Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud

Featured Replies

Publicerat
5 minutes ago LGH sa:

OK... Så klass ett får specifika krav för blyfria kulor men inte andra klasser?
image.thumb.png.f5edd5ad5c8e271267d752276a4a19e5.png

Vadå "eller för blyfritt"? Är bly fortf tillåtet framöver? 

• Svar 246
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lite av min uppfattning också. Klass 1 i sverige spänner över allt från 20 kilos kultingar och 35 kilos dovkalvar upp till gigantiska älgar och björnar, det är faktiskt upp till den jagande att h

• Har gjort PROVET nu. Jägareförbundet frågade på Facebook varför i allsin dar det bara var 365 personer som hade svarat, eller nåt sånt. SVAR: För att det inte går att göra på mobiltelefon OC

• Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora

Posted Images

Publicerat

Tillsvidare...

Publicerat
7 minutes ago Outdoorsman sa:

Tillsvidare...

Ursäkta en lågbegåvad men när börjar detta gälla?

Publicerat

Ska dom fasa ut blyet över en tid så man hinner skjuta ut det man har? Mjuk övergång? 

Publicerat

Vad som diskuteras här är en remiss som är ute nu. Vad det slutgiltiga förslaget blir återstår att se efter alla svar...

Publicerat
2 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Ska dom fasa ut blyet över en tid så man hinner skjuta ut det man har? Mjuk övergång? 

Diskuteras inte här; det är europeiska Kemikalieinspektionen och EU-kommissionen som kommer att komma med förslag om blyet. Även där finns det ett förslag som är ute "på remiss", men betydligt vidare. Vad som föreslås är ett förbud som träder i kraft om ett par år, men även det kan komma att ändras.

Publicerat

Skönt de bara rör klass 1?Så kör på de!

Publicerat

Utan att ha nuvarande ordalydelse för allting tillgänglig så ser jag bara en väsentlig skillnad. 

Det är att lättare blyfria kulor också tillåts som klass 1. Det går nog att kalla det för "6,5x55" regeln. Bra tycker jag. Djuren lär fortsätta att dö med 7,7 grams blyfri kula med 2000 J på 100 meter. Precis på samma sätt som de dör av en 10 grams blykula med 2000 J idag. 

Väntar med spänning på den första som kommer att beklaga att 6,5x55 verkar få ett fortsatt liv även i en eventuellt blyfri framtid. ? 

Publicerat

Jag noterar vidare att i förslaget är änder med i tillåtet vilt för klass4, mycket trevligt?

Mike

Publicerat

EU kommer att falla innan detta är färdigt .

Publicerat
32 minutes ago furiren sa:

EU kommer att falla innan detta är färdigt .

Önsketänkande ?

Publicerat
58 minutes ago Arctic sa:

Utan att ha nuvarande ordalydelse för allting tillgänglig så ser jag bara en väsentlig skillnad. 

Det är att lättare blyfria kulor också tillåts som klass 1. Det går nog att kalla det för "6,5x55" regeln. Bra tycker jag. Djuren lär fortsätta att dö med 7,7 grams blyfri kula med 2000 J på 100 meter. Precis på samma sätt som de dör av en 10 grams blykula med 2000 J idag. 

Väntar med spänning på den första som kommer att beklaga att 6,5x55 verkar få ett fortsatt liv även i en eventuellt blyfri framtid. ? 

Ja herregud, älg och gris dör ju nästan inte av halvsjuan idag, (det har jag läst på nääätet) ?

Publicerat

Jag noterar att man väljer att inte peta på kraven för klass 2 & 3. Är nog en och annan 22 magnum som.kommer att vrakas bort om det blir så... 22 hornet lär ju hamna i klass 4 den med. 

Publicerat
12 minutes ago MarkusR sa:

Önsketänkande ?

läs andra tidningar än svenska så får du se hur det knakar i eu . nederländerna är på g att lämna frankrike år på g med fler länder .

Publicerat
33 minutes ago furiren sa:

läs andra tidningar än svenska så får du se hur det knakar i eu . nederländerna är på g att lämna frankrike år på g med fler länder .

Vilka tidningar då?

Publicerat
38 minutes ago furiren sa:

Spännande, kan du länka relevanta artiklar så läser jag gärna. ?

Publicerat

Konstigt att det ändras för att just 6,5an ska klara klass ett, då kunde dom ändrat så vi fick jaga med 6mm.

Kunde gott ha ändrats så 6,5 blev klass två som den fungerar utmärkt till och säkert många mindre klass ett djur.

Publicerat

vinner lee peen valet i frankrike så lämnar dom eu . å hon leder valbarometern ganska bra .

Publicerat

Bara man från Sveriges sida INTE använder detta som ett ytterligare argument för att införa ett blyförbud. Hoppas så in i helvete att man jobbar emot.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Konstigt att det ändras för att just 6,5an ska klara klass ett, då kunde dom ändrat så vi fick jaga med 6mm.

Kunde gott ha ändrats så 6,5 blev klass två som den fungerar utmärkt till och säkert många mindre klass ett djur.

Tycker 6,5 duger gott till de mästa. Men kanske inte skjutit tillräckligt mycket för att inse att den inte funkar? Men hade det varit ok med 6mm hade inte jag tvekat att använda de till den jakt jag bedriver idag.

S

Publicerat
2 hours ago hs_merkel sa:

Tycker 6,5 duger gott till de mästa. Men kanske inte skjutit tillräckligt mycket för att inse att den inte funkar? Men hade det varit ok med 6mm hade inte jag tvekat att använda de till den jakt jag bedriver idag.

S

Dovhjortarna går gärna en bit med 6,5 i jämförelse med grövre. Grisarna också. Valde att gå på den tyngsta och blötaste kula jag hittade i 6,5 och konsekvent bogskott för att minska flyktsträckorna. Nu går de kortare sträckor, dock så är alltid en bog kasserad. Men med det valet är jag nöjd.

Publicerat
6 hours ago robban.jagaren sa:

Dovhjortarna går gärna en bit med 6,5 i jämförelse med grövre. Grisarna också. Valde att gå på den tyngsta och blötaste kula jag hittade i 6,5 och konsekvent bogskott för att minska flyktsträckorna. Nu går de kortare sträckor, dock så är alltid en bog kasserad. Men med det valet är jag nöjd.

Tänk så olika man kan uppleva en flyktsträcka!? Har fällt en hel del vilt med 6,5creedmoor senaste åren och har inte upplevt något större förändring i flyktsträcka efter påskjutning. Använder mig för kalibern en normal jaktkula, normal för kulvikt och funktion och inte olik många "blötare" varianter som SST, BST etc. Tycker inte att jag behövt kassera onormalt mycket, eller putsa bort mer runt sårkanaler heller. Men sådant beror alltid på vart kulan möter viltkroppen. Vårdar man skottplaceringen faller dovvilt, rådjur och gris som förväntat. Har tyvärr aldrig hittat några av kulorna i slaktkroppar så jag saknar att kunna restväga.

/M

Publicerat

Enligt den stora undersökning som jag tog rygg på när jag lade ut undersökningen om blyfri 6,5-ammo så är det mängd avgiven energi som spelar roll, och det finns ett tröskelvärde; att gå över det värdet spelar liten roll, så länge kulan inte havererar. Vad som visas i figuren är hur mycket energi som avges i de första 15 cm av ett block ballistisk tvål. De tyska undersökningarna baseras på över 11 000 vilt.Fluchtstrecke.thumb.jpg.cda53fd96da97b0419c0585129483e16.jpg

Publicerat
5 minutes ago Outdoorsman sa:

Enligt den stora undersökning som jag tog rygg på när jag lade ut undersökningen om blyfri 6,5-ammo så är det mängd avgiven energi som spelar roll, och det finns ett tröskelvärde; att gå över det värdet spelar liten roll, så länge kulan inte havererar. Vad som visas i figuren är hur mycket energi som avges i de första 15 cm av ett block ballistisk tvål. De tyska undersökningarna baseras på över 11 000 vilt.Fluchtstrecke.thumb.jpg.cda53fd96da97b0419c0585129483e16.jpg

Jäkligt intressant så länge man kommer över 1501J så är flyktsträckan ganska jämn för att sen öka när man passerar 4000J.

Jag förstår inte hur det kan öka när man passerar 4000???