Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När ryssen kommer...är ni redo?

Featured Replies

Publicerat

Låt han komma, jag har en 6,5x55 😎

• Svar 1k
  • Visningar 69,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• När ryssen kommer skall jag välkomna dom med öppna armar, för med tanke på det styre vi har i dag så kan knappast Putin vara värre...

• För egen del är jag inte så orolig, gott om konserver, frysen full, hyfsat med diesel, en jaktbil som är utrustad för överlevnad en kortare tid i busken, eget spannmål, egna kritter, egen ved, gott om

• Jag sticker ut till min ö i skärgårn när jag ätit upp alla Veganer  som springer i stockholm och yrar i panik att dom inte kan köpa en latte på nätet längre..   / P 

Posted Images

Publicerat

Planera för saker kan alla göra, planerna blir dock inte bättre än hur bra rådgivare man har och hur korrekt underlaget för besluten är.

För min del säger situationen i Ukraina precis hur dåligt Ryssland är på detta och ingenting talar för att dom blir bättre. 

Jag tycker mig se ett mönster i att ju mer resurser dom förlorar och ju tommare det blir i förråden desto aggressivare blir retoriken av förklarliga skäl.

Jag tror det är klokt i detta att inte vara naiv och till viss del förberedd på alla eventualiteter. Att försvaret rustas är bara positivt ur alla aspekter och även förnyas med den senaste tekniken.

Jag tror dock inte vi behöver oroa oss för något anfall de närmaste åren, vad dom talar mot detta är att Putin är 71 år och vill skriva in sig i historieböckerna innan han kroknar men om så lär det bli ett desperat anfall som inte kommer gå hans väg.

Publicerat

Jag köper kanske en "AR" om man ändrar den tramsiga garderoben.

Jag var krigsplacerad i Orbaden som Stabstroppchef på cykelskyttebataljon - nuförtiden har både jag och cykeln pyspunka.

Krigsscenariot är något ändrat sedan 1970-talet, på den tiden skulle ryssen luftlandsätta i Valbo... 

Raggarö

Publicerat

Det läskiga med Pluttin är ju just åldern, önskan att skriva in sig i historieböckerna och den totala likgiltigheten kring ryska soldaters liv.. Han skulle visst ställa upp för "omval" igen.. 

Publicerat
På 2016-02-09 at 20:40 Dansken sa:

Så här är det: Vill Ryssen ta oss så tar han oss..

Vad spelar det för roll att det står en nedkrympt mini arme' i ett Lilleputt land och skjuter med automatkarbiner mot Ryssen om han kommer tromlande in?

Svenska försvaret har mig verkligen aldrig trott sig kunna "vinna" mot eller ens hålla  Ivan utanför gränserna vi ett fullskaligt anfall ens under Kalka kriget när vi hade ett försvar på riktigt, däremot så skulle kostnaden i materiel och liv anses vara så högt för fienden om dom anföll att han skulle tänka sig för både en och två gånger.

Publicerat
5 hours ago dptrapper sa:

Är inte den kalibern framtagen just för att bita bra på Ivan. 😁

Publicerat
5 hours ago dptrapper sa:

Är inte den kalibern framtagen just för att bita bra på Ivan. 😁

Publicerat

Nä, Putin kanske inte vill öppna en ny front nu. Men säg att han gör det om tio år har vi då ett försvar som skickar hem honom och fredar Sverige? Låt säga att den nuvarande regeringen röstas bort och den freds- och naturälskande koalitionen tar över Sverige, har vi då ett försvar om tio år som kastar tillbaka Putin dit han kom ifrån? Tror det är jävligt naivt att tro att vi så snabbt bygger upp ett sedan länge raserat försvar så fort. Ryssland kan säkert komma tillbaka på tio år men inte vi. Vi startar ju i princip från noll om vi börjar nu!!

Publicerat
9 hours ago josc72 sa:

Nä, Putin kanske inte vill öppna en ny front nu. Men säg att han gör det om tio år har vi då ett försvar som skickar hem honom och fredar Sverige? Låt säga att den nuvarande regeringen röstas bort och den freds- och naturälskande koalitionen tar över Sverige, har vi då ett försvar om tio år som kastar tillbaka Putin dit han kom ifrån? Tror det är jävligt naivt att tro att vi så snabbt bygger upp ett sedan länge raserat försvar så fort. Ryssland kan säkert komma tillbaka på tio år men inte vi. Vi startar ju i princip från noll om vi börjar nu!!

Om vi inte kommer med i NATO så är det väl tveksamt om vi skulle kunna stoppa ryssarna, det var som tidigare sagt nog en väldigt stor portion tur för oss att Putin gav sig på Ukraina istället. Sverige hade nog inte fortfarande funnits som ett självständigt land om det hade varit tvärtom. Inte för att våra soldater, piloter och sjömän är dåliga utan helt enkelt för att det finns alldeles för få av dom. Ukraina har väl mer än en miljon soldater i vapen och vi har 25 000 plus hemvärnet, totalt kanske 50 000 och till skillnad från Ukraina så finns det väl väldigt få med erfarenhet av krig, där ukrainarna har varit med om det sedan åtminstone 2014 och det sannolikt därför fanns tiotusentals om inte hundratusentals ukrainare med stridserfarenhet när ryssarna invaderade.

Publicerat
11 hours ago josc72 sa:

Ska man inta Gotland och mer därtill så bör man ju agera snarast. Inte vänta på svenskt Nato-medlemskap (fast där vet nog Putin exakt när det kommer att ske, eller om det kommer ske överhuvudtaget eftersom Orban, Erdogan och Putin är bastupolare alla tre) eller vänta i tio år tills vi byggt upp vårt försvar. Jag gissar att Sverige aldrig kommer bli Nato-medlem.

Jag är ingen expert på detta på något sätt, men det lär knappast krävas enorma resurser för att inta Gotland och inte några 1,3 miljoner soldater. Vi pratar i huvudsak landstigningsförmågor och dessa har inte använts i någon större utsträckning i Ukraina vad jag vet. Det borde finnas tillräckligt med sådan förmåga redan nu i Östersjön.

Publicerat

Väl skrivit som vanligt!:thumbsup:

Publicerat
5 hours ago exabit sa:

Ska man inta Gotland och mer därtill så bör man ju agera snarast. Inte vänta på svenskt Nato-medlemskap (fast där vet nog Putin exakt när det kommer att ske, eller om det kommer ske överhuvudtaget eftersom Orban, Erdogan och Putin är bastupolare alla tre) eller vänta i tio år tills vi byggt upp vårt försvar. Jag gissar att Sverige aldrig kommer bli Nato-medlem.

Jag är ingen expert på detta på något sätt, men det lär knappast krävas enorma resurser för att inta Gotland och inte några 1,3 miljoner soldater. Vi pratar i huvudsak landstigningsförmågor och dessa har inte använts i någon större utsträckning i Ukraina vad jag vet. Det borde finnas tillräckligt med sådan förmåga redan nu i Östersjön.

Nja, är nog inte direkt en parkvandring att landstiga på Gotland. Patriot på öjn håller nog emot ganska bra i luften. Jag vet inte hur det står till med sjömålsrobotar där, men lär nog finnas. Våra ubåtar lär inte ligga overksamma. Å danskarna och finnarna bistår antagligen tämligen snart, innan jänkarna kliver in.

Publicerat
På 2024-01-08 at 17:08 qvarnhill sa:

Kanontips, köpte precis en jag också! 😁

Har du fått ditt levererat?  Hämtade precis upp mitt.

20240112_131949.thumb.jpg.ec562ead51f450181097d9121d422c2f.jpg

Blir att fylla på olja och en skvätt bensin imorgon och provstarta.

På prat om olja, motorn är ganska kräsen.  Kräver olja som uppfyller följande:

image.png.267f9cce6587c36127bb426347f5476e.png

Gick inte att hitta MOTUL oljan som ÅF rekommenderar, men Mekonomen har 5W30 (bättre i kyla) med samma klassning i 5L dunkar.

https://www.mekonomen.se/motor-oil-5w-30-le-prem-synth-heavy-duty-diesel-mpm-14767565

Gick annasr bara att hitta i 20L och 200L förpackningar.

Publicerat
On 1/11/2024 at 1:19 PM, doenitz said:

https://blickovernejden.wordpress.com/2024/01/10/sent-skola-syndaren-vakna/

"Det har knappast kunnat undgå någon som tar del av nyhetsflödet att den årliga konferensen Folk & Försvar gått av stapeln i Sälen. ÖB Mikael Bydéns uttalande om att “-Alla invånare bör nu göra sig redo för krig i Sverige.” har föranlett att försäljningen av nödradioapparater ökat flera tusen procent över en dag. Detta säger en del om den svenska flockmentaliteten, det är först nu många tar beredskapsfrågan på allvar. Men det är kanske så att många, som tidigare sett “prepping” som något suspekt, först tar slika spörsmål på allvar när individer som överbefälhavaren och flera statsråd påtalar stundens allvar. Den politiska korrektheten stipulerade väldigt länge för “den eviga fredens” intåg varpå individuell agens i händelse av gråzonsproblematik snarare sågs som en problematisk företeelse. Ta t.ex. Morgan Johanssons attityd i frågan om EU:s Vapendirektiv där landets socialdemokrati med en dåres envishet försökte att överimplementera sagda direktiv och i sten vägrade att lyssna på riksdagens uttalade vilja vilket föranledde att Sverige härförleden blev bötfällt av Bryssel. Helt uppenbart är att dagens socialdemokrati tappat banden till den frivilliga skytterörelse som en gång sågs som en garant för en demokratisk samhällsutveckling varpå man istället mer än gärna försökt att kasta laglydiga vapenägare under bussen i skenet av den gängkriminalitet som är en konsekvens av en havererad migrations- och integrationspolitik istället för att ta itu med de verkliga problemen. Lars Johan Hierta hade nog inte varit alltför imponerad av den f.d. justitieministern, numera utrikespolitisk talesperson för S?"

Om de vore seriösa med att vilja öka försvarsberedskap skulle de propagera för ett svenskt #2A. 

IMHO.

Publicerat
22 minutes ago sexfemåtta sa:

Om de vore seriösa med att vilja öka försvarsberedskap skulle de propagera för ett svenskt #2A. 

IMHO.

Nja.  Lite kontroll vill man väl ha.

Publicerat
48 minutes ago Islänningen sa:

Nja.  Lite kontroll vill man väl ha.

Man kan ha kontroller för 2A också. Vore idealiskt med ett mycket stort antal beväpnade individer så länge de är någorlunda vettiga som de flesta på det här forumet ;) 

Publicerat
3 hours ago Islänningen sa:

Har du fått ditt levererat?  Hämtade precis upp mitt.

20240112_131949.thumb.jpg.ec562ead51f450181097d9121d422c2f.jpg

Blir att fylla på olja och en skvätt bensin imorgon och provstarta.

På prat om olja, motorn är ganska kräsen.  Kräver olja som uppfyller följande:

image.png.267f9cce6587c36127bb426347f5476e.png

Gick inte att hitta MOTUL oljan som ÅF rekommenderar, men Mekonomen har 5W30 (bättre i kyla) med samma klassning i 5L dunkar.

https://www.mekonomen.se/motor-oil-5w-30-le-prem-synth-heavy-duty-diesel-mpm-14767565

Gick annasr bara att hitta i 20L och 200L förpackningar.

Kom i onsdags, har inte kollat ännu såg bara till att få kartongen under tak och bakom lås och bom!

Publicerat
57 minutes ago qvarnhill sa:

Kom i onsdags, har inte kollat ännu såg bara till att få kartongen under tak och bakom lås och bom!

Var för långsam så de var slut… :ph34r:

Publicerat
1 hour ago qvarnhill sa:

Kunde inte hålla mig.  Skruvade ihop det och provstartade efter att ha fyllt på olja och bensin.   Smutt med fjärrisen till det.

Publicerat
21 minutes ago exabit sa:

Först elverk och sen toapapper - det är sen gammalt när alla hysteriskt ska hamstra :D 

Mitt hamstrande hittills består av en liter T-Röd jag köpte på Ica Maxi idag.

Mitt gamla elverk har jag haft sedan 2009.  Köpte det begagnat när pojken tävlade i gokart.  Det har börjat bli lite trött.  Så nytt hade blivit köpt i år, oavsett världsläget.  Däremot är det dags att hämta hem några kubik skithuspapper.