Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapendirektiv om att förbjuda handladdning mm. - LÄS!

Featured Replies

• Svar 160
  • Visningar 20,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helt ärligt,    jag var för EU, dvs de tänkta positiva aspekterna, men som det är idag är det ett självspelande piano där de som är inne i systemet erhåller enormt bra löner/förmåner med mera, hela

• Mina vänner. Snacket om SJFs tidigare missar tycker jag vi lämnar åt sidan ett tag. Ja, det finns en del osagt där men vi gör oss en björntjänst om det blir ett hinder framåt när det gäller vapendir

• Även Svenska Jägareförbundet stod upp och övertygade folk att den svenska jakten inte skulle påverkas negativt av ett medlemskap i EG. Bläcket han väl inte ens torka, innan jakten på sträckande morkul

Publicerat

Det ser inte bra ut om allt nu skulle gå igenom. :sad:

Publicerat

Asså!! Ja nu är det dags för alla jägare och sportskyttar att vakna till liv och kämpa med näbbar och klor för detta vansinne måste stoppas. Det ena efter det andra knaseriet för att försvåra och fördyra vår hobby och livstil. Lägg dom här resurserna på att förhindra införseln av illegala vapen istället. I Sverige idag har vi sjukt hög förvaringssäkerhet av både vapen och ammunition. Att ha ett separat skåp för ain ammunition som "normal"jägare räcker det ordinarie skåpet oftast till. Dom som har många olika kalibrar och tävlingsskjuter mycket har ju med största sannolikhet ett extra skåp. Jag ämnar själv att börja ladda och det här förslaget blir man ju mörkrädd av. Eu gör fan inget bra för Sverige överhuvudtaget förrutom att lägga sig i och försöka inskränka så mycket som möjligt på massor av saker som fungerat perfekt. Man blir fan illamående!! Är det inte nån som kan lägga upp nån typ av protestlista så kommer jag vara en av dom första att skriva på!

Publicerat

Europa skall avväpnas så enkelt är det.

Diskussionsunderlaget är framtaget av nederländerna vilket säger det mesta,ett land där jakt är nästan förbjudet,tror det finns 28 000 jägare i landet,där har dom redan lagen om separata vapenskåp för vapen resp ammo.

Jag har skrivit det flera ggr under ett antal år,ni borde skaffat det ni villa ha när det gick för det kommer aldrig bli enklare och om någon tror att det kommer vara slut med detta så....think again.

För egen del så har jag gjort som jänkarna,skaffade det jag ville ha under ett antal år och har krut,kulor och tändhattar till dessa för en livstid,de glada bössbytardagarna är över för gott.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Asså!! Ja nu är det dags för alla jägare och sportskyttar att vakna till liv och kämpa med näbbar och klor för detta vansinne måste stoppas. Det ena efter det andra knaseriet för att försvåra och fördyra vår hobby och livstil. Lägg dom här resurserna på att förhindra införseln av illegala vapen istället. I Sverige idag har vi sjukt hög förvaringssäkerhet av både vapen och ammunition. Att ha ett separat skåp för ain ammunition som "normal"jägare räcker det ordinarie skåpet oftast till. Dom som har många olika kalibrar och tävlingsskjuter mycket har ju med största sannolikhet ett extra skåp. Jag ämnar själv att börja ladda och det här förslaget blir man ju mörkrädd av. Eu gör fan inget bra för Sverige överhuvudtaget förrutom att lägga sig i och försöka inskränka så mycket som möjligt på massor av saker som fungerat perfekt. Man blir fan illamående!! Är det inte nån som kan lägga upp nån typ av protestlista så kommer jag vara en av dom första att skriva på!

Det drivs protestlistor på Facebook sedan flera månader tack vare några eldsjälar i Europa där man fick in rejält med underskrifter.

Publicerat

Det drivs protestlistor på Facebook sedan flera månader tack vare några eldsjälar i Europa där man fick in rejält med underskrifter.

Skulle ju vara bra om Jägareförbundet fick till en namninsamling med. Kanske ihop med Riksjägarna. Sen är det ju tyvärr så att många sitter hemma i stugorna och knyter näven i fickan. Då händer det ju inte så mycket. Kanske skulle lägga ett inlägg om det i förbundets area här på forumet?

Publicerat
  • Författare

Bra idé! Tyvärr tror jag samarbetet mellan sidan och SJF avslutades, men det kanske går på annat sätt.

Publicerat

Fast nu är det inte de illegala vapnen man är efter - det är de legala eftersom man inte vill se en "amerikanisering" i europa. En apa begriper ju att om polisen ger upp och lämnar allt vind för våg kommer Svensson när han blir trängd att ta fram hagelbössan....... Det hände ju i Rödeby.

Det är inte de illegala vapnen man vill åt den här vägen - det är de legala. De illegala vapnen är liksom inte problemet överhuvudtaget.

/T

Publicerat

Bra idé! Tyvärr tror jag samarbetet mellan sidan och SJF avslutades, men det kanske går på annat sätt.

Jag får försöka mig på att dra iväg en skrivelse till förbundet och få se vad dom faktiskt gör i den här frågan. Kan nog inte hoppas på för mycket där. Sen tänker jag kontakta en barndomsvän som sitter i Eu parlamentet. Han har kämpat för oss svenska vapenägare en hel del. Bla kompensationsfrågan för dom som redan innehar en halvautomat. Han framhåller ju ocksa hur jäkla verkningslöst dom här förslagem är. Det kommer att bli ett dråpslag för dom stackare som inte kan jaga eller bedriva sitt skytte med traditionell bultbössa. Pga handikapp m.m

Man blir så jäkla ledsen att det läggs såna sjukt stora resurser på ett ickeproblem.

Publicerat

Fast nu är det inte de illegala vapnen man är efter - det är de legala eftersom man inte vill se en "amerikanisering" i europa. En apa begriper ju att om polisen ger upp och lämnar allt vind för våg kommer Svensson när han blir trängd att ta fram hagelbössan....... Det hände ju i Rödeby.

Det är inte de illegala vapnen man vill åt den här vägen - det är de legala. De illegala vapnen är liksom inte problemet överhuvudtaget.

/T

Ja tyvärr slår det ju hårt mot majoriteten av ordningsamma vapenägare att det finns en pytteliten klick med vapen som saknar vett i huvudet. Men det är en piss i missisippi jämfört med alla skjutningar som sker med illegala vapen.

Tror som MadMike att det ska avväpnas till vilket pris som helst. Det är bara för sorgligt att vi inte kan påverka så mycket i den stora Eu apparaten.

Publicerat

Så vad ska man ta sig till?

Bunkra och fetvägra all form av retroaktiv lagstiftning till sista blodsdroppen.

Det du har i morgon har du förhoppningsvis livet ut. Efter oss - syndafloden....... Mina barn går på Internationella Engelska Skolan, jag hoppas att de emigrerar så fort de bara kan, för här finns inget att hämta längre. Jag funderar starkt på det samma.

/T

Publicerat
  • Författare

Bunkra och fetvägra all form av retroaktiv lagstiftning till sista blodsdroppen.

Det du har i morgon har du förhoppningsvis livet ut. Efter oss - syndafloden....... Mina barn går på Internationella Engelska Skolan, jag hoppas att de emigrerar så fort de bara kan, för här finns inget att hämta längre. Jag funderar starkt på det samma.

/T

Vi får starta en ny tråd om lämpliga alternativ till Regnbågslandet då. Frugan är mest sugen på USA men det finna säkert än mer lämpade länder att emigrera till. Som har ett styre som är intresserade av att verka för medborgarnas bästa.

Publicerat

hoppas finland går ur eu så man kan söka politisk asyl där

vad man kan göra, skriv till vartenda politiker ni kan

det som borde till nu vore en stark euvapenförening, som kan se till att man kan angripa eus dumheter på flera plan, lobby,rätsligen och få enskilda länder medlemmar att göraa något

Publicerat

Vi får starta en ny tråd om lämpliga alternativ till Regnbågslandet då. Frugan är mest sugen på USA men det finna säkert än mer lämpade länder att emigrera till. Som har ett styre som är intresserade av att verka för medborgarnas bästa.

Australien eller Nya Zeeland de två sista fria nationerna.

/Mike

Publicerat

Till råga på allt så är Planet 9 på väg mot jorden och kommer att utplåna allt.

Faktiskt nu redan i april...

Det är bara skit med allting     ;)

Publicerat

Så vad ska man ta sig till?

Ingenting...jag har liksom pmt sett det hopplösa i detta så jag har gett upp.

Jag har min garderob med konventionella vapen och kulor och krut för 50 år,förhoppningsvis kan jag nyttja dom så länge jag orkar.

/Mike

Publicerat

vad man kan göra, skriv till vartenda politiker ni kan

Läste någonstans att i stort sett varenda politikerkotte har ett twitterkonto för att komma nära i dialogen med omvärlden.

Så har du ett twitterkonto så länka till läsvärda artiklar och skriv en kort inledning att EU skjuter brevid målet med sina insatser, förslagsvis till inrikesministern.

https://twitter.com/ygeman?lang=sv

Publicerat

Det är helt absurt  :sick:  
Men hur skulle detta förbud gå att genomföra i verkligheten? ska konstapeln helt enkelt marschera in i hemmen och hämta alla halvautomater/handladdnings utrustning i hela sverige?

Inlämning känns inte som en aktuell metod. För ingen normal människa kan väl lägga sig helt platt och snällt köra in för att lämna sin bössa hos polisen.   

Publicerat

Lite konkreta tips på vad som går att göra och som faktiskt är genomförbart hade önskats. Namnunderskrifter? Att gå med i SJF hur kan det göra skillnad? Man ger en organisation mer att säga till om med mer medlemmar. Men hur kommer SJF använda denna möjlighet (öppet för spekulationer jag vet). Kan man enas över gränserna och driva gemensamma intressen med tex JRF? Det finns många vägar att gå och säga sitt missnöje på, men väldigt få vägar kan göra någon skillnad. Vill man göra en förändring gäller det att välja rätt väg.

Publicerat

Exabit länkar till en artikel gällande EU och nya förslaget avseende vapen och tillstånd framledes. Inte någonstans berör detta hur SJF tidigare hanterat detta. Allt sånt är väck ur tråden. Någon som känner att detta inte är ett uttömt ämne? Fixa en ny tråd för denna har inget med det att göra.

/ Rikard

Publicerat

Det är helt absurt  :sick:  

Men hur skulle detta förbud gå att genomföra i verkligheten? ska konstapeln helt enkelt marschera in i hemmen och hämta alla halvautomater/handladdnings utrustning i hela sverige?

Inlämning känns inte som en aktuell metod. För ingen normal människa kan väl lägga sig helt platt och snällt köra in för att lämna sin bössa hos polisen.   

Inga problem, se bara hur det gick för ägarna (eller rättare sagt de forna ägarna) av Ruger mini 14 i Sverige...

Publicerat

Jag tror inte att det hjälper att utbilda politikerna.  Så snart dom sitter vid makten, så gör dom allt dom kan för att bibehålla sin plats. 

Det är kanske dags att starta jägarpartiet? 

För ett antal år sedan, när prat om övervakning var som mest, så startade man piratpartiet i Sverige.  Dom faktiskt lyckades få in personer in i EU rådet.  Även andra länder startade sina egna piratparti, och exempelvis, så är piratpartiet i Island nu det största enskilda partiet, med 43% av rösterna enligt senaste undersökningar.

Men tyvärr, det pratas mycket i Sverige, men det är väldigt lite verkstad.  Istället mumlar man bara sitt missnöje, knyter näven i fickan, och röstar som man har alltid gjort.

Det hade varit intressant att veta, hur många riksdagsledamöter ett jägarparti skulle få, om samtliga jägare och sportskyttar i Sverige skulle rösta på det.

Publicerat

Australien eller Nya Zeeland de två sista fria nationerna.

/Mike

Dessa 2 länder har väl stränga vapenlagar om något ??

/ P

Publicerat

Snackat mycket m en Jänkare på sista tiden, han försöker göra sig " Obama Proof "  och det är en av anledningarna att det är slut på ammo och laddkomponenter lokalt där.

/ P