Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 54 minutes ago josc72 sa: Jag ringde också upp ornitologföreningen när jag skulle köpa kikare. Allt gick som på räls ända tills jag i min iver började prata toppjakt, tjänar, orrar och fjälljakt på ripor. Killen blev rätt tyst och affärerna sket sig ordentligt! Ett tips är att inte göra om det tricket! Lycka till! Saken är att jag redan nämnt jakt, men inte på fågel .
Publicerat Juni 22, 20169 yr 8 hours ago josc72 sa: Jag ringde också upp ornitologföreningen när jag skulle köpa kikare. Allt gick som på räls ända tills jag i min iver började prata toppjakt, tjänar, orrar och fjälljakt på ripor. Killen blev rätt tyst och affärerna sket sig ordentligt! Ett tips är att inte göra om det tricket! Lycka till! Ha haa. Been there done that...typ. En naturfotograf lade upp en fin tjäderbild på en FB-sida, och jag kommenterade att "vad härligt att det verkar finnas fågel i skogarna att släppa nobsen på till hösten"...föll inte i god jord om man så säger
Publicerat Juni 22, 20169 yr 9 hours ago Mad Mike sa: Prisvärt var ordet Ett 20-30 år gammalt kikarsikte har inte samma ljustransmission idag som när det var nytt,så enkelt är det och det vet du också. Jo, faktiskt har de det..... Glas åldras inte under en livstid - platsbaserade linser åldras däremot...... Jag har sett optik från 1950-talet vars prestanda efter service var helt i nivå med dagens. Det finns en ganska stor orsak till militärers fixering vid Zeiss/Hensoldt - lågt pris över tid och prestanda som står sig. 9 hours ago Mad Mike sa: Coatingen har även under de senaste 30 åren utvecklats enormt och en mellanklasstub har idag en bättre coating än vad tysktuberna hade för 30 år sedan,friska glasbitar får man och inte minst för oss över 50 som anser oss behöva det så får man även belysta riktmedel på köpet. En mellanklass kikare har "mindre dålig coating" än för 30 år sedan - men toppsegmentet har ganska små skillnader. Störst skillnad har du i motljusegenskaperna. Så visst - mellansegmentet har knaprat in en hel del i prestanda, men i kapp är de inte. 10 hours ago Mad Mike sa: För egen del skulle jag aldrig välja en äldre tysk idag när splitter nya mellanklassare erbjuds med betydligt bättre prestanda. Där har vi olika åsikter - den dagen en mellanklasskikare fixar färgåtergivningen och distorsionen kommer jag förmodligen att byta åsikt....... Ska jag bli fyllesjuk vill jag ha glädjen att få dricka med. 10 hours ago Mad Mike sa: Några problem med korta mellanrör och eyeboxer har då inte jag vid montering åtminstone,enda problem jag haft med montage på länge var när jag behövde hitta en ny kikare till hakmontaget på min drilling,men det löste sig också. /Mike Med dagens mode med korta mellanrör tycker jag det blir halvdumt så fort man ska ha ett sikte på en lång låda typ varje gång. /T
Publicerat Juni 22, 20169 yr PMT: När du nämner service på en gammal tysk/österikare. Vad innehåller den servicen och vad kostar det? Jag har en ca 20 år gammal Svarre 3-12x50 som jag funderar på att serva då ett byte antagligen skulle bli till något sämre om man ser det på några års sikt.
Publicerat Juni 22, 20169 yr 1 hour ago henke67 sa: PMT: När du nämner service på en gammal tysk/österikare. Vad innehåller den servicen och vad kostar det? Jag har en ca 20 år gammal Svarre 3-12x50 som jag funderar på att serva då ett byte antagligen skulle bli till något sämre om man ser det på några års sikt. Byte packningar och en annat som är slitet, omsmöjning av mekanik, tvätt av linser, ny gas, ny inställning av paralax. Brukar kosta mellan 1000 och 1500 spänn. /T
Publicerat Juni 22, 20169 yr Tror nästan jag skall se om jag kan dokumentera skicket på något sätt innan man skickar in den för att se förändringen. Vi har ju ett bra optiklabb på jobbet. Hmm undrar om någon där har lust att mäta lite...
Publicerat Juni 22, 20169 yr 6 hours ago henke67 sa: Tror nästan jag skall se om jag kan dokumentera skicket på något sätt innan man skickar in den för att se förändringen. Vi har ju ett bra optiklabb på jobbet. Hmm undrar om någon där har lust att mäta lite... Beror på hur mycket beläggning du fått på dina linser. jag bruka rinte skika in dem förrän jag uppfattar kikaren som "disig" och färgerna börjar bli gråa. /T
Publicerat Juni 22, 20169 yr 10 hours ago pmt sa: Byte packningar och en annat som är slitet, omsmöjning av mekanik, tvätt av linser, ny gas, ny inställning av paralax. Brukar kosta mellan 1000 och 1500 spänn. /T Det där låter som något en riktig nostalgiromantikeronanist pysslar med;) Som vanligt så får vi väl "agree to disagree" /Mike
Publicerat Juni 22, 20169 yr 39 minutes ago Mad Mike sa: Det där låter som något en riktig nostalgiromantikeronanist pysslar med;) Som vanligt så får vi väl "agree to disagree" /Mike Nja - jag har jobbat med optik, därmed sett lite för mycket optik från insidan..... Är det billigt har man kapat något någonstans. Är optiken svår att serva eller rent av ihoplimmad och inte ihopskruvad så är det per definition dålig optik. Och ja - vi får enas i att "agree to disagree". /T
Publicerat Juni 27, 20169 yr Författare Hej hopp, allesammans ! Hoppas att midsommaren har varit till förnöjelse med dans kring midsommarstången . I vart fall som helst, så har jag fått hugg på en efterlysning och blivit erbjuden att köpa en Swarovski Habicht 10x50 för 3 000 :- . Vad säger panelen, är det ett fynd eller inte !?
Publicerat Juni 28, 20169 yr Den modellbeteckningen låter som en kikare, inte ett kikarsikte..... Raggarö
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare 2 hours ago Raggarö sa: Den modellbeteckningen låter som en kikare, inte ett kikarsikte..... Raggarö Du har så rätt så, tråden utvecklade sig till att även omfatta kikare, om du läser igenom .
Publicerat Juni 28, 20169 yr 18 hours ago MrT. sa: Hej hopp, allesammans ! Hoppas att midsommaren har varit till förnöjelse med dans kring midsommarstången . I vart fall som helst, så har jag fått hugg på en efterlysning och blivit erbjuden att köpa en Swarovski Habicht 10x50 för 3 000 :- . Vad säger panelen, är det ett fynd eller inte !? Är skicket ok är det nog ett fynd. /T
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare 29 minutes ago pmt sa: Är skicket ok är det nog ett fynd. /T Tack för det, jag har väntat länge på att få ett omdöme av någon sakkunnig. Hur vet man om skicket är ok ? Räcker det med att man tittar på utsidan efter yttre skador och tittar inuti för att prova, och om intrycket är att det fungerar som det är tänkt, då kan man dra slutsatsen att det är ok ? Sedan undrar jag om förstoringsgraden / objektivöppningen är tillräckligt även i skymning ? Tacksam för era reflektioner i frågan.
Publicerat Juni 28, 20169 yr 6 minutes ago MrT. sa: Hur vet man om skicket är ok ? Räcker det med att man tittar på utsidan efter yttre skador och tittar inuti för att prova, och om intrycket är att det fungerar som det är tänkt, då kan man dra slutsatsen att det är ok ? Kolla på linsernas yta - inga repor, repor på ockular är sämre än på objektiv Titta baklänges genom optiken mot en väl belyst vit yta - är bilden "pissgul", flammig eller full med prickar har det gått fukt i kikaren och man har fått tillväxt av mögel på linsernas yta. Sedan undrar jag om förstoringsgraden / objektivöppningen är tillräckligt även i skymning ? Tacksam för era reflektioner i frågan. Förstoring/objetivöppning är två mått som i min värld är underodnad partametern "optisk kvalitet".... Har man bra kvalitet på optiken spelar diameter och förstoring mindre roll. Ljusstyrka betyder långt i från allt - du har upplösning, kontrast och färgåtergivning som gör det möjligt att se föremål. Jag skulle säga att 50mm räcker väldigt långt som objektivdiameter om man har lite kvalitet på linserna. 56-70-90 är fenomenalt mycket bättre - det råder extremt liten osämja om det - men sedan ska man kunna röra sig med...... Jag har en 65mm "fågelkikare" från Zeiss med 30x som största förstoring. Helt fantastisk kikare, men jag har den aldrig med på jakt..... Däremot är den ofta med när man ska "spana av" marken eller bara ska strosa omkring och njuta av naturen. Då är den oslagbar i sin viktklass, men den kräver en trefot, en stabil trefot. /T
Publicerat Juni 28, 20169 yr Författare Tackar för detta informativa inlägg. Eftersom användningsområdet är främst jakt, känns det som ett vettigt objekt. Det som däremot gör att jag tvekar inför köp, är att det finns ingen dokumentation till kikaren i avseende kvitto eller garantibevis, och jag har för mig att det är 10 eller 25 års garanti på dessa kikare. Säljaren motiverar detta med att han själv har köpt det på auktion och det kan vara sant, men hur vet jag att jag inte får en kineskopia ? Det vet jag naturligtvis inte även om dokumentation till kikaren skulle vara tillgänglig, men det gör mig misstänksam. Dessutom är säljaren beredd att kapa priset med ytterligare en 500-hundring och med tanke på vad det kostar nytt, så. "Om något låter för bra för att vara sant, då är det nog det". Vad tänker panelen om dessa omständigheter ? Själv känner jag tveksamhet, vill inte bli blåst.
Publicerat Juni 29, 20169 yr Kinakopia? Titta i den....... Kinakopior ser för jävliga ut på "insidan" man ser limresten runt linserna etc och har en optisk prestanda i motljus som ett kalejdeoskop. Är du inte van, ta serienumret och kolla med Swarre, att kineserna skulle kopiera nummerserien är väl långsökt. Är säljaren så säljkåt så han prutar en 500-ring själv - pruta 1000 spänn. /T
Publicerat Juni 29, 20169 yr Författare 1 hour ago pmt sa: Kinakopia? Titta i den....... Kinakopior ser för jävliga ut på "insidan" man ser limresten runt linserna etc och har en optisk prestanda i motljus som ett kalejdeoskop. Är du inte van, ta serienumret och kolla med Swarre, att kineserna skulle kopiera nummerserien är väl långsökt. Är säljaren så säljkåt så han prutar en 500-ring själv - pruta 1000 spänn. /T Hmm, jag har redan kontaktat säljaren och framfört mina tveksamheter. Sedan var det jag som prutade en 500-hundring. Ångrar att jag inte drog till med en tusing med en gång . Saken är att han hade lagt ut den för 3 500:- , men är beredd att släppa den för 2 500:-. Bara det gör mig misstänksam, med tanke på nypriset (~22 000:-). Jag skall skicka en blänkare till säljaren och se om jag kan träffa honom.
Publicerat Juni 29, 20169 yr 2 hours ago MrT. sa: Hmm, jag har redan kontaktat säljaren och framfört mina tveksamheter. Sedan var det jag som prutade en 500-hundring. Ångrar att jag inte drog till med en tusing med en gång . Saken är att han hade lagt ut den för 3 500:- , men är beredd att släppa den för 2 500:-. Bara det gör mig misstänksam, med tanke på nypriset (~22 000:-). Jag skall skicka en blänkare till säljaren och se om jag kan träffa honom. Tja - du vet ju inte vad han gav på auktionen. Gav han en femhundring är 2500 fortfarande en bra affär för honom. Skulle den nu vara en äkta men i behov av en service så torde det kosta runt 2000kr hos Ted, så worst case 4500 för en kanonkikare. Det är inte alls dyrt, det är tom ett fynd det med i ärlighetens namn..... /T
Publicerat Juni 29, 20169 yr Författare 7 hours ago pmt sa: Tja - du vet ju inte vad han gav på auktionen. Gav han en femhundring är 2500 fortfarande en bra affär för honom. Skulle den nu vara en äkta men i behov av en service så torde det kosta runt 2000kr hos Ted, så worst case 4500 för en kanonkikare. Det är inte alls dyrt, det är tom ett fynd det med i ärlighetens namn..... /T Nej, så är det naturligtvis. Vad han gav på auktion har jag inte en aning om. Har skickat en blänkare till säljaren och begärt serienummer, får väl se om han svarar. Kommer med uppdatering allteftersom, och om det blir någon affär.
Publicerat Juni 29, 20169 yr Författare Då så, säljaren har kontaktat mig igen, för att meddela att kikaren är såld (eller så tröttnade han på mig). Så kan det gå, om man vilar på hanen för länge. Nåja, ingen skada skedd, ännu har jag ingen bössa och när polisen blir färdig (lagom till nästa millennieskifte) med licemsansökan, (som jag ännu inte lämnat in), hinner jag forska vidare i ärendet. Kanske landar jag i en Delta som tidigare nämnts i tråden till slut ? Vem vet, inte jag i vart fall. Vad jag däremot vet, är att om jag skall köpa en begagnad premiumkikare, så skall jag efterfråga kvitto och garantibevis samt originalkartong med en gång, så att jag sållar bort de som jag finner minst intressanta från början.
Publicerat Juli 2, 20169 yr På 2016-06-29 at 21:18 MrT. sa: Vem vet, inte jag i vart fall. Vad jag däremot vet, är att om jag skall köpa en begagnad premiumkikare, så skall jag efterfråga kvitto och garantibevis samt originalkartong med en gång, så att jag sållar bort de som jag finner minst intressanta från början. Eller så gör man som man ska - åk och titta, ha med tillräckligt med Cash. Pruta. T
Publicerat Juli 2, 20169 yr Författare 4 hours ago pmt sa: Eller så gör man som man ska - åk och titta, ha med tillräckligt med Cash. Pruta. T Jodå, det blir det efterföljande steget, när jag fått bekräftelse på att det finns originalhandlingar, (garantibevis och kvitto), samt originalkartong. När säljaren bekräftat att dessa handlingar finns, och att skick på objektet samt priset är intressant, först då blir det aktuellt med ett personbesök (om det inte ligger allt för långt från hemmavid). För det är väl ingen som tror att jag köper en begagnad kikare (eller ett kikarsikte av en privatperson), osedd ?
Publicerat Juli 3, 20169 yr 6 hours ago MrT. sa: För det är väl ingen som tror att jag köper en begagnad kikare (eller ett kikarsikte av en privatperson), osedd ? Va? Du som är en sån spontan kille?!
Publicerat Juli 3, 20169 yr Författare 4 hours ago strävhår sa: Va? Du som är en sån spontan kille?! Eller hur .