Publicerat Juni 20, 20169 yr XXL.se Säljer Zeiss Conquest HD5 3-15x42 nu för 6495:-, ska tydligen vara med ASV+ torn men är lite skeptiskt till det. Mycket sikte för pengarna. Annars är kikarsikten med inbyggt avståndsmätare fina, dock är den enda jag skulle skaffa är den jag redan har Zeiss Diarange. Var sugen på en Burris Eliminator 3 ända tills jag kollade i den, en Leupold vx1 har nog bättre optik. Var nästan som att kolla i en dassrulle med lite plastlinser i. Sen mäter den för sakta. /Baner
Publicerat Juni 20, 20169 yr Författare 3 minutes ago Baner sa: XXL.se Säljer Zeiss Conquest HD5 3-15x42 nu för 6495:-, ska tydligen vara med ASV+ torn men är lite skeptiskt till det. Mycket sikte för pengarna. Annars är kikarsikten med inbyggt avståndsmätare fina, dock är den enda jag skulle skaffa är den jag redan har Zeiss Diarange. Var sugen på en Burris Eliminator 3 ända tills jag kollade i den, en Leupold vx1 har nog bättre optik. Var nästan som att kolla i en dassrulle med lite plastlinser i. Sen mäter den för sakta. /Baner Tackar för tipset, men i detta nu sonderar jag bara terrängen och försöker bilda mig en uppfattning om vad som behövs och vad man bör tänka på, innan man ger sig i kast med att sätta sprätt på sina surt förvärvade slantar. Innan jag köper något sikte, skall jag ha en bössa hemma. Men det är inte fel att forska lite i ämnet innan, och det är den här tråden ett ypperligt bevis på. Riktigt så enkelt som att bara betala det dyraste man har råd med, i tron att man får det bästa pengar kan köpa, riktigt så enkelt är det inte, har det visat sig.
Publicerat Juni 21, 20169 yr Bor du i Göteborg (Blöteborg)?! Då har du ju bara en liten grisblink upp till Skara och Astrosweden! Det är absolut värt de milen för att få prata med någon som har ett stort utbud och kan sina saker. Och, som dessutom inte bara försöker säljs det dyraste utan det som är bäst för dig och din budget. Ett besök rekommenderas verkligen!
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 4 hours ago josc72 sa: Bor du i Göteborg (Blöteborg)?! Du e ente dum du, ente . 4 hours ago josc72 sa: Då har du ju bara en liten grisblink upp till Skara och Astrosweden! Tanken har slagit mig, men jag håller ente med om att det ligger nästgårds, ente. 4 hours ago josc72 sa: Ett besök rekommenderas verkligen! Det kanske blir så, när det blir aktuellt med ett inköp. Hade föredragit Netjakt, då det ligger närmare, men dom har ingen fysisk butik som man kan besöka, för att känna och klämma.
Publicerat Juni 21, 20169 yr 3 hours ago josc72 sa: Bor du i Göteborg (Blöteborg)?! Då har du ju bara en liten grisblink upp till Skara och Astrosweden! Det är absolut värt de milen för att få prata med någon som har ett stort utbud och kan sina saker. Och, som dessutom inte bara försöker säljs det dyraste utan det som är bäst för dig och din budget. Ett besök rekommenderas verkligen! Han har något kortare ner till Hannes på Netjakt i Fjärås
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare Just now exabit sa: Han har något kortare ner till Hannes på Netjakt i Fjärås Jo, men Netjakt har inte någon fysisk butik, som jag förstått det.
Publicerat Juni 21, 20169 yr Detta är en populär post. Herre gud! Gnälla om en liten biltur! Som sagt, en sådan resa gör man i Norrland för att få se lite annat folk och köpa en varmkorv... Nu ska du ju för helvete göra ett av dina viktigaste inköp! Viktigaste!!! Sätt dig i bilen karl!
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 5 minutes ago josc72 sa: Som sagt, en sådan resa gör man i Norrland för att få se lite annat folk och köpa en varmkorv... ! 6 minutes ago josc72 sa: Nu ska du ju för helvete göra ett av dina viktigaste inköp! Först skall jag köpa en bössa. När polisen krånglat färdigt och jag fått min licens, då skall jag köpa ett sikte, inte förrän dess. 8 minutes ago josc72 sa: Sätt dig i bilen karl! Har ingen bil. Kör motorcykel .
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 6 minutes ago josc72 sa: ....en tillräckligt snygg tjej och man hade tagit cykeln! Eller hur !? Eller till och med apostlahästarna, men då får hon allt bra vara j*vligt snygg !! På tal om det, jag läste om en kille i Indien som blev så ända in i aftonsången betuttad i en svenska, att han cyklade från Indien till Sverige, och då var det inte på en värsta hightech-cykeln, om an säger så . Tur att man börjar bli gammal, så att man inte råkar ut för någonting dylikt.
Publicerat Juni 21, 20169 yr 1 hour ago MrT. sa: Jo, men Netjakt har inte någon fysisk butik, som jag förstått det. Nej men han har grejer hemma och hälsar att du är välkommen
Publicerat Juni 21, 20169 yr 4 minutes ago exabit sa: Nej men han har grejer hemma och hälsar att du är välkommen Serviceminded den gode Hannes
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 30 minutes ago exabit sa: Nej men han har grejer hemma och hälsar att du är välkommen Det var ju schangtilt, måste jag säga. Återkommer när det blir aktuellt med ett inköp. Håller som bäst på att forska i ämnet kikarsikten, snabbfästen, ringar och you name it. Mycket att läsa, är det .
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 24 minutes ago Joacim sa: Serviceminded den gode Hannes Affärsman, kanske ?
Publicerat Juni 21, 20169 yr 1 hour ago MrT. sa: Eller till och med apostlahästarna, men då får hon allt bra vara j*vligt snygg !! E dom jävligt snygga så kan jag tänka mig att sjunka hur lågt som helst,tom krypa;) /Mike
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 17 minutes ago Mad Mike sa: E dom jävligt snygga så kan jag tänka mig att sjunka hur lågt som helst,tom krypa;) /Mike Nu är vi långt utanför trådämnet, men i alla fall; Kineserna säger : Om du vill vara lycklig en dag, drick dig berusad. Om du vill vara lycklig en vecka, gift dig. Vill du vara lycklig hela livet, anlägg en trädgård . Det ger lite perspektiv, om man säger så .
Publicerat Juni 21, 20169 yr Tror att en riktigt fin drilling funkar lika bra som en trädgård. Beror iof på om du var så dum att du gifte dig först. I så fall går det åt helvete...
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 1 hour ago josc72 sa: Tror att en riktigt fin drilling funkar lika bra som en trädgård. Beror iof på om du var så dum att du gifte dig först. I så fall går det åt helvete... Mycket möjligt, av drilling har jag ingen erfarenhet av, däremot av kvinnor. Och gift mig har jag aldrig gjort, och kommer (sannolikt) aldrig att göra. Med ålder kommer visdom, påstås det. Om det stämmer eller ej, det kan jag inte uttala mig om, jag är inte så gammal ännu ! Dessutom är första steget mot skilsmässa, att ingå äktenskap och den erfarenheten kan jag bespara mig. Men, man skall aldrig säga aldrig !
Publicerat Juni 21, 20169 yr 23 hours ago Mad Mike sa: Har inte sett någon tabellonani i den här tråden,TS har fått några förslag på lämplig optik bara vilket inte är så lätt att ge i hans fall då han är mycket vag med hur och när han kommer jaga. Jag har också jagat i åratal med gamla gluggar så jag vet också hur bra dom var...jag skriver var för jag har inga kvar idag och kan således inte uttala mig om hur bra dom hade varit idag då saker åldras och slits. /Mike Jo, men det är ett fasligt fokus på prisvärde och prestanda..... När en kikare är komplett värdelös (oavsett hur bra den sedan är) om den inte kan monteras vettigt för mellanröret är för kort eller den hamnar så fel att man inte kan få ögat i eyeboxen. Välja kikare för man lite granna göra med fästena monterade och sedan får man se hur man får ihop montaget med eyeboxen utan att hamna i en märklig skjutställning. /T
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare Lustigt att du dyker upp som gubben i lådan, jag har varit på stadsbiblioteket idag och tabellonanerat lite. Bläddrade igenom Allt om jakt&vapen, samt Jakt&jägare. Tittade lite på det som har behandlats tidigare, i den andra tråden om kulvapen klass 1. Har informerat mig lite inför kommande köp av T3x, men även tittat lite på Miroku, och precis som redan omnämnts, så har dessa bössor ( i förhållande till vad man får betala) fått väldigt goda omdömen, så jag känner mig trygg i mitt val av (i detta fall) kulvapen. En fråga jag ställer mig däremot är, varför skall jag välja bort flutad pipa ? Den bössan väger mindre, och det förefaller bli tungt ändå, så om man kan spara något hekto här och där, så verkar det vettigt IMHO. Jag har även tittat på kikarsikten (framförallt allt Zeiss och Swarovski) samt handkikare (Swarovski) och kan konstatera att dessa fabrikat mycket riktigt har fått högsta möjliga omdöme. Men det återspeglas även på prislappen , ingen ny information m a ord. Om du/någon snubblar över ett sikte som kan vara lämpligt för mig (i begagnat utförande) som kan betecknas som ett fynd, får ni gärna skicka en blänkare. Detta även om det skulle dyka upp en handkikare, (har f ö lagt in en blänkare gällande handkikare på Göteborgs ornitologiska förening) enligt rekommendation, (men detta är naturligtvis mest intressant när jag har bössan hemma), och med polismyndigheten vet man aldrig, hur lång tid dom anser sig behöva, för att krysta fram en licens, det är min erfarenhet, efter att ha tagit del av vapenrelaterade ärenden och dess handläggning i nämnda myndighet. Inte minst i Västra Götaland är dom särskilt svåra att ha och göra med, vad det gäller licensrelaterade ärenden.
Publicerat Juni 21, 20169 yr 1 hour ago pmt sa: Jo, men det är ett fasligt fokus på prisvärde och prestanda..... När en kikare är komplett värdelös (oavsett hur bra den sedan är) om den inte kan monteras vettigt för mellanröret är för kort eller den hamnar så fel att man inte kan få ögat i eyeboxen. Välja kikare för man lite granna göra med fästena monterade och sedan får man se hur man får ihop montaget med eyeboxen utan att hamna i en märklig skjutställning. /T Prisvärt var ordet Ett 20-30 år gammalt kikarsikte har inte samma ljustransmission idag som när det var nytt,så enkelt är det och det vet du också. Glasbitarna åldras,coating crackelerar,dom får repor m,m enligt mig är den gamla optiken även om den är bra helt enkelt för dyr i sverige i förhållande till sin ålder och generella skick. Coatingen har även under de senaste 30 åren utvecklats enormt och en mellanklasstub har idag en bättre coating än vad tysktuberna hade för 30 år sedan,friska glasbitar får man och inte minst för oss över 50 som anser oss behöva det så får man även belysta riktmedel på köpet. För egen del skulle jag aldrig välja en äldre tysk idag när splitter nya mellanklassare erbjuds med betydligt bättre prestanda. Några problem med korta mellanrör och eyeboxer har då inte jag vid montering åtminstone,enda problem jag haft med montage på länge var när jag behövde hitta en ny kikare till hakmontaget på min drilling,men det löste sig också. /Mike
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare Lite tabellonani, så här på kvällsvisten. jaktjournalpdf.pdf deltaoptialpdf.pdf
Publicerat Juni 21, 20169 yr Författare 12 minutes ago Mad Mike sa: Coatingen har även under de senaste 30 åren utvecklats enormt och en mellanklasstub har idag en bättre coating än vad tysktuberna hade för 30 år sedan,friska glasbitar får man och inte minst för oss över 50 som anser oss behöva det så får man även belysta riktmedel på köpet. Jag är beredd att skriva under på det här resonemanget, tekniken går onekligen framåt, och det är dumt att vara dumsnål.
Publicerat Juni 21, 20169 yr Detta är en populär post. Jag ringde också upp ornitologföreningen när jag skulle köpa kikare. Allt gick som på räls ända tills jag i min iver började prata toppjakt, tjänar, orrar och fjälljakt på ripor. Killen blev rätt tyst och affärerna sket sig ordentligt! Ett tips är att inte göra om det tricket! Lycka till!