Publicerat Februari 4, 20215 yr Finns flera försvarsmakter som kör blyfritt. Nammo tillverkar militär, blyfri övningsammo med stålkärna, exempelvis. Men de klipper skottsäkra västar ganska effektivt... det finns mycket att tänka på som man kanske inte alltid reflekterar över.
Publicerat Februari 4, 20215 yr Jag skulle kunna tänka mig gå över till blyfritt om de fanns någe som funka som bly gör till samma kostnad. Hagel är de enda jag provat som funka effektivt är Winchester blindeside pris därefter. Kula 223 har jag provat Barnes i år och det är tur man har hund. 308win provade jag Naturalis för många år sedan och tur man har hund. Har varit ute på 4 av 4 vilt hos en kompis som sköt med blyfritt i 308win, alldeles för långa flyktsträcka på både räv och gris. Har spårat 4 av 4 6,5 sköt för dåligt för att ens lägga energi och prova. S
Publicerat Februari 5, 20215 yr Vad händer om man (rent hypotetiskt givetvis...) efter ett införande av ett blyförbud råkar få med sig fel ammo och ertappas av insatsstyrkan med att ha en patron med Norma Alaska eller annan blykula på sig? Är detta jaktbrott och alla licenser ryker etc? Eller någon form av miljöbrott med dagsböter? Någon som vet? (en motiverad fråga eftersom killgissningarna kommer komma som en lavin i vanlig ordning)
Publicerat Februari 5, 20215 yr 5 minutes ago exabit sa: Vad händer om man (rent hypotetiskt givetvis...) efter ett införande av ett blyförbud råkar få med sig fel ammo och ertappas av insatsstyrkan med att ha en patron med Norma Alaska eller annan blykula på sig? Är detta jaktbrott och alla licenser ryker etc? Eller någon form av miljöbrott med dagsböter? Någon som vet? (en motiverad fråga eftersom killgissningarna kommer komma som en lavin i vanlig ordning) Du åker rakt till Gulag utan rättegång ?
Publicerat Februari 5, 20215 yr Om dem det blir blyförbud? Kommer Nvv göra om klass indelningen då? Likt den dom har i Tyskland? Klass 1 min 6,5 och 2000 joule? På 100m 17hmr? 22lr?
Publicerat Februari 5, 20215 yr Om och när det blir blyförbud. Kommer nvv göra om klass indelningen likt den som Tyskland har? Min 6,5, 2000joule på 100m? Vad händer med 17hmr? 22lr? S
Publicerat Februari 5, 20215 yr Detta är en populär post. 28 minutes ago exabit sa: Hur många inlägg måste du göra???!!! Då ingen svarar kommer jag fortsätta! ?
Publicerat Februari 5, 20215 yr 2 hours ago hs_merkel sa: Om och när det blir blyförbud. Kommer nvv göra om klass indelningen likt den som Tyskland har? Min 6,5, 2000joule på 100m? Vad händer med 17hmr? 22lr? S 22lr vetifan, de blyfria som finns imponerar inte speciellt. 17hmr 15,5gr hornady ntx i koppar tycks inte vara något fel på.
Publicerat Februari 5, 20215 yr Vad händer om man (rent hypotetiskt givetvis...) efter ett införande av ett blyförbud råkar få med sig fel ammo och ertappas av insatsstyrkan med att ha en patron med Norma Alaska eller annan blykula på sig? Är detta jaktbrott och alla licenser ryker etc? Eller någon form av miljöbrott med dagsböter?
Publicerat Februari 5, 20215 yr Detta är en populär post. Om du mutar en diktators dotter med ett par miljarder av våra pengar går du fri från straff, men ett par blypatroner ser blanka knappen inte på med blida ögon
Publicerat Februari 5, 20215 yr Blir det blyförbud i fmj på bana med? Eller i 22lr till målskytte inomhus tex.
Publicerat Februari 5, 20215 yr Som jag skrivit på andra ställen tror jag inte att detta har med miljön att göra. Men det är ett bra och effektivt sätt att bli av med en stor mängd vapen och speciellt de så kallade "särskilt farliga". Med tanke på att det ekonomiskt och även rent precisionsmässigt omöjligt går att fortsätta med pistol- eller gevärsskytte kommer alla dessa vapen att försvinna. Självklart måste man göra något åt situationen i samhället när alla, något så när aktiva skyttar, är miltals bättre än alla poliser vi har. Då kan man inte säga varför. Men ingen kan säga emot miljöversionen på lösningen. Eftersom Naturvårdsverket, politikerna i förlängningen, skiter I huruvida vi eller alla skyttar har vapen eller inte tvivlar jag på att man gör om något klassningssystem.
Publicerat Februari 5, 20215 yr Detta är en populär post. Tror ni våra gängkriminella åker på hårdare straff om de skjuter med blyammunition framöver då? ?
Publicerat Februari 5, 20215 yr Sällan har jag sett ett bättre argument för att byta 22-250-pipan till en 204 Ruger • Centralantända kulpatroner under 5,6 millimeter och kantantända patroner, som .22-ammuniton, har en övergångsperiod på fem år.
Publicerat Februari 5, 20215 yr Målskyttevapnen kommer raskt att samlas in finns det inge eller endast begränsad möjlighet att bruka dom så försvinner behovet.
Publicerat Februari 5, 20215 yr Detta är en populär post. 47 klumpar till Winchestern får man av ett kilo bly
Publicerat Februari 6, 20215 yr 12 hours ago exabit sa: Sällan har jag sett ett bättre argument för att byta 22-250-pipan till en 204 Ruger • Centralantända kulpatroner under 5,6 millimeter och kantantända patroner, som .22-ammuniton, har en övergångsperiod på fem år. Om du ger fan I att skrubba! Så klarar du de där! Jag är nog nere på 177?? Skulle kunna tänka mig prova koppar i 22-250. Den har farten för det. Har skjutit fågel med helmantel på prov för att se om de gick att nyttja till toppfågel. Dem var trasiga. Men en 60grains koppar runt 1100 m/s bör bita.
Publicerat Februari 6, 20215 yr 10 hours ago Dansken sa: 47 klumpar till Winchestern får man av ett kilo bly Är du klar att provskjuta? Mvh Jan-Erik
Publicerat Februari 6, 20215 yr 16 minutes ago Jan-Erik1 sa: Är du klar att provskjuta? Det närmar sig. Ska bara sätta ihop den.....
Publicerat Februari 6, 20215 yr 12 hours ago 357 mangnum sa: Målskyttevapnen kommer raskt att samlas in finns det inge eller endast begränsad möjlighet att bruka dom så försvinner behovet. Vi kommer bli som turkarna ! Får bara inneha slätborrat.... om jag vore helt egoistisk skulle jag inte ha några problem mer än principen att känna mig snöpt på möjligheten. Nu finns det hur många som helst som tycker tvärt om ,att får dom bara skjuta bly i kula så skiter dom vad som händer för det slätborrade. så länge de två inte är enade så är vi ett lätt mål...
Publicerat Februari 6, 20215 yr 12 minutes ago culot sa: Vi kommer bli som turkarna ! Får bara inneha slätborrat.... om jag vore helt egoistisk skulle jag inte ha några problem mer än principen att känna mig snöpt på möjligheten. Nu finns det hur många som helst som tycker tvärt om ,att får dom bara skjuta bly i kula så skiter dom vad som händer för det slätborrade. så länge de två inte är enade så är vi ett lätt mål... Jag förstår vad du menar. Men tror inte en gemensam front hade hjälpt. Bly=farligt är det för Politiker och den största delen av allmänheten. Så alltså är våran hobby farlig för miljön och skall bekämpas! Nöjet för få kan ju inte få inverka på miljön. Sen att jag misstänker att charter resorna är flera gånger farligare för miljön än blyad ammo har ju inget med saken att göra. Ps. för att klar göra, jag håller med ang. bly i våtmark pågrund av fåglarna som kan riskera att äta blyhagel! //Danielj
Publicerat Februari 6, 20215 yr Frågan är till delar väldigt enkel: bly är giftigt, och även metalliskt bly avger joner. ALL forskning visar att det är så. Den som gått på industrins myt om att metalliskt bly är stabilt kan bara skrapa litet i skjutvallen på banan nästa gång man gör ett besök. Överallt syns kulor omgivna av vita blysalter. Alltså- metalliskt bly är inte stabilt, ens när det utsätts för regnvatten. Dock komplexbinder blyet snabbt till organiska ämnen, och sprids inte vidare så länge man inte har vatten som rinner ut från banan. Vilket dock förekommer, om man byggt fel eller på fel plats. Utsätts blyet för sura miljöer, som i magen, löser det ut snabbare. Det är bara enstaka procent som faktiskt tas upp, men det räcker för kunna orsaka skadliga effekter om man äter mycket viltkött som inte skottrensats tillräckligt. På samma sätt som örnar, vildsvin och hundar får förhöjda blyhalter om de äter det man skär bort. Ja, det händer att veterinärer får in blyförgiftade hundar. Jag har många, många gånger diskuterat bly i ammunition såväl med företrädare för miljöorganisationer som med myndigheter och politiker. Självklart utnyttjar de som är emot jakt hur som blyet i sin argumentation; vem hade inte gjort det? Absolut no brainer när man har all forskning på sin sida. Den absoluta majoriteten av dem jag diskuterat med och som är emot bly i ammunition upplever jag dock inte alls är emot jakt. Vi har tyvärr misslyckats med att visa att vi kan hantera de problem som bly i ammunition medför, trots att det hade varit möjligt i de absolut flesta fallen. Den trovärdigheten är redan förbrukad. Min bild är att vi nu är i ett läge där det är mycket svårare att försvara jakten så länge vi hävdar att vi måste ha bly för att kunna jaga, än om vi erkänner att vi kan jaga utan bly och visar det. Personligen är jag inte särskilt orolig för jakten; vi kommer behöva jaga och vi är många som redan konstaterat att det går utmärkt utan bly. Inte alltid på exakt samma sätt och inte alltid med samma vapen, men i stort. Eftersom jag tycker det är kul med gamla vapen så är det absolut trist, men vi försvårar bara för oss själva genom att påstå att det inte går att skjuta eller jaga utan bly. Det gör det, vilket alla redan vet. Därmed faller de argumenten platt, medan jaktmotståndarna kan flina i smyg åt att vi för en strid vi inte kan vinna med argument som vem som helst kan trasa sönder. Och sedan dyker det exempelvis helt i onödan upp jaktrestriktioner i reservat med argumentet att "det inte ska spridas bly där".
Publicerat Februari 6, 20215 yr Och har insett att jag får spotta upp mig rejält om jag ska hinna beta av 90 kg pistolkulor innan ett eventuellt förbud ?...