB stål med Blind side förladdning som torde funka rolex , den är framtagen för liknande ändamål / P
Publicerat Januari 13, 201610 yr blind side. fan, min all time favvo för all framtid. det är "riv" i den.
Publicerat Januari 13, 201610 yr Anders sköt gässen sist vi var ute med Hyper Steel 2:or. det var nada skillnad mot en Rio 32g 5:a. tog lika bra på samma håll. Om det ändå gick att få tag på Winchester Blind side. Jag hade gått över till att jaga mycket med dem isf. klart den mest råa patron som skapats under vår blå himmel.
Publicerat Januari 13, 201610 yr Anders sköt gässen sist vi var ute med Hyper Steel 2:or. det var nada skillnad mot en Rio 32g 5:a. tog lika bra på samma håll. Om det ändå gick att få tag på Winchester Blind side. Jag hade gått över till att jaga mycket med dem isf. klart den mest råa patron som skapats under vår blå himmel. Blind Side rockar fetare än Dimmu Borgir! Fritid och Vildmarksliv har dem, dyra som fan men det är de värda!
Publicerat Januari 13, 201610 yr Vad kostar dom? Vissa tar 490 kr per 25-ask. Så bra e dom inte ju. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 13, 201610 yr Vad kostar dom? Vissa tar 490 kr per 25-ask. Så bra e dom inte ju. Skickas från min iPhone via Tapatalk 295:-/25ask sist jag köpte.
Publicerat Januari 13, 201610 yr Mer rimligt för sådan specialammo. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 13, 201610 yr Nu har jag förvisso inte fällt några mängder med grävling, gjorde en hattrick i höstas och alla föll inom normalt hagelhåll. Hade varit lika lätt att fälla dem med vilken för ändamålet normal hagel 5:a, som det var med min 8,5kgs Tikka T3 i 270wsm. Den ena sprang förresten, men det kvittar. Menar du allvar att du vill ha en hagelpatron för den jaktform och de avstånd du beskriver. Är inte ett klass 1 jaktvapen mer lämpligt med tanke på att jaktformen även kan bjuda möjlighet på vildsvin? Inte min sak, men blir det inte onödigt svårt? /M Kommer stoppas i drillingen vid sådan jakt, för valmöjlighetens skull. Och den är kaliber 16 så allt utöver standard får man mecka ihop själv.
Publicerat Januari 13, 201610 yr Mer rimligt för sådan specialammo. Skickas från min iPhone via Tapatalk Jodå, men smärtgränsen ligger därirunt. Man är sparsam med lägena när ammon ligger i den prisklassen
Publicerat Januari 14, 201610 yr Författare Vet inte vad det är med mig och 8-stukade patroner, men det är nåt visst .... Sen att dom är Remington Gröna gör inte saken sämre Jag petade i en lite hetare tändhatt än fiocchi 616 då dessa hyslor kommer utan hatt , det vart en Nobel sport 688 som är i samma styrkehärad som CX2000 Receptet för övrigt är välbeprövat 12/70 Fiocchi T2 ( pre-EVO ) 688 A1SP 1,82x36 Gold:5 SG17 57,7 8-stukad + avslutad m OMV SP2 crimper, Jag har även fasat hylsorna lite extra på insidan, det är så man får stjärnan att sluta tätt.. / P
Publicerat Januari 14, 201610 yr Författare Kommer stoppas i drillingen vid sådan jakt, för valmöjlighetens skull. Och den är kaliber 16 så allt utöver standard får man mecka ihop själv. Dags att börja ladda 16 nu / P
Publicerat Januari 14, 201610 yr fio 688.JPG Vet inte vad det är med mig och 8-stukade patroner, men det är nåt visst .... Sen att dom är Remington Gröna gör inte saken sämre Jag petade i en lite hetare tändhatt än fiocchi 616 då dessa hyslor kommer utan hatt , det vart en Nobel sport 688 som är i samma styrkehärad som CX2000 Receptet för övrigt är välbeprövat Fiocchi T2 ( pre-EVO ) 688 A1SP 1,82x36 Gold:5 SG17 57,7 8-stukad + avslutad m OMV SP2 crimper / P Men det där är väl ändå 12:or eller hur? FN va fina de blev. Trevligt. /Christian
Publicerat Januari 14, 201610 yr fio 688.JPG Vet inte vad det är med mig och 8-stukade patroner, men det är nåt visst .... Sen att dom är Remington Gröna gör inte saken sämre Jag petade i en lite hetare tändhatt än fiocchi 616 då dessa hyslor kommer utan hatt , det vart en Nobel sport 688 som är i samma styrkehärad som CX2000 Receptet för övrigt är välbeprövat Fiocchi T2 ( pre-EVO ) 688 A1SP 1,82x36 Gold:5 SG17 57,7 8-stukad + avslutad m OMV SP2 crimper / P vaffö är dä två upponer??? det är snyggt med 8:or
Publicerat Januari 14, 201610 yr Författare Men det där är väl ändå 12:or eller hur? FN va fina de blev. Trevligt. /Christian precis Chris , jag ska redigera receptet jo dom e okay men jag e lite petig/nördig tittar man riktigt nära och noga ser man en liiten tendens till snurr i centrum på stukningen, och det beror på att jag fasade hylsorna utan höjdstopp och vissa hylsor vart lite tunna / P
Publicerat Januari 14, 201610 yr Författare vaffö är dä två upponer??? det är snyggt med 8:or det är tillåme 3 uppåner , mest för att bryta av lite när jag skulle ta bild / P
Publicerat Januari 14, 201610 yr eller för att stukningen blev sugig och vi skulle klagat på dem hehe jag bara retas...