Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte till T3x.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
16 hours ago Joacim sa:

Angående riktmedel (...)

Ja, angående riktmedel, har du/ni någon bra länk som beskriver i vilket sammanhang/på vilket sätt de olika riktmedlen är tänkta att användas i, och vilka olika typer det finns ?  

Uppenbarligen finns det en uppsjö av riktmedel, och spontant tänkte jag  att riktmedel 4 verkade vara ett vettigt alternativ (av de som fanns som val till omnämnda Delta 1,5-9x45).

• Svar 274
  • Visningar 26,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Men förhelvete! Satans gubbajävel..... Nu spillde jag vin i tangentbodet - förbannade danskjävel! Ska du göra dig rolig tycker jag du ska göra det mindre roligt....... Fan..... Mum

• Vänligen exkludera mig ur den ofta-jagande skaran så blir det rätt George på Astro är väldigt trevlig och duktig - en säljare man får förtroende för. Det roliga är att min vän Hannes på Netjakt (

• Tuffhund
    Tuffhund

Men den kravspecen är det inte lättare och köpa nytt och komma igång? 

Posted Images

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Mad Mike sa:

Nu heter jag inte Joakim men jag jagar tiden ut med mina Deltor precis lika bra som med mina Zeissar och min Swarre.

/Mike

Erfarenheten talar sitt tydliga språk, inget snack om den saken.

Publicerat
  • Författare
15 hours ago Ken1 sa:

Respekt men då kliver man också upp 3-6000 kr 

Frågan jag ställer mig är, vad får man för denna merkostnad i jämförelse med den hyllade Deltan ?

Publicerat
  • Författare
4 hours ago exabit sa:

Det är värdelöst med folk som köpt ett dyrt sikte och vägrar acceptera att ett billigare sikte kan ha likvärdig eller bättre prestanda eftersom deras ego får sig en törn då - såna slutar man snart att lyssna på.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men för det mesta får man vad man betalar för, faktiskt. Om så inte vore fallet, skulle dom som överprissätter sina produkter, diskvalificera sig själva från marknaden, s a s.

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Ja, angående riktmedel, har du/ni någon bra länk som beskriver i vilket sammanhang/på vilket sätt de olika riktmedlen är tänkta att användas i, och vilka olika typer det finns ?  

Uppenbarligen finns det en uppsjö av riktmedel, och spontant tänkte jag  att riktmedel 4 verkade vara ett vettigt alternativ (av de som fanns som val till omnämnda Delta 1,5-9x45).

Riktmedel 4 är ett bra "allround" riktmedel. Dessutom är sikten med det riktmedlet lättare än sikten med specialriktmedel att sälja om man nu skulle vilja det i framtiden. 

Publicerat
  • Författare
36 minutes ago Joacim sa:

Riktmedel 4 är ett bra "allround" riktmedel. Dessutom är sikten med det riktmedlet lättare än sikten med specialriktmedel att sälja om man nu skulle vilja det i framtiden. 

Aha, tack för det. Då blir det nog ett sikte med riktmedel nr 4 i mitt fall. Dessutom lutar det mot ett Delta-sikte (om det inte dyker upp något annat som kan vara av intresse, innan det blir dags för ett inköp).

Har sett att det finns andra, till attraktivare prislapp (men inte med så stort zoomomfång, naturligtvis), det är en veritabel djungel, så jag får nog gå till biblioteket och skaffa mig lite lämplig litteratur i ämnet, för att få en bättre förståelse för vad som är lämpligt i valet av utrustning i största allmänhet, när det kommer till praktisk jakt.

Tittade på testet av nämnda sikte, och att det inte stänger av belysningen självmant, kan vara ett problem, (inte minst för en tankspridd gôbbe som mig). Vore snyggt om batteriet är slut, när man behöver det som mest.

Behöver jag nämna att sådana här forum är ovärderliga, (för en novis som mig ?). Tusen tack för all hjälp som ni ställer upp med, alla ni där ute.

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Frågan jag ställer mig är, vad får man för denna merkostnad i jämförelse med den hyllade Deltan ?

Ingenting.......

Publicerat
2 hours ago MrT. sa:

Vad du kommer se är diskussioner om färgblödning,kantskärpa,tubseende m,m dessa faktorer har visserligen med priset att göra men inte ett skit med om skottet tar på avsedd riktpunkt eller ej.

faktum kvarstår..det är svårt för att inte säga mycket svårt att hitta något mer prisvärt än Delta idag!

Om du söker på detta forumet så kommer du hitta ett flertal trådar som behandlar optik,dessa lär ge dig mycket vägledning i dina funderingar.

/Mike

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Ken1 sa:

Ingenting.......

:DDet var ett svar som inte lämnar några tveksamheter eller möjlighet till alternativa tolkningar. Men,det är sanning med modifikation. Jag har sett att andra fabrikat lämnar 30 års garanti på sina sikten, medans Delta lämnar 10 års garanti på sina.  

Inte för att det har någon praktiskt betydelse i sammanhanget, för om 30 år är jag sannolikt jordgubbe, (troligtvis tidigare), men ändå ;).

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Mad Mike sa:

Vad du kommer se är diskussioner om färgblödning,kantskärpa,tubseende m,m dessa faktorer har visserligen med priset att göra men inte ett skit med om skottet tar på avsedd riktpunkt eller ej.

faktum kvarstår..det är svårt för att inte säga mycket svårt att hitta något mer prisvärt än Delta idag!

Om du söker på detta forumet så kommer du hitta ett flertal trådar som behandlar optik,dessa lär ge dig mycket vägledning i dina funderingar.

/Mike

Tack för ett informativt svar. Jag kommer definetivt att titta lite på andra trådar där man diskuterar detta ämne, om inte annat för att lära mig något nytt. 

Tycker det är givande att grotta ner mig, (inom rimlighetens gränser, bör i sammanhanget nämnas), i saker som intresserar mig. 

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

:DDet var ett svar som inte lämnar några tveksamheter eller möjlighet till alternativa tolkningar. Men,det är sanning med modifikation. Jag har sett att andra fabrikat lämnar 30 års garanti på sina sikten, medans Delta lämnar 10 års garanti på sina.  

Inte för att det har någon praktiskt betydelse i sammanhanget, för om 30 år är jag sannolikt jordgubbe, (troligtvis tidigare), men ändå ;).

Jag tror det handlar om att japan tillåter inte längre än 10års garanti.

Publicerat

På tal om riktmedel.

Tyska 4 brukar väl vara ett vettigt väl på en allroundkikare.

Vissa fabrikat kan dock vara något grova i korset, att tänka på om man även tänkt ha det till toppfågel.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago Järven sa:

På tal om riktmedel.

Tyska 4 brukar väl vara ett vettigt väl på en allroundkikare.

Vissa fabrikat kan dock vara något grova i korset, att tänka på om man även tänkt ha det till toppfågel.

Du får gärna tala om vad en Tyskt  4 är för riktmedel.  Har lite svårt att ta reda på det själv, här och nu, eftersom jag bara har tillgång till mobilen. 

Edit: Hittade på nätet vad det är för något, och det är väl det som omnämnts tidigare i tråden. Personligen tror jag att ett riktmedel med ett rött hårkors i mitten kanske är det bästa ? På så sätt täcker mittpunkten målet minimalt. Jag tänker något sådant här, men inte med så tjocka stolpat, utan lika tunna stolpar som den i överkant på nedanstående:

Riktmedel.jpg

Typ någonting sådant här, fast med ett rött (belyst kors i mitten);

Riktmedel 8.png

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Markus anderss sa:

Jag tror det handlar om att japan tillåter inte längre än 10års garanti.

Men jag uppfattade det som att det tillverkades i Japan, men på uppdrag av en Polsk firma. I sådant fall borde väl Polsk lagstiftning gälla ? Men det kanske är reglerat i lag även i Polen, att man inte får lämna längre garantier än 10 år. Det har jag inte någon kunskap  om.

Publicerat
  • Författare

En annan sak jag funderar lite på, är vad för typ av infästning på bössan är det lämpligaste ? I detta fallet är det en Tikka T3x som det handlar om, och på den bössan finns det spår (men även skruvhål på ovan lådan, om jag inte missminner mig). I vart fall som helst, när man väl köpt sig ett sikte, hur fäster man det på bästa sätt ?

Det gör inget om det finns någon typ av universalfäste, så man kan använda samma kikarsikte på flera bössor, utifall det skulle bli aktuellt, för jag utgår från att det finns någon standard i det här sammanhanget !?

Riktmedel.jpg

Publicerat

Warne och optiklock passar direkt på skenan, jag använer warne. Jag är nöjd även fast dom är lite bökiga att skruva dit. Finns även en modell av warne med vinge så du kan ha dom som snabbfäste.:)

-Flera sikten till en bössa ok!

-Ett sikte till flera bössor nej tack!

Publicerat
5 hours ago MrT. sa:

En annan sak jag funderar lite på, är vad för typ av infästning på bössan är det lämpligaste ? I detta fallet är det en Tikka T3x som det handlar om, och på den bössan finns det spår (men även skruvhål på ovan lådan, om jag inte missminner mig). I vart fall som helst, när man väl köpt sig ett sikte, hur fäster man det på bästa sätt ?

Det gör inget om det finns någon typ av universalfäste, så man kan använda samma kikarsikte på flera bössor, utifall det skulle bli aktuellt, för jag utgår från att det finns någon standard i det här sammanhanget !?

Jag använder Rusan montage som saluförs av Netjakt.se - sjukt prisvärda stålfästen måste jag säga. Inte alls att jämföra med Warne och andra gjutjärnsklumpar. 

Även Rusan är en liten doldis, tillverkas i Kroatien och är som sagt var i stål. Här snackar vi dessutom garantitid som heter duga - 10år garanti för montage är grymt.

Publicerat
4 hours ago Joacim sa:

Även Rusan är en liten doldis, tillverkas i Kroatien och är som sagt var i stål. Här snackar vi dessutom garantitid som heter duga - 10år garanti för montage är grymt.

De ser riktigt trevliga ut, aldrig hört talas dom om förut..

Publicerat
  • Författare
15 hours ago Markus anderss sa:

-Flera sikten till en bössa ok!

Om tillgången på pengar inte är ett problem, varför inte.

15 hours ago Markus anderss sa:

-Ett sikte till flera bössor nej tack!

Varför inte ? Utveckla gärna så att en novis förstår.

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Joacim sa:

Jag använder Rusan montage som saluförs av Netjakt.se - sjukt prisvärda stålfästen måste jag säga. Inte alls att jämföra med Warne och andra gjutjärnsklumpar. 

Warne är förvisso lite större, men dom är lite billigare och dessutom har dom livstids garanti på sina produkter. Men rent estetiskt tilltalas jag mer av nämnda Rusan.

Sedan undrar jag över snabbfäste:s vara eller inte vara.

Publicerat
41 minutes ago MrT. sa:

Warne är förvisso lite större, men dom är lite billigare och dessutom har dom livstids garanti på sina produkter. Men rent estetiskt tilltalas jag mer av nämnda Rusan.

Inte rättvist att jämföra 1" och 30mm - nu var förvisso även 30mm Warne ringarna något billigare Warne 30mm men Rusan är helt klart värda den familjepizzan extra. 

Kul att du nämner estitik och Warne i samma mening ;)

Sedan undrar jag över snabbfäste:s vara eller inte vara.

Jag brukar ALLTID förorda snabbfästen såvida dom 1. Håller nollan 2. Har vettig utformning på "snabbvreden" . Rusan uppfyller båda med bravur enligt mig.

Fördelarna är många, för det första så kan man skifta mellan olika sikten för olika jaktformer. För det andra så kan man ta av siktet vid vapenvård för att undvika att ska linserna eller tuben. För det tredje så kan man - förutsatt att man har öppna riktmedel fortsätta att jaga även om Murphy dödar ditt sikte på någon jakt.

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago Joacim sa:

Kul att du nämner estitik

Tolkar det som att estetik är viktigt för dig också ;).

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Varför inte ? Utveckla gärna så att en novis förstår.

Ska du skifta en gång om året så är det väll ok att ha samma sikte till fler bössor. Men att skruva fram och tillbaka när man ena dagen jagar småvilt och nästa dag så är det fullt med gris i vetet så ska man åka och skjuta in hit och dit. Jag har lagt mycket tid och pengar på optik och vapen men dagen då jag hitta lyckan så insåg jag att man ska göra det så enkelt försig som möjligt så man kan sitta i skogen och inte på pallen vid en inskjutnings bänk:) 

Men det är upp till var och en hur man vill ha det med sina sikten och vapen.

Publicerat

Samma sikte till flera vapen är bara att glömma,du kommer bli tokig av att behöva tillbringa mer tid på skjutbanan än i skogen.

/Mike

Publicerat
  • Författare
Just now Mad Mike sa:

Samma sikte till flera vapen är bara att glömma,du kommer bli tokig av att behöva tillbringa mer tid på skjutbanan än i skogen.

/Mike

Är redan tokig, fullständigt skogstokig, faktiskt :lol:. Ok, jag förstår, tackar för förtydligandet.