Publicerat Juni 17, 20169 yr Då jag fått fenomenal hjälp av några härdade forumister i en annan tråd, som i sin iver att hjälpa mig slitit sitt hår i förtvivlan för att komma fram till ett vettigt beslut av inköp av ett första kulvapen, (tråden kokade ner till att en Tikka T3x 6,5x55, var det rätta valet), så stannar det naturligtvis inte här. Nä, man måste ha någon form av riktmedel på bössan också och själv tycker jag att en s.k aimpoint verkar vara ett vettigt alternativ, men den kanske är mest användbar vid pursch-jakt ? Om den saken finns det säkert delade meningar om, alternativt kikarsikte. Sannolikt kommer de flesta tycka att en kikare är det rätta valet, åtminstone om man sitter på pass (men här blir jag säkert tillrättavisad, vad det lider), i vart fall som helst, då jag inte har lust att lägga mer på kikarsikte än vad bössan kostar, så jag undrar vad man bör satsa på, för att få ut maximalt med prestanda i förhållande till pris ? Begagnat utesluter jag naturligtvis inte, då man sannolikt får mer för pengarna, än om man köper nytt. Önskvärt vore om rekommendationer (som sedermera kommer), att de kikarsiktena har inbyggd avståndsmätare. Är medveten om att det får prisbilden att skjuta (!) i höjden (även i begagnat utförande), men om så blir fallet, att jag upplever det allt för kostsamt, kan jag utesluta den möjligheten senare. Så, vad säger ni som vet; Vad är ett lämpligt kikarsikte för en Tikka T3x 6,5x55 ?
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 1 hour ago Dr Krall sa: Hur och vad jagar du (eller har tänkt dig jaga) vanligtvis? Jaa, du, det är en ytterst berättigad fråga. Det ärliga svaret får bli att det vet jag inte i dagsläget, annat än att det får bli jakt på skjutbanan till att börja med. Sedan är väl tanken att jag (förhoppningsvis) skall ges möjlighet till älg, rådjur och vildsvin, med det ligger lite längre fram i planeringen. Och på frågan var, så får väl svaret bli i skogen, för det är väl där som man oftast träffar på viltet, förutom rådjur då, som tenderar att söka sig nära mänskligt boende, för att käka tulpaner. Men där får man nog inte skjuta på dom i vart fall, om man vill behålla bössa och licens.
Publicerat Juni 17, 20169 yr En begagnad 1.5-6x42 av något tyskt eller österikiskt fabrikkat brukar nog vara ett vettigt val som allroundkikare. 6x förstoring räcker långt och med 1.5x kan du även ha den på drevjakt.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Sekunderar Järven. Är det bra kvalitet på optiken (skärpa och kontrast) räcker 6x förstoring långt! Och 1,5x funkar fint på drevjakterna eller annan 'närstrid', speciellt då dessa kvalitetssikten ofta har breda synfält. Likaså är glaset i dem som regel så pass bra att 42 mm objektiv räcker lååångt i skymmningen
Publicerat Juni 17, 20169 yr Jag använder en helia CSX 1,5-6 till min allround bössa och jag är helnöjd. Hade trijicon på bössan tidigare men helian är betydligt mycket bättre på alla punkter.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 42 minutes ago Järven sa: En begagnad 1.5-6x42 av något tyskt eller österikiskt fabrikkat brukar nog vara ett vettigt val som allroundkikare. 6x förstoring räcker långt och med 1.5x kan du även ha den på drevjakt. Vad får man räkna med att få betala för en dylikt, och är det inbyggd avståndsmätare i en dylik ? Edit: Såg att en sådan inte kostade gratis !! Vad får man räkna med att betala för en sådan i gott skick i begagnat utförande ?
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 5 minutes ago Vildand sa: Jag använder en helia CSX 1,5-6 till min allround bössa och jag är helnöjd. Hade trijicon på bössan tidigare men helian är betydligt mycket bättre på alla punkter. Och är det inbyggd avståndsmätare i en dylik ?
Publicerat Juni 17, 20169 yr Jag skulle släppa idén på inbyggd avståndsmätare. Blir bara tungt, dyrt och mer som kan krångla. Köp en vanlig avståndsmätare om du tvunget ska ha det.
Publicerat Juni 17, 20169 yr Nej det är där inte. Hade jag varit i din situation hade jag köpt en avståndsmätare istället för att skaffat ett kikarsikte med inbygg avståndsmätare. Men det är ju hur jag hade gjort..
Publicerat Juni 17, 20169 yr Inbyggd avståndsmätare...slå det ur hågen i nuläget. Kvalitetssikten med detta är snordyra. Billigare sikten med detta är som regel inget att ha. Vill du prompt kunna bedöma avstånd med siktet kan du kolla på nåt mellanklass-sikte med ett medförstorande mil-riktmedel i första fokalplanet (FFP)...t.ex ett Vortex Viper...eller motsvarande Delta. Men dessa har inte lika bra glas som en beggad tysk eller österrikare för samma pris. Dvs kroknar ganska fort i skymning. Många konventionella europeiska jaktsikten har för övrigt också ofta medförstorande riktmedel, och går ofta utmärkt att bedöma avstånd med. Står ofta angivet i manualen hur man gör på olika typiska djurstorlekar
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 11 minutes ago TekDr sa: Köp en vanlig avståndsmätare om du tvunget ska ha det. Inte tvunget, men det verkar vara praktiskt så tillvida att man inte underskattar avståndet (eller överskattar sin egen förmåga).
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 1 minute ago Dr Krall sa: Kvalitetssikten med detta är snordyra. Ett argument som biter på mig....
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 9 minutes ago Vildand sa: Nej det är där inte. Hade jag varit i din situation hade jag köpt en avståndsmätare istället för att skaffat ett kikarsikte med inbygg avståndsmätare. Men det är ju hur jag hade gjort.. Det är naturligtvis ett alternativ, men då blir det ytterligare en pryl att bära på .
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 5 minutes ago Dr Krall sa: Men dessa har inte lika bra glas som en beggad tysk eller österrikare för samma pris. Jag utgår från att vi talar om Zeiss och Swarowski här ?
Publicerat Juni 17, 20169 yr Skulle nog säga att vid 99% av all jakt är avståndsmätare ganska överflödigt. De flesta jaktskott skjuts på långt under 100m. För egen del skjuter jag nog 90% under 30m... Vid smygjakt är en vanlig handkikare av bättre kvalitet mer värt.
Publicerat Juni 17, 20169 yr 8 minutes ago MrT. sa: Jag utgår från att vi talar om Zeiss och Swarowski här ? Ja...och Kahles Helia, Leica, Schmidt & Bender, Karl Kaps, Steiner och även Meopta, Docter och Minox tyskbyggda modeller (ZE-serien).
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare Just now Dr Krall sa: Ja...och Helia, Schmidt & Bender, och även Meopta och Docter. Ojojo, det var många att läsa på om. Och jag som lider av svårartad beslutsångest .
Publicerat Juni 17, 20169 yr Detta är en populär post. För dom pengarna som skiljer en avståndsmätare och ett kikarsikte med inbyggd avståndsmätare så kan jag bära avståndsmätaren ganska långt
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare Just now Vildand sa: För dom pengarna som skiljer en avståndsmätare och ett kikarsikte med inbyggd avståndsmätare så kan jag bära avståndsmätaren ganska långt Haha, det var en bra beskrivning, thumbs up !!
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 2 minutes ago TekDr sa: Skulle nog säga att vid 99% av all jakt är avståndsmätare ganska överflödigt. De flesta jaktskott skjuts på långt under 100m. För egen del skjuter jag nog 90% under 30m... Vid smygjakt är en vanlig handkikare av bättre kvalitet mer värt. Tackar för detta informativa inlägg. Om det är på så korta avstånd den mesta jakten sker på, då ser jag inte heller något behov av någon avståndsmätare.
Publicerat Juni 17, 20169 yr 1 minute ago MrT. sa: Ojojo, det var många att läsa på om. Och jag som lider av svårartad beslutsångest . Ja ni verkar ju göra det ni ynglingar idag..."kan själv" mentaliteten är rätt utbredd...på både gott och ont Vet du vad vi gjorde när jag var ung!? Vi lyssnade på de äldre...
Publicerat Juni 17, 20169 yr Författare 8 minutes ago Dr Krall sa: Ja ni verkar ju göra det ni ynglingar idag... Tackar för denna trevliga kommentar. Själv är jag på väg mot mitt 52:a levnadsår . 8 minutes ago Dr Krall sa: Vet du vad vi gjorde när jag var ung!? Vi lyssnade på de äldre... Och det gör jag också. Men sedan fattar jag mina egna beslut (utifrån den information som kommit mig tillhanda). Att inte följa andras anvisningar slaviskt, är inte samma sak som att inte lyssna på vad andra säger, för det gör jag, och tar intryck av vad som kommer mig tillhanda. Men det avgörande beslutet är ändå mitt eget, och på så sätt kan jag inte skylla på någon annan, om jag blir missnöjd. Varför skulle jag annars sitta och fråga om råd på ett internetforum, om jag inte tar till mig av den information som kommer fram ? En win-win situation m a o .