Publicerat Januari 31, 20215 yr Undrar om någon vet nått om blyförbudet som de ha pratats om ett tag, kom he å bli blyförbud eller ej? Sen så läste ja att he kom förmodligen bli blyförbud på våtmarker men hur blir det då med kula eftersom att dom kan flyga flera kilometer?
Publicerat Januari 31, 20215 yr Det är det ingen som vet. Allt handlar om hur Sverige väljer att implementera EUs regelverk. Men vi har ju mp i regering så jag är inte hoppfull
Publicerat Januari 31, 20215 yr som jag fatta det så måste sverige göra som eu säger . dom tog bort att länderna skulle få implementera EUs regelverk själv om vad som är våtmark mm
Publicerat Februari 1, 20215 yr För hagel finns beslut om förbud i våtmark (redan förbjudet i Sverige, men ny definition av våtmark införs sannolikt), kula diskuteras fortfarande efter att europeiska kemikalieinspektionen just släppt rapport om allt bly i ammunition och i fiskesänken.
Publicerat Februari 1, 20215 yr 34 minutes ago Outdoorsman sa: För hagel finns beslut om förbud i våtmark (redan förbjudet i Sverige, men ny definition av våtmark införs sannolikt), kula diskuteras fortfarande efter att europeiska kemikalieinspektionen just släppt rapport om allt bly i ammunition och i fiskesänken. Hmmm.. Du får hålla oss uppdaterade, misstänker att du ser ganska tidigt vart det lutar? Funderar på att reglera om dubbeln till ecostrike ? //Danielj
Publicerat Februari 1, 20215 yr 56 minutes ago Outdoorsman sa: För hagel finns beslut om förbud i våtmark (redan förbjudet i Sverige, men ny definition av våtmark införs sannolikt), kula diskuteras fortfarande efter att europeiska kemikalieinspektionen just släppt rapport om allt bly i ammunition och i fiskesänken. Är det möjligen så att du läst rapporten och om så kan du dra några highlights om vad den kom fram till och vad som diskuteras? Mike
Publicerat Februari 2, 20215 yr 11 hours ago danielj sa: Hmmm.. Du får hålla oss uppdaterade, misstänker att du ser ganska tidigt vart det lutar? Funderar på att reglera om dubbeln till ecostrike ? //Danielj Jag har jobbat med frågan sedan 2011. Redan då var de flesta av oss som diskuterade frågan i jägarkretsar i Bryssel hyfsat överens om att detta bara är en tidsfråga, oavsett vilket land vi kom ifrån, såvida inte jägare, skyttar och deras organisationer verkligen visar framfötterna när det gäller att hantera de problem som finns. Samarbetet jag var med och drev mellan Jägareförbundet, Livsmedelsverket och SVA när det gäller bly i viltkött har lyfts fram gång på gång i Europa som exempel på hur det är möjligt att hantera potentiella problem. Men det har liksom inte riktigt blivit verkstad där heller. Mina undersökningar visar att mer än hälften av jägarna i Sverige övar (övade, 2016-17) med blyhagel, fast det är förbjudet utom i specifika undantagsfall (viltstig, olympiska grenar). Och att en tredjedel av jägarna själva uppger att de huvudsakligen använder blyhagel i vad de själva definierar som våtmark. Vilket förstås också är förbjudet. I fjällen, där rimligen mycket av hageljakten sker efter dalripa i någon form av mosaik av blöta vitmosseområden, salixsnår och torrare partier är andelen 70 %. Allt det blöta klassar in som våtmark även med dagens svenska våtmarksförbud, och det går knappast att jaga i sådana miljöer utan att en del hagel faller i det blöta. Sammantaget håller det liksom inte riktigt att hävda att vi har ett välfungerande blyförbud. Det är ett par år kvar, minst, men jag ser det som uteslutet att detta håller i längden. Tåget har gått, och vi har inte klivit på i tid. Blyhagel i våtmark är förstås redan förbjudet, men de nya, skarpare reglerna (ny definition av våtmark) träder i kraft om två år.
Publicerat Februari 2, 20215 yr 11 hours ago Mad Mike sa: Är det möjligen så att du läst rapporten och om så kan du dra några highlights om vad den kom fram till och vad som diskuteras? Mike Inte haft tid att snoka rätt på den ännu; nästa vecka, typ. Men ska vara inlämnad till kommissionen. KEMI gjorde en motsvarande utredning 2013, som kom fram till att kostnaderna för miljö- och hälsaeffekter av bly i ammunition för samhället (övning & tävling på bana oräknat) ungefär motsvarar vad det skulle kosta att fasa ut blyet för jägare och skyttar. Skulle slutsatsen även här vara att det är ett kostnadsneutralt förslag tror jag det blir ett synnerligen enkelt beslut på pappret. Men det handlar om politik, och hade det bara handlat om torr naturvetenskap hade vi nog haft ett förbud för decennier sedan. Det var på 1800-talet man visade att änder blir blyförgiftade av hagel i USA... Däremot har jag varit med på ECHA-workshop med andra forskare, respektive företrädare för jägarorganisationer och ammunitionsindustrin, för att diskutera kunskapsläget under rapportskrivandet. Och spelat in en del kunskap sedan dess, innan deadline som var 15/12. Workshopen var samma gamla vanliga tragglande, där ursäkt efter ursäkt presenteras främst från industrin för varför det är omöjligt att fasa ut bly. Medan företrädare för länder som USA och Danmark säger: vi har redan gjort det, det fungerar utmärkt och våra jägare är nöjda. Och så kommer nästa argument som vi hört i tio år, minst. Som enkelt sablas ned. Repeat... i två dagar. Länken nedan visar ECHA:s tidtabell och sidan där det dyker upp nyheter: https://echa.europa.eu/hot-topics/lead-in-shot-bullets-and-fishing-weights
Publicerat Februari 2, 20215 yr 27 minutes ago Outdoorsman sa: Det är ett par år kvar, minst, men jag ser det som uteslutet att detta håller i längden. Tåget har gått, och vi har inte klivit på i tid. Blyhagel i våtmark är förstås redan förbjudet, men de nya, skarpare reglerna (ny definition av våtmark) träder i kraft om två år. Jag har inte följt med så noga i detta och trodde fortfarande att det fanns slingringsmån för nationell implementering av nya våtmarksdefinitionen. ?
Publicerat Februari 2, 20215 yr Finns nog tidigare rapporter, men här är en tidig artikel i Forest and stream om blyförgiftade änder. Från 1894 ?... dvs vi har haft ett tag på oss. Jag tycker sådant är kul; här är länk om man exempelvis vill läsa om hur de beklagar sig över höga skatter på vapen, eller att försäljning av viltkött borde förbjudas för att rädda viltet. Så blev det, och är fortfarande i USA. De begriper inte att vi har ngt vilt kvar, i och med att man får sälja viltkött... https://www.biodiversitylibrary.org/item/176808#page/130/mode/1up
Publicerat Februari 2, 20215 yr 2 minutes ago MarkusR sa: Jag har inte följt med så noga i detta och trodde fortfarande att det fanns slingringsmån för nationell implementering av nya våtmarksdefinitionen. ? Kanske... men skeptisk. Och att det inte blir skarpare, eller åtminstone tydligare, än idag ser jag som helt uteslutet.
Publicerat Februari 2, 20215 yr 4 minutes ago Outdoorsman sa: Kanske... men skeptisk. Och att det inte blir skarpare, eller åtminstone tydligare, än idag ser jag som helt uteslutet. Det finns ju en historik i att Sverige vill vara bäst i klassen när det gäller att följa EUs regler så jag är benägen hålla med dig. De stora skillnaderna i jaktkultur inom Europa gör också frågan om europeisk samsyn och konsensus mycket mer komplex än vad jag tror gemene jägaren i varje land inser. Det är inte konstigt att det blir omständligt och en trög administration.
Publicerat Februari 2, 20215 yr Tja, den rapport vi tog fram som visar att befintligt blyfritt med lättare kulor funkar lika bra som tyngre blykulior i 6,5x55 har snart resulterat i ändrad lagstiftning i alla våra grannländer, vad jag vet. Ännu ej i Sverige, trots att vi presenterade den för NV för ett par år sedan och innan den släpptes till andra...
Publicerat Februari 2, 20215 yr 1 hour ago Outdoorsman sa: Inte haft tid att snoka rätt på den ännu; nästa vecka, typ. Men ska vara inlämnad till kommissionen. KEMI gjorde en motsvarande utredning 2013, som kom fram till att kostnaderna för miljö- och hälsaeffekter av bly i ammunition för samhället (övning & tävling på bana oräknat) ungefär motsvarar vad det skulle kosta att fasa ut blyet för jägare och skyttar. Skulle slutsatsen även här vara att det är ett kostnadsneutralt förslag tror jag det blir ett synnerligen enkelt beslut på pappret. Men det handlar om politik, och hade det bara handlat om torr naturvetenskap hade vi nog haft ett förbud för decennier sedan. Det var på 1800-talet man visade att änder blir blyförgiftade av hagel i USA... Däremot har jag varit med på ECHA-workshop med andra forskare, respektive företrädare för jägarorganisationer och ammunitionsindustrin, för att diskutera kunskapsläget under rapportskrivandet. Och spelat in en del kunskap sedan dess, innan deadline som var 15/12. Workshopen var samma gamla vanliga tragglande, där ursäkt efter ursäkt presenteras främst från industrin för varför det är omöjligt att fasa ut bly. Medan företrädare för länder som USA och Danmark säger: vi har redan gjort det, det fungerar utmärkt och våra jägare är nöjda. Och så kommer nästa argument som vi hört i tio år, minst. Som enkelt sablas ned. Repeat... i två dagar. Länken nedan visar ECHA:s tidtabell och sidan där det dyker upp nyheter: https://echa.europa.eu/hot-topics/lead-in-shot-bullets-and-fishing-weights Tack! Jag skulle verkligen uppskatta ett sammandrag när du läst igenom den. Just pga att det handlar om politik är jag mycket förvånad att inget redan beslutats med nuvarande regering för jag har länge varit övertygan om blyets totala utfasande. Mike
Publicerat Februari 2, 20215 yr 1 minute ago Mad Mike sa: Tack! Jag skulle verkligen uppskatta ett sammandrag när du läst igenom den. Just pga att det handlar om politik är jag mycket förvånad att inget redan beslutats med nuvarande regering för jag har länge varit övertygan om blyets totala utfasande. Mike 4 %-partiet kan ju inte vinna i ALLA frågor... och jag tror inte S är för. Frågan redan lyft till EU, så varför ta i denna fråga när det inte kommer avgöras förrän efter valet... ur S-perspektiv, inte MP:s ;-)...
Publicerat Februari 2, 20215 yr OT: Hur ska ni komma ut till era jaktmarker i fordon som i bästa fall har en räckvidd enkel resa till jobbet ?? Ja det är ännu en sak de vill förbjuda för den som glömt det, listan kan göras ganska lång nu. / P
Publicerat Februari 2, 20215 yr Jag bor inom buffertzonen till en våtmark och har ställt frågan. Enligt vad jag hört så ska det vara uppsåt som räknas. Extremt svårt att visa om man går med bössa på sin jaktmark givetvis, men i och med att man inte får jaga från bil är det inget problem. Samma med boende om man inte har jakträtten, eller i mitt fall skottlossningstillstånd. Vi var många som lyfte problemen med buffertzoner i remissrundan för ett par år sedan, och det blev bättre. Och tydligare. Jag ser fortfarande klara problem med buffertzonerna, men viktigt att fokusera på det som fortfarande ÄR problem för oss. Annars kommer de vifta bort invändningarna.
Publicerat Februari 3, 20215 yr nu har det kommit ett nytt bly förbuds förslag från eu . att förbjuda all bly i ammunition ink kulamo . https://echa.europa.eu/documents/10162/95cc3061-7d88-67d0-b932-51d2606a50f3?fbclid=IwAR2o6bAnblkpAYpVRMhFSGYTJVdDogomL8-_oQ52wJDP4j5weLZWFwHgbgQ
Publicerat Februari 3, 20215 yr Har bara skummat igenom den men om förslaget går igenom så tolkar jag det som att vi får en övergångsperiod på hagel och kantantänd ammo på 5 år och centralantänd på 18 månader. Snabba bud! Mike
Publicerat Februari 4, 20215 yr Japp, ser så ut. Detta är dock ett förslag som ska ältas under två år innan det fattas beslut i någon riktning.
Publicerat Februari 4, 20215 yr 14 minutes ago Outdoorsman sa: Japp, ser så ut. Detta är dock ett förslag som ska ältas under två år innan det fattas beslut i någon riktning. Så 3½ år i sämsta fall för bly ammo? Ps. försöker som sagt avgöra om jag skall reglera om eller leta vidare efter "rätt" ammo. (Jooo jag vet att man kan köpa ett lager och jaga längre än 3½år men det känns som ett sunkigt alt.) //Danielj
Publicerat Februari 4, 20215 yr Så förstår jag det efter att ha läst sammanfattningarna. Stämmer även med vad som sagts på möten med ECHA som jag varit med på. Min erfarenhet säger mig att det inte kommer gå fortare... Själv har jag lyckats hyfsat med att laborera fram en laddning som samsköt i min förra DSD med Barnes TSX istället för Oryx. Nuvarande har en reglerskruv, vilket gör att man kan åstadkomma åtminstone acceptabel samskjutning för användningsområdet utan alltför stora problem. Och just gått över till E-tip istället.
Publicerat Februari 4, 20215 yr 1 hour ago Outdoorsman sa: Så förstår jag det efter att ha läst sammanfattningarna. Stämmer även med vad som sagts på möten med ECHA som jag varit med på. Min erfarenhet säger mig att det inte kommer gå fortare... Själv har jag lyckats hyfsat med att laborera fram en laddning som samsköt i min förra DSD med Barnes TSX istället för Oryx. Nuvarande har en reglerskruv, vilket gör att man kan åstadkomma åtminstone acceptabel samskjutning för användningsområdet utan alltför stora problem. Och just gått över till E-tip istället. Grundplanen är/var att gå ifrån handladdning men det verkar tyvärr omöjligt //Danielj
Publicerat Februari 4, 20215 yr Hmmm, det blir väl att påbörja övergång till koppar när nuvarande jaktammo börjar ta slut. Hur är det med helmantlad "köpeammo"? Är det fortfarande bly?
Publicerat Februari 4, 20215 yr 2 hours ago detstorabla sa: Hmmm, det blir väl att påbörja övergång till koppar när nuvarande jaktammo börjar ta slut. Hur är det med helmantlad "köpeammo"? Är det fortfarande bly? I 99,99% av fallen, ja. Det finns trevliga alternativ för övning i mässing men att hitta sådant som färdigladdat kan vara knepigt. Jag skulle gärna se att någon började ladda LOS Tactic, till exempel. Det är en svarvad mässingskula som brukar gå riktigt bra och gör samma jobb som en helmantel.