Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapendirektiv om att förbjuda handladdning mm. - LÄS!

Featured Replies

Publicerat

Dessa 2 länder har väl stränga vapenlagar om något ??

/ P

På vilket sätt då?

/Mike

• Svar 160
  • Visningar 20,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helt ärligt,    jag var för EU, dvs de tänkta positiva aspekterna, men som det är idag är det ett självspelande piano där de som är inne i systemet erhåller enormt bra löner/förmåner med mera, hela

• Mina vänner. Snacket om SJFs tidigare missar tycker jag vi lämnar åt sidan ett tag. Ja, det finns en del osagt där men vi gör oss en björntjänst om det blir ett hinder framåt när det gäller vapendir

• Även Svenska Jägareförbundet stod upp och övertygade folk att den svenska jakten inte skulle påverkas negativt av ett medlemskap i EG. Bläcket han väl inte ens torka, innan jakten på sträckande morkul

Publicerat

På vilket sätt då?

/Mike

Jag kanske är ute och cycklar men jag har för mig att Nya Zeeland gick ett steg längre än När england kom med sin stora Ban list med utlösen av vissa bössor.

Men jag kanske har tvärfel , dock är det den uppfattning jag har fått och är den felaktig så är det väl positivt .

/ P

Publicerat

Australien förbjöd halvautomater för rätt många är sedan. Bland annat. Definitivt inget föregångsland.

Publicerat

Även om Nya Zeeland och Australien skiljer sig åt så är bägge bättre än sverige.

I NZ licensierar man vapenägaren och inte vapnen,när du är licensierad så skaffar du fritt så många bult,bryt,civila halvautos du vill ha,är du skötsam,ostraffad och har shysst förvaring så behövs ingen mer förjklaring från myndigheten.

Pistoler och ipsc bössor är mer krångligt men inte värre än här.

I Assie licensierar man vapnen,där kräver myndigheten lite mer bla jakträttsintyg eller medlemskap i skytteförening och vapenskåp men uppfylls det så finns där heller ingen begränsning på antal konventionella jaktvapen.

Semiautos är mer eller mindre banned om man inte har yrkesmässigt behov.

/Mike

Publicerat

Australien som jägare är inget alternativ, NZ däremot har en vettig syn på saker och ting. Att flytta till Norge eller Schweiz kan också vara ett alternativ. EU framstår mer och mer som en koloss på lerfötter. Röstar britterna för ett utträde i sommar, vilket jag innerligt hoppas, kan det börja hända saker. Det är heller inte omöjligt att Le Pen blir nästa president i Frankrike och hon har uttalat sin intention att ta Frankrike ur såväl EU som Nato och i Tyskland lär AfD växa ännu mer. Det kommer att ske en motreaktion mot denna utveckling vi nu ser från Bryssel, frågan är bara hur stark den blir? Jag var på semester i Norditalien i förra veckan och även i denna mycket rika del av Europa, förmodligen den rikaste delen av världen i sin helhet, fanns hos många en mycket påtaglig EU-skepticism och misstro mot "systemet"..

Publicerat

Det perfekta landet går inte att hitta(möjligen Schweitz) allt här i livet kretsar inte runt vapen och jag skulle helt klart föredra att leva i ett land som inte sålt ut sin suveränitet och låter sig centralstyras från en byggnad 150 mil bort.

/Mike

Publicerat

Jag tänker till stor del som du C, röstade ja för att vi inte bara skulle stå bredvid utan talerätt och ändå behöva följa alla regler. Nu känns hela administrationen som en egen organism och de delegater vi skickar dit spelar helt efter egna regler utan att fundera över om de representerar Sveriges befolkning eller inte.

Publicerat

Jag får försöka mig på att dra iväg en skrivelse till förbundet och få se vad dom faktiskt gör i den här frågan. Kan nog inte hoppas på för mycket där. Sen tänker jag kontakta en barndomsvän som sitter i Eu parlamentet. Han har kämpat för oss svenska vapenägare en hel del. Bla kompensationsfrågan för dom som redan innehar en halvautomat. Han framhåller ju ocksa hur jäkla verkningslöst dom här förslagem är. Det kommer att bli ett dråpslag för dom stackare som inte kan jaga eller bedriva sitt skytte med traditionell bultbössa. Pga handikapp m.m

Man blir så jäkla ledsen att det läggs såna sjukt stora resurser på ett ickeproblem.

Det där leder ingestans. Då får man bara ett undantag om att länder får besluta att folk med mer än 90% invaliditetsgrad får på egen hand bekosta utredningen om att de skulle kunna få dispens... 

Publicerat

Nej nej inte gå ur EU.. det är ju vara politikers högsta önskan att få leka där.. ungefär som snorungarna på Söder och Sommarkollo.. De älskar skiten så inte en chans att någon kritik når dit!! 

Ingen som ser Norge som ett hett alternativ?

Publicerat

EU som projekt kanske ser bra ut i teorin och intentionerna med det var säkert bra men detta tänkta "Förenta Staterna av Europa" är bara att glömma. Det krävdes ett inbördeskrig i USA för att förena dem - och då talade de ändå samma språk.

EU består av 28 stater och har 24st officiella språk! Dessutom skiljer mentaliteten, historia och ekonomi avsevärt mellan alla olika stater. Som grädde på moset startades båda våra världskrig i just Europa., det om något säger en del om vår förmåga att samarbeta.

Hur var tanken på att detta skulle kunna bli USE (United States of Europe) och att vi skulle kunna enas under en central "regering" i Bryssel?!?

Låt detta projekt gå i graven, vi kommer aldrig bli "ett folk - en nation", det är dags att dra proppen ur detta experiment.

Skulle jag till slut välja att emigrera från denna soppa (och då har ev. vapendirektiv knappast med saken att göra) så skulle mitt förstahandsval bli Kanada.

Publicerat

Jo. Planeringen inleddes omedelbart vi gick med genom att samma år flytta till Norge och inleda förhållandet med min norska fru ;-)...

Aha- ja men det förklarar ju varför du uppfattas som så trygg igenom detta, du har en klar evakueringsplan, nåja så förutseende var/är inte jag, helt klart lite avunds väckande.

Jag har börjat min lobbyverksamhet för NZ som mål för bröllopsresan, om man kuppar verkligen hårt då, så kommer flyttlasset efter och anländer lite lagom till det att hon tror att vi skall åka hem.

Skämt åsido men det är bara för mycket och hela tiden som sker, med svenska tjänstemän som agerar budbärare mellan EU och vapentillståndsärenden här hemma, 

http://www.dagensjuridik.se/2016/04/polisen-vill-avsla-vapenlicenser-med-stod-av-omdiskuterat-lagforslag-som-annu-inte-galler

När Peter T gick ut med detta i ett par vapenmål, se ovan så anser jag att man sedan länge överträtt en gräns, legal, etisk, moralisk och till och med den gräns där han borde entledigas från tjänstgöring, men tydligen är det ok. Ygerman gör i varje fall inget åt saken.

/Christian

Publicerat

Jag fattar inte va fan dom ska hålla på och kludda i om  vanliga legala vapeninnehaver laddar sin egen ammo!   Bort med allt jävla krångel istället och låt " godkända invånare/innehavera  ha dom jaktvapen dom vill ,  och höj straffet för olaga vapeninnehav   till minst 3 år ovillkorligen

utan nån jävla gott uppförande-rabatt , och i bevisligen kriminellt sammanhang 5-6 år så kanske bängskallarna  inte tycker det är så jäkla ball att springa runt med en picka längre.

6-månaders vila med mat och husrum verkar ju inte avskräcka nåt vidare ..

/ P

Publicerat

Jag fattar inte va fan dom ska hålla på och kludda i om vanliga legala vapeninnehaver laddar sin egen ammo! Bort med allt jävla krångel istället och låt " godkända invånare/innehavera ha dom jaktvapen dom vill , och höj straffet för olaga vapeninnehav till minst 3 år ovillkorligen

utan nån jävla gott uppförande-rabatt , och i bevisligen kriminellt sammanhang 5-6 år så kanske bängskallarna inte tycker det är så jäkla ball att springa runt med en picka längre.

6-månaders vila med mat och husrum verkar ju inte avskräcka nåt vidare ..

/ P

Om nu det hade varit syftet. Det här förslaget handlar dock om att reglera de legala vapnen.

Publicerat

Har Kanada kvar, men det känns helt klart som ett bland mycket få alternativ...

Publicerat

Att byta bort sitt eget land känns för mig helt främmande, däremot att ta VÅRT land ur EU känns helt rätt!

Jag var emot skiten redan från start mest för att man är allmänt försiktig med förändringar. Men jag blev tok tjurigt mot när politiker och även fackpamparna i arbetarfacken försökte påverka en att rösta för tvärvigg javisst :)

Publicerat

Att byta bort sitt eget land känns för mig helt främmande, däremot att ta VÅRT land ur EU känns helt rätt!

Jag var emot skiten redan från start mest för att man är allmänt försiktig med förändringar. Men jag blev tok tjurigt mot när politiker och även fackpamparna i arbetarfacken försökte påverka en att rösta för tvärvigg javisst :)

+1 Lars.

Jag hade samma inställning. :thumbsup:

Publicerat

Men jag skiter i hur man röstade då! Det är nu som gäller!

Publicerat

Christian, jag är på inget vis lugn i detta... tro mig... :wallbash:Vilken pistolskytt, eller för den delen vapenintresserad, kan vara det?

Publicerat

det kommer aldrig att bli nått förbud mot hand hemma laddning av ammunition . det har varit på tapeten förut .

Publicerat

det kommer aldrig att bli nått förbud mot hand hemma laddning av ammunition . det har varit på tapeten förut .

Hur kan du veta det?

Publicerat

Kanada känns som ett intressant alternativ, vettigare språk än Norge.. Var lite sugen på Finland pga naturen och jakten men då är man fast i skiten igen så det går bort.

Nej Kanada kan vara ngt!