Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud

Featured Replies

Publicerat
10 hours ago MarkusR sa:

För mitt tävlingsskytte vore det helt åt helvete, jag skulle sannolikt sluta tävla pga priset på ammo. 

Kostnaden är en sak men vad säger Säkb om skytte med solida kulor mot hårda mål?

Mike

• Svar 246
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lite av min uppfattning också. Klass 1 i sverige spänner över allt från 20 kilos kultingar och 35 kilos dovkalvar upp till gigantiska älgar och björnar, det är faktiskt upp till den jagande att h

• Har gjort PROVET nu. Jägareförbundet frågade på Facebook varför i allsin dar det bara var 365 personer som hade svarat, eller nåt sånt. SVAR: För att det inte går att göra på mobiltelefon OC

• Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora

Posted Images

Publicerat
31 minutes ago Mad Mike sa:

Kostnaden är en sak men vad säger Säkb om skytte med solida kulor mot hårda mål?

Mike

Faktiskt ingenting. Det enda som är förbjudet enl. SäkB är stålhagel mot stålmål.

Publicerat
11 minutes ago Longshot sa:

Nu kommer det säkert bli som så att några kommer bli kränkta av detta, men det får gå...

Jag är medveten om att problem med blyfritt kommer att uppstå och att det kommer att ställa till med för vissa både vad det gäller jakt och diverse hobbys inom skytte. Men det är som jag skrev, bara hobby... Inget livsnödvändigt.

Jag själv kommer att drabbas och kommer att behöva att göra prioriteringar i detta.

En fråga... Hur många tjänar pengar på skyttet och tävlingar? Hur många tävlar på internationell nivå och tjänar pengar på detta och kan verklige kalla sig proffs? Det finns sådana, men då är jag rätt säker på att de har sponsorer som står för kulorna...

Men att dra till med domedagsprofetior, om att vi kommer bli av med vapnen som det görs, jämföra med Venezuela, ja det är bara löjligt i mitt tycke...

Jag tänker på alla mina klubbkompisar som brinner för svartkruts skyttar och alla andra ute i landet som pysslar med detta. Hur ska de kunna utöva sin hobby/idrott framöver, vad kan ersätta blykulor i dessa gamla klenoder från 1800-talet?? Hagel skyttarna kanske kan gå över till stål, men alla 25/50/100m skyttar....

Publicerat
18 minutes ago Longshot sa:

Nu kommer det säkert bli som så att några kommer bli kränkta av detta, men det får gå...

Jag är medveten om att problem med blyfritt kommer att uppstå och att det kommer att ställa till med för vissa både vad det gäller jakt och diverse hobbys inom skytte. Men det är som jag skrev, bara hobby... Inget livsnödvändigt.

Jag själv kommer att drabbas och kommer att behöva att göra prioriteringar i detta.

En fråga... Hur många tjänar pengar på skyttet och tävlingar? Hur många tävlar på internationell nivå och tjänar pengar på detta och kan verklige kalla sig proffs? Det finns sådana, men då är jag rätt säker på att de har sponsorer som står för kulorna...

Men att dra till med domedagsprofetior, om att vi kommer bli av med vapnen som det görs, jämföra med Venezuela, ja det är bara löjligt i mitt tycke...

Skulle inte kalla mig kränkt men håller inte med om att det bara skulle vara ett problem för skyttar som tjänar pengar eller ligger på internationell toppnivå. Vi vet från forskning om människors välbefinnande att en meningsfull hobby kan ha en väldigt positiv inverkan på folks psykiska hälsotillstånd och med tanke på att skytte är Sveriges 5:e populäraste idrott, som dessutom kan utövas väldigt långt upp i åldern (vilket i sig är ett mål RF ställt i sin Strategi2025) , så skulle jag inte vilja avfärda detta så lättvindigt som jag upplever du gör.

Sen tror jag det är få som är insatt i svensk vapenpolitik och följt utvecklingen ett tag som inte upplever en...negativ trend...i brist på bättre begrepp...!?

Publicerat
33 minutes ago Galne sa:

Jag tänker på alla mina klubbkompisar som brinner för svartkruts skyttar och alla andra ute i landet som pysslar med detta. Hur ska de kunna utöva sin hobby/idrott framöver, vad kan ersätta blykulor i dessa gamla klenoder från 1800-talet?? Hagel skyttarna kanske kan gå över till stål, men alla 25/50/100m skyttar....

Svartkrutare går troligtvis att skjuta med någon form av sabot även om det är otidsenligt.

Publicerat
15 minutes ago Holz sa:

Skulle inte kalla mig kränkt men håller inte med om att det bara skulle vara ett problem för skyttar som tjänar pengar eller ligger på internationell toppnivå. Vi vet från forskning om människors välbefinnande att en meningsfull hobby kan ha en väldigt positiv inverkan på folks psykiska hälsotillstånd och med tanke på att skytte är Sveriges 5:e populäraste idrott, som dessutom kan utövas väldigt långt upp i åldern (vilket i sig är ett mål RF ställt i sin Strategi2025) , så skulle jag inte vilja avfärda detta så lättvindigt som jag upplever du gör.

Sen tror jag det är få som är insatt i svensk vapenpolitik och följt utvecklingen ett tag som inte upplever en...negativ trend...i brist på bättre begrepp...!?

Fast jag avfärdar inget. Jag håller själv på med skytte, som hobby, och det enda man läser är gnäll och klagande, men ingen som kommer med konkreta förslag om hur utvecklingen ska gå framåt... 

Jag tycker bara att kommentarer och påståenden om saker och ting som eventuellt komma skall, fast inga beslut är tagna, och jämförelser med diktaturer där folk blir misshandlade och mister sina liv pga viktigare saker än hobbyskytte är väldigt löjligt.

Kommer det till punkten då jag inte har har möjlighet till att utöva min hobby, då får jag börja pussla eller spela bridge, det kan också utövas långt upp i åldern...

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

Mike

Satt och tänkte på de idag jag med.

Sen tänker jag på säkerheten. Har varit med om lite olustigt när man gått som hundförare. 

Var bra mycket tillbud i Tyskland när dem provade.

Publicerat
14 minutes ago Longshot sa:

Fast jag avfärdar inget. Jag håller själv på med skytte, som hobby, och det enda man läser är gnäll och klagande, men ingen som kommer med konkreta förslag om hur utvecklingen ska gå framåt... 

Jag tycker bara att kommentarer och påståenden om saker och ting som eventuellt komma skall, fast inga beslut är tagna, och jämförelser med diktaturer där folk blir misshandlade och mister sina liv pga viktigare saker än hobbyskytte är väldigt löjligt.

Kommer det till punkten då jag inte har har möjlighet till att utöva min hobby, då får jag börja pussla eller spela bridge, det kan också utövas långt upp i åldern...

Även om jag håller med om att vissa kommentarer drar det lite väl långt i dagsläget samt att avsaknaden av lösningsförslag är återkommande (vilket i sig kanske är fullt naturligt då inget är klart än) skulle jag ändå hävda att du i dina kommentar tämligen lättvindigt avfärdar den oro vissa känner. Alla kanske  inte vill börja spela bridge istället utan känner lite starkare för sin (skytte)hobby än du tycks göra. Så istället för att avfärda något man själv inte tycker är särskilt viktigt, vilket inte heller är särskilt lösningsorienterat, så kanske man kan vara lite mer konstruktiv i sin kritik...om man nu stör sig på nivån på kommentarerna...!?

Publicerat
58 minutes ago Holz sa:

Jag vill påstå att det är en europeisk trend, må så vara att sverige väljer att tolka direktiven åt det hårdare hållet än andra länder men alla remisser och direktiv kommer från bryssel. (jag röstade nej en gång i tiden ;) )

Även jag känner starkt för det här om nu ingen tror det, jag jagar själv i dagsläget med blykulor i alla mina vapen, vi har dock misslyckats med att övertyga beslutsfattarna om att vi är vuxna nog att hantera detta och det är väl där jag har landat för min del-den här striden är förlorad. Vi har inget förtroendekapital kvar att be om en ny chans att visa oss vuxna för detta nu.

Men om nu dessa frågor överskuggar alla andra som har en direkt påverkan på våra liv och ekonomi all day every day så finns det bara två vägar att gå för oss tangentbordskrigare.

Antingen engagerar man själv politisk med inriktning vapenpolitik eller så ser vi till att personrösta på dom befintliga politikerna som jobbar med detta som tex Sten Bergheden.

Mike

Publicerat
4 minutes ago Mad Mike sa:

Jag vill påstå att det är en europeisk trend, må så vara att sverige väljer att tolka direktiven åt det hårdare hållet än andra länder men alla remisser och direktiv kommer från bryssel. (jag röstade nej en gång i tiden  )

Även jag känner starkt för det här om nu ingen tror det, jag jagar själv i dagsläget med blykulor i alla mina vapen, vi har dock misslyckats med att övertyga beslutsfattarna om att vi är vuxna nog att hantera detta och det är väl där jag har landat för min del-den här striden är förlorad. Vi har inget förtroendekapital kvar att be om en ny chans att visa oss vuxna för detta nu.

Men om nu dessa frågor överskuggar alla andra som har en direkt påverkan på våra liv och ekonomi all day every day så finns det bara två vägar att gå för oss tangentbordskrigare.

Antingen engagerar man själv politisk med inriktning vapenpolitik eller så ser vi till att personrösta på dom befintliga politikerna som jobbar med detta som tex Sten Bergheden.

Mike

Jo, kanske t.o.m. en västerländsk trend om man ser till NZ och Australien också.

Tror också utgången i blyfrågan är mer eller mindre given, precis som du nämner, så man gör nog bäst i att förbereda sig på ett kommande blyförbud i all ammunition. Man får kanske hoppas att skjutbanor ska kunna få dispens då det ändå samlas på ett och samma ställe, som redan är klassat som kontaminerat och inte i magen på allehanda djur.

Även om inte denna fråga överskuggar allt annat i livet så finns det nog all anledning att göra som du skriver och antingen engagera sig själv politiskt eller hitta de personer inom sitt föredragna parti, både på lokal och nationell nivå, som inte hoppat på det hoplofobiska tåget och försöka lyfta fram dem.

Publicerat

För egen del är jag inte så bekymrad för ett blyförbud ur ett jaktligt perspektiv (utöver att min lilla kulsamling riskerar bli tämligen värdelös med den nuvarande takten av avlossade jaktskott) utan är mer bekymrad för sportskyttets framtida vara. Men verkar ju finnas en del blyfria alternativ på marknaden så hoppas och tror att marknadskrafterna kommer lösa även det problemet på ett tillräckligt bra sätt när den tiden är kommen...?

Publicerat

helt klart en västerländsk trend det här med blyförbud.

vi förbjuder blyammunition med mera och i övriga världen ser det ut så här...

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

Jag vill påstå att det är en europeisk trend, må så vara att sverige väljer att tolka direktiven åt det hårdare hållet än andra länder men alla remisser och direktiv kommer från bryssel. (jag röstade nej en gång i tiden  )

Mike

Det där får ni stå för själva. I så fall räknar jag mig som vuxen, köper det jag skjuter bäst med och behöver för framtiden, så kan ni fjolla på hand i hand med politikerna ? 

Jag röstade nej, röstar rätt nu och skiter mupparna som sitter i regeringen. Eller så blir det flytt till Canada.

Publicerat
6 hours ago josc72 sa:

Det där får ni stå för själva. I så fall räknar jag mig som vuxen, köper det jag skjuter bäst med och behöver för framtiden, så kan ni fjolla på hand i hand med politikerna ? 

Jag röstade nej, röstar rätt nu och skiter mupparna som sitter i regeringen. Eller så blir det flytt till Canada.

Fast grejen är väl att skiter man i lagar och regler då brukar det bli konsekvenser, fast visst, det är ju upp till var och en hur man väljer att göra.

Om du har Kanada som plan B bör du kanske uppdatera dig lite om det politiska läget där...bara ett tips.

Publicerat
8 hours ago josc72 sa:

min republikanske Jänke polare beskrev Canada så här ,     Similar to Sweden with  fuckt up gun laws .... 

Publicerat

Ja, och fuckar de upp sina vapenlagar är de som absolut sämst på vår nivå. Det vi håller på att fucka upp ger oss inte ett skit när det är klart. Vi får inte ens jaga med båge. Sverige kommer att  bli ett skitland att bo i om man vill jaga eller skjuta eller göra båda. Så enkelt och ynkligt är det. Men jägarkåren är nöjda. De har ju nämligen lovat att ljuddämpare ska bli licensfria. Snart i alla fall. Kanske.

Publicerat
5 minutes ago josc72 sa:

Ja, och fuckar de upp sina vapenlagar är de som absolut sämst på vår nivå. Det vi håller på att fucka upp ger oss inte ett skit när det är klart. Vi får inte ens jaga med båge. Sverige kommer att  bli ett skitland att bo i om man vill jaga eller skjuta eller göra båda. Så enkelt och ynkligt är det. Men jägarkåren är nöjda. De har ju nämligen lovat att ljuddämpare ska bli licensfria. Snart i alla fall. Kanske.

Vad jag sett har Kanada redan idag klart striktare vapenlagar än Sverige, framförallt när det kommer till sportskyttet. De har ju dessutom ett styre som är minst lika ”woke” som vår sittande regering så någon ändring där kommer nog inte ske på ett tag.

Men absolut, det finns krafter här på hemmaplan som verkar för att kraftigt reducera vanligt folks tillgång till vapen och ammunition och som nog hanteras bättre genom att fjolla med politikerna  än att sticka huvudet i sanden och bara köra på som vanligt...!?

Publicerat
11 minutes ago Holz sa:

Vad jag sett har Kanada redan idag klart striktare vapenlagar än Sverige, framförallt när det kommer till sportskyttet. De har ju dessutom ett styre som är minst lika ”woke” som vår sittande regering så någon ändring där kommer nog inte ske på ett tag.

Men absolut, det finns krafter här på hemmaplan som verkar för att kraftigt reducera vanligt folks tillgång till vapen och ammunition och som nog hanteras bättre genom att fjolla med politikerna  än att sticka huvudet i sanden och bara köra på som vanligt...!?

Ja, Trudeau gör ingen vapenägare glad precis :ph34r:

Publicerat

Jag är lite fundersam på att så många har en så tydlig ståndpunkt i ämnet. Personligen har jag väldigt svårt för att bestämma mig för vad som är bäst. 

Det finns klart och tydligt fördelar med att fördröjja och streta mot för varje försämring för jakten som motståndarna vill införa. Vi har motståndare som definitivt går på taktiken att äta elefanten bit för bit. Och det vi en gång förlorat verkar vi ju inte kunna få tillbaks oavsett vad som händer. (Lex ekorre)

Samtidigt är jag övertygad om att vi tappar i förtroende om vi stretar emot jämt och ständigt framförallt där våra argument är lite halvsvävande. Visst jag har besökt flera platser där stora slag stod under amerikanska inbördeskriget. Mängden och skicket på blykulorna i marken vittnar inte direkt om något snabbt sönderfall/urlakande till grundvatten osv. 

Men det är inte svårt att hitta blyförgiftade fåglar att visa upp. (Men jag har aldrig sett någon råtta visas upp...)

Publicerat

Kanada har redan avhandlats, även NZ pillar i vapenlagarna nu efter Christchurch, man kommer troligen få betydligt striktare registrering av varje individuellt vapen och det viskas om en årlig avgift per vapen man har i skåpet.

Publicerat

Christer Holmgren har redan skrivit massor angående bly relaterat till jakt, skytte och vilt. Jag tycker den reglering vi har idag med alternativ hagel över våtmaker är helt okej. Sedan är det tydligen så att vissa rovfåglar och andra fåglar tar upp bly när de äter slaktavfall som lämnats ute i naturen eller fåglar plockat grus. Bly i fast form är relativt harmlöst för de flesta varelser. Däremot förgasat bly är en anna sak. Om man tänker på antalet djur som dör av blyförgiftning kontra de som dör av fordon. industri och annat i samhället så är det en liten del som dör av blyförgiftning från kulor etc. 

Jag förstå inte varför man skall ha stålhagel på skjutbanorna när haglen faller över ett begränsat område.

Det är tydligt att miljömupparna och vapenmotståndarna har gjort gemensam sak och att sunt förnuft inte råder i debatten. Man kör salamimetoden, skivar sakta men säkert i tunna skivor ner möjligheterna genom kvasiargument för att uppnå ett annat politiskt mål.

Tyvärr så är mågna skytteförbund och jägarorganisationer fullt upptagna med att hacka på varandra istället för att göra gemensam sak - vilket gynnar våra motståndare. Ett konstruktivt sammarbete vore på sin plats mellan jägare, skyttar, markägare, skogsbolag, företag inom ammunition, optik, skytte, etc. för att lobba.det finns oerhört mycket bra med jakt och skytte som inte alltid lyfts fram på ett speciellt konstruktivt sätt och argumenten behöver vässas och stora charmen behöver slås på...