Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapendirektiv om att förbjuda handladdning mm. - LÄS!

Featured Replies

• Svar 160
  • Visningar 20,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helt ärligt,    jag var för EU, dvs de tänkta positiva aspekterna, men som det är idag är det ett självspelande piano där de som är inne i systemet erhåller enormt bra löner/förmåner med mera, hela

• Mina vänner. Snacket om SJFs tidigare missar tycker jag vi lämnar åt sidan ett tag. Ja, det finns en del osagt där men vi gör oss en björntjänst om det blir ett hinder framåt när det gäller vapendir

• Även Svenska Jägareförbundet stod upp och övertygade folk att den svenska jakten inte skulle påverkas negativt av ett medlemskap i EG. Bläcket han väl inte ens torka, innan jakten på sträckande morkul

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Jag hoppas jag inte läste det uppåner men jag tyckte det var jävligt bra av Italienskan ??? 

/ P

Det hon säger låter bra. Men det är lättare att säga bra saker än att få igenom dem.

Publicerat
5 hours ago culot sa:

Jag hoppas jag inte läste det uppåner men jag tyckte det var jävligt bra av Italienskan ??? 

/ P

Ja, det låter bra o vi får hoppas att det blir något bra av det.

4 hours ago henke67 sa:

Det hon säger låter bra. Men det är lättare att säga bra saker än att få igenom dem.

Visst gör det det, men om det blir så är det en annan femma.

Publicerat

– Det är också vanligt att polisen får besluta om att ta hand om vapen, när det visar sig att ägaren har dömts för brott, börjat missbruka eller anmälts av läkare för sjukdom, säger han.

JA, Precis. Det är just det som är poängen och skillnaden mot USA. I Sverige så har vi faktiskt jämförelsevis exemplarisk koll på legala vapen. (Jämfört med USA då) Rattfylla, huliganism osv leder regelmässigt till att licenser återkallas. T.o.m. fortkörnng är vid upprepade förseelser vanligtvis hinder för att ej erhålla licens. Vi har dessutom krav på att ha vapen inlåsta.

Förlåt att jag predikar för de redan övertygade, men jag var tvungen att skriva av mig lite...

Publicerat

Det som är lite skumt är vapenfaktan, den är faktiskt korrekt och objektiv ang. vapentyperna - tills det kommer till just halvautomaterna, där man känner sig nödgad att förstärka dess farlighet:

"Fakta. Olika vapentyper

I Sverige finns i dag cirka 900.000 kulgevär och 600.000 hagelgevär. Det innebär att Sverige har fler vapen per invånare än de allra flesta EU-länder.

Vapnen kontrolleras av polisen och Naturvårdsverket som ger tillstånd och som beslutar vilka redskap som får användas vid jakt.

Repeterande gevär har flera patroner i magasinet. Skytten måste göra en mantelrörelse för att mata fram ett nytt skott.

Halvautomatiska gevär: En ny patron matas fram automatisk vid ett skott. Om gevärets magasin rymmer många skott ökar eldkraften dramatiskt.

Helautomatiska gevär: Skytten kan avfyra flera skott i rad genom att hålla avfyrningsknappen intryckt."

Publicerat

Är det lite skärpning av vapenlagarna på G på vissa ställen av USA?

Ja till vapenrestriktioner i USA

USA:s högsta domstol godkänner del- staterna New Yorks och Connecticuts vapenrestriktioner.

Domarna avslog ett överklagande där det hävdades att förbuden mot vissa typer av halvautomatiska vapen strider mot konstitutionen. Lägre instanser har tidigare gett reglerna grönt ljus.

Vid massakern på gayklubben Pulse i Orlando i Florida använde massmördaren Omar Mateen en halvautomatisk karbin och en halvautomatisk pistol. Han kunde köpa båda lagligt nära sitt hem i Florida, några dagar innan massmordet då han sköt ihjäl 49 människor.

Kopierat från SVT text-tv.http://www.svt.se/svttext/web/pages/139.html

Publicerat

I USA är en näst intill kränkande skärpning att man måste legitimera sig vid vapenköp, så...

Till och med jag, som är synnerligen liberal i min syn på vapenregler, anser att vissa delstater är väldigt slappa i sin kontroll - Florida har ju utmärkt sig i just den aspekten (kontroll - eller brist på, om man så vill).

Att vi i Europa, och Sverige i synnerhet, däremot behöver strängare regler är löjligt i jämförelse.

Publicerat

Har en tysk vän som skjuter både enhandsvapen och gevär i klubb förutom jakten och han skickade följande länk till mig:

https://www.change.org/p/council-of-the-european-union-eu-you-cannot-stop-terrorism-by-restricting-legal-gun-ownership?recruiter=442351510&utm_source=share_petition&utm_medium=email&utm_campaign=share_email_responsive

vet att många här gör mkt utanför forumet men ni är välkomna att skriva under i länken samt skicka den vidare om ni tycker så. Fördelen med en länk/sida som ovan är att det blir uppenbart att frågan inte är lokal utan berör många länder iom att undertecknarna kommer från olika länder. 

Själv har jag skrivit till "mina" politiker på allt från lokal till EU nivå och försökt förklara det orimliga i det som förslaget avser. 

Per

Publicerat

Jag fick email ang. V2.0 på denna underskriftslista tidigare. Fixat - check!