Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Imorgon smäller det

Featured Replies

Publicerat
På 2017-01-09 at 12:02 vandraren sa:

Visste knappt ifall man skulle våga gratta... Kändes nästan som ett olyxfall i arbetet: du-skjuta för drever.... och knappt det ens...

Grattis!

p.

Du får det ju att låta som han skjutit för en wachtel! !:huh:

• Svar 651
  • Visningar 63,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det osannolika hände..... Jag sköt för Alice efter ett drev på 2.5 h. Drevet var mestadels utanför marken. Vi släppte Aina för att ha lite jakt nära oss. Fick plötsligt lite feeling och gick och

• Jag har lagt undan hammaren idag. Gått lite trögt men ett rådjur för Doris.   

• ÄNTLIGEN! Efter 80 min drev small det! Min gäst på ett pass jag skapat i veckan! Väldigt kul! Dessutom lite drevskall från pytteskrotan, så nu vet jag att hon kan låta oxå!!!, och det lät riktigt

Posted Images

Publicerat
På 2017-01-15 at 16:14 lasse_c sa:

Här saknas det en liten nytagen film Vandraren!!!!!

Fick den på sms....vill minnas att det var en stor sol och nåt bjäbande i bakgrunden! ?:D

Publicerat
  • Författare

Det lilla bjäbbandet i bakgrunden är världens absolut första drev!!!, för Aina.

Och sol är nåt vi har gott om, så det bjuder vi gärna lite på!

p.

Publicerat
  • Författare

Njaaee, nu small det ju inte... Men, och jag vet att jag sagt det förut, hon går från klarhet till klarhet! Idag var det upptag, eller försök till upptag, efter nån minut å på vad jag gissar var hare. Lät henne rota med det en stund, och kopplade henne när hon passerade mig efter 15-20 min. Kopplade och gick vidare. Släppte på nytt och hon drog iväg som ett jehu på luftvittring. Upptag och drev ganska omgående. Höll i i ca 25 min. Återgång som var perfekt men lite för mycket skall för min smak... Kollade över henne och allt såg bra ut. Kopplade och gick vidare en bit. Släppte igen och provade röra mig när hon kom tebax. Gick så ett par hundra m. Nästa upptag och drev var väldigt märkligt... Hon gick iväg och jag gick fram och ställde mig där jag sett henne senast. På pejlen såg jag att hon var 85 m bort. Hon gjorde en liten knixig båge, så nåt hade hon nog känt. Hon kom in på 25 m och såg på mig. Jag tyckte det var dax att bryta så jag kallade på henne. Hon kom, eller hade för avsikt att komma, men då det var brant där oss emellan så fick hon gå i en liten båge. Hon försvann utom synhåll för att runda ett litet stenskravel. Men.. ett gnäll.. OCH FULLT DREV!!! Rådjuret låg och tryckte strax intill mig! Det spikade iväg men lugnade sig rätt fort. Efter en kvart så gick det upp i branter och Aina bröt. Faktiskt rätt nöjd med några saker jag varit tvexam kring ett tag!

Vi fick lastat av allt material och grillat körv: en go dag helt enkelt!

p.

Publicerat
  • Författare

kanske...

Har inga större förväntningar då det är relativt mycket folk ute, radiotrafik osv. Blir till att ta pass, med valpen lös, så får vi se. 

p.

Publicerat

Ska ut en snabbis imorgon och försöka överlista några rådjur som hittills bara skrattat åt mig.. har inga förhoppningar om att det kommer smälla men går man aldrig ut får man inga chanser! 

Publicerat
  • Författare

kanske.... Ifall jag går ut på bävern igen... Japp, jag håller med: dem skall man jaga i april-maj! Men nu har jaktlaget fått mängder av påtryckningar om att mänskor vill ha bort dem, så vi gör iaf några försök nu. Dessutom märkte jag häromdagen att jag fått in krympmal i garderoben!!!! De har alltså krympt mina kläder de jävlarna! Och de verkar rätt fixerade av de partier på kläderna som är i trakten av midjan och magen, dvs värsta sortens krympmal!

Så för att komma i kläderna efter detta intrång, så blir det nu sträng diet, pulver, och "träning", dvs olika promenader. Igår så bar det fredag, dvs tacos!!!, och jag tog en promenad på en mil. Och idag smygande längs en bäck i nya moffastövlarna! Så j-a coola! Nu träning och jakt ett tag. Förslag på vettiga aktiviteter på denna kombo mottages taxamt! Lättaste jag kommer på är att se över/sätta ut saltsten, men oftast mörkt när man får tid...

Hittills har jag sett en räv, två rådjur, en massa korpar och kråkor. Men ingen bäver...

Skitliv

p.

Publicerat
På 2017-01-09 at 12:02 vandraren sa:

Det finns ett ypperligt sätt att kombinera jakt och träning....skaffa gråhund!!:D

Publicerat

En bra diet för att gå ner i vikt och kombinera med jakt är att bara äta bäver. Som man dessutom ska ha skjutit själv. 

5895e4a70d0b8_STA42376(10).jpg.697a4e735ff5e26f0a3712a572c84717.jpg

Publicerat
  • Författare

Å dricka gäll...?

p.

Publicerat
58 minutes ago Urban sa:

Det finns ett ypperligt sätt att kombinera jakt och träning....skaffa gråhund!!:D

Hur går du ner i vikt av att åka bil? Har du tips på några av övningarna som du gör under bilåkandet? ;):D 

Publicerat
20 minutes ago JPA sa:

Hur går du ner i vikt av att åka bil? Har du tips på några av övningarna som du gör under bilåkandet? ;):D 

När han GÅR ut och tankar, såklart.

Publicerat

Brukar ju få gå en bit emellanåt också......JPA bör väl ha en aning.....minns någon som var lite småsvettig uppe på Billingen! Och då hade vi ju ändå tur i hundfångeriet!!;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

kanske....

jag skall prova en ny jaktform, på en ny plats och ett nytt vilt. Allt är alltså nytt för mig: jaktformen, platsen och viltet har ju förstås existerat länge.... Skall bli kul detta!!

p.

Publicerat

Ha nu inte för stora förhoppningar.

Publicerat
  • Författare

Det var nära igår... Stod länge och siktade på två dovkalvar som gick i siluett hela tiden, likt siamesiska tvillingar.. Fantastiskt med vilt, såg en del själv och hörde otroligt med obsar! Grym dag som hade varit ännu grymmare utan dimma. Trevlig värd gör ju inte saken ett dugg sämre!

p.

Publicerat
  • Författare

kanske...

En hastigt påkommen jakt, ett sista försök på kalven, blir det imorgon. Tillräckligt ostrukturerad för att få mig sugen på att jaga älg!

p.

• 4 weeks later...
Publicerat

Ska bli kul att följa, på mer än ett sätt...

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

inte, eftersom inte bössan är med. Men jag hoppas på några tillfällen där man skulle ha kunnat skjuta!

En tjej med en Gammeldansk Hönsehund är nere i våra trakter med sin. Tydligen har fågelhundsraserna haft nåt event så jag skall åka och titta på när de kör i markerna.

Nån som känner till denna ras? Jag har youtubat och läst lite överallt, och hoppas på nåt som är som en vorsteh men med mindre av allt. Vorsteh är formel 1, men jag är folkrace... Tycker det verkar vara en lagom jycke för mig.,, Berättar mer imorgon!

p.

Publicerat
  • Författare

Gdh var en mycket trevlig bekantskap! Individen jag träffade var vacker, lugn och motiverad. Vi råkade på rådjur, fasan och gräsand. Marken var stora fält: vissa i träda, några plöjda med olika grödor. En å med tillflöden ringlade genom fälten. Rådjuret låg i vegetationen vid ån. Förföljande på rådjuret var ca 150 m, sedan rätt tebax till matte. Sökte vidare och stod för fasan, som inte tryckte särskilt hårt. Stod för gräsand i en slänt till en bäck, men då anden låg i vattnet så blev det annorlunda. Stort snabbt sök på fälten, lugnt och försiktigt sök i kantremisserna. Väldigt kul upplevelse, och nyfikenheten på att en dag ha en gdh blev inte mindre!

p.

Publicerat

20170411_163500.thumb.jpg.af480fbb67d30376cdfe1abe4579b4d2.jpg

I höstas fick Vandraren skruva lite vänster med kombin. Men talgoxen ligger rätt i både höjd och sida!

Publicerat
  • Författare

Vart är hålet efter sluggen???

p.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

kanske.... på sätt och vis... För då är det ultraljud!! Nu så tycker jag alla klockor klämtar för dräktighet, men för riktig förvissning så..

p.

Publicerat
43 minutes ago vandraren sa:

kanske.... på sätt och vis... För då är det ultraljud!! Nu så tycker jag alla klockor klämtar för dräktighet, men för riktig förvissning så..

p.

Håller tummarna!