Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud

Featured Replies

Publicerat
2 minutes ago Outdoorsman sa:

Och har insett att jag får spotta upp mig rejält om jag ska hinna beta av 90 kg pistolkulor innan ett eventuellt förbud ?...

i alla fall en angenäm utmaning

• Svar 246
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lite av min uppfattning också. Klass 1 i sverige spänner över allt från 20 kilos kultingar och 35 kilos dovkalvar upp till gigantiska älgar och björnar, det är faktiskt upp till den jagande att h

• Har gjort PROVET nu. Jägareförbundet frågade på Facebook varför i allsin dar det bara var 365 personer som hade svarat, eller nåt sånt. SVAR: För att det inte går att göra på mobiltelefon OC

• Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora

Posted Images

Publicerat
10 minutes ago Outdoorsman sa:

Frågan är till delar väldigt enkel: bly är giftigt, och även metalliskt bly avger joner. ALL forskning visar att det är så. Den som gått på industrins myt om att metalliskt bly är stabilt kan bara skrapa litet i skjutvallen på banan nästa gång man gör ett besök. Överallt syns kulor omgivna av vita blysalter. Alltså- metalliskt bly är inte stabilt, ens när det utsätts för regnvatten. Dock komplexbinder blyet snabbt till organiska ämnen, och sprids inte vidare så länge man inte har vatten som rinner ut från banan. Vilket dock förekommer, om man byggt fel eller på fel plats.

Utsätts blyet för sura miljöer, som i magen, löser det ut snabbare. Det är bara enstaka procent som faktiskt tas upp, men det räcker för kunna orsaka skadliga effekter om man äter mycket viltkött som inte skottrensats tillräckligt. På samma sätt som örnar, vildsvin och hundar får förhöjda blyhalter om de äter det man skär bort. Ja, det händer att veterinärer får in blyförgiftade hundar. 

Jag har  många, många gånger diskuterat bly i ammunition såväl med företrädare för miljöorganisationer som med myndigheter och politiker. Självklart utnyttjar de som är emot jakt hur som blyet i sin argumentation; vem hade inte gjort det? Absolut no brainer när man har all forskning på sin sida. Den absoluta majoriteten av dem jag diskuterat med och som är emot bly i ammunition upplever jag dock inte alls är emot jakt.

Vi har tyvärr misslyckats med att visa att vi kan hantera de problem som bly i ammunition medför, trots att det hade varit möjligt i de absolut flesta fallen. Den trovärdigheten är redan förbrukad. Min bild är att vi nu är i ett läge där det är mycket svårare att försvara jakten så länge vi hävdar att vi måste ha bly för att kunna jaga, än om vi erkänner att vi kan jaga utan bly och visar det. Personligen är jag inte särskilt orolig för jakten; vi kommer behöva jaga och vi är många som redan konstaterat att det går utmärkt utan bly. Inte alltid på exakt samma sätt och inte alltid med samma vapen, men i stort. Eftersom jag tycker det är kul med gamla vapen så är det absolut trist, men vi försvårar bara för oss själva genom att påstå att det inte går att skjuta eller jaga utan bly. Det gör det, vilket alla redan vet. Därmed faller de argumenten platt, medan jaktmotståndarna kan flina i smyg åt att vi för en strid vi inte kan vinna med argument som vem som helst kan trasa sönder. Och sedan dyker det exempelvis helt i onödan upp jaktrestriktioner i reservat med argumentet att "det inte ska spridas bly där".

Jag har länge tjurnackat önskat att alla strider för ett fortsatt blyanvändande men även en medelålders vrång gubbe inser till slut att vi har inget att vinna på det.

Man ska välja sina strider och då dom man kan vinna, den här kan vi inte vinna och ju förr vi inser det desto bättre!

Jag är inte orolig för hagel då det finns bra alternativ, inte heller för centralantänd ammo- det kommer också bli bra, det enda jag är orolig över är vad som händer med 22lr?

Mike

Publicerat
På 2021-02-04 at 13:13 Outdoorsman sa:

Finns flera försvarsmakter som kör blyfritt. Nammo tillverkar militär, blyfri övningsammo med stålkärna, exempelvis. Men de klipper skottsäkra västar ganska effektivt... det finns mycket att tänka på som man kanske inte alltid reflekterar över.

Kärna av upparbetat uran finns i alla fall i kal 50 och 338. Kanske fler. Men kanske inte över disk hos lokala handlare...

Publicerat
2 hours ago henke67 sa:

Kärna av upparbetat uran finns i alla fall i kal 50 och 338. Kanske fler. Men kanske inte över disk hos lokala handlare...

Med halveringstiden av strålningen på ditt fällda vilt går köttet att äta om 4500 år ?

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Med halveringstiden av strålningen på ditt fällda vilt går köttet att äta om 4500 år ?

Men det är blyfritt!

Publicerat

Blir till att ta lån och och köpa så man klarar sig.

Publicerat
9 hours ago Mad Mike sa:

Jag har länge tjurnackat önskat att alla strider för ett fortsatt blyanvändande men även en medelålders vrång gubbe inser till slut att vi har inget att vinna på det.

Man ska välja sina strider och då dom man kan vinna, den här kan vi inte vinna och ju förr vi inser det desto bättre!

Jag är inte orolig för hagel då det finns bra alternativ, inte heller för centralantänd ammo- det kommer också bli bra, det enda jag är orolig över är vad som händer med 22lr?

Mike

Shiiit !  Snacka om att börja snacka AMF pension ????

ja när fan blir gammal så blir han religiös .....

Nu vart ja deppig

/P

Publicerat

Tror ni i er enfald att de nöjer sig med blyet ???  När vi böjt oss så pannan slår i marken att den blir lika blodig som slutmuskeln  så siktar dom in sig nästa sittande mål  , plastförladdningar , dito hylsor ,  otäcka saker i krut,koppar !!!  Det får man inte ha under båtar då dör vi.  Med det senario är vårat framtida vilt lerduva och löpande pappälg  .... tro dock dom inte smakar så jävla gott

Publicerat
20 minutes ago Mad Mike sa:

Det är stor skillnad på att vara idealist så länge det finns ett halmstrå att famla efter, när det halmstrået försvinner är det dags att bli realist om man inte ensam vill slåss mot väderkvarnar;)

Att tycka sig ha rätt och att få rätt är två helt olika saker!

Mike

Vad sägs om bly och Kopparförbud ?  Måste ju vara en våt dröm för vissa... 

Publicerat
11 hours ago danielj sa:

Jag förstår vad du menar. Men tror inte en gemensam front hade hjälpt.

Bly=farligt är det för Politiker och den största delen av allmänheten.

Så alltså är våran hobby farlig för miljön och skall bekämpas! Nöjet för få kan ju inte få inverka på miljön. Sen att jag misstänker att charter resorna är flera gånger farligare för miljön än blyad ammo har ju inget med saken att göra.

Ps. för att klar göra, jag håller med ang. bly i våtmark pågrund av fåglarna som kan riskera att äta blyhagel!

//Danielj

Bly i våtmark är en piss i havet ....

Publicerat
22 minutes ago culot sa:

Vad sägs om bly och Kopparförbud ?  Måste ju vara en våt dröm för vissa... 

Så kan det bli.

Vad vi ska vara medvetna om är att vi har ingen rättighet i grundlagen att äga och bruka vapen och ammunition.

Vad vi får är ett tillstånd att inneha vapen baserat på nuvarande lagstiftning och uppfyllda krav, ändras lagen kan även förutsättningarna ändras för tillståndet vilket i sin tur kan leda till omprövning och återkallelse.

Jag har själv fått en licens återkallad en gång i tiden pga felaktig tolkning så jag vet hur lätt det är för myndigheterna och hur lite den lilla människan kan sätta emot.

Som sagt så ska vi välja våra strider, vad det gäller den om bly så är den redan förlorad och inget att diskutera längre.

Det bästa alla kan göra är att se framåt och planera för nya möjligheter istället för att gräma sig över förlorade.

Mike

Publicerat

fick höra idag att det är sverige som har tryckt på eu att få detta förslag till röstning. så här skrever han ,, 

Flera aktivister som arbetar bland annat på livsmedelsverket och tidigare anställda på Svenska jägarförbundet som gjort till sin livsuppgift att förbjuda bly i samhället.Jag har själv sett röntgen bilder som dom tagit på skjutet vilt på SVA på vilt skjutet på sätt som sprider blyet maximalt i djurkroppar

Publicerat
4 minutes ago Mad Mike sa:

Så kan det bli.

Vad vi ska vara medvetna om att vi har ingen rättighet i grundlagen att äga och bruka vapen och ammunition.

Vad vi får är ett tillstånd att inneha vapen baserat på nuvarande lagstiftning och uppfyllda krav, ändras lagen kan även förutsättningarna ändras för tillståndet vilket i sin tur kan leda till omprövning och återkallelse.

Jag har själv fått en licens återkallad en gång i tiden pga felaktig tolkning så jag vet hur lätt det är för myndigheterna och hur lite den lilla människan kan sätta emot.

Som sagt så ska vi välja våra strider, vad det gäller den om bly så är den redan förlorad och inget att diskutera längre.

Det bästa alla kan göra är att se framåt och planera för nya möjligheter istället för att gräma sig över förlorade.

Mike

jakten är nog inte så stora problem men blyfritt , det är värre med sportskyttet som kommer att drabbas hårt tex dynamiskt skytte

Publicerat
2 minutes ago furiren sa:

jakten är nog inte så stora problem men blyfritt , det är värre med sportskyttet som kommer att drabbas hårt tex dynamiskt skytte

Så blir det, allt skytte kommer påverkas.

Hur återstår att se, även skytte är bara en möjlighet i sverige-ingen rättighet.

Mike

Publicerat
1 minute ago Mad Mike sa:

Hur återstår att se, även skytte är bara en möjlighet i sverige-ingen rättighet.

Mike

dom är inte ute efter blyförbud dom är ute efter våra vapen .

Publicerat
1 minute ago furiren sa:

dom är inte ute efter blyförbud dom är ute efter våra vapen .

Det tror inte jag alls. 

Men om vi för sakens skull antar att du har rätt, vad ska vi göra åt det?

Mike

Publicerat
41 minutes ago Mad Mike sa:

Mike

Snacka om dystopi ....

Publicerat
54 minutes ago Mad Mike sa:

Så kan det bli.

Vad vi ska vara medvetna om är att vi har ingen rättighet i grundlagen att äga och bruka vapen och ammunition.

Mike

Vilka möjligheter ?  Dom verkar ju strypas i en rask takt .... 

Publicerat

Är inne på Mikes linje här. Man kan gnälla och oja sig och tycka att det är vansinne etc, men detta kommer rimligen gå igenom vad man än tycker om det.

Så det vettigaste är att mentalt förbereda sig och kanske redan nu gå över till blyfritt, eller åtminstone testa. F-n vet vad jag ska göra av mina x tusen blykulor men kanske kan sälja dem innan det är för sent.

Det finns många som kommer få en hjärnblödning av detta. Och sen finns det de som accepterar förändring och går vidare med livet. Och de som ser möjligheter med att exempelvis sno åt sig ensamrätt för att sälja vissa blyfria fabrikat i Sverige.

Publicerat
10 hours ago furiren sa:

fick höra idag att det är sverige som har tryckt på eu att få detta förslag till röstning. så här skrever han ,, 

Flera aktivister som arbetar bland annat på livsmedelsverket och tidigare anställda på Svenska jägarförbundet som gjort till sin livsuppgift att förbjuda bly i samhället.Jag har själv sett röntgen bilder som dom tagit på skjutet vilt på SVA på vilt skjutet på sätt som sprider blyet maximalt i djurkroppar

Det är en rätt skev bild av verkligheten du fått serverad då. Det är livsmedelsverkets rapport från 2014 som togs fram i samarbete med SVA och jägareförbundet. Den resulterade i rekommendationer för rensning av sårkanaler för att försöka undgå ett förbud mot bly. När det gäller skottplacering och röntgenbilderna i rapporten så är det inga konstigheter med ett skott genom bogbladet på vildsvin, det görs medvetet på åtel för att slippa leta efter grisen. 

Det har gjorts mycket större studier om användning av blyfria kulor i Tyskland. Skulle tro det har större påverkan i Bryssel. Det är också gjort finska studier om hälsoeffekter av blyexponering efter det.  

Men vi har skickat politiker till Bryssel som drivit i blyfrågan, så är det nog. Men det kan du inte lasta livsmedelsverket för. 

Publicerat

man kan ju tro att vissa här är för ett blyförbud . fattar folk inte vilka konsekvenser detta innebär för sportskyttet . dynamiskt skytte som är en av värdens största sportskyttegren är ju bara att lägga ner . ger vi dom lillfingret utan strid så tar dom alla vapen av oss till slut för det är det det handlar om i slutändan .

Publicerat
21 hours ago Outdoorsman sa:

Vi har tyvärr misslyckats med att visa att vi kan hantera de problem som bly i ammunition medför, trots att det hade varit möjligt i de absolut flesta fallen. Den trovärdigheten är redan förbrukad. 

Det där tarvar nog utläggning om du har tid.. När misslyckades det rent konkret?

Publicerat
1 minute ago Hipshot sa:

Det där tarvar nog utläggning om du har tid.. När misslyckades det rent konkret?

Vi kan ju börja med att det i flera länder, inklusive Sverige, är flera tiotals procent som använder blyhagel i våtmarker fast det är förbjudet. Och som sagt ovan känt sedan 1800-talet att det orsakar blyförgiftning av änder. Vi började tjata om vikten av att inte lägga ut slaktavfall från blyskjutna djur så att exempelvis örnar kommer åt resterna 2009, men det sker fortfarande och örnarna är blyförgiftade i lika stor utsträckning. I den rapport vi tog fram 2014 (som furiren hänvisar till), undersökte vi om det gick att få bort blyresterna från viltköttet genom anpassad renskärning och visade att det går. Jag tror nog att man skär bort något mer idag, men fortfarande inte tillräckligt när en stor andel av de VHA som undersöktes förra året hade förhöjda blyhalter i köttet.