Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Löpträning

Featured Replies

Publicerat

Tack för påminnelsen! Sprang ungefär varannan morgon i november och december och det var riktigt bra. Sen tog väl nån form av klen del av hjärnan över och nu är varje pass en happening (senast 2 km i måndags för en vecka sedan). Gillar verkligen morgonlöpning och framförallt när det är mörkt ute och man inte träffar på en levande själ på 4 km - den känslan är fantastisk :yes:

På't igen!

• Svar 271
  • Visningar 29,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Christian N
    Christian N

Helsingborg Extreme run 10 k idag, 2x5km iom att jag och min löparkompis vann förra året så startade vi tillsammans med eliten och det var roligt, 4:30 tempo under första 1,5-2 k och sedan fallande,

• Bara för att sticka ut som en dryg jävel.... Jag springer, äter och dricker precis som jag känner....fast beträffande löpningen får jag ibland hejda mig, då känslan säger kör.....men man inser att det

• strävhår
    strävhår

8.7km i ökenhettan in your face! Troligen samma kilometertid som C har när han springer backträning iförd en öltunna eller när Urban leker hundfångare i terrängen, but I did it?

Posted Images

Publicerat

Det har gått snett helt med träning och lopp, pga sjukdom men igår blev det av 9,2 km i promenad tempo, 5,20 tempo. 

Känns skönt idag. C 

Publicerat
  • Författare

Promenerar du i 5,20 tempo vill jag inte springa med dig...:D

Försöker själv lägga huvuddelen av passen i 5,30-6,00 fart.Tränade mycket så förr, och då gav det resultat...fast det är svårare än man kan tro att hålla ner farten...;)

Publicerat
1 hour ago strävhår sa:

Keften!

Word

• 4 weeks later...
Publicerat

Tatt några korta löprundor/promenader nu i dagarna.. Ska bli skoj att komma igång med löpningen nu när snön är borta..

Publicerat

3 km imorse 06:20. 9,7 grader ute och ingen vind så det har redan blivit så varmt på morgonen att eftersvettningen är ett stort problem - sitter i bara fillingarna nu och äter frukost :ph34r:

Publicerat

Jävla dårar :-) Jag ruttnade ur på magen så jag har börjat bråka med löpbandet i källaren igen. Började med målet att "hålla igång" i 10 minuter.. När det kändes uthärdligt så började jag sikta på 3 km... gjorde det på 20 minuter. Nu har jag de tre sista gångerna tagit mej 3 km på 18 minuter blankt.. Så något händer faktiskt.

Sen är eftersvettningarna vidriga..går inte att springa innan jobbet utan man får se till att ha minst en timme..minst.. innan ombyte till uniform för annars är det kört.. 

Sen detta med hur fan man motiverar sig? När jag kutat mina 3 km så är jag så less.. hur fan motiverar man sig att fortsätta i 7 km till?? Det är ju så galet tråkigt så det finns inte.. 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Jävla dårar :-) Jag ruttnade ur på magen så jag har börjat bråka med löpbandet i källaren igen. Började med målet att "hålla igång" i 10 minuter.. När det kändes uthärdligt så började jag sikta på 3 km... gjorde det på 20 minuter. Nu har jag de tre sista gångerna tagit mej 3 km på 18 minuter blankt.. Så något händer faktiskt.

Sen är eftersvettningarna vidriga..går inte att springa innan jobbet utan man får se till att ha minst en timme..minst.. innan ombyte till uniform för annars är det kört.. 

Sen detta med hur fan man motiverar sig? När jag kutat mina 3 km så är jag så less.. hur fan motiverar man sig att fortsätta i 7 km till?? Det är ju så galet tråkigt så det finns inte.. 

Träning som är tråkigt kommer aldrig funka. Hitta nån annan träningsform som du gillar istället.

Magen försvinner vid köksbordet. You can’t out-train a bad diet. :)

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Hemligheten till mycket i livet är att inte göra det man känner för, utan det man vet att man borde göra ;)

Med en vacker kombination av förstånd och disciplin kan det hända mycket :yes:

Att bara ge sig ut och springa "när man känner för det" skulle inte ge många pass per månad för min del.

Publicerat

Nej det skulle inte hända mycket då.. Jag kan tycka att känslan efteråt är rätt go och jag känner helt klart att magen fått sig en allvarlig törn, brallorna på jobbet sitter lösare utan tvekan. 

Sen är kosten allvarligt omlagd sedan en tid tillbaka.. svårt att undvika div urspårningar som helger och tidvis god mat.

• 4 weeks later...
Publicerat

Har vansinnigt svårt med motivation å disciplin att få till det med intervallträning.

Så jag ’lurar’ mig själv med backträning i stället.

backe1.thumb.JPG.37e158daed9cbd552dc528c90c8b2887.JPG

Ett varv, branta upp, runt å ner blir lite över 500m. Knapert med tid men x 5 blev det i kväll. Inte mycke å skryta med men det blev av i alla fall.

backe2.thumb.JPG.c3841428fe5d4505eec6c658c172628e.JPG

Men xxx, det måste finnas angenämare sätt att ’nästan’ få hjärtattack på. 

backe3.thumb.JPG.dd6ce6ef707d379941dfae966abaa769.JPG

Dock är utsikten helt ok. /P

Publicerat

Där har du fördelen med löpbandet.. anhöriga hittar en lättare :blink:

Kör en mil + i veckan fördelat på 3-4 pass.. i morse vart det 3 km innan jobbet tex. Lite bedrövad hade den här känslan av flyt förförra veckan då man började överväga en sväng på 4 km.. men sen gick det tyngre och nu är det fan jobbigt att hålla igång och kuta 3 km! Vet inte om det kan vara så att man tycker det är så tråkigt så man kör för fort i början bara för att bli av med sträckan fort? 

Se testade jag en annan grej förra veckan, kutade 2 km med målsättning att köra längre.. energin tog slut, bröt, åt något och svepte en Redbull sen körde jag 3 km till rakt av. Kan inte bestämma mej för vad den begränsande faktorn är.. pannbenet förmodligen.. Fick dessutom ett bakslag med viktkurvan, gick upp 6 hekto förra veckan.. 

Sjukt irriterande.. 

Publicerat

Jodå. Löpbandet har visst sina fördelar. Förutom å vara lätthittad då, det kan vara sket väder ute, inne inga probs. Man kan vara tillgänglig vid behov alt. ha jour, inga probs. Kan kolla tv å träna samtidigt om man vill, osv osv…..

Ta inte i för hårt i början, motivation å kroppens reaktioner, vad den försöker säga dig å hur det ska tolkas, går lite upp å ner innan ni kommer in i det. Ta en tur ute som variation, se det mer som en test. Men börja kort å lägg på mer efter hand, antingen strukturerat med scheman eller bara för att det går å känns ok. Variera rundan geografiskt å i avstånd. Jag springer ’för livet’. För å må bättre, världmästare i mej är jag redan.

Relationen till backen är av hatkärlek typen. Funkar bra för mig när det är kort om tid. Cyklar dit, mao uppvärmd. Cyklar hem, mao ’ner-joggad’. In i dushen, intotale 30-40min, klart. Håll i, det lönar sig på sikt. /P

Publicerat

Var ute 3 km igår morse kl 8 - då var det redan 18 grader. Tycker det är för varmt att springa nu och knappast bättre på lunchen eller efter jobbet då det är ännu varmare. Tror det är rent ohälsosamt faktiskt om man som jag har BMI på 30.

Där skulle löpband kunna vara en grej om man monterar en hygglig fläkt som blåser i ansiktet och kanske även överkroppen.

Publicerat

3.6km igår.. 19min.. men så var det ju 26 grader varmt med..

Publicerat

Drog första halvmilen nyss, bad ena grannen om ursäkt för oljudet som för förbi. 

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Hipshot sa:

Där har du fördelen med löpbandet.. anhöriga hittar en lättare :blink:

Kör en mil + i veckan fördelat på 3-4 pass.. i morse vart det 3 km innan jobbet tex. Lite bedrövad hade den här känslan av flyt förförra veckan då man började överväga en sväng på 4 km.. men sen gick det tyngre och nu är det fan jobbigt att hålla igång och kuta 3 km! Vet inte om det kan vara så att man tycker det är så tråkigt så man kör för fort i början bara för att bli av med sträckan fort? 

Se testade jag en annan grej förra veckan, kutade 2 km med målsättning att köra längre.. energin tog slut, bröt, åt något och svepte en Redbull sen körde jag 3 km till rakt av. Kan inte bestämma mej för vad den begränsande faktorn är.. pannbenet förmodligen.. Fick dessutom ett bakslag med viktkurvan, gick upp 6 hekto förra veckan.. 

Sjukt irriterande.. 

Ta det lite lugnare i början, och kör intervaller med löpning i lungt tempo, blandat med gång. Det är bättre att vara ute i 50 min och vara aktiv hela tiden, än att vara ute 30 min.....och den vara tvärslut!!

Framförallt om viktkontroll är ett av målen....

Publicerat

Bra jobbat. Har gjort samma sak själv på hinderlopp, men vi kom ändå tvåa. C

Publicerat
11 hours ago Urban sa:

Ta det lite lugnare i början, och kör intervaller med löpning i lungt tempo, blandat med gång. Det är bättre att vara ute i 50 min och vara aktiv hela tiden, än att vara ute 30 min.....och den vara tvärslut!!

Framförallt om viktkontroll är ett av målen....

Lite dubbelt detta.. tar inte tvärslut kroppsligen men blir slut i psyket eller vad jag ska säga, såå segt att kuta på när benen känns tunga och tiden går sakta. Varierar lite i hastighet, går ut i lite högre tempo och när andhämtningen börjar bli jobbig så går jag ned i lägre tempo och ligger där tills man är ifatt syremässigt. Samtidigt så är man ju lite granna ute efter den här ansträngningen, den ger ju välbefinnandet efteråt..  30 minuter är absolut bortre gräns för vad mitt psyke pallar, brukar vika ned mej efter 20-25 minuter.. Hur man överlever i tex 50 minuter hajjar inte jag men visst förstår jag resonemanget och poängen med det.

Publicerat

Du känner efter för mycket,

ja faktisk och helt allvarligt, lite kantigt uttryckt men kroppen, min i varje fall skiljer sig från psyket efter 4-6 km beroende på tempo och belastning och det är då den sköna löpningen börjar men det kräver att man låter sinnet vandra och inte tänker/känner hur jobbigt och tungt det är. C 

Publicerat

Jag har svårt för att springa utan något som låter i lurarna.
Vill jag prestera bra så brukar det bli musik (Iron Maiden är bäst att springa till).

För lite längre löpningar kör jag gärna talbok, då försvinner man rätt fort iväg och tänker inte så mycket på löpningen.