Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Löpträning

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Upplevde också en enorm skillnad.

hade en odämpad 26 tum med lx komponenter och bytte upp mig till en 29tums hardtail med xt..... sån som får en att inse att 90talet inte bara var ”några år bort” som jag gärna vill se på det?

• Svar 271
  • Visningar 29,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helsingborg Extreme run 10 k idag, 2x5km iom att jag och min löparkompis vann förra året så startade vi tillsammans med eliten och det var roligt, 4:30 tempo under första 1,5-2 k och sedan fallande,

• Bara för att sticka ut som en dryg jävel.... Jag springer, äter och dricker precis som jag känner....fast beträffande löpningen får jag ibland hejda mig, då känslan säger kör.....men man inser att det

• strävhår
    strävhår

8.7km i ökenhettan in your face! Troligen samma kilometertid som C har när han springer backträning iförd en öltunna eller när Urban leker hundfångare i terrängen, but I did it?

Posted Images

Publicerat

cykling går fint... cyklat 102 mil på 2 månader nu.. Ska cykla vätternrundan inom kort.. Därefter blir det Vansbro simmet och efter det kör löpträningen igång tänkte jag.. Kan hända att jag cyklar vasan i år.. vi får väl se... 

Publicerat
  • Författare

Då kanske vi ses i Motala! Inte för att jag ska cykla, men jag jobbar där under veckorna?

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat

Blev lite glad i kväll trotts allt.

Screenshot_20190804-213411.thumb.png.02ba48984095797c06df0927c38bfdb1.png

Om det var cesium i kantarellerna lr arsenik, vete 17:on. Fast kanske mest troligt +16 å i princip vindstilla med sommarregn, så lyckades jag komma ner under 5min i kmtid på milen, mao under egen ålder, va längesen sist.  Det blev på en runda, med förstahalvan bestående av blöt grusväg å hemåt således blöt asfalt.

Screenshot_20190804-213544.thumb.png.96317ac41d3f75836bbd4ce0ff4d8a68.png

Gillar att springa i regn / strax efter en skur, då det känns som det finns tillräckligt med syre i varje andetag. /P

• 1 month later...
  • 4 months later...
Publicerat

Nästa söndag är det dags för Vasaloppet öppet spår 90km... Det skall bli avslutet på min klassiker... Snötillgången har varit usel så det har blivit skierg på gymmet och ett gäng pass inomhus på konstsnö... Enligt min coach stakar jag som en 8h åkare men diagonalar bara som en 12h åkare... Jag är glad bara jag tar mig i mål....

• 4 years later...
Publicerat

Hade ’Strävis’ med mig idag igen på rundan. Har bilden av hans löpar-selfie på hornhinnan som motivator.

Förra veckan blev det på tid: 2 år å 4 månader under egen ålder.

lp1.thumb.jpg.2dea73dd5ba9f2613b823d536ec257d9.jpg

Får väll vara nöjd med det. Förvisso inget maraton men xxx inte slät asfalt heller.

Idag:

lp2.thumb.jpg.a19fbf7d082c4df2375ad6d953212f4d.jpg

1år å 4 månader över egen ålder. Surt. Kändes så rötet. 10grader för varmt å energislut. Men kämpade på ändå.

Carnivoredieten rullar på och har under våren kämpat ner vilopulsen från 57 till 47, så visst resultat det ger. Kämpa. /P

• 2 weeks later...
Publicerat

Ikväll “blev det” en Rigby :D 

Min run streak är nu uppe i 11 dagar i sträck. Får se hur länge det går att hålla i. Minimidistansen per dag (enligt “definitionen” av run streck) är 1 mile dvs 1,61 km så den kan man ju ta till när det börjar krisa. Annars vill jag gärna springa 2,5 eller längre för att det ska kännas som att man gjort något. Just nu ligger vikten på 107 :ph34r: så jag vill inte utmana ödet med alltför långa turer heller. I februari i fjol vägde jag 92. Verkar helt omöjligt att hålla ens i närheten av konstant vikt…

IMG_5520.thumb.jpeg.669dd333f0c6b5baf85a15862d3d19bd.jpeg

Publicerat
11 hours ago exabit sa:

Ikväll “blev det” en Rigby :D 

Min run streak är nu uppe i 11 dagar i sträck. Får se hur länge det går att hålla i. Minimidistansen per dag (enligt “definitionen” av run streck) är 1 mile dvs 1,61 km så den kan man ju ta till när det börjar krisa. Annars vill jag gärna springa 2,5 eller längre för att det ska kännas som att man gjort något. Just nu ligger vikten på 107 :ph34r: så jag vill inte utmana ödet med alltför långa turer heller. I februari i fjol vägde jag 92. Verkar helt omöjligt att hålla ens i närheten av konstant vikt…

IMG_5520.thumb.jpeg.669dd333f0c6b5baf85a15862d3d19bd.jpeg

Skit i vikten, helt ointressant. Ser man till mitt bmi så är jag sjukligt fet, var det fettet sitter vet jag dock inte.

Publicerat

Coach Greg kör rätt hårt med mig inför 'Lidingöloppet Funäsfjällen' 13 juli. "Lätt löppass" på 120 min imorrn...tackarrr 😅 Men ska bli ett kul lopp...valt 20 km varianten...lagom för en 57-åring 🙃

https://lidingoloppet.se/sv/Site/funasfjallen/lopp/20-km/

Screenshot_20240525_102112_Connect.thumb.jpg.5ff5cb43919c2228ed668b689ed69690.jpg

Screenshot_20240525_102130_Connect.thumb.jpg.c8cd19797e9c3d46ad6dca435bc5abb4.jpg

Screenshot_20240525_102202_Connect.thumb.jpg.a01d5cb3298d017bd0b31f32ff93d8cb.jpg

Publicerat

Klassiker att något händer så fort man nämner "run streak" :ph34r: I förrgår började en liten punktsmärta på höger sida av vänster knä. Och överlag värker det lite överallt mer och mer. Så jag kommer inte till någon annan slutsats än att sluta springa och istället vila nån vecka eller tre tills ben och framförallt knän återhämtat sig. -_- Och även påbörja en viktminskningsresa ty de 108 kg som vågen sa imorse är tydligen oförenligt med knän som håller.

Gammal och fet är ingen bra kombination...

Publicerat

Mellan 2020-2023 tränade jag med med en riktig professionell coach (landslagstränare inom konditionsidrott), målet var att hålla bra fysisk form vid utövande av motorsport. Allt var uppstyrt och jag gjorde en massa tester på syreupptagning och annat. Det som slog mig var hur lite riktigt högintensiv träning som skulle utföras, majoriteten av passen var långa lugna pass i snälla pulszoner. Hela mitt tidigare liv har jag alltid tänkt på konditionsträning med lite ångest och försökt springa, cykla eller paddla så fort som möjligt hela tiden. Detta ändrades helt och ersattes av lugna fina pass där det knappt kändes som att man ansträngde sig. Det fanns tuffare intervallpass också med det var kanske var tionde dag oftast och bara upp till pulszon 3, aldrig över mjölksyretröskeln. Detta gav sjukt bra syreupptagningförmåga över tid och jag skadade mig inte en enda gång under den träningen. 

Så en uppmaning till alla motionärer där ute, kör promenader eller lugn cykling några timmar i veckan och spring en liten halvtuff runda någon enstaka gång ibland så kommer utvecklingen vara bättre än om man pangar på konstant med snabba löppass och kroppen håller i längden. 

Publicerat
55 minutes ago Dr Krall sa:

Ja man ska lyssna på kroppen. Vanligt att vi män fastnar i nåt sorts prestationstänk gentemot oss själva. Är det inte springa fort eller långt, fixa klassikern, maran, e.dyl...så kan det vara 'run streak' som du pysslar med i nuläget. Åsså alla dessa appar och klockor som mäter och sparar allt (genom sig själv känner man andra 😅😉). En bra grej med Garmin Coach dock för min del, är att jag faktiskt lärt mig sänka tempot på mina 'long runs' men ändå jobba på att ha en bra 'löpform' vg steget/hållningen. Tidigare sprang jag helt enkelt för fort i kombination med för långt, och hade ett icke optimalt löpsteg. Nu springer jag betydligt längre men långsammare (och snyggare 😁), och kombinerar detta med kortare intervallpass, backpass mm. Förut hade jag ganska ofta ont i knän, höfter, trassel med hälsporre, benhinnor mm. Betydligt mindre numer trots att totala löpmängden är högre. Sanningen att säga har jag också gått ner rejält i vikt (hängt kvar på låg/bra vikt efter radikal nedgång i samband med skilsmässa - "divorce diet")...och det har naturligtvis gjort sitt till. Så...du har nog ett bra tänk på alla fronter i dina slutsatser. Eller kanske inte ålder 😜 Jag blir 57 år i december, och har aldrig haft den löpmängd jag har i nuläget, och håller ihop bättre kroppsligt nu än förr. Två vilodagar mellan varje löppass är modellen för mig. Kombinerar med enkel styrketräning utan vikter enligt FMTK (https://fmtk.forsvarsmakten.se/traning) 1-2 ggr i veckan på det 🙂

Tack för ett bra inlägg :) 

Och förresten ett stort tack för din rekommendation om Crocs Literide - de har räddat mitt liv hemma :woot:  Har dem inomhus och det är ju som att gå på luft i princip. Har fortfarande känningar i senan under foten så Crocs:en är till enorm hjälp. Besvären försvann helt när jag bara åt kött i några veckor, men kom tillbaka med kolhydraterna :ph34r:

Ja, det är lätt att få en massa idéer som man och kanske ffa på "äldre dar" (fyller 48 i ågusti). Man kanske är typen som ska pressa sig själv på Gbg-varvet och få hjärtstopp :ph34r:

Publicerat
På 2024-05-25 at 11:10 Dr Krall sa:

Coach Greg kör rätt hårt med mig inför 'Lidingöloppet Funäsfjällen' 13 juli. "Lätt löppass" på 120 min imorrn...tackarrr 😅 Men ska bli ett kul lopp...valt 20 km varianten...lagom för en 57-åring 🙃

https://lidingoloppet.se/sv/Site/funasfjallen/lopp/20-km/

Screenshot_20240525_102112_Connect.thumb.jpg.5ff5cb43919c2228ed668b689ed69690.jpg

Screenshot_20240525_102130_Connect.thumb.jpg.c8cd19797e9c3d46ad6dca435bc5abb4.jpg

Screenshot_20240525_102202_Connect.thumb.jpg.a01d5cb3298d017bd0b31f32ff93d8cb.jpg

Bild nr 2 ser ut som SJs reella tidtabell

Publicerat
20 hours ago exabit sa:

Klassiker att något händer så fort man nämner "run streak" :ph34r: I förrgår började en liten punktsmärta på höger sida av vänster knä. Och överlag värker det lite överallt mer och mer. Så jag kommer inte till någon annan slutsats än att sluta springa och istället vila nån vecka eller tre tills ben och framförallt knän återhämtat sig. -_- Och även påbörja en viktminskningsresa ty de 108 kg som vågen sa imorse är tydligen oförenligt med knän som håller.

Gammal och fet är ingen bra kombination...

Jag kan sätta ihop ett träningsschema för styrketräning åt dig, det blir totalt 90min träning per vecka. Det kommer ge hållbara resultat inom överskådlig tid om du sköter kosten på det sätt jag säger och du kommer tappa runt 300-500g fett i veckan, det tycker jag själv är ganska lagom om man vill ha hållbara resultat.