Publicerat Mars 16, 20215 yr 1 minute ago Droggot sa: Jäkligt intressant så länge man kommer över 1501J så är flyktsträckan ganska jämn för att sen öka när man passerar 4000J. Jag förstår inte hur det kan öka när man passerar 4000??? Jag diskuterade det med forskarna som gjort undersökningen; enligt dem beror det på att när man börjar komma upp på riktigt höga energinivåer så havererar kulorna ofta, dvs energin avges inte i "maskinrummet" utan i den första delen av tvålblocket. Sådana där kalibrar som väl Exabit roat sig med historiskt om jag minns rätt. Då måste man välja kula med omsorg :-)... Notera det eleganta med avgiven energi; metoden hanterar jättehårda kulor i normala kalibrar, för då avsätts inte tillräckligt med energi. "Tillverkad för att expandera" är en mycket grov definition, speciellt om man laddar själv och kanske väljer en kombination som ingen fabrikant skulle välja.
Publicerat Mars 16, 20215 yr Innebär detta att 25-06 och/eller 257 Weatherby med TSX 120 blir klass 1?
Publicerat Mars 16, 20215 yr 56 minutes ago Outdoorsman sa: Jag diskuterade det med forskarna som gjort undersökningen; enligt dem beror det på att när man börjar komma upp på riktigt höga energinivåer så havererar kulorna ofta, dvs energin avges inte i "maskinrummet" utan i den första delen av tvålblocket. Sådana där kalibrar som väl Exabit roat sig med historiskt om jag minns rätt. Då måste man välja kula med omsorg :-)... Notera det eleganta med avgiven energi; metoden hanterar jättehårda kulor i normala kalibrar, för då avsätts inte tillräckligt med energi. "Tillverkad för att expandera" är en mycket grov definition, speciellt om man laddar själv och kanske väljer en kombination som ingen fabrikant skulle välja. Här måste man ha koll på kalibrar och kula. Det är ju rimligen stor skillnad mellan en 7mm RM och en 9,3x62 i uppförande i viltet och därmed flyktsträcka. För att inte tala om kulval för respektive kaliber. Därför känns det lite vanskligt att bara titta på energi. Hade man bara använt A-Frame och TSX i kalibrar med högre energi så kanske man fått ett helt annat resultat, för det är inte riktigt rimligt med vanlig logik att högre energi skulle ge längre flyktsträcka. Men det kanske finns beskrivet i någon rapport. Ett enda diagram kan man ju misstolka hur lätt som helst.
Publicerat Mars 16, 20215 yr 14 minutes ago exabit sa: Innebär detta att 25-06 och/eller 257 Weatherby med TSX 120 blir klass 1? Om förslaget går igenom, ja.
Publicerat Mars 16, 20215 yr 3 minutes ago exabit sa: Här måste man ha koll på kalibrar och kula. Det är ju rimligen stor skillnad mellan en 7mm RM och en 9,3x62 i uppförande i viltet och därmed flyktsträcka. För att inte tala om kulval för respektive kaliber. Därför känns det lite vanskligt att bara titta på energi. Hade man bara använt A-Frame och TSX i kalibrar med högre energi så kanske man fått ett helt annat resultat, för det är inte riktigt rimligt med vanlig logik att högre energi skulle ge längre flyktsträcka. Men det kanske finns beskrivet i någon rapport. Ett enda diagram kan man ju misstolka hur lätt som helst. Idag tittar man bara på anslagsenergi och att kulan ska vara gjord för att expandera. Jämfört med dagens approach måste vara en vinst att titta på avgiven energi... vilket är vad du säger genom ditt exempel?
Publicerat Mars 16, 20215 yr 6 minutes ago Outdoorsman sa: Idag tittar man bara på anslagsenergi och att kulan ska vara gjord för att expandera. Jämfört med dagens approach måste vara en vinst att titta på avgiven energi... vilket är vad du säger genom ditt exempel? Jo, det håller jag med om. Men det vore intressant att veta I vilket syfte undersökningen gjordes Om man hade valt ut ett begränsat antal kalibrar och kulor för detta ändamål Om det var ett begränsat urval av fabriksammunition som användes Om man hade koll på skjutavstånd Om det var djur i rörelse eller enbart stillastående Det finns för många variabler som jag inte känner till.
Publicerat Mars 16, 20215 yr Finns lååång rapport på tyska att läsa för den som vill BLE-Forschungsbericht-Jagdmunition.pdf Den stora undersökningen på flyktsträcka är baserad på över 11 000 vilt skjutna under normala jaktsituationer i Tyskland. Och en del finns med här, i något mer lättillgänglig form: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0102015 Det är en serie olika undersökningar, där de inom ramen för ett 25 miljonersprojekt tittat på kulors funktion i labb, flyktsträckor, hur nöjda jägarna är, betydelse av jaktform och skjutavstånd, bly i viltkött osv.
Publicerat Mars 16, 20215 yr Dock ska man förstås ha med sig att det är en tysk undersökning på tyskt vilt, dvs inga björnar och inga älgar. För all del är nog skillnaden i hur hårdskjuten en stor kron och en älg är liten, men jag kommer inte skaffa en .25-06 som dedikerad björnbössa om vi säger så. Oavsett detta så lämnar befintlig blyfri ammo i 6,5 x 55 lika mycket energi i målet som Oryx och Lapua Mega.
Publicerat Mars 16, 20215 yr 11 minutes ago Outdoorsman sa: men jag kommer inte skaffa en .25-06 som dedikerad björnbössa om vi säger så. Va ? Är du feg eller ???
Publicerat Mars 16, 20215 yr 11 hours ago robban.jagaren sa: Dovhjortarna går gärna en bit med 6,5 i jämförelse med grövre. Grisarna också. Valde att gå på den tyngsta och blötaste kula jag hittade i 6,5 och konsekvent bogskott för att minska flyktsträckorna. Nu går de kortare sträckor, dock så är alltid en bog kasserad. Men med det valet är jag nöjd. Har gått andra vägen, det lättaste och blötaste och så högfart som möjligt.
Publicerat Mars 16, 20215 yr 3 hours ago Outdoorsman sa: Om förslaget går igenom, ja. Som sagt känns halvfärdigt? Kör det Tyska rakt av! Joule och diameter! Vikt spelar ingen roll.
Publicerat Mars 16, 20215 yr verkar som att folk är exalterade av ett ev blyförbud och ser fram emot det . ett total bly förbud är förödande för sportskyttet . WOW bra nu änteligen får jag jage med blyfri ammo i min 6,5 , så låter det .
Publicerat Mars 16, 20215 yr 28 minutes ago furiren sa: verkar som att folk är exalterade av ett ev blyförbud och ser fram emot det . ett total bly förbud är förödande för sportskyttet . WOW bra nu änteligen får jag jage med blyfri ammo i min 6,5 , så låter det . Dom läsförståelse är på lågstadienivå isf.
Publicerat Mars 16, 20215 yr Jag kan inte förstå varför man ska ändra klassen bara för att 6,5 ska klara den ny klassningen när det redan finns kalibrar som gör det. Kanske ni i södra Sverige verkligt har nytta av 6,5 som klass 1 till hjortar och mindre grisar. Här upp där det jagas i stort bara älg hade det varit bara bra om den blev klass 2 istället för att ändra kraven efter kalibern. Av dom få älgar jag skjutet så är det en väldig skillnad på flyktsträckan om det är använt 6,5 eller det jag skjutet mest själv med 338a och 9,3 där dom oftast faller inom några meter. Tror det är iaf två älgar jag styckat som haft 6,5 kulor som suttit kapslade i bogen mot benet, så jag är inte lika imponerad av den kalibern fast det oftast går bra ändå.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 18 hours ago Maichel sa: Tänk så olika man kan uppleva en flyktsträcka!? Har fällt en hel del vilt med 6,5creedmoor senaste åren och har inte upplevt något större förändring i flyktsträcka efter påskjutning. Använder mig för kalibern en normal jaktkula, normal för kulvikt och funktion och inte olik många "blötare" varianter som SST, BST etc. Tycker inte att jag behövt kassera onormalt mycket, eller putsa bort mer runt sårkanaler heller. Men sådant beror alltid på vart kulan möter viltkroppen. Vårdar man skottplaceringen faller dovvilt, rådjur och gris som förväntat. Har tyvärr aldrig hittat några av kulorna i slaktkroppar så jag saknar att kunna restväga. /M Ja det är intressant, testat 9,1 grams nosler, Alaskan, oryx och hornady 160gr. Upplever Hornadyn som mer knall o fall än de övriga.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 13 hours ago hs_merkel sa: Har gått andra vägen, det lättaste och blötaste och så högfart som möjligt. Ja jag provade den varianten med Nosler 9,1 grammaren och hade då längst flyktsträckor. Otur? Måhända. Gav det ett par försök men gav upp till sist. Dock hade det vare jäkligt intressant att prova 120gr ball tip på dov.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 17 hours ago exabit sa: Innebär detta att 25-06 och/eller 257 Weatherby med TSX 120 blir klass 1? Skulle utan tvekan skjuta älg med 257wm om det hade vare lagligt. Bra fart i den rackaren.
Publicerat Mars 17, 20215 yr Detta är en populär post. 11 hours ago karelsk blandning sa: Jag kan inte förstå varför man ska ändra klassen bara för att 6,5 ska klara den ny klassningen när det redan finns kalibrar som gör det. Kanske ni i södra Sverige verkligt har nytta av 6,5 som klass 1 till hjortar och mindre grisar. Här upp där det jagas i stort bara älg hade det varit bara bra om den blev klass 2 istället för att ändra kraven efter kalibern. Av dom få älgar jag skjutet så är det en väldig skillnad på flyktsträckan om det är använt 6,5 eller det jag skjutet mest själv med 338a och 9,3 där dom oftast faller inom några meter. Tror det är iaf två älgar jag styckat som haft 6,5 kulor som suttit kapslade i bogen mot benet, så jag är inte lika imponerad av den kalibern fast det oftast går bra ändå. Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora älgar så är det ju bara att ta nåt annat, precis som du gör. Jag som knappt jagar klass 1 har ingen lust att släpa runt på en 375 H&H de få gånger man springer på en griskulting i 40-kilosklassen
Publicerat Mars 17, 20215 yr 2 hours ago exabit sa: Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora älgar så är det ju bara att ta nåt annat, precis som du gör. Jag som knappt jagar klass 1 har ingen lust att släpa runt på en 375 H&H de få gånger man springer på en griskulting i 40-kilosklassen Precis så, vet nu inte om mina älgar är större än nån annans. Men många gånger när det gått dåligt med 6,5 och blivit ett eftersök så tror jag att det hade gått bättre med en 30-06typ. Men det är en hemsk tanke om alla äldre som envisas med att 6,5x55 är det bästa hade måsta uppgradera från sina gamla m96 som fungerat i alla tider. Spännande blir det se hur bra det kommer fungera med en lättare koppar kula I klass 1 till älg iaf.
Publicerat Mars 17, 20215 yr Detta är en populär post. Vad gäller lättare kopparkula borde det väl finnas data från våra grannländer vid det här laget. Eller har de inte följt upp det ännu? Vad gäller skadeskjutningar så kan det såklart hända alla men jag upplever i mina kretsar att det är några få personer som står för en oproportionerligt hög andel av skadeskjutningarna. Folk som lätt blir på tok för ivriga när de ser djur. Så för dem kvittar det vilken kaliber de använder, det är inte kalibern och kulan som är problemet.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 17 hours ago karelsk blandning sa: Jag kan inte förstå varför man ska ändra klassen bara för att 6,5 ska klara den ny klassningen när det redan finns kalibrar som gör det. Kanske ni i södra Sverige verkligt har nytta av 6,5 som klass 1 till hjortar och mindre grisar. Här upp där det jagas i stort bara älg hade det varit bara bra om den blev klass 2 istället för att ändra kraven efter kalibern. Av dom få älgar jag skjutet så är det en väldig skillnad på flyktsträckan om det är använt 6,5 eller det jag skjutet mest själv med 338a och 9,3 där dom oftast faller inom några meter. Tror det är iaf två älgar jag styckat som haft 6,5 kulor som suttit kapslade i bogen mot benet, så jag är inte lika imponerad av den kalibern fast det oftast går bra ändå. Problemet är att all fabriksladdad ammunition i 6,5x55 är att den är gjord för för gamla m96. Tittar man på laddata från för och nu så har det också hänt en del. Kan ta min 6,5x55 som exempel med Hornady superperformance med 140gr SST gör den 770 m/s och enligt kartong ska den vara klass 1 med ca834 m/s (minns inte exakt) Den kulan i min bössa med handladdad ammunition över 855 m/s. Men blir väll lite mer avstånd där uppe? Så grövre är kanske att föredra?
Publicerat Mars 17, 20215 yr Skjuter mestadels åt hunden så hållen är inte spec långa men brukar ofta bli nån varje år på håll närmare och över 300m. Har använt 6,5 tidigare och sett många älgar skjutna med den kalibern och ofta måste en hund till skottplatsen för att söka rätt på älgen som oftast ligger 300m bort död, men har hänt att den inte gör det för att kula vinklat eller liknande mot benen. Tyvärr tror jag inte att lättare koppar kula gör den saken bättre, har fått för mig att dom är känsligare för att vinkla i djuren. Dom allra flesta gångerna kommer det säkert att gå bra fast kulan är lättare och djuren döda men en 30 kaliber hade troligen gjort det bättre med en 150gr koppar kula den gången det inte går riktigt bra om man vill skjuta lättare koppar kulor. Sköt i år två mindre älg på ungefär 400m bakom bogen bägge två med 338wm och 225gr kula ena gick ca35m och andra ca60m. Hade sen i andra laget en ungefär liknande situation men sköts med 6,5x55 på under 100m den gick dryga 200m efter skottet. Så viss skillnad är det.
Publicerat Mars 17, 20215 yr Ok De jag inte förstår är att dem lägger ett förslag som endast gör att klass 1 ändras? Klass 2 och koppar? 50grains koppar kula funkar inte i många äldre 222 som tex sako vixen. En nyare men då väljer man oftast 223 med brantare stigning? Min 22-250 funkar fint med 55grains bly kommer kanske funka med 35 grain koppar? Men då ramla den till och med förbi en klass. De jag menar är att de känns halvfärdigt, men det brukar det vara på pappersnivå.
Publicerat Mars 17, 20215 yr 6,5x55 är inte mitt förstahandsval om det är enbart älg och gris på menyn. Men om jag jämför det som skjuts med 6,5x55 och 30-06 i de jaktlag jag är med i så vet jag knappt om det går att säga nån signifikant skillnad i sträcka det går efter skott. Många klarar dessutom inte av att skjuta vettigt ens med 308/30-06... Använder mest min halvsjua på grisåtel/pürsch där jag kan välja min skott och sätta dem där jag vill ha dem. Ibland kommer man lite längre bak och då kan det springa en bit (normalt 15-50m) men inte mer än för farsans 30-06 ?♂️ Längsta nåt gått för mig är en älgtjur som stapplade iväg 100m efter en 15grams Oryx i 9,3x62, men det låter inte jag definiera kalibern för mig ?♂️ Sen kan haverier hända i alla kalibrar, farsan har varit med om en 300grains Nosler PT i 375h&h som vinklade mot bogbladet på en liten sydsvensk älgkviga. Jag välkomnar iallafall en uppdaterad klassindelning efter dagens förutsättningar och hoppas det blir verklighet utan alla andra konstigheter som dykt upp i NVV:s dokument ?
Publicerat Mars 17, 20215 yr 1 minute ago hs_merkel sa: Ok De jag inte förstår är att dem lägger ett förslag som endast gör att klass 1 ändras? Klass 2 och koppar? 50grains koppar kula funkar inte i många äldre 222 som tex sako vixen. En nyare men då väljer man oftast 223 med brantare stigning? Min 22-250 funkar fint med 55grains bly kommer kanske funka med 35 grain koppar? Men då ramla den till och med förbi en klass. De jag menar är att de känns halvfärdigt, men det brukar det vara på pappersnivå. Så är det, men viktigaste för dom är att 6,5x55 klarar klass ett och att många som äger en sån blir nöjd. Dom skulle börjat från lägsta klassen och jobbat sig uppåt, 17hmr borde fungera utmärkt på tex räv.