Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapendirektiv om att förbjuda handladdning mm. - LÄS!

Featured Replies

Publicerat

:thumbsup:

• Svar 160
  • Visningar 20,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helt ärligt,    jag var för EU, dvs de tänkta positiva aspekterna, men som det är idag är det ett självspelande piano där de som är inne i systemet erhåller enormt bra löner/förmåner med mera, hela

• Mina vänner. Snacket om SJFs tidigare missar tycker jag vi lämnar åt sidan ett tag. Ja, det finns en del osagt där men vi gör oss en björntjänst om det blir ett hinder framåt när det gäller vapendir

• Även Svenska Jägareförbundet stod upp och övertygade folk att den svenska jakten inte skulle påverkas negativt av ett medlemskap i EG. Bläcket han väl inte ens torka, innan jakten på sträckande morkul

Publicerat

Förvisso en seger att glädjas åt, men det innebär knappast att kriget är vunnet.

Jag hyser högst begränsat förtroende för kommissionen - i alla fall intill nästa val. Håller trenderna i sig bör vi kunna se en skiftning från trams och valiumsamhället även i Europa framöver, frågan är väl mest hur mycket mer skit man orkar driva igenom fram tills dess.

T

Publicerat

Eftersom jag inte litar på Ygeman och hans agendafyllda rådgivare så misstänker jag att ministerrådets möte blir en rysare. Det var bra med en delvinst oavsett.

Raggarö

Publicerat

Klockrent, bra att kopplingen mellan de olika polisaktivisterna belyses.

Raggarö

Publicerat

Det som jag tycker är mest skrämmande i sammanhanget är att en liten klick tjänstemän kan skapa sin egen lilla värld där man styr efter egna regler utan lagstöd och samtidigt utpekade en oerhört laglydig grupp i samhället som potetiella terrorister och våldsverkare utan att ha belägg för sina påståenden. Ett exempel är att man helt enkelt struntar i att behandla licensansökningar på bössor man inte gillar i hopp att den sökande ska ge upp och dra tillbaka sin ansökan. Har väntat 33 veckor på en bultbössa.

Publicerat

doenitz, bra replikerat !

Vet du vem den okunnige skribenten (Curt Andersson) är ?

Det är vadslagning på gång här på ön, inga pengar- bara ära och berömmelse ;) 

Raggarö

Publicerat

Dessvärre inte en susning. Stockkonservativa bakåtsträvare finns det dock gott om i den geografiska närmiljön..

Publicerat

Ingen replik på att han hävdar att terroristerna i paris brukade ombyggda jaktvapen? 

Publicerat

Skulle man förstås ha tagit med också. Dock var replikutrymmet begränsat så lade fokus på de politiska dimensionerna..

Publicerat

Denne Curt var ju synnerligen underhållande... Tyvärr är det väl alltid någon som tror trollet. 

Publicerat

Vid diskussion av den här typen när man far med extrema osanningar och falsarier så är det nog bäst att bemöta punkt för punkt, annars faller lätt vissa saker mellan stolarna - och då kommer aldrig sanningen till daga. Således var det rätt i mitt tycke att fokusera på det du gjorde doenitz. De andra puckarna kan ju komma som separata repliker - och då blir de svårare att ducka ;)

Att folk har olika åsikter och filosofier får man bara acceptera, men att man kan sitta och ljuga på det viset publikt (dock anonymt) och media bara publicerar allt med hull och hår finner jag skrämmande. Ingen källkritik i dagens media tydligen... <_<

Avsaknaden av relation mellan kriminellas beskaffningar och laglydiga skyttar och jägares vapeninnehav är ju bevisat så många gånger nu att man tycker debatten borde dö ut någon gång, men tydligen så läser inte polischefer och politiker dessa artiklar - vilket är lite konstigt eftersom de är författade av expertis som har koll på verkligheten och som noga har studerat detta ämne?

Fortsätt besvara i media på det här viset för konkreta fakta är svåra att argumentera bort med lögner - speciellt när det är ganska enkelt att verifiera dessa fakta ;) De som tror på dessa mediatroll är svåra att skola om eftersom de själva valt att tro på fabler, men för resten av pöbeln är det kritiskt att fakta kommer fram så de kan bilda sin egen uppfattning - som förhoppningsvis är korrekt och baserad på fakta!

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Publicerat

http://www.metro.se/nyheter/eu-ministrar-ska-enas-om-vapenregler/Hdzpfj!p4uQwMV77iT8bKWZZ0hzUw/

" Ygeman tror att de skärpta vapenreglerna får betydelse i kampen mot terrorismen, eftersom andra länder i Europa har mindre stränga vapenlagar än Sverige. Han pekar på att massmördaren Anders Breivik i Norge använde sig av ett automatvapen som inte är tillåtet i Sverige."

Ta-daaa... Carte blanche - svenska folket applåderar Ygeman för en fantastik insats i kriget mot terrorn och känner lugnet sprida sig i kroppen!

Vad Ljugeman inte säger (och reportern bevisligen är allt för okunnig om) är att det varken var ett automatvapen ABB använde eller att vapnet faktiskt var fullkomligt lagligt i Sverige - tills efter dåden. Det snudd på justitiemord som begicks för att förbjuda mini14 samt "beslagta" de som fanns lagligt ägda nämns det heller inget om.

Finns det ens riktiga reportrar i svensk dagspress eller är de endast ett gäng sekreterare som man skickar sina egna pressmeddelanden och uttalanden till för tryck?

Publicerat
8 hours ago dru sa:

http://www.metro.se/nyheter/eu-ministrar-ska-enas-om-vapenregler/Hdzpfj!p4uQwMV77iT8bKWZZ0hzUw/

Vad Ljugeman inte säger (och reportern bevisligen är allt för okunnig om) är att det varken var ett automatvapen ABB använde eller att vapnet faktiskt var fullkomligt lagligt i Sverige - tills efter dåden. Det snudd på justitiemord som begicks för att förbjuda mini14 samt "beslagta" de som fanns lagligt ägda nämns det heller inget om.

Håller med om att hur detta hanteras från politiskt och medialt håll är snudd på så illa det kan bli. Dock vet jag inte hur det skulle hjälpa vår sak med att poängtera/lyfta ett fall där ett terroristdåd faktiskt genomfördes med ett lagligt vapen...!?

Det riktiga felet är ju att det bara är en bråkdel av alla våldsdåd med skjuvapen som sker med lagliga vapen och troligtvis hade de skett ändå men med andra verktyg om förövaren inte haft tillgång till ett lagligt vapen.

Det är ju ren och skär skrämselpropagande som bedrivs från politiskt håll utan saklig substans och som inte löser det verkliga problemet för fem öre och det är ju där de ska synas kan jag tycka...

Publicerat

Läste precis igenom det nya förslaget. Nedan är min kortfattade tolkning av det...

http://svenskjakt.se/globalassets/st_9841_2016_init_sv.pdf

Halvautomatiska pistoler som kan laddas med fler än 21 skott samt halvautomatiska gevär som kan laddas med fler än 11 skott vill man förbjuda helt. Även magasin som för resp. vapen med kapacitet för fler än 21 resp. 11 skott ska klassas som vapen och därmed också bli förbjudna..!?!?:blink:

(se p.9; sid 5, Art. 6, p.1; sid 17 & p.14.a.ii; sid 25).

Man tänker inte föreslå att tillämpa dessa regler retroaktivt och därmed behöva beslagta en massa vapen till en hög kostnad. Däremot vill man införa fler tidsbegränsade licenser (max 5 år). Lite osäker dock om det bara gäller vapen för sportskytte eller även jaktvapen. Jag gissar att ägare till dessa inte kommer få förnyade licenser när det är aktuellt och då inte har något val att göra sig av med vapnet innan en viss tid för att inte åka dit för olaga vapeninnehav. Då markaden för dessa vapen torde vara rätt liten då är det väl troligast att det kommer bli att kassera dem...å så kom man runt det problemet. :angry:

(se p.3c & 3d; sid 18)

Men nu kan vi iaf andas ut för införs dessa regler så har samhället därmed blivit avsevärt tryggare och risken för terrosristattacker liknade dem i Paris och Bryssel har kraftigt reducerats... :huh:

Publicerat
44 minutes ago Holz sa:

Håller med om att hur detta hanteras från politiskt och medialt håll är snudd på så illa det kan bli. Dock vet jag inte hur det skulle hjälpa vår sak med att poängtera/lyfta ett fall där ett terroristdåd faktiskt genomfördes med ett lagligt vapen...!?

Det riktiga felet är ju att det bara är en bråkdel av alla våldsdåd med skjuvapen som sker med lagliga vapen och troligtvis hade de skett ändå men med andra verktyg om förövaren inte haft tillgång till ett lagligt vapen.

Det är ju ren och skär skrämselpropagande som bedrivs från politiskt håll utan saklig substans och som inte löser det verkliga problemet för fem öre och det är ju där de ska synas kan jag tycka...

TACK HOLZ!

...för att du postade just detta inlägg - det var exakt det jag var ute efter!

Tanken med mitt inlägg var att just belysa problemet - och det är inte att det finns lagliga vapen ute i samhället, utan att debatten domineras av lögner från myndigheter och politiker och att dagspressen mumsar i sig varenda bit och publicerar utan att ifrågasätta!

Det vet du, jag och många med oss - men inte "Svenne Banan" som tycker att alla vapen är en krigsrelik som endast orsakar död bland människor.

Det är just därför jag ställer frågan; finns det ingen som helst faktakontroll eller kunskap i dagspressen?!

Ygeman gömmer sig bakom "I Sverige hade man aldrig tillåtit denna styggelse till vapen som ABB använde" när det faktiskt är helt falskt - och så fort man nämner ABB så blir det ett "Carte Blanche" - du kan bara lägga ned diskussionen, för ingen vill ju ha enl liknande incident igen - det gömmer sanningen, och det grämer mig!!

Publicerat

Vi får väl rösta igenom ett " andra tillägg " att folket har rätt att äga och bära vapen " 

att stillasittande se på när våra barn och barnbarn berövas möjligheter att äga och nyttja 

vapen på vettigt sätt är så jävla svenskt så jag skäms att vara svensk ..

/P 

Publicerat

Med tanke på att om man har vapenlicens, så har man rösträtt också (förutom några gymnasie elever) och om det finns 800.000 licensbärare (om jag minns siffran rätt), så skulle man kunna påverka mycket, om alla enades om att rösta på ett nytt parti, exempelvis "Jägarpartiet"

Men som svensken brukar göra, så knyter man näven i fickan, mumlar lite över att minsann kunde det vara bättre, och röstar som man har alltid gjort.

Publicerat
5 hours ago Islänningen sa:

Med tanke på att om man har vapenlicens, så har man rösträtt också (förutom några gymnasie elever) och om det finns 800.000 licensbärare (om jag minns siffran rätt), så skulle man kunna påverka mycket, om alla enades om att rösta på ett nytt parti, exempelvis "Jägarpartiet"

Men som svensken brukar göra, så knyter man näven i fickan, mumlar lite över att minsann kunde det vara bättre, och röstar som man har alltid gjort.

Det bor cirka 9,5 miljoner invånare i Sverige, hur många av dem som är under 18 år vet jag inte men vid en snabb koll på SCB förefaller det vara omkring 1,6 eller 1,7 miljoner (fick tyvärr med 19-åringar i min uträkning).

800 000/8 700 000= 0,09. 

Ett snabbt överslag ger cirka 9 %, undrar om det är så många som 800 000 dock. Är det så pass många så är det nog en faktor att räkna med, om alla röstade likadant, nu väger de flesta in andra aspekter med: familj, skola sjukvård, med mera. Av de 800 000 är det kanske inte så många som är "hardcorejägare".

Publicerat

Nu finns det ju tyvärr en hel hoper jägare som inte bryr sig - "jag har min stutsare och min sida-sida och direktivet kommer inte att påverka mig". Antalet licensbärare sjunker snabbt ihop.

Buktalardockan Ygeman och hans egentliga herrar (Thorsell och Hänninger) får vi försöka ta hand om i Parlamentet.

Går det åt pipsvängen även i Parlamentet då kommer Thorsell att mysa arselet av sig = vi får vapendirektivet + moms på halsen.

Jag har sagt det tidigare: Dags för jägare- och skytteförbunden att samsas och att kavla upp ärmarna och påverka i Parlamentet och att synas betydligt mer i dagspressen. 

(vem har ersatt Anders Grahn på Jägareförbundet ?)

Raggarö

Publicerat

Om man räknar in lite sportskyttar, så kanske man hamnar på 10%  Det hade gett bra vågmästarroll.  Skola och sjukvård kan man ju alltid stödja via dom partier som man annars hade röstat på.

Men visst, som Raggarö säger, flesta jägare bryr sig inte, då dom har redan sin gamla CG i skåpet.  Så det är en utopi att samla alla jägare i ett parti.

Men faan vad dom hade blåst upp det i tidningarna.  Terroristpartiet, vapengalningarna.... :rolleyes: