Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapendirektiv om att förbjuda handladdning mm. - LÄS!

Featured Replies

Publicerat

Så gottsom samtliga politiska partier nu mer har en facebook sida som man kan skriva på. förhoppnings visst kan det ge gensvar om vi är tillräkligt många som gör de

• Svar 160
  • Visningar 20,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helt ärligt,    jag var för EU, dvs de tänkta positiva aspekterna, men som det är idag är det ett självspelande piano där de som är inne i systemet erhåller enormt bra löner/förmåner med mera, hela

• Mina vänner. Snacket om SJFs tidigare missar tycker jag vi lämnar åt sidan ett tag. Ja, det finns en del osagt där men vi gör oss en björntjänst om det blir ett hinder framåt när det gäller vapendir

• Även Svenska Jägareförbundet stod upp och övertygade folk att den svenska jakten inte skulle påverkas negativt av ett medlemskap i EG. Bläcket han väl inte ens torka, innan jakten på sträckande morkul

Publicerat

Jag har de senaste månaderna insett att det enda raka är att emigrera, jag hade egentligen tänkt vänta till pensioneringen med min Nya Zeelandsflytt.

Det får bli alternativ C: Köpa hus, bo 3 månader åt gången, se till att lämna landet minst 48 timmar - ny 3-månadersperiod osv.

Vapenlagarna (och allt annat) på Nya Zeeland tilltalar mig, regelverket kring vapen och jakt är väldigt långt från krångelsverige och hoplofobiska EU även om det finns orosmoln i form av vapen- och jaktfientlighet även därnere. Att jaga året runt är tilltalande, att välja vapen och ammunition själv passar mitt sinnelag.

Jag ser inga problem med nyzeeländska regler för pistol eller MSSA (Military-Style Semi Automatic), de hamnar i en annan licenskategori (med bl.a registrering och hårdare förvaringskrav).

De flesta vapen som "Tillstånd" (och tidigare SJF) trakasserat hamnar under kategori A och är inte licens- och registreringspliktiga.

T.o.m. Mini -14 tillhör kategori A om man inte pimpar den, framhävdar man i sin pimpningslystnad hamnar den i kategori C med hårdare krav - den blir alltså inte automagiskt olaglig.

Raggarö

Publicerat

Kan inte och vill inte lämna mitt land pga att mina rötter sitter som bergdubb i  mitt ställe ute i Sthlms skärgård och där ska min aska även spridas , och med lite tur så får  förhoppningsvis kanotistjävlar och Spöfiskare  mig i  halsen..

/ P

Publicerat

Det handlar inte om att inte vilja stanna i Sverige,det handlar om att det inte går....

/Mike

Publicerat

Det handlar inte om att inte vilja stanna i Sverige,det handlar om att det inte går....

/Mike

Vi klarade ju  typ 44 års  Sosse-vanstyre ? så tydligen kan  vi stå ut me de mesta  :cool:

/ P

Publicerat

Vi klarade ju  typ 44 års  Sosse-vanstyre ? så tydligen kan  vi stå ut me de mesta  :cool:

/ P

Då var varken Ygeman eller Thorsell i omlopp..... :wallbash:

Raggarö

Publicerat

Nja det landet jag växte upp i,det landet som gav mig mina värderingar,det landet jag gjorde 10 månaders värnplikt för och var redo att försvara till döden är inte det landet jag lever i idag.

/Mike

Det 2:a största språket i Sverige är Arabiska då det nyligen gått om Finskan  ( för att gnida lite salt i såret )  :tongue:

/ P

Publicerat

Nja det landet jag växte upp i,det landet som gav mig mina värderingar,det landet jag gjorde 10 månaders värnplikt för och var redo att försvara till döden är inte det landet jag lever i idag.

/Mike

Ja om jägar och skytteorganisationerna  charmade Tårt-Åke rejält   så borde väl saken med våra pangar  kunna kirras, vissa andra problem skulle ju även lösa sig automatiskt  :biggrin:

/ P

Publicerat

Kan man inte sajna den där digitalt ?? 

Menar du att du vill stöda brevet? Om du är med i någon av organisationerna så har vi redan gjort det åt dig; det är genom antalet medlemmar vi får vår tyngd. Protestlistor som skrivs på av privatpersoner fyller också en funktion, men det är ett parallellt spår. Visst kan de stärka varandra, men min erfarenhet är att det väger tyngre när organisationer gör gemensam sak och kan vifta med hundratusentals eller miljoner (typ 7 miljoner jägare i Europa som är anslutna till FACE) gemensamma medlemmar.

Publicerat

Menar du att du vill stöda brevet? Om du är med i någon av organisationerna så har vi redan gjort det åt dig; det är genom antalet medlemmar vi får vår tyngd. Protestlistor som skrivs på av privatpersoner fyller också en funktion, men det är ett parallellt spår. Visst kan de stärka varandra, men min erfarenhet är att det väger tyngre när organisationer gör gemensam sak och kan vifta med hundratusentals eller miljoner (typ 7 miljoner jägare i Europa som är anslutna till FACE) gemensamma medlemmar.

Tyvärr nej av 5 möjliga, Jägarförbundet gick jag ur innan 24 års åldern  av princip , sportskytteförbundet när det korkade skyttekortet infördes, pistol eller ipsc skjuter jag inte

Jag har jaktkort dock , duger det ??  Jag skulle iofs kunna gå med i förbundet  som tack för att dom var med och fick tillbaka blyet för min jakt, men dom har slutat skicka friarbrev till mig   :tongue:  

/ P

Publicerat

Europa skall avväpnas så enkelt är det.

Diskussionsunderlaget är framtaget av nederländerna vilket säger det mesta,ett land där jakt är nästan förbjudet,tror det finns 28 000 jägare i landet,där har dom redan lagen om separata vapenskåp för vapen resp ammo.

Jag har skrivit det flera ggr under ett antal år,ni borde skaffat det ni villa ha när det gick för det kommer aldrig bli enklare och om någon tror att det kommer vara slut med detta så....think again.

För egen del så har jag gjort som jänkarna,skaffade det jag ville ha under ett antal år och har krut,kulor och tändhattar till dessa för en livstid,de glada bössbytardagarna är över för gott.

/Mike

Varför skulle detta hjälpa?, handladdningen såklart för det kan ju ändå ingen kolla. Men licenserna på ex halvautomater, det står klart och tydligt nu i GENVAL dokumentet att de skall bli retroaktivt med 5års licenser för kategori B vapen, har du då en modell som inte kommer vara godkänd för jakt längre blir du av med den. Vi kan ta Ruger Mini-14 som ett exempel, de som har den idag får jaga med den för de har licens utfärdad innan september 2010. När det blir 5års på den kommer polisen ge avslag direkt vid förnyelse och hänvisa till naturvårdsverkets regler.

Hoppas jag har fel, men det verkar tyvärr såhär j*vligt nu, vidare så vill EC revidera just kategorierna i direktivet vart 5e år framöver. Med andra ord kan de mycket väl få för sig att flytta repetergevär från kategori C till B.

Publicerat
  • Författare

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/04/vapendirektivet-gar-till-hardare-angrepp-mot-jagarna/

Efter att inte ha varit med i Svenska Jägareförbundet på några år går jag med NU! Vi måste enade stå upp mot detta vansinne.

Det funkade inte att betala på sidan - jag fick meddelande om att personnumret redan används vilket låter lätt oroväckande. Mailade då förbundet om detta men inget svar överhuvudtaget. Vad krävs för att bli medlem tro...?

Publicerat

Varför skulle detta hjälpa?, handladdningen såklart för det kan ju ändå ingen kolla. Men licenserna på ex halvautomater, det står klart och tydligt nu i GENVAL dokumentet att de skall bli retroaktivt med 5års licenser för kategori B vapen, har du då en modell som inte kommer vara godkänd för jakt längre blir du av med den. Vi kan ta Ruger Mini-14 som ett exempel, de som har den idag får jaga med den för de har licens utfärdad innan september 2010. När det blir 5års på den kommer polisen ge avslag direkt vid förnyelse och hänvisa till naturvårdsverkets regler.

Hoppas jag har fel, men det verkar tyvärr såhär j*vligt nu, vidare så vill EC revidera just kategorierna i direktivet vart 5e år framöver. Med andra ord kan de mycket väl få för sig att flytta repetergevär från kategori C till B.

Jag har inga illusioner om framtiden men jag har gjort vad jag kan med förhoppningen om att jag gjort rätt val för tillräckligt lång tid framöver.

Jag tillhör en av dem som fick lämna tillbaks min Mini 14 dock först efter 1,5 års turer genom rättsystemet och först när polisen gick med på att ersätta mig till 100%

Vidare är jag övertygad om att halvautomatiska hagelgevär och pumpar med för den delen snart kommer upp på EU:s förbudsagenda.

/Mike

Publicerat

Jag har inga illusioner om framtiden men jag har gjort vad jag kan med förhoppningen om att jag gjort rätt val för tillräckligt lång tid framöver.

Jag tillhör en av dem som fick lämna tillbaks min Mini 14 dock först efter 1,5 års turer genom rättsystemet och först när polisen gick med på att ersätta mig till 100%

Vidare är jag övertygad om att halvautomatiska hagelgevär och pumpar med för den delen snart kommer upp på EU:s förbudsagenda.

/Mike

Nej det är väldigt svårt att sia om framtiden, har själv gjort en del ändringar i min garderob nu i år, finns inga pumpar eller automater överhuvudtaget hos mig längre och jag har nu till och med så få vapen som möjligt med löstagbara magasin (bara .22lr och .22mag kvar med löstagbara mag.). Känns som att de kommer gå efter alla halvautomater och efter det alla vapen med lösa magasin.

Hetsjakten på oss jägare och skyttar är rena mardrömmen  :sad:

Publicerat

Salt i såren..

Jag skall be dig och ta läsa/förstå koranen, så kommer du få en insikt om vad som väntar/kommer i spåren av Arabi.

Alla borde ta sig tid att se sin framtid vad som väntar, med denna riktning ni har valt i Sverige/Väst...

Ta det från en som har studerat/lärt sig Koranen.

Men förnekelsen är... ("Fredens Religion" är kanske inte vad ni tror.)

Nu var det du som drog upp religion!

men Kommer inte ske då jag är ateist, och du får väl stå på knä på din matta om du vill ,dock föredrar dock jag att

Du gör det i ett muslimskt land, dom araber och andra Mellanöstern härstammande personer jag känner personligen, dom

Delar inte din uppfattning då dom alla är kristna och har blivit förföljda av dina polare. Det spelar ingen roll vilken sagobok

Man väljer om vissa läser den uppåner, och det gäller även " vår sagobok "

Jag åker varje vardag sedan -84 ner till Södertälje där jag arbetat i 32 år och det har inte på något sätt ökat min vilja

Att läsa och förstå Koranen.

/P

Publicerat

Tror inte du har förstått innebörden av mitt inlägg. Testa att läsa det igen.

Skriv fan inte i gåtor då !

/ P

Publicerat

Man hör och läser om skjutningar i Sverige näst var dag numera och varje gång är det älgjägare och sportskyttar som inte kan hålla sig i skinnet -eller?

Publicerat

Någon som i vart fall verkar komma lite rätt:

http://www.svd.se/expert-eu-behover-jihadistregister/om/terrorjakten-i-europa

Om ni inte kan läsa artikeln så är det en artikel av terrorforskaren Hans Brun från King´s college i London. Han avslutar med:

"Hans Brun vill även se krafttag för att begränsa tillgången till illegala militära vapen som cirkulerar i EU från konflikterna på Balkan och i Libyen, och även begränsa tillgången till kemikalier som kan användas vid bombtillverkning.

– Det är någonting väldigt konkret som höjer trösklarna, som inte innebär några inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det är det som gör en så förtvivlad, det är oerhört frustrerande."

...och det här är väl just det essentiella i det hela; illegala militära vapen!

Men likt förbaskat försöker man inskränka i laglydiga människors möjligheter till skytte- och jaktvapen. Det känns helt enkelt som om det i bästa fall är B-laget som sitter nere i Bryssel och beslutar i denna fråga, ni vet de där som inget fattat och därför landsförvisats.

Jag menar... Titta (och lyssna) bara på Bodil Valero från MP i den video-länk från Bryssel som tidigare postats. Herre min Gudrun!

Publicerat

.............

Men likt förbaskat försöker man inskränka i laglydiga människors möjligheter till skytte- och jaktvapen. Det känns helt enkelt som om det i bästa fall är B-laget som sitter nere i Bryssel och beslutar i denna fråga, ni vet de där som inget fattat och därför landsförvisats.

............

Illegala vapen är en annan fråga och det är inte den man försöker lösa med att begränsa det civila vapeninnehavet. Illegala vapen används av kriminella företrädesvis mot andra kriminella - ergo, mediemässigt olyckligt men fullt hanterligt egentligen.

Det man vill åt är två andra saker:

Förhindra en amerkanisering där "svensson" beväpnar sig för verkliga eller inbillade hot och sedan tar lagen i egna händer, det skapar en kapprustning där Conny kofot tidigare kunde göra ett bryt utan egentlig risk för liv och lem men om Conny bryt riskera att mötas av kula så beväpnar även han sig........ I takt med att polisen allt mer tvingas retirera så ökar risken för fler Rödeby.

Förhindra terrordåd då legala jaktvapen kanske eventuellt kan komma att användas för terrorism - då blir liksom ALLT med "eldkraft" läs magasin problematiskt i första rundan - alla vapen i andra. Det andra gäller vapenutbildning som sker i dag, med alldeles för liten kontroll på skjutbanor och i jaktlag. Sedan har vi de djupt oroande "prepperkulturen" som börjar sprida sig..... Så det måste bort helt enkelt - för allas säkerhet.

Å andra sidan har vi den israeliska erfarenheten att man aldrig kan ha en polis eller militär som kan bevaka allt överallt alltid. Det finns helt enkelt inte de resurserna. Det man där har insett är att endast en beväpnad allmänhet kan finnas överallt alltid eftersom det är just allmenheten som ju är terrorismens mål. Men den vinkeln är förbjuden att resonera kring då det är den amerikanska lösningen som är totalt politiskt omöjlig för en stor majoritet av de europeiska politikerna. Så då är det att föredra att allmänheten inte ges verktysg att förhindra terrorism eller kriminalitet utan att vi skapar ett övervakningssamhälle där man prioriteterar bort "vardagskriminalitet" och hoppas att vi kan hitta allt stort genom en ganska osmaklig övervakning - de vi inte kan förhindra blir då "olyckliga omständigheter" och "tragiska händelser" som gör att vi måste satsa på ännu bättre övervakning.....

Visst - jag köper att man kan förhindra terrorism genom övervakning, men jag vet inte riktigt om jag är helt bekväm att med att staten ska se allt jag gör alltid......

Det svenska regnbågssamhället vill inte ha oss kan vi sammanfatta det hela i. De vill absolut inte att vi ska ha kvar våra vapen i alla fall.....

/T