Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd Kulvapen klass I.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Just now M-Ola sa:

Du köper antingen kokt linolja eller rå linolja. Googla så får du mer information.

Det har jag gjort, kokt linolja fanns att köpa på Feltema.

• Svar 210
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jag ska förklara för dig varför det är så: Dom har pipan ren under tillverkningen och skär bara en gänga i numerisk styrda maskiner på en ny pipa. Ska inte plocka isär, (ofta smörja och göra r

• Naturmupp som försöker 'prata' med en älgko (med kalv)...'Darwin at work'...  

• Dock är den stora skillnaden mellan drömbössan och skitbössan som aldrig träffar en såg, kanske en träbit extra, en fil, sandpapper och någon som vet vad de pysslar med. Kostar småpengar men kan trans

Posted Images

Publicerat

21 minutes ago MrT. sa:

Hittade balsamterpentin och kokt linolja på Biltema. Är det o.k att köpa på Feltema eller är det ingen kvalité på de grejerna där. Herdins träolja hittade jag bara i 3L förpackning. Känns onödigt att köpa sådana mängder. Finns det något alternativ :huh:.

Köpte det som på Fultema heter "Bänkskiveolja", vilket är kiniesisk tungträolja som inte mörknar på samma sätt som linolja.  Fungerade mycket bra på stocken. Jobbade in den med en Scottsbrite-svamp och fick en fin matt yta.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Bankskiveolja-2000034559/

EDIT:
Ett tips är att hälla över oljan i en PET-flaska och klämma ut all luft innan man skruvar på korken Då oxiderar inte oljan och man kan spara den längre.

Publicerat
  • Författare
4 minutes ago redtop sa:

Köpte det som på Fultema heter "Bänkskiveolja", vilket är kiniesisk tungträolja som inte mörknar på samma sätt som linolja.  Fungerade mycket bra på stocken. Jobbade in den med en Scottsbrite-svamp och fick en fin matt yta.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Bankskiveolja-2000034559/

Ja, om det är ett fullgott alternativ, så går det lika bra, naturligtvis. jag vill ha min bössa NUUUUUU :angry: !!!

Fast det är rätt snyggt, tycker jag, med en mörk stock, gärna med ådring. Men en sådan stock får man inte för dessa pengarna, nä.

Publicerat

Precis som alla oljor så finns det bra och dåliga. Den kokta linoljan är oftast en varmpressad olja och beroende på vem som tillverkat den så kan den vara av varierande kvalitet. Jag frågade en gång om man kunde köpa vilken linolja som helst hos Ottossons färgaffär, gör egen linoljefärg, och fick en föreläsning i någon timme om olika tillverkares linolja. Den bästa oljan kom från lin odlat i norrland då plantorna får mer sol där och då producerar mer av de olika hartzerna som finns i oljan. Vill du att oljan inte skall mörkna så ställer du den kokta linoljan i en glasburk i ett ljust fönster, med ett tunt tyg över som förhindrar att det kommer ner dammpartiklar i oljan, så har du en bra olja efter ca 6 månader.

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago M-Ola sa:

Precis som alla oljor så finns det bra och dåliga. Den kokta linoljan är oftast en varmpressad olja och beroende på vem som tillverkat den så kan den vara av varierande kvalitet. Jag frågade en gång om man kunde köpa vilken linolja som helst hos Ottossons färgaffär, gör egen linoljefärg, och fick en föreläsning i någon timme om olika tillverkares linolja. Den bästa oljan kom från lin odlat i norrland då plantorna får mer sol där och då producerar mer av de olika hartzerna som finns i oljan. Vill du att oljan inte skall mörkna så ställer du den kokta linoljan i en glasburk i ett ljust fönster, med ett tunt tyg över som förhindrar att det kommer ner dammpartiklar i oljan, så har du en bra olja efter ca 6 månader.

Suck :(. Varför måste det vara så himla komplicerat, allting ? Tänk vad lätt det hade varit om det bara fanns EN linolja att köpa. Då hade jag sluppit dessa bekymmer :(.

Publicerat

På tal om det så avråder jag från Biltema när det gäller vårdande produkter. Om man tar bänkskiveoljan som nämns ovan så innehåller den en betydande del alkyd-olja vilket inte är så bra på stocken. Så försök hellre hitta en tungträolja som bara innehåller naturliga oljor. Finns gott om dem om man letar lite.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago M-Ola sa:

På tal om det så avråder jag från Biltema när det gäller vårdande produkter. Om man tar bänkskiveoljan som nämns ovan så innehåller den en betydande del alkyd-olja vilket inte är så bra på stocken. Så försök hellre hitta en tungträolja som bara innehåller naturliga oljor. Finns gott om dem om man letar lite.

Arrgh:angry:, jag sliter mitt hår i förtvivlan, har jag inte redan nämnt att jag lider av svårartad beslutsångest :o:angry:. Den som känner sig hågad och som vet vilka leverantörer man skall/bör anlita för att få tag på de efterfrågade produkterna i rimliga kvantiteter får gärna sammanställa en lista med länkar, så att jag slipper vara en åsna mellan femtioelva leverantörer och sorter. Someone, show mercy :mellow:.

Så vad du föreslår är att jag införskaffar en linolja idag, och låter den stå i fönstret tills dess att jag får bössan, och då är den klar att användas :huh:.

Publicerat

Ett simpelt och enkelt råd, leta reda på TC stockolja. Svensktillverkad naturprodukt som är jäkligt bra.

Publicerat
  • Författare
Just now Finskavapen sa:

Ett simpelt och enkelt råd, leta reda på TC stockolja. Svensktillverkad naturprodukt som är jäkligt bra.

Slipper man blanda och hålla på då, eller :huh:. Allt som förenklar processen med fullgott resultat tas TACKSAMT emot :mellow:.

Publicerat

Det är en färdig produkt att använda.

Publicerat
  • Författare
Just now Finskavapen sa:

Det är en färdig produkt att använda.

Tack !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat
Publicerat
  • Författare
Just now M-Ola sa:

Super, det blir till att köpa en flaska när jag hämtar bössan !!

Publicerat

Tc finns i 2 varianter, enda skillnaden mellan dom är att den ena är infärgad med något extrakt från blomma för att ge lite rödton, har de den varianten köp några flaskor så du har livet ut. Det är den jag gillar bäst då man efter en tids använding får den där rödtonade nyansen som framhäver valnöt lite bättre.

den ljusa varianten gör samma jobb men tar längre tid på sig att ge samma ton. köp på dig, för det är inte lätt att hitta den oljan idag.

Publicerat
  • Författare

J

7 minutes ago Finskavapen sa:

Tc finns i 2 varianter, enda skillnaden mellan dom är att den ena är infärgad med något extrakt från blomma för att ge lite rödton, har de den varianten köp några flaskor så du har livet ut. Det är den jag gillar bäst då man efter en tids använding får den där rödtonade nyansen som framhäver valnöt lite bättre.

den ljusa varianten gör samma jobb men tar längre tid på sig att ge samma ton. köp på dig, för det är inte lätt att hitta den oljan idag.

Jag kontaktat Torsbo ögonabums och ber dom lägga undan ett par flaskor tills dess att jag skall hämta bössan :o !!

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Hittade balsamterpentin och kokt linolja på Biltema. Är det o.k att köpa på Feltema eller är det ingen kvalité på de grejerna där. Herdins träolja hittade jag bara i 3L förpackning. Känns onödigt att köpa sådana mängder. Finns det något alternativ :huh:.

Dra mig baklänges på en liten  vagn, vilket mastodontjobb :o. Därtill måste jag skruva av pipa med bihang, varbygel och bakkappa ? När man väl har skruvat av pipa och låda, varbygel och bakkappa, är det bra att sätta dit den sedan igen, eller krävs det en massa andra saker då också :huh::huh:. Jag tänker (explicit) på pipa och låda.

Korr...du hade fått bra råd ovan såg jag :-)

Publicerat
  • Författare
16 minutes ago Dr Krall sa:

Korr...du hade fått bra råd ovan såg jag :-)

Jupp, jag har ringt Torsbo, men föga överraskande så svarar dom inte. Jag håller som bäst på med att skriva ett mail där jag tänker be dom lägga undan två flaskor av nämnda smörja, att avhämtas när bössan är kommen.

Tack för all input, bästa forumister, ni är alla guld värda IMHO.

Publicerat
  • Författare

När man då äntligen har kommit så långt att man har fått bössan i händerna och div. nödvändiga "bra-och-ha saker", så kanske man skulle komplettera med något liknande denna

Eftersom jag köpt en billig bössa vilken mest liknar en Volvo 240, ingen designmässig fullträff, men den gör jobbet, för att citera pmt, så behöver jag inte köpa en sådan här som inte är märkvärdigare än att den gör jobbet, oaktat vilken bössa som landar i den. 

Eftersom ni forumister, som besitter kunskaper avseende vapenrelaterade frågor som befinner sig ljusår ifrån vad jag har, så kanske ni skulle kunna vara så vänliga att upplysa mig om vad/vilken modell/fabrikat jag bör skaffa, för att inte behöva betala mer än vad jag faktiskt behöver.

Publicerat

Jag brukar spänna fast mina bössor med en snabbtving mot en bordsskiva när jag gör rent pipan. Billigt och funkar bra. Såna där fancy rengöringsställ är jag inte mycket för. Bössan sitter stabilare med en tving mot bordet.

Publicerat

Eller ha den stående på bordet med benstöden på. Användbart vid jakt, skytte men även vid rengöring.

Publicerat

Jag har en väldigt enkel egengjord ställning.

Fördelen med ställning är att man kan få pipan att luta en aning nedåt så det inte rinner mög bakåt (nu skrev tydligen även jag "mög") 

När man får upp bössan från bordet blir det dessutom lättare att få 0.5L pet-flaskan att hållas på mynningen så man slipper skit på köksbordet :lol:

Publicerat
  • Författare
9 hours ago josc72 sa:

Eller ha den stående på bordet med benstöden på. Användbart vid jakt, skytte men även vid rengöring.

Har faktiskt haft mina funderingar på sådana där benstöd som man sätter fast undertill, men sedan tänkte jag att de är väl mest användbara på skjutbanan, men det är alltså fel uppfattning, utan dom är fullt användbara och praktiska vid jakt också ?

Om så är fallet, tar jag gärna emot tips på lämplig modell som täcker de nämnda användningsområdena, för permanent montage. Sedan tar jag tillfället i akt och frågar om det finns någon tråd för "kaka söker maka" här på jaktsidan ? Jag kan nog behöva någon som skall bära allt, när benstöd och kikare är monterat :P.

Publicerat
6 hours ago Abex sa:

Jag har en väldigt enkel egengjord ställning.

Fördelen med ställning är att man kan få pipan att luta en aning nedåt så det inte rinner mög bakåt (nu skrev tydligen även jag "mög") 

När man får upp bössan från bordet blir det dessutom lättare att få 0.5L pet-flaskan att hållas på mynningen så man slipper skit på köksbordet :lol:

Jag sätter fast bössorna med snabbtving över lådan 'på snedden' över en bordsskiva, med pipan och bakstock utanför bordet. Bössan lutar ju aningen framåt med detta tillvägagångssätt också. Ett tunnt liggunderlag som 'duk' på bordet ger skydd och polstring. Under mynningen ställer jag en stol med en liten slaskhink dit draglapparna far. Häpp. Boreguide naturligtvis, ser jag som ett måste. Sån ska du MrT, däremot DEFINITIVT investera i tycker jag. Likaså heldragna plastklädda 'kvalitetsläskstänger' (t.ex Dewey), jaggar och borstar B)

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Har faktiskt haft mina funderingar på sådana där benstöd som man sätter fast undertill, men sedan tänkte jag att de är väl mest användbara på skjutbanan, men det är alltså fel uppfattning, utan dom är fullt användbara och praktiska vid jakt också ?

Om så är fallet, tar jag gärna emot tips på lämplig modell som täcker de nämnda användningsområdena, för permanent montage. Sedan tar jag tillfället i akt och frågar om det finns någon tråd för "kaka söker maka" här på jaktsidan ? Jag kan nog behöva någon som skall bära allt, när benstöd och kikare är monterat :P.

Senaste Svensk Jakt hade ett test av skjutstöd för jaktändamål. Läs det B)

Publicerat
  • Författare
Just now Dr Krall sa:

Senaste Svensk Jakt hade ett test av skjutstöd för jaktändamål. Läs det B)

Toppen  ! Med då måste man väl köpa ett nummer,  för det finns väl inte publicerat på wilda webben  :huh:.

Jag får fråga Google.