Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare På 2017-02-21 at 22:26 Wizard sa: Byter du tub sen så behöver du bara nya ringar. Det lär inte bli aktuellt i mitt fall. Det jag nu köper, kommer att följa mig livet ut. På 2017-02-21 at 22:26 Wizard sa: men i min värld så torde de vara mer skonsamma för tuben vid rekyl eftersom de kan vrida på sig. Filosofier du vet Inte ett orimligt antagande, men jag tittade på en review på tuben gällande det omnämnda Zeiss-siktet och det skulle klara rekyl från alla klass 1 vapen. Dessutom är siktena testade och dimensionerade för det, så att det skulle gå sönder p gr av rekylen, det håller jag som osannolikt.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 2 hours ago MrT. sa: Jo, det är väl just den typen jag helst undviker. I det Zeiss siktet jag tittade på idag på XXL, så var det bara ett fint hårkors och en liten belyst punkt i mitten. Varför jag överväger att köpa ett sådant är därför dom har en drive på dessa just nu. Tror att priset låg på 12 999 :- och utslaget på tio år (eller längre) så blir det inte så mycket. 13000 kr för ett nytt Zeiss HT är ett bra pris helt klart. Helia CSX är dock minst lika bra, aningen bättre tycker jag (bredare synfält och mindre distortion i bildkanterna vid låga förstoringar). Zeissen har dock aningen bättre ljustransmission, men det är inte mycket
Publicerat Februari 21, 20179 yr Dessa Optilock är mkt lämpliga ('Ringmount'-modellen som är i ett stycke dvs inte separat bas-ring => extremt stabilt montage). Finns bara i en höjd ("Low") som sväljer upp till 50 mm objektiv https://www.jakt.se/tikka-ringmount
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare På 2017-02-21 at 22:40 Dr Krall sa: 13000 kr för ett nytt Zeiss HT är ett bra pris helt klart. Ja, när jag kollade på prisjakt när jag kom hem, och då låg det på mellan ~16 500~18 000:- På 2017-02-21 at 22:40 Dr Krall sa: Helia CSX är dock minst lika bra, Jag är inte rätt person att argumentera emot. Vi får se var det landar hän, men jag börjar bli trött på att jaga "bättre begagnade" sikten, om jag skall vara ärlig. Sedan får jag (troligtvis) korrigera mig lite, för om mitt minne inte sviker mig, så var det riktmedel 60 i det sikte jag tittade i (men jag är lite osäker på det) och det motsvarar ju, TYSKA FYRAN !!! Varför kan inte Tyska fyran vara samma på alla sikten, oaktat vem som tillverkat det !!!? Det blir så himla förvirrande att hålla reda på salla dessa olika typer av riktmedel....
Publicerat Februari 21, 20179 yr Zeiss HT 1,5-6x42 finns bara med rm 60, som är en variant av tyska 4:an (men ganska tunna sidostolpar). Du får nog som sagt svårt att styra undan från tyska 4:an om du ska hitta sikte till vettigt pris.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 3 minutes ago Dr Krall sa: Dessa Optilock är mkt lämpliga ('Ringmount'-modellen som är i ett stycke dvs inte separat bas-ring => extremt stabilt montage). Finns bara i en höjd ("Low") som sväljer upp till 50 mm objektiv https://www.jakt.se/tikka-ringmount Tack !!! Då blir det så mycket enklare för mig som lider av svårartad beslutsångest (utifall det har undsluppit någon ). Om det blir ett Zeiss, så köper jag ett par sådana ringar och åker till XXL, så får han montera siktet (och sätta på ett par butler creek, eller vad de nu heter).
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 2 minutes ago Dr Krall sa: Zeiss HT 1,5-6x42 finns bara med rm 60, som är en variant av tyska 4:an (men ganska tunna sidostolpar). Du får nog som sagt svårt att styra undan från tyska 4:an om du ska hitta sikte till vettigt pris. Aha, då var jag inte helt fel ute i alla fall. Jaja, om det blir ett Zeiss, så blir det detta. Så snart jag får besked om Helia-siktet. Fast det börjar t o m luta åt att jag sk*ter i det och hugger Zeiss-siktet med en gång. Vi får se.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Du kommer få en grymt bra kombo bössa-fäste-sikte, vilket sikte av dessa två du än väljer
Publicerat Februari 21, 20179 yr Författare 2 minutes ago Dr Krall sa: Du kommer få en grymt bra kombo bössa-fäste-sikte, vilket sikte av dessa två du än väljer Låter väldigt bra i mina öron .
Publicerat Februari 22, 20179 yr 2 hours ago MrT. sa: Inte ett orimligt antagande, men jag tittade på en review på tuben gällande det omnämnda Zeiss-siktet och det skulle klara rekyl från alla klass 1 vapen. Dessutom är siktena testade och dimensionerade för det., så att det skulle gå sönder p gr av rekylen, det håller jag som osannolikt. Nja, det var inte så jag menade. När man skjuter så flexar hela systemet - pipa, låda och även kikarsikte - och då är mina delade Optilock bäst (tycker jag) eftersom jag då kan få dem så låga som jag vill ha utan att det slår i pipan när man skjuter. De solida Optilock ringarna har inte lika många olika storlekar vill jag minnas - men jag kan ha fel...? Ett Zeiss tål rekylen från allt mellan .22LR till .470NE utan problem så det är det ingen som oroar sig för!
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare 22 minutes ago Wizard sa: De solida Optilock ringarna har inte lika många olika storlekar vill jag minnas - men jag kan ha fel...? Entums och 30 mm. Lätt att välja, eftersom tuben på siktet (oaktat vilket det nu blir) är 30 mm. Tur för mig .
Publicerat Februari 22, 20179 yr De fasta Optilock Ringmount kommer i endast en höjd, "low" enligt Sakostandard. De är optimal för sikten med 42-50 mm objektiv.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare 1 hour ago Dr Krall sa: De fasta Optilock Ringmount kommer i endast en höjd, "low" enligt Sakostandard. De är optimal för sikten med 42-50 mm objektiv. Som sagt, tur för mig .
Publicerat Februari 22, 20179 yr Nått annat som kan fungera är picatinnyskena och ett par Tier one ringar. Priset hamnar nog strax över 2000:- och man kan få till ett lågt montage bara man beställer rätt ringar. Kör med den kombon på min tikka just nu. /Baner
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare På 2017-02-22 at 08:49 Baner sa: Nått annat som kan fungera är picatinnyskena och ett par Tier one ringar. Priset hamnar nog strax över 2000:- och man kan få till ett lågt montage bara man beställer rätt ringar. Kör med den kombon på min tikka just nu. /Baner Har funderat på det där med picatinnyskena, men inte riktigt begripit vinsten med den typen av montage. För ö så är ringar och beställda och betalda.
Publicerat Februari 22, 20179 yr 3 minutes ago MrT. sa: Har funderat på det där med picatinnyskena, men inte riktigtbegripit vinsten med den typen av montage. För ö så är ringar och beställda och betalda. Finns egentligen bara fördelar, man får ett större justeringsmån och ett större utbud av ringar att välja mellan. Sen vill man köra med både kikarsikte och tex en aimpoint micro kan man ha bägge i snabbmontage. /Baner
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare På 2017-02-22 at 09:30 Baner sa: Finns egentligen bara fördelar, man får ett större justeringsmån och ett större utbud av ringar att välja mellan. Sen vill man köra med både kikarsikte och tex en aimpoint micro kan man ha bägge i snabbmontage. /Baner Ja, det förefaller vara flexibelt. Men nu har jag ju redan beställt ett par optilock-ringar. Dessutom tror jag att jag inte kommer att hålla på och byta mellan olika riktmedel, utan nöja mig med det sikte som till slut kommer att monteras. Permanent.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare För den som kan finna intresse i hur saken utvecklat sig. Jag väntar på att få svar från säljaren av CSX:en. Under tiden så ringde jag XXL för att höra mig för vad det gäller montering av Zeissen utifall att det inte skulle bli av med affär av CSX:en. Under samtalets gång så framkom det att det var killen på XXL som jag träffade igår under mitt besök på XXL som är säljaren av CSX:en ! Dessutom har han beslutat sig för att inte sälja det längre, så jag har kommit överens med honom att komma förbi i mitten av Maj (då både han och jag är tillgängliga) och få Zeissen monterat på bössan. Därmed kan man konstatera (om inget oförutsett händer) att jag kommer att montera ett Zeiss Victory HT 1,5-6/42 på min bössa, med Optilock-ringar. Detta förutsatt att jag inte snubblar över ett begagnat premiumsikte som är attraktivare, och ur ett historiskt perspektiv, förefaller det vara osannolikt.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Författare Just now Baner sa: Zeiss HT blir nog bra, riktigt trevligt glas i dessa. /Baner Jo, jag tittade igenom ett igår. Även om det var inne i butik, så fick jag en positiv upplevelse. Sedan har jag Zeissggluggar till systemkameran också, och dom levererar väl hyfsat, även om jag hade önskat lite bättre kantskärpa på vidvinklarna.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare Hur skall man tolka detta, saxat från Zeiss hemsida; Twilight Factors 4.2 15.9 .
Publicerat Februari 26, 20179 yr The twilight factor makes it possible to compare the performance of binoculars in low -light conditions. It is calculated by first multiplying the magnification by the objective lens diameter and then finding the square root of the result. In a 7x42 binocular, the twilight factor is therefore 17.2 - the minimum for sufficient detail recognition in twilight - and an 8x56 binocular has a twilight factor of 21.2. A comparison: An 8x30 binocular, on the other hand, has a twilight factor of 15.5 and is therefore less suitable for viewing in very low light conditions. Note: The twilight factor is only one parameter among many, it does not say anything about the image quality which is a determining factor in detail recognition in twilight (twilight performance)! Twilight performance is mainly determined by as high a transmission as possible in the right spectral range, as low a straylight portion as possible, as high contrast as possible and as high a resolution as possible. Only if all these requirements are met at the same time - and only then - can the twilight factor be used a measure of the twilight performance in binocular viewing. summan av kardemumman: ett trubbigt verktyg som endast är apllicerbart om alla andra optiska parametrar är identiska kan jämföra optikens lämplighet i dåligt ljus. jag tycker själv inte att det värdet tillför så mycket... alla vet att stor objektivdiameter ger mer ljus än liten med samma förstorning.
Publicerat Februari 26, 20179 yr Författare 1 hour ago Sally-1 sa: The twilight factor makes it possible to compare the performance of binoculars in low -light conditions. It is calculated by first multiplying the magnification by the objective lens diameter and then finding the square root of the result. In a 7x42 binocular, the twilight factor is therefore 17.2 - the minimum for sufficient detail recognition in twilight - and an 8x56 binocular has a twilight factor of 21.2. A comparison: An 8x30 binocular, on the other hand, has a twilight factor of 15.5 and is therefore less suitable for viewing in very low light conditions. Note: The twilight factor is only one parameter among many, it does not say anything about the image quality which is a determining factor in detail recognition in twilight (twilight performance)! Twilight performance is mainly determined by as high a transmission as possible in the right spectral range, as low a straylight portion as possible, as high contrast as possible and as high a resolution as possible. Only if all these requirements are met at the same time - and only then - can the twilight factor be used a measure of the twilight performance in binocular viewing. summan av kardemumman: ett trubbigt verktyg som endast är apllicerbart om alla andra optiska parametrar är identiska kan jämföra optikens lämplighet i dåligt ljus. jag tycker själv inte att det värdet tillför så mycket... alla vet att stor objektivdiameter ger mer ljus än liten med samma förstorning. Tack, Sally-1 !