Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Löpträning

Featured Replies

Publicerat

Gött! Visst vet du att träningsvärk är vekhet som lämnar kroppen :lol:

Btw intervaller på myren igår

Screenshot_20170721-120743.thumb.png.398bbe88c0c0edffab1b4473b79b7314.png

• Svar 271
  • Visningar 30,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helsingborg Extreme run 10 k idag, 2x5km iom att jag och min löparkompis vann förra året så startade vi tillsammans med eliten och det var roligt, 4:30 tempo under första 1,5-2 k och sedan fallande,

• Bara för att sticka ut som en dryg jävel.... Jag springer, äter och dricker precis som jag känner....fast beträffande löpningen får jag ibland hejda mig, då känslan säger kör.....men man inser att det

• strävhår
    strävhår

8.7km i ökenhettan in your face! Troligen samma kilometertid som C har när han springer backträning iförd en öltunna eller när Urban leker hundfångare i terrängen, but I did it?

Posted Images

Publicerat

För få pass sista tiden men trots det ok tider, 8 intervaller 4/2:or, detta är ett annat spår/väg än den vanliga.  Börjar slättförs för att sedan efter 3 min öka till lätt sluttning för att sedan bli värre. Därefter kommer ytterligare en sådan sluttning, om än något kortare.

Men i slutändan, skönt att komma ut och röra på sig. C

IMG_5596.PNG

IMG_5598.PNG

Publicerat

Har också haft taskigt med rundor de senaste 2 veckorna. Är katastrofläge på jobbet med övertid varje dag (15.00-03.00) som sliter mycket på kropp och psyke. Men en vända på 15 km och en på 7 har jag hunnit med :) 

Publicerat

Behövde tömma huvudet och stack ut en vända. Hade tänkt springa 6km, men det blev 14 xD

5974fbff82ccb_Skarmavbild2017-07-23kl_21_39_34.thumb.png.787349659b0c4974b2b1e074b371e626.png

Publicerat

Terapi löpning borde ordineras av läkare, bieffekt är bättre kondition :)

Publicerat

Blev ett par km backträning idag. Finns en backe precis bakom mig som är ca 2 km lång med 3 plana ställen på vägen. Kan ju gissa om linnet var nå blött när jag kom hem :D. Springa långsamt i backe var tuffare än jag trodde. 

59776bb6e4691_Skarmavbild2017-07-25kl_18_01_24.png.6757e22c6242d82b1a277ec45d006183.png

Publicerat

Någon här som kan rekommendera någon typ av stödbandage för knän som funkar även vid löpning?

Har opererat bort en stor del av yttre menisken i högerknät efter en skoterfadäs och har efter några dagar av snickrande med mycket springande upp och ner börjat känna av instabilitet i knät som är tämligen obehaglig så jag har satt mig lite på vila från löpträningen men någon form av stöd vore bra så man vågar komma igång igen. Så alla tips är välkommna.

Publicerat
  • Författare

Blev ett sk tröskelpass idag.....4x2 km i 4,20fart med 1km jogg emellan! 

Tyckte det var relativt svalt när jag stack ut, så jag tog med Dacke. Men han var inte alls sugen efter halva sträckan, så jag fick ringa efter hämtning!! Blir upp med tuppen imorgon för lite hundcykling!<_<

Publicerat

Blev ett lite längre pass idag. Kände att energinivån var hög (och att det vankades öl senare på kvällen :D ).

DSC_0700.thumb.JPG.b73e829cb62bdf75eb48ce54855911d1.JPG

Publicerat
  • Författare

Blev en kortsväng på 10km idag....ska iväg uppåt landet imorgon, och kände mig lite stressad!

Att dricka öl efter en löptur är ju den enda motivationen man har...!!!B)

Publicerat

Försökt hålla igång 

Ett intervall pass och ett distans pass, idag 12k med barnvagn i 6-12 m/s, för den som undrar är det som att springa med ett ordinärt paraply, uppfällt, ibland blir det tvärstopp o ibland får men skjuts. C

IMG_5807.PNG

IMG_5808.PNG

IMG_5809.PNG

IMG_5810.PNG

Publicerat

HELVETE.

Det här tråden var en riktig "döda självförtroendet" tråd, galet imponerad....

Började en halvseriös löpträning 1 juli. Sprang så långt jag orkade för att efter det sätta upp ett mål.

Har rökt sedan jag var 12, är en 40-årig kontorskille med 10 kilos övervikt och ett BMI som är på gränsen mellan övervikt och fet (177cm 88kg)

borde väga runt 76-77kg.

Jag kom 1,1km innan lungorna var på väg ur kroppen, smakade blod i hela munnen och båda låren sa stopp.

Målet blev då att klara 5km utan att stanna innan Älgjakten och 10km på under 1h inom ett år, dvs 1/7-2018

Jag har gjort ca 15 pass sedan dess och joggar mellan 4.5-4,8km på ca 32 min och är faktiskt nöjd än så länge. Väntar på den där lätta känslan när man känner att kroppen svarar och man kan springa hur länge som helst. det var 20 år sedan jag kände det sist. Gissar att den kommer när/om benen får mindre vikt att släpa runt på.

Problemet nu är att flåset säger att jag kan springa en bit till men benen är stumma, gissar att det kanske släpper om 15 pass till.

Det sköna är att återhämtningen känns riktigt bra, 5min efter att jag slutat känner jag knappt att jag sprungit.

Publicerat
2 hours ago waxin sa:

HELVETE.

Började en halvseriös löpträning 1 juli. Sprang så långt jag orkade för att efter det sätta upp ett mål.

Har rökt sedan jag var 12, är en 40-årig kontorskille med 10 kilos övervikt och ett BMI som är på gränsen mellan övervikt och fet (177cm 88kg)

borde väga runt 76-77kg.

Jag kom 1,1km innan lungorna var på väg ur kroppen, smakade blod i hela munnen och båda låren sa stopp.

Målet blev då att klara 5km utan att stanna innan Älgjakten och 10km på under 1h inom ett år, dvs 1/7-2018

Jag har gjort ca 15 pass sedan dess och joggar mellan 4.5-4,8km på ca 32 min och är faktiskt nöjd än så länge. Väntar på den där lätta känslan när man känner att kroppen svarar och man kan springa hur länge som helst. det var 20 år sedan jag kände det sist. Gissar att den kommer när/om benen får mindre vikt att släpa runt på.

Problemet nu är att flåset säger att jag kan springa en bit till men benen är stumma, gissar att det kanske släpper om 15 pass till.

Det sköna är att återhämtningen känns riktigt bra, 5min efter att jag slutat känner jag knappt att jag sprungit.

Slutat röka?

Publicerat
16 minutes ago strävhår sa:

Slutat röka?

Nope.

Vet inte om jag vill heller, eller saknar åtminstone motivation för att sluta.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago waxin sa:

HELVETE.

borde väga runt 76-77kg.

Prova att lägg om träningen lite...

Kör gång varannat pass, där du får i dryga timmen i vårt tempo. Då får du effektiv fettförbränning. När du springer, så lägg in olika former av intervaller...Det är då du bygger upp konditionen!

Jag har skrivit det tidigare....en av de minst effektiva träningsformerna är att springa en halvlång sträcka i ett jämt tempo......blir liksom varken eller!

Publicerat
4 minutes ago Urban sa:

Prova att lägg om träningen lite...

Kör gång varannat pass, där du får i dryga timmen i vårt tempo. Då får du effektiv fettförbränning. När du springer, så lägg in olika former av intervaller...Det är då du bygger upp konditionen!

Jag har skrivit det tidigare....en av de minst effektiva träningsformerna är att springa en halvlång sträcka i ett jämt tempo......blir liksom varken eller!

OK, brukade gå en slinga på ca 9km, så om jag springer och går varannan km, typ?

Publicerat

Eller vi gör så här!

Hjälp mig att göra ett "tränings-schema"

*Jag har tid att träna Mån tom Fre

* Jag har en fru som tränar fem dagar i veckan och en dotter som pluggar idrott och hälsa, så mitt garage är ett gym med div maskiner och vikter.

Tyvärr eller just pga att hon är min fru har jag svårt att ta åt mig av hennes tips (blir lite gubbtjurig och sur) Så det enda råd jag faktiskt följt är att höjt mitt skrivbord så jag står på dagarna.

*Kosthjälp kan jag däremot ta av henne då hon dessutom är kostvetare och kock, tror dessutom att hon är duktig på yoga.

*Jag kan max avsätta en timme för träning/tillfälle.  och när jag en för något år sedan började promenera tog det typ 1,5h och blev skit tråkigt skit fort.

Publicerat
  • Författare

Nu blev det mycket...!!;)

Återkommer när jag funderar lite...:)

Publicerat
  • Författare

Gör ett försök...!

Tycker dock att du ska tänka till lite på tiden, fettförbränning kräver med tid än intensitet! Har full förstörelse för att det är tråkigt, ett tips kan vara en ljudbok, annars får jag skicka över min jaktmusiklista....som jag själv brukar köra distanspassen till!!

vecka 1 

Mån    Gång i riktigt raskt tempo under 1, 5 tim. Gärna med stavar, då du får upp pulsen ytterligare lite, utan att den blir så hög som när du springer.

Tisd vila

Onsd     Naturlig intervall ca 5 km. Gå utför, för att spara knän och leder, jogga där det är plant, och spring uppför. Tanken är att du ska växla i puls hela tiden, men kunna springa även uppför den sista uppförsbacken! Försök att hitta en lämpligt kuperad slinga med ca 4- 5 stigningar.

Fred   Gång motsvarande månd, men du joggar lungt tre gånger i ca 6 min vardera. Gå de första 20 minutrarna.

V2 kör samma schema igen, men försök öka intensiteten under intervallpasset. Samt jogga 4ggr på fredagen.

Fick besök nu så fortsättning kommer senare....;)

Publicerat

Tebax från semestern och har hunnit med ett pass redan men har börjat få ett problem.

Har sedan april lyckats gå ner ca 7-8 kg och det märks på löpningen, orkar lättar med längre distanser och på snabbare tider MEN nu har mitt knä börjat strula.
Tror det kan vara vad de kallar "löparknä", det börjar göra ont efter kanske 5 km på utsidan av knät, dvs inte i minisken.
Kör jag lite vanlig stretch på låret går det bort i ngn kilometer för att sedan återkomma.
Gör ont under ett par tre timmar efter löpningen och till dagen efter är det bra igen.

Någon som har några bra tips för detta?
Hade inte skiten när jag var betydligt tyngre så det är lagom kul att åka på det nu när det börjar gå bra.

Publicerat

Efter att ha läst på lite så har jag förstått varför man kör distans, intervall, styrka.

Ska pröva på ett distanspass ikväll om ca 1,5h.

Sedan vette fan om jag inte ska köra modell tränings-schema varannan vecka och rena löppass varannan, för det är just löpningen  jag börjar tycka är kul.

Publicerat
  • Författare

Det viktiga med löpningen är att särskilja kvalitets och kvantitetspass.

Det nästan alla gör är att köra något mellanting, dvs halvlångt i halvintensitet. Då får man liksom inte ut annan effekt änå tas man blir duktig på att springa just halvlångt i makligt tempo. 

Vill du utvecklas så måste du skilja på passen. ..

Att jag förordar mycket lågintensivt i början, beror mest på att kroppen behöver vänja sig. Jag tror inte det spelar till vilken nivå man befinner sig på, så växlar man intensitet på passen för att spara kroppen.

Det krävs lika mycket diciplin/vilja att hålla ner farten på distanspassen, som det krävs att ta ut sig under intervallpassen.....;)