Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd Kulvapen klass I.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago killer_mouse sa:

Nä vart en gubbe som kom till skjutbanan när jag var skjutledare där för nått år sen  som lyckades skjuta slut på ett xx antal jaktmatch innan han insåg att jag hade rätt att Kikaren inte var skottfast  blir enbart irriterad när jag tänker på han 

Förstår det. Det var väl händelsevis inte en Delta titanium som han använde sig av :huh::ph34r:.

• Svar 210
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska förklara för dig varför det är så: Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra r

• Naturmupp som försöker 'prata' med en älgko (med kalv)...'Darwin at work'...  

• Dock är den stora skillnaden mellan drömbössan och skitbössan som aldrig träffar en såg, kanske en träbit extra, en fil, sandpapper och någon som vet vad de pysslar med. Kostar småpengar men kan trans

Posted Images

Publicerat

Nej fan var typ barska eller Olivion eller nått sånt tusen kroners sikte  hatar när man snålar på optik  har själv gjort det när jag hade jämnt köpt 5,6x52R under mina första staplande steg så lärde mej den dyra vägen att optik kostar  

Säg att en inskjuten som ovan ligger på runt 10 skott med några felskruvningat sen 5 skott för en gruppering 

Är inte Kikaren inskjuten på 10 skott så 1 kontrollera fästena och vapnet så inga fel finns där   finns fel åtgärda dom testa igen/finns inga fel gör punkt 2

2 åk hem,vila, eller gör nått annat ett tag för att testa ingen senare  var pigg och ostressad  funkar det ändå inte gör punkt 3

3 demontera Kikaren och återlämna den till säljaren alt använd Kikaren som brevpress 

Publicerat
  • Författare

Ok, jag förstår. Har försökt att bilda mig en uppfattning om just Deltan, som inte ligger i det högre prissegmentet som jag tidigare nämnt, och omdömena spretar En del hissar, andra dissar. Själv skulle jag nog kunna tänka mig att köpa ett beg. premiumsikte framför ett nytt mediumsikte, men det förefaller vara svårt att hitta ett premiumsikte i god kondition begagnat för ett vettigt pris. 

Jakten (!) går vidare.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Hej hopp allesammans, nu var det ett tag sedan jag var här och lämnade ett avtryck !

Postade igår ansökan om inköpstillstånd av en Tikka T3x till polisen, sedan får vi väl se hur lång tid det tar innan dom är färdiga med sin handläggning. På polisens hemsida står det att det skall ta åtta (8) veckor, men det tror jag på när jag ser det. Vapnet jag sökte inköpstillstånd för, skulle ta sex (6) månader, innan det var klart för leverans, enligt de specifikationer jag angett. Hoppas att polisen är klar med sin handläggning under den tiden. 

I vart fall som helst (och anledningen till att jag väckte denna tråd till liv igen), är att jag funderar över vilken typ av rem jag bör införskaffa till mitt nyförvärv, när allt är klart. Det finns som bekant en del att välja på, och vissa är säkert lämpligare än andra, så jag tar tacksamt emot förslag på en lämplig dylikt, och inte minst, vad jag definitivt bör undvika.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering.

Till min stora förvåning damp ett brev ner i brevlådan från polisen idag, innehållandes utfärdat inköpstillstånd. Inga krusiduller eller krångligheter, utan utfärdat och klart. Måste ge en eloge till polisen och den snabba handläggningen av ärendet, det var över förväntan. Så lagom till sommaren skall jag ha mitt nyförvärv i händerna, en ny Tikka T3x i kaliber 6,5*55, modell Hunter (valnötsstock, specialbeställd olackad) i vänsterutförande.

Nu skall jag bara försöka hitta ett vettigt kikarsikte (men inte förrän jag fått bössan). Tänker nog komplettera med ett par Optilock-ringar till det. En sak som jag undrar över om jag egentligen fattat ett vettigt beslut om, är att jag inte vill att dom gängar pipan för ljuddämpare från fabrik, utan avvaktar med det tills dess att det blir aktuellt med inköp av ljuddämpare. Anledningen till tveksamheterna om det är ett rätt beslut finns här, saxat ur Jaktjournalen:

http://www.jaktjournalen.se/tikka-t3x/

Pipa

Tikka har kallhamrade pipor av högkvalitativt rostfritt stål. Testvapnet har en 52 cm pipa som är gängad för ljuddämpare. Det är lite underligt att inte fler tillverkare gängar pipan innan leverans. En kostnadseffektiv åtgärd för kunden då Tikka debiterar drygt 400 kr för gängningen inklusive gängskydd. Ett pris som inte någon vapensmed matchar vid eftermontage. Pipan är väl putsad och blånerad.

God jul och gott nytt år, alla forumister !!!

Publicerat
På Saturday, November 12, 2016 at 13:23 MrT. sa:

I vart fall som helst (och anledningen till att jag väckte denna tråd till liv igen), är att jag funderar över vilken typ av rem jag bör införskaffa till mitt nyförvärv, när allt är klart. Det finns som bekant en del att välja på, och vissa är säkert lämpligare än andra, så jag tar tacksamt emot förslag på en lämplig dylikt, och inte minst, vad jag definitivt bör undvika.

14 sidor vapenrem :D

Grattis till fin bysse, den blir du nöjd med ska du se.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago strävhår sa:

14 sidor vapenrem :D

Här på Jaktsidan ?

1 hour ago strävhår sa:

Grattis till fin bysse, den blir du nöjd med ska du se.

Tack för det !

Det tror jag också, efter all vägledning jag fått här på forumet och efter noggranna överväganden.

Publicerat

Kockrent Danskis! :yes:

Publicerat

Jag kunde konstatera att de gängor som kom från fabrik på mina Sako Quad pipor glappar rejält på dämparen som inte glappa alls på 22-250 pipan som en duktig smed gängade. Däremot fick jag en annan fabrikgängad pipa från S&L och den gängan var i min andra dämpare tajt och fin. Men nu är nog inte S&L lika tillverkningsoptimerad som Sako/Tikka utan mer hantverksmässig i sin tillverkning.

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Dansken sa:

Om jag ska förklara för dig varför det är så:

Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra rent när vapnet ändå är isärplockad) och sätta ihop det igen med sikte och allt. Det förväntar kunden sig (tar lite tid även det)

Gå in i jaktaffären och ta ned vilken som helst bössa ned från hyllan som levereras med ljuddämpare som är gängad pipa fabrik och lossna dämparen ett halvt varv och "vicka" lite på den då hör du varför.
Detta "ljud" hör du inte på en pipa som är gängad efter befintlig dämpare av en yrkesman..
Deras gängor ska ALLA dämpare kunna gå på- annars skriver folk på internetforum att dämparen inte gick på nya vapnet och känner sig kränkt...

Det är inga fel på den fabriksgängade pipan: Tillverkaren åberopar att det ligger inom ISO tolerancen..

Det stämmer- men det glappar. Det gör inte mina gängor

Tackar för förtydligandet Dansken !

För att jag också skall vara tydlig och för att undanröja alla misstankar om att jag på något sätt ifrågasätter riktigheten i ditt påstående, så vill jag nämna att det var inte det som var anledningen till varför jag postade det inlägget från Jaktjournalen, utan anledningen till varför, är därför att jag blev (var, är) åsnan mellan två hötappar. För att ytterligare understryka detta, så vill jag påminna om att jag beställt en bössa, utan fasta riktmedel och utan gänga framtill, från fabrik, samt stock i olackad valnöt, just på rekommendation av nämnde Dansk.

Det var dessa "krav" eller snarare, önskemål, som skulle vara anledningen till det långa leveranstiden (~6 mån), vilket jag tycker är lite konstigt i o för sig, då Sako släpper ut över tvåhundra bössor från fabrik, om dagen !

Med det sagt, torde därmed ev. misstankar om att jag skulle påskina att nämnde Dansk far med oriktiga uppgifter, vara undanröjda. Sedan ligger det väl kanske i sakens natur, att en fabriks (i detta fall) gängad pipa kanske inte kan uppnå samma precision i tillverkningen, där det gängas pipor dygnet runt, och som skall passa alla upptänkliga dämpare som produceras på samma sätt som bössan, som i en pipa som gängats hos en vapensmed, med lite mer hantverksmässiga metoder, explicit för en bestämd dämpare.

Nu är denna fråga i o för sig rent akademisk (i dagsläget), då det inte är aktuellt att köpa någon dämpare det första jag gör, men det kanske kommer längre fram.

Men även här vill jag ändå lägga in en brasklapp. Bara för att man går till en vapensmed och ber om att få en pipa gängad efter en specifik dämpare, så innebär inte det per automatik att man får ett fackmannamässigt arbete utfört. Detta kan en annan forumist vittna om, som råkade ut för just det. Det gäller m a o att man hittar en välrenommerad vapensmed för att få ett riktigt arbete utfört, så som man förväntar sig.

Med det sagt, vill jag ånyo tacka för all input och all hjälp jag får från er forumister som har betydande kunskaper inom ämnet vapen och allt därtill hörandes, och vilket jag själv saknar. Kanske vi ses där ute i spenaten, vad det lider ?

God jul på er alla och ett riktigt gott nytt år, tillönskas !!

Publicerat
  • Författare

En fundering.

Bössan som nu ligger beställd, är ju ett standardvapen. Vad jag undrar över är vad det finns för lösningar för att kunna modifiera stocken så att den passar individen, då vi alla är olika till utformningen, till skillnad från bössan. Vad jag tänker på är att när man lyfter bössan, så skall anlägget vara sådant att man slipper leta för att få en bra bild i siktet, utan upp, sikta och tryck, allt i en snabb och smidig rörelse.

Jag vet att det finns vapen med en herrejösses massa inställningsmöjligheter, men inte på den här bössan. kan man t ex lämna in den för att få en kolvkamsförhöjare (tror jag det heter) monterad  i efterhand, på den befintliga stocken, t ex ?

Publicerat

Det fixar en kompetent vapensmed. Lokalt kostar det 1500kr hos en duktig gubbe. Troligen en tusing eller nåt till hos vissa andra. Jag har alltid kunnat skjuta med studsare bara inte okularet kommit för långt ifrån eller för nära ögat och det brukar ha att göra med kikarens montering mer än kolven känns det som. Känns som att kolvens inpassning är viktigare vid hagelskytte.

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago 6.5x55SM sa:

Det fixar en kompetent vapensmed. Lokalt kostar det 1500kr hos en duktig gubbe. Troligen en tusing eller nåt till hos vissa andra. Jag har alltid kunnat skjuta med studsare bara inte okularet kommit för långt ifrån eller för nära ögat och det brukar ha att göra med kikarens montering mer än kolven känns det som. Känns som att kolvens inpassning är viktigare vid hagelskytte.

Tackar för detta informativa inlägget. Prislappen är ju överkomlig, under förutsättning att det inte är en klåpare som ger sig på att såga i bössan. Jag vill ha ett arbete utfört som inte förfular bössan. men som du redan nämnt, det blir en senare fråga, när alla andra möjligheter är uttömda, och dit är det sannolikt en bit.

Det har också kommit mig tillhanda att när det gäller hagelvapen, är stockens utformning (skränkning) betydligt viktigare.

Jag kommer naturligtvis att koncentrera mig på att försöka ställa in siktet på bössan i första hand, och sedan använda möjligheten till en kolvkamsförhöjare som det absolut sista utvägen. Vad jag sökte svar på, var om möjligheten fanns, och på den frågan har jag nu fått svar på, tackar.

Publicerat

Justerbar kolvkam

Är man inte helt oteknisk så går det faktiskt ganska enkelt att montera denna själv.

Men du hade beställt valnötskolv såg jag nu, så då fungerar det ju inte så bra. Men en bra smed monterar lätt eller så skickar man till kolvkam.se

Publicerat

Apropå "samt stock i olackad valnöt"...

Levererar Tikka ö.h.t lackade stockar till T3x??? Du kanske ordnat så du får en som inte ens är oljebonad (även om oljeboningen från fabrik brukar vara långt från färdig, speciellt på billighetsbössor som Tikka T3). Men kanske de har lackade stockar för USA-marknaden. Jag har dock aldrig sett nån slik på svenska marknaden... :mellow:

Publicerat

Innan användning så plocka isär den och olja in pip kanalen så inte väta hittar in där. Rost och slagen framstock som följd annars. Oftast måste pip kanalen tas upp innan dem presterar med. 

S.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago Dr Krall sa:

Levererar Tikka ö.h.t lackade stockar till T3x??? Du kanske ordnat så du får en som inte ens är oljebonad (även om oljeboningen från fabrik brukar vara långt från färdig, speciellt på billighetsbössor som Tikka T3)

Så här står det i Sakos produktblad: S t o c k e n  ä r  r a k  o c h  p i s t o l g r e p p e t  h a r  h a n d u t f y l l n a d . M a t e r i a l e t  ä r  

v al n ö t  m e d  o l j e - f i n i s h  o c h  b a k k a p p a n  k a n  f ö r l ä n g a s  m e d  p l a t t o r . M a t t l a c k e r a d  s t o c k  f i n n s som t i l l v a l .

hunter_lh.pdf

Publicerat
  • Författare
10 hours ago hs_merkel sa:

Innan användning så plocka isär den och olja in pip kanalen så inte väta hittar in där. Rost och slagen framstock som följd annars.

Lustigt, jag hade denna fråga i bakhuvudet, huruvida jag skall/bör olja in stocken efter det att jag fått bössan. Nu behöver jag inte fråga om den saken. Vilken smörja jag skall ha, det vet jag däremot inte, men jag antar att den butik som jag ämnar köpa vapenvårdsprodukter från, har säkert något lämpligt att använda för ändamålet.

10 hours ago hs_merkel sa:

Oftast måste pip kanalen tas upp innan dem presterar med. 

Det där begrep jag inte mycket av :huh:.

Publicerat
  • Författare
11 hours ago M-Ola sa:

Justerbar kolvkam

Är man inte helt oteknisk så går det faktiskt ganska enkelt att montera denna själv.

Men du hade beställt valnötskolv såg jag nu, så då fungerar det ju inte så bra. Men en bra smed monterar lätt eller så skickar man till kolvkam.se

Älskar sådana här forum, det är så tidsbesparande när man slipper att sitta och leta. Om det blir aktuellt med en dylik operation, så blir det ett paket till kolvkam, punkt.

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

Lustigt, jag hade denna fråga i bakhuvudet, huruvida jag skall/bör olja in stocken efter det att jag fått bössan. Nu behöver jag inte fråga om den saken. Vilken smörja jag skall ha, det vet jag däremot inte, men jag antar att den butik som jag ämnar köpa vapenvårdsprodukter från, har säkert något lämpligt att använda för ändamålet.

Det där begrep jag inte mycket av :huh:.

Den sedvanliga spray-stockoljan innehåller mest terpentin och torkar ut stocken. Du ska också styra bort från Schaftöl, som innehåller silikon, vilket är en 'quick-fix' som i längden fördärvar stockträt.. En bra egen stockolja jag blandar själv består av 50% Herdins träolja (tungnötolje/linoljeblandning med sickativ), 25% kokt linolja, 25% balsamterpentin. Alla dessa ingredienser hittar du på närmsta färgaffär. Blir billigare (och bättre) än att köpa färdigt junk. Dock finns också bra stockoljor att köpa, ffa engelska, t.ex Napiers produkter. Kostar dock naturligtvis en del, 'det finns inga fria luncher här i livet' :thumbsup:

När du sen oljar, tänk LITE OLJA. Bara enstaka droppar som du arbetar in så det bränner i handflatan. Nätskärningen är du noga att borsta ur med en tandborste e.dyl. En gång om dagen i 2 veckor, en gång i veckan i 2 månader, en gång i månaden i 2 år. Låt torka nåt dygn efter varje applikation, och polera sen bort överskottet (det lilla som är) med en luddfri bomullsduk (förslagsvis kasserad bomullstrumpa som du trär på handen)*. Sen har du en skaplig oljeboning som därefter kan underhållas vid behov B)

*denna strumpa förvarar du i glasburk med lock, så har du en bra 'uppfräschningsklut' att gå över stocken med vid behov

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

Så här står det i Sakos produktblad: S t o c k e n  ä r  r a k  o c h  p i s t o l g r e p p e t  h a r  h a n d u t f y l l n a d . M a t e r i a l e t  ä r  

v al n ö t  m e d  o l j e - f i n i s h  o c h  b a k k a p p a n  k a n  f ö r l ä n g a s  m e d  p l a t t o r . M a t t l a c k e r a d  s t o c k  f i n n s som t i l l v a l .

hunter_lh.pdf

Surfade in på Tikkas websida och såg det jag också, att det finns som tillval. Har dock aldrig någonsin sett en lackad valnötskolv på en T3 i Sverige. Däremot laminatstockarna är ju lackade förståss. För övrigt helt rätt val att välja oljebonad valnötstock istället för lackad (ryyys) B)

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Dr Krall sa:

Däremot laminatstockarna är ju lackade förståss. För övrigt helt rätt val att välja oljebonad valnötstock istället för lackad (ryyys) B)

Att jag landade i beslutet att köpa en oljebonad stock skall tillskrivas Dansken. Äras den, som äras bör. Själv hade jag nog valt en lackad stock, i tron att det hade varit rätt, nu har jag förstått att det  beslutet hade varit precis det motsatta :huh:.

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Dr Krall sa:

25% kokt linolja

Hittade balsamterpentin och kokt linolja på Biltema. Är det o.k att köpa på Feltema eller är det ingen kvalité på de grejerna där. Herdins träolja hittade jag bara i 3L förpackning. Känns onödigt att köpa sådana mängder. Finns det något alternativ :huh:.

7 hours ago Dr Krall sa:

En gång om dagen i 2 veckor, en gång i veckan i 2 månader, en gång i månaden i 2 år.

Dra mig baklänges på en liten  vagn, vilket mastodontjobb :o. Därtill måste jag skruva av pipa med bihang, varbygel och bakkappa ? När man väl har skruvat av pipa och låda, varbygel och bakkappa, är det bra att sätta dit den sedan igen, eller krävs det en massa andra saker då också :huh::huh:. Jag tänker (explicit) på pipa och låda.

Publicerat
6 minutes ago MrT. sa:

Måste man koka själv, eller är det färdigkokt :huh:.

Du köper antingen kokt linolja eller rå linolja. Googla så får du mer information.