Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud

Featured Replies

Publicerat
9 hours ago exabit sa:

Är inne på Mikes linje här. Man kan gnälla och oja sig och tycka att det är vansinne etc, men detta kommer rimligen gå igenom vad man än tycker om det.

Så det vettigaste är att mentalt förbereda sig och kanske redan nu gå över till blyfritt, eller åtminstone testa. F-n vet vad jag ska göra av mina x tusen blykulor men kanske kan sälja dem innan det är för sent.

Det finns många som kommer få en hjärnblödning av detta. Och sen finns det de som accepterar förändring och går vidare med livet. Och de som ser möjligheter med att exempelvis sno åt sig ensamrätt för att sälja vissa blyfria fabrikat i Sverige.

Att sälja dom till intet ont anande är väl lite taskigt .. du får väl offra dig som alla andra förväntas göra med ett leende , eller inte ?

• Svar 246
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lite av min uppfattning också. Klass 1 i sverige spänner över allt från 20 kilos kultingar och 35 kilos dovkalvar upp till gigantiska älgar och björnar, det är faktiskt upp till den jagande att h

• Har gjort PROVET nu. Jägareförbundet frågade på Facebook varför i allsin dar det bara var 365 personer som hade svarat, eller nåt sånt. SVAR: För att det inte går att göra på mobiltelefon OC

• Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora

Posted Images

Publicerat
20 minutes ago furiren sa:

man kan ju tro att vissa här är för ett blyförbud . fattar folk inte vilka konsekvenser detta innebär för sportskyttet . dynamiskt skytte som är en av värdens största sportskyttegren är ju bara att lägga ner . ger vi dom lillfingret utan strid så tar dom alla vapen av oss till slut för det är det det handlar om i slutändan .

Jag är inte alls för ett förbud. Däremot är jag för ökad kunskap och därmed välgrundade beslut. För min egen jakt med kula funkar blyfritt tillfredsställande.

För mitt tävlingsskytte vore det helt åt helvete, jag skulle sannolikt sluta tävla pga priset på ammo. 

Publicerat
23 minutes ago furiren sa:

man kan ju tro att vissa här är för ett blyförbud . fattar folk inte vilka konsekvenser detta innebär för sportskyttet . dynamiskt skytte som är en av värdens största sportskyttegren är ju bara att lägga ner . ger vi dom lillfingret utan strid så tar dom alla vapen av oss till slut för det är det det handlar om i slutändan .

Du påvisar en uppenbar konsekvens, alla förstår detta.

Du erbjuder dock ingen lösning på problemet?

Är det någon annan som ska lösa frågan och med vilka argument för att inte bli anklagad för att "sälja ut" jägare och skyttar.

Mike

Publicerat

I Italien så har dom sedan länge så kallade ” naturbevakare”  med befogenheter att kontrollera jägare, men i realiteten är dom tvättäkta jaktsabotörer som gör livet jävligt surt för italienska jägare.. Vi får väl se fram emot det här åxå att en miljöpartist stövlar fram och ska utföra en patronkontroll, dom kommer säkert få befogenhet att ta med sig prov av ammo för vidare analys ....

Man kanske ska skänka 308:an och 22lr bygeln till nåt museum då i vart fall den sistnämnda lär bli värdelös, men det kanske löser sig med återkallning som man så hurtigt säger .. 

Lite taskigt bara för Norrmännen som precis fått tillbaka blyet, Danskarna lär väl förvisso garva sig harmynta åt vårt dilemma... 

Publicerat

Ska vi få leva med husrannsakningar där man letar efter förbjuden bly ammo  ? 
?

Publicerat
20 minutes ago MarkusR sa:

Jag är inte alls för ett förbud. Däremot är jag för ökad kunskap och därmed välgrundade beslut. För min egen jakt med kula funkar blyfritt tillfredsställande.

För mitt tävlingsskytte vore det helt åt helvete, jag skulle sannolikt sluta tävla pga priset på ammo. 

Håller helt med. När det gäller tävlingsskytte får vi väl se; det är inte direkt sällan som vad som förespeglats vara omöjligt att uppnå innan begränsande lagstiftning införs plötsligt dyker upp på marknaden när någon väl fått en anledning att producera det. Precisionsmässigt kan det förstås inte jämföras, men redan idag produceras som bekant blyfri bulkammo. Och inte dyrare än standardammo, även om man säkert kan skaka fram billigare skit från något gammalt öststatsland. Hur svårt kan det vara att tillverka blyfri ammo med högre precision? Det lär vi få se, skulle jag tippa... Och OM det nu inte skulle gå, i alla fall till ett vettigt pris, så är det inget stort problem så länge alla tävlar utifrån samma förutsättningar. Men visst; vi kommer kanske prata om världsrekord med de gamla kulorna, eller när skidskyttemålen var litet mindre. I värsta fall.

Vi har större, och mer reella, hot mot våra verksamheter... nedläggning av skjutbanor, till exempel.

Publicerat
11 minutes ago culot sa:

men det kanske löser sig med återkallning som man så hurtigt säger .. 

Njaaa ...om vi för sakens skull tar 22lr som exempel.

Vi får ett totalt blyförbud, ingen lämplig ersättning för homogena blykulor kan tas fram, förutsättningarna för tillståndet har därmed upphört och alla 22 lr återkallas eftersom ammunition inte finns annan än olaglig.

1. Polisen kommer förvara vapnet efter omhändertagandet i tre månader, du har dessa tre månader på dig att sälja vapnet, vapnet är dock osäljbart eftersom inga nya licenser utfärdas av ovan skäl.

2. Efter tre månader så beslutar polisen om inlösen av vapnet, en oberoende värderingsman sätter värdet vilket kommer vara 0kr av tidigare angivna skäl.

Om det här inträffar observera om så hoppas jag att staten visar oss så pass mycket goodwill att värderingsmannen får instruktioner att marknadspriserna före förbudet är vad som erbjuds.

Mike

Publicerat
11 hours ago Mad Mike sa:

Så kan det bli.

Vad vi ska vara medvetna om är att vi har ingen rättighet i grundlagen att äga och bruka vapen och ammunition.

Vad vi får är ett tillstånd att inneha vapen baserat på nuvarande lagstiftning och uppfyllda krav, ändras lagen kan även förutsättningarna ändras för tillståndet vilket i sin tur kan leda till omprövning och återkallelse.

Jag har själv fått en licens återkallad en gång i tiden pga felaktig tolkning så jag vet hur lätt det är för myndigheterna och hur lite den lilla människan kan sätta emot.

Som sagt så ska vi välja våra strider, vad det gäller den om bly så är den redan förlorad och inget att diskutera längre.

Det bästa alla kan göra är att se framåt och planera för nya möjligheter istället för att gräma sig över förlorade.

Mike

Njae , det stämmer bara delvis. Äganderätten till en fastighet och rätten att bruka den är grundlagsskyddad. I brukandet av en skogs/ jordbruksfastighet ingår bl a jakträtt och fiskerätt. För att utnyttja jakträtten är vi faktiskt skyldiga att använda de vapen och redskap som är godkända för jakt i landet. 

Det som inte är grundlagsskyddat är min personliga rätt att äga vapen. Det är inte rätten att köra bil eller driva ett aktiebolag heller eller rätten att äga djur.

Om jakträtten på (bl a mina) skogs/ jordbruksfastigheter liksom möjligheten att laglydiga få äga vapen skulle inskränkas totalt så vore svenska linjen absolut unik. Inte ens Putins ”nySovjet” når så långt.

En sådan inskränkning vore brutal och antidemokratisk. 

En inställning likt ” det är aldrig för sent att ge upp” är som culot skrev dystopisk. Jag tror också att vi måste backa på vissa punkter när det gäller bly. Möjligen utökat våtmarksskydd mot blyanvändning. Men lycka till med att kräva att statliga / privata skogsbolag och privata skogsägare ska stillatigande godta stålhagel i timmertallar! Det är inte en småsak. Blyrester i slaktrester är ibland ett problem men knappast blyhagel på annan mark än i kärrsjöar. Även jag har läst FOI:s rapport m m.

Norge har gått tillbaka till att godkänna blyanvändning för viss jakt efter att ha haft totalt förbud länge. 

Publicerat
8 minutes ago Mad Mike sa:

Vi får ett totalt blyförbud, ingen lämplig ersättning för homogena blykulor kan tas fram, förutsättningarna för tillståndet har därmed upphört och alla 22 lr återkallas eftersom ammunition inte finns annan än olaglig.

1. Polisen kommer förvara vapnet efter omhändertagandet i tre månader, du har dessa tre månader på dig att sälja vapnet, vapnet är dock osäljbart eftersom inga nya licenser utfärdas av ovan skäl.

2. Efter tre månader så beslutar polisen om inlösen av vapnet, en oberoende värderingsman sätter värdet vilket kommer vara 0kr av tidigare angivna skäl.

Om det här inträffar observera om så hoppas jag att staten visar oss så pass mycket goodwill att värderingsmannen får instruktioner att marknadspriserna före förbudet är vad som erbjuds.

Mike

Det lär knappast hända, eftersom det redan finns blyfria alternativ i sintrad form, mest av koppar och tenn? Om de funkar bra vete tusan; jag har aldrig hittat dem över disk. Och inte minst är jag skeptisk till att äta tenn också ;-)... men vill man bara dräpa saker och inte lämnar viltet liggande funkar det säkert redan idag. Om än till en kostnad...

Publicerat

Dubbelpost

Publicerat
2 minutes ago Outdoorsman sa:

Det lär knappast hända, eftersom det redan finns blyfria alternativ i sintrad form, mest av koppar och tenn? Om de funkar bra vete tusan; jag har aldrig hittat dem över disk. Och inte minst är jag skeptisk till att äta tenn också ;-)... men vill man bara dräpa saker och inte lämnar viltet liggande funkar det säkert redan idag. Om än till en kostnad...

•  

Som sagt så skapade jag ett exempel för diskussionens skull, det kan mycket väl koma en bra ersättningsprodukt då just 22lr får en övergångsperiod om 5 år efter förslagets implementerande. Det är trots allt en av världens vanligaste kalibrar.

Med det sagt så vet jag av egen erfarenhet då jag själv fått ett vapen inlöst av polisen där värdet angavs till 0kr hur otroligt lång och jobbig processen var att få ut marknadsvärdet för den.

Jag fick bra betalt till slut men jag hade aldrig fått det utan ChristianN:s hjälp, han la många timmar på många skrivelser under lång tid innan polisen gav sig.

Mike

Publicerat

Jo, förstod det. Och delar helt synen att .22 LR är ett av de stora problemen. Vad jag menade var att jag inte tror staten kommer känna ngt ansvar att lösa in vapen och ta en kostnad så länge det finns en möjlighet att använda dem, helt enkelt för att spara pengar. Men visst; man kan vända på det.

Samtidigt är .22 LR så otroligt vanlig att det känns närmast orealistiskt att inte något företag inser marknadspotentialen och lyckas komma fram till något nytt material. Mer ovanliga kalibrar är nog mycket mer i riskzonen, i så fall...

Publicerat
16 minutes ago Sjöfågeljägare sa:

Njae , det stämmer bara delvis. Äganderätten till en fastighet och rätten att bruka den är grundlagsskyddad. I brukandet av en skogs/ jordbruksfastighet ingår bl a jakträtt och fiskerätt. För att utnyttja jakträtten är vi faktiskt skyldiga att använda de vapen och redskap som är godkända för jakt i landet. 

Det som inte är grundlagsskyddat är min personliga rätt att äga vapen. Det är inte rätten att köra bil eller driva ett aktiebolag heller eller rätten att äga djur.

Om jakträtten på (bl a mina) skogs/ jordbruksfastigheter liksom möjligheten att laglydiga få äga vapen skulle inskränkas totalt så vore svenska linjen absolut unik. Inte ens Putins ”nySovjet” når så långt.

En sådan inskränkning vore brutal och antidemokratisk. 

En inställning likt ” det är aldrig för sent att ge upp” är som culot skrev dystopisk. Jag tror också att vi måste backa på vissa punkter när det gäller bly. Möjligen utökat våtmarksskydd mot blyanvändning. Men lycka till med att kräva att statliga / privata skogsbolag och privata skogsägare ska stillatigande godta stålhagel i timmertallar! Det är inte en småsak. Blyrester i slaktrester är ibland ett problem men knappast blyhagel på annan mark än i kärrsjöar. Även jag har läst FOI:s rapport m m.

Norge har gått tillbaka till att godkänna blyanvändning för viss jakt efter att ha haft totalt förbud länge. 

Vi kommer alltid att kunna ha vapen men vilken typ och med vad dom laddas kan förändras, om staten skulle förverka samtliga privatägda vapen så skulle dom också behöva ersätta samtliga markägare för förlorat värde och inkomst.

Det kommer inte hända för så mycket pengar har inte staten.

Mike

Publicerat

slutkontentan av allt ni skriver är ju att dom vill ju ta vapnen av oss . en diktatur börjar med avväpning av folket , titta hur dom gjorde i Venezuela tex .

Publicerat
57 minutes ago Mad Mike sa:

Mike

Staten och goodwill i samma stycke var ju lite roligt ??

Blir väl lika mycket goodwill som ungarna som fick narkolepsi 2,5 år efter istället för de 2 som var sagt och därmed vart snuvade på ersättning för förstört liv .. 

Publicerat
27 minutes ago furiren sa:

slutkontentan av allt ni skriver är ju att dom vill ju ta vapnen av oss . en diktatur börjar med avväpning av folket , titta hur dom gjorde i Venezuela tex .

Du har inte sett bilderna ifrån Nya zeeland när dom förbjöd halv Auto och pump hagel , stora lastbils flak med fina hagel halvauto och för mig som älskar mina auto5 så vart man nästan gråtfärdig där dom låg som en timmerbröt i väntan på destruering.... men vem vet dom kanske fick några spänn per styck ?

Publicerat
7 minutes ago M-98 sa:

Slutkontentan är UN micro disarmament agreement. Googla det om Ni inte har gjort det redan. Pistoler, revolvrar, halvautomatiska gevär, karbiner, pumpar etc. blir ett minne blott för folket. Jag tycker inte att stål eller tenn är samma död i som bly. Får man i sig tenn i lite högre halt så kommer det att bli njursten på köpet enligt en vän till mig som är läkare, inte fina runda stenar utan hornformade saker som måste opereras ut. Koppar är också toxiskt och nästan värre än bly.

De lilla bly som jägare och skyttar släpper ut är en piss i havet jämfört med industrin som släpper ut bly i gas form och blandat i andra material för att inte nämna alla andra cancerframkallande och miljöförståndade ämnen. Det mest kostnadseffektiva hade varit att Indien, Kina, Vietnan, Bangladesh, Brasilien, Turkiet, mellan Östern, Pakistan och andra NIC-länder med mycket skitig industi utan rening hade börjat använda modern reningsteknik, tillverkningsteknik och återvinning. Att vi i Sverige satsat dyra pengar på att minska redan låga nivåer gör nästan ingenting i det globala perspektivet för utom att försämra vår konkurrenskraft.

Apropå gamal Sovjet,DDR,Warszawapakten så fick vanligt folk bara äga slätborrade vapen och på nåder kunde du får äga en kombi eller dubbestudsare - förutsatt att du hade rätt stämpel partiboken eller hade närma koppling till partiet, militären eller säkerhettjänsten. Vapnen för de flesta jägare och skyttar förvarades i valv och du fick hämta ut ditt vapen vid behov. Handladdning var förbjudet och ammunition var strikt kontrollerat med antal per vapen etc. Idag i Storbritannien, Irland, Spanien så är det en gräns på myckmycket kulgevärsammunitoni och pistolammunition du får äga. I Storbritannien så får vissa kulor (tror det är helmantel) bara skickas mellan handlare. På Irland är handladdning nästan omöjligt utan du får köpa ammunition. Man kan inte anta någonting utan skyttar, jägare, vapenägare måste ständigt vara på sin vakt för att inte bli överkörda.

Personligen så tycker jag det hade varit bnättre om Länsstyrelserna hade hanterat vapenlicenser, skjutvapenpass etc. Vanliga pass och Id-kort skulle skötas av folkbokföringen, dvs. Skatteverket. Polismyndigheten har tyvärr en förbless för att göra egna tolkningar och tillämpningar av lagar, regler och riktlinjer. 

med andra ord så var inte mitt påstående så fel att staten "EU" vill avväpna oss

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Vi kommer alltid att kunna ha vapen men vilken typ och med vad dom laddas kan förändras, om staten skulle förverka samtliga privatägda vapen så skulle dom också behöva ersätta samtliga markägare för förlorat värde och inkomst.

Det kommer inte hända för så mycket pengar har inte staten.

Mike

Jag tror de ger tusan i markägares förlorade inkomster för jakt, ursäkta om jag är krass. Finns det inget vilt på marken som ingår i jakttidtabellen så kan man inte jaga. Varg, lo, mård och andra predatorer sköter "viltvården och jakten" enligt de värsta djurrättsmupparna och miljöterroristerna.

Publicerat
37 minutes ago furiren sa:

med andra ord så var inte mitt påstående så fel att staten "EU" vill avväpna oss

Hmmm. Men vad gör du åt det?
Att slåss för bly ammo kommer inte leda till något!

Faktum är att man kan leta reda på diverse som isf är ett allvarligare hot mot vårt nuvarande levnadssätt.

Det är bara att kolla på "the great reset", rewilding m.m. m.m. Sen är det ju så att det finns alltid organisationer och människor som anser sig veta bättre och kan styra mänskligheten på rätt väg. Om de har eller kommer få igenom deras idé är en helt annan sak. Misstänker att det finns x-antal tusen organisationer som är emot vapen och jakt. Men har de någon makt eller kommer de få makt?

Tyvärr är det så att våra Demokratiskt valda ledare styr (Demokrati = 50% diktatur ;)  ). Om man ogillar det så får man välja någon annan eller själv ge sig in i politiken. Att skriva av sig på ett Forum leder inte till något!

Så återigen. Vad gör du åt situationen?

//Danielj

Publicerat
39 minutes ago M-98 sa:

Jag tror de ger tusan i markägares förlorade inkomster för jakt, ursäkta om jag är krass. Finns det inget vilt på marken som ingår i jakttidtabellen så kan man inte jaga. Varg, lo, mård och andra predatorer sköter "viltvården och jakten" enligt de värsta djurrättsmupparna och miljöterroristerna.

Och då har vi brustit enligt Fn:s konvention om biologisk mångfald vilken påtalar vikten av genetisk variation och alla arters rätt till existens, vi har även ett uppdrag via EU om att bekämpa invasiva arter, två exempel på det är fälthare och mink i sverige.

Om vi lämnar allt för fri utveckling i sverige så kommer vi få en biologisk utarmning av vissa arter på kort sikt och för vissa arter på lång sikt, det är inte förenligt med uppdraget och inget jag är orolig för.

Mike

Publicerat
3 minutes ago Mad Mike sa:

Och då har vi brustit enligt Fn:s konvention om biologisk mångfald vilken påtalar vikten av genetisk variation och alla arters rätt till existens, vi har även ett uppdrag via EU om att bekämpa invasiva arter, två exempel på det är fälthare och mink i sverige.

Om vi lämnar allt för fri utveckling i sverige så kommer vi få en biologisk utarmning av vissa arter på kort sikt och för vissa arter på lång sikt, det är inte förenligt med uppdraget och inget jag är orolig för.

Mike

tror inte MP bryr sig det minsta om det

Publicerat
1 hour ago M-98 sa:

Slutkontentan är UN micro disarmament agreement. Googla det om Ni inte har gjort det redan. Pistoler, revolvrar, halvautomatiska gevär, karbiner, pumpar etc. blir ett minne blott för folket. Jag tycker inte att stål eller tenn är samma död i som bly. Får man i sig tenn i lite högre halt så kommer det att bli njursten på köpet enligt en vän till mig som är läkare, inte fina runda stenar utan hornformade saker som måste opereras ut. Koppar är också toxiskt och nästan värre än bly.

De lilla bly som jägare och skyttar släpper ut är en piss i havet jämfört med industrin som släpper ut bly i gas form och blandat i andra material för att inte nämna alla andra cancerframkallande och miljöförståndade ämnen. Det mest kostnadseffektiva hade varit att Indien, Kina, Vietnan, Bangladesh, Brasilien, Turkiet, mellan Östern, Pakistan och andra NIC-länder med mycket skitig industi utan rening hade börjat använda modern reningsteknik, tillverkningsteknik och återvinning. Att vi i Sverige satsat dyra pengar på att minska redan låga nivåer gör nästan ingenting i det globala perspektivet för utom att försämra vår konkurrenskraft.

Apropå gamal Sovjet,DDR,Warszawapakten så fick vanligt folk bara äga slätborrade vapen och på nåder kunde du får äga en kombi eller dubbestudsare - förutsatt att du hade rätt stämpel partiboken eller hade närma koppling till partiet, militären eller säkerhettjänsten. Vapnen för de flesta jägare och skyttar förvarades i valv och du fick hämta ut ditt vapen vid behov. Handladdning var förbjudet och ammunition var strikt kontrollerat med antal per vapen etc. Idag i Storbritannien, Irland, Spanien så är det en gräns på myckmycket kulgevärsammunitoni och pistolammunition du får äga. I Storbritannien så får vissa kulor (tror det är helmantel) bara skickas mellan handlare. På Irland är handladdning nästan omöjligt utan du får köpa ammunition. Man kan inte anta någonting utan skyttar, jägare, vapenägare måste ständigt vara på sin vakt för att inte bli överkörda.

Personligen så tycker jag det hade varit bnättre om Länsstyrelserna hade hanterat vapenlicenser, skjutvapenpass etc. Vanliga pass och Id-kort skulle skötas av folkbokföringen, dvs. Skatteverket. Polismyndigheten har tyvärr en förbless för att göra egna tolkningar och tillämpningar av lagar, regler och riktlinjer. 

Så är det, vi har ingen motsvarighet till Second Amendment vilket ger amerikaner rätt enligt grundlag att äga och bära vapen.

Så länge vi inte har det så kommer rådande lagstiftning styra vilka möjligheter vi får att bruka vapen, ändras lagstiftningen ändras också möjligheterna.

Vi är ca 300 000 jägare i sverige och ca 100 000 skyttar, vi är i underläge från början då övriga 9 600 000 medborgare är totalt ointresserade av vår önskan att få äga och bruka vapen under jakt och skytte, det är mer eller mindre en ickefråga för dom.

Det här blir lite av davids kamp mot goliat och det enda sättet att komma segrande ur detta är med sakliga och faktabaserade argument, kan vi inte det så kommer vi förlora.

Mike

Publicerat
1 minute ago Mad Mike sa:

Så är det, vi har ingen motsvarighet till Second Amendment vilket ger amerikaner rätt enligt grundlag att äga och bära vapen.

Så länge vi inte har det så kommer rådande lagstiftning styra vilka möjligheter vi får att bruka vapen, ändras lagstiftningen ändras också möjligheterna.

Vi är ca 300 000 jägare i sverige och ca 100 000 skyttar, vi är i underläge från början då övriga 9 600 000 medborgare är totalt ointresserade av vår önskan att få äga och bruka vapen under jakt och skytte, det är mer eller mindre en ickefråga för dom.

Det här blir lite av davids kamp mot goliat och det enda sättet att komma segrande ur detta är med sakliga och faktabaserade argument, kan vi inte det så kommer vi förlora.

Mike

är det inte ca 800 000 jägare i sverige som löser jaktkort

Publicerat
Just now furiren sa:

är det inte ca 800 000 jägare i sverige som löser jaktkort

Googla så får du svaret