Publicerat Mars 18, 20215 yr 58 minutes ago karelsk blandning sa: Hur stora är hjortar, tänker på slaktvikt? Väljer man skott tillfälle och endast skjuter på raka sido skott fungerar det nog perfekt men när det skjuts sneda mot skott och liknande så ställer det fort till det. Har haft en knepig vinkling med 338an och 210gr ttsx i en lite vinklad älg, samma som jag haft en som stannade i ingångs bogen med en lite snett motskott och kulan bara blev skrot. Var en hornady 225gr interlock andra gången. Båda dom älgarna var kalvar typ 80kg slaktvikt och skjutna på ca 200-250m då var jag glad att skjuta lite grövre för hade av trycket slagit en lungan helt mörk blå och på den som stannade i bogen bägge lungorna. 50-80kg uppskattar jag. Sköt någon i rätt dålig vinkel och de funka.
Publicerat Mars 18, 20215 yr 21 minutes ago Pyrschjägaren sa: Finns det nå fabriksladdade kopparkulor till 6,5an idag? Minns inte att jag sett nån. Blir nog att skaffa en 270 om 6,5an blir nedklassad till klass2. 270win borde klara kraven med koppar idag väl? Sako,lapua,rws och Hornady
Publicerat Mars 18, 20215 yr 30 minutes ago hs_merkel sa: Sako,lapua,rws och Hornady Aldrig sett deras kopparkulor i fabriksladdade 6,5x55.
Publicerat Mars 18, 20215 yr 1 hour ago Pyrschjägaren sa: Aldrig sett deras kopparkulor i fabriksladdade 6,5x55. Sako powerhead 2, RWS evo green, Lapua Naturalis, och Hornady Gmx
Publicerat Mars 18, 20215 yr 1 hour ago Pyrschjägaren sa: Aldrig sett deras kopparkulor i fabriksladdade 6,5x55. Det gäller bara att hitta återförsäljare ?
Publicerat Mars 21, 20215 yr I filmen konsaterar de att lättare kopparkulor verkar bete sig mer likvärdigt som blykulor (min egen tanke när jag ser skadorna). Så, borde vi då jaga älg med 7 g kopparkulor? De älgar jag skjutit med min 284 win och Barnes TSX 160 gr, gav små hål rakt igenom och älgarna sprang flera 100 meter. Bättre med lättare kulor som stannar i kropparna om man skjuter med koppar?
Publicerat Mars 21, 20215 yr 5 minutes ago Dahla sa: Finns det slug, sabot eller brenneke som är blyfria idag? Japp https://vildsvin.se/ammunition/gevar/slugs/expanderande-slugs-rossa-32-gram-12-70/
Publicerat Mars 22, 20215 yr 12 hours ago Dahla sa: Finns det slug, sabot eller brenneke som är blyfria idag? Gualandi gör en i stål som man kan sätta en jävla snurr på, jag höll på att beställa sådana i fredags när jag shoppade komponenter men som var så jävla dyra att det var tråkigt. http://www.gualandi.it/en/products_slugs/gualbo_steel.html Jag som dessutom råkar ha Tecna krut
Publicerat Mars 22, 20215 yr 7 minutes ago culot sa: Gualandi gör en i stål som man kan sätta en jävla snurr på, jag höll på att beställa sådana i fredags när jag shoppade komponenter men som var så jävla dyra att det var tråkigt. http://www.gualandi.it/en/products_slugs/gualbo_steel.html Jag som dessutom råkar ha Tecna krut Hoppla... Över 500m/s skakar nog om i båda ändar ?
Publicerat Mars 22, 20215 yr 3 minutes ago MarkusR sa: Hoppla... Över 500m/s skakar nog om i båda ändar ? man kan ju ladda lite snällare i 474 m/s Men det lär nog göra sig påmind ändå. Som sagt jag har krutet, men just nu är jag inte beredd att kosta på mig att beställa dom då jag inte har sån typ av jakt. Men skulle det ändras så skulle jag nog gå all in som vanligt, har gjort det en gång redan i mitt liv med Dovhjort jakt. Men löftet om regelbundna jakter kom av sig, men då hade jag redan byggt en bössa speciellt för slug ( beretta 390 slug pipa , scout rifle montage av ampoint mm ) sköt 3 grupper på 25mm @ 80m Men jag sålde allt sen då jag tappade intresset, dock spökar det till och från igen
Publicerat Mars 22, 20215 yr Med det smala utbudet av blyfri slug förstår jag varför man vill föreslå att det blir lovligt att skjuta rådjur med slug... ingen jävel kommer göra det ändå...
Publicerat Mars 22, 20215 yr 2 hours ago Dahla sa: Med det smala utbudet av blyfri slug förstår jag varför man vill föreslå att det blir lovligt att skjuta rådjur med slug... ingen jävel kommer göra det ändå... Jag skulle nog göra det. / P
Publicerat Mars 22, 20215 yr 3 hours ago culot sa: Jag skulle nog göra det. / P Ja, men du är ju ingen jävel... du är ju ett helgon...
Publicerat Mars 28, 20215 yr ni som tror att eu nöjer sig bara med ett blyförbud så har ni fel . se denna film från Firearms United som jobbar mot eus vapen lagar
Publicerat Mars 28, 20215 yr Någon som läst hur dem tänkt med klass 2,3 och 4? Har letat men inte hittat någe? Kommer dem ändra, ta bort vikter och bara gå på joule och dimension?
Publicerat Mars 28, 20215 yr På 2021-03-17 at 08:38 exabit sa: Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora älgar så är det ju bara att ta nåt annat, precis som du gör. Jag som knappt jagar klass 1 har ingen lust att släpa runt på en 375 H&H de få gånger man springer på en griskulting i 40-kilosklassen Säger han som sköt kuljaktstig med 460wby och liknande. Jag tycker att 270 skulle vara gränsen för klass 1 med kopparkulor.
Publicerat Mars 29, 20215 yr Jag förstår verkligen inte varför jägareförbundet inte säger ifrån om ett förbud mot bly i ammunition. Föreslå istället en "straffskatt" på blyammo och subventionera all blyfri ammunition så alla snåljåpar måste börja skjuta blyfritt och dom som har vapen/kalibrar som behöver bly kan fortsätta anvönda sina vapen. Nä, i Sverige ska vi bara inför fler förbud... det är fan enklare att ge ut ett litet häfte med det som är tillåtet att göra i Sverige snart än att hålla reda på alla förbud. Fan, ta oss ur europas förenta stater innan det är för sent.
Publicerat Mars 29, 20215 yr 9 minutes ago Dahla sa: Jag förstår verkligen inte varför jägareförbundet inte säger ifrån om ett förbud mot bly i ammunition. Föreslå istället en "straffskatt" på blyammo och subventionera all blyfri ammunition så alla snåljåpar måste börja skjuta blyfritt och dom som har vapen/kalibrar som behöver bly kan fortsätta anvönda sina vapen. Nä, i Sverige ska vi bara inför fler förbud... det är fan enklare att ge ut ett litet häfte med det som är tillåtet att göra i Sverige snart än att hålla reda på alla förbud. Fan, ta oss ur europas förenta stater innan det är för sent. Jägarförbundet är fast i sin position, de får pengar från statskassan. Det gäller att rösta rätt för att få till en förändring. Maskrospartiet är duktiga att påverka och har nu många veganer, anti-jakt och djurrätts sympatiörer som medlemar. EU är bra till mycket men det kommer också mycket tokerier därifrån. EU i konfederalistisk riktning är bra - inte federalism. Många extrema åsikter har inflitrerat Bryssel och bakar man bara in det i "miljösnack" så köper de flesta hela paketet. Hela industrin kring jakt, skytte, etc. jägare och skyttar måste bli duktigare på lobbyism och samarbete.
Publicerat Mars 30, 20215 yr På 2021-03-28 at 22:14 furiren sa: ni som tror att eu nöjer sig bara med ett blyförbud så har ni fel . se denna film från Firearms United som jobbar mot eus vapen lagar tvivlade ärligt talat någon ??
Publicerat Mars 30, 20215 yr På 2021-03-28 at 22:14 furiren sa: ni som tror att eu nöjer sig bara med ett blyförbud så har ni fel . se denna film från Firearms United som jobbar mot eus vapen lagar @Outdoorsman Killen i Klippet, har han rätt i det han säger? Ställer FACE och Jägareförbundet upp och står bakom "FUN"?
Publicerat Mars 30, 20215 yr 4 minutes ago Dahla sa: @Outdoorsman Killen i Klippet, har han rätt i det han säger? Ställer FACE och Jägareförbundet upp och står bakom "FUN"? Lyckligt ovetande om det numera... även om jag kan gissa. Vill man veta vad FCE tycker hittar man det här: https://www.face.eu/firearms-ammunition/