Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud

Featured Replies

Publicerat

Jag tror vi ska vara försiktiga med att dissa kalibrar på andra och tredjehandsuppgifter, jag har själv vid några tillfällen varit med om skyttar som ska åka hem och sälja bösskrället för det var ju bara 50m till bytet och helt fritt, en skottplatsundersökning visade att kulan skjutits genom både sly och mindre träd innan den träffade djuret med dålig effekt som följd.

För egen del har jag jagat med ett flertal olika klass 1 kalibrar under mina snart 40 aktiva år och det är bara en kaliber som egentligen sticker ur som avvikande avseende lite längre flyktsträckor och det är 9.3x57.

Mike

• Svar 246
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Lite av min uppfattning också. Klass 1 i sverige spänner över allt från 20 kilos kultingar och 35 kilos dovkalvar upp till gigantiska älgar och björnar, det är faktiskt upp till den jagande att h

• Har gjort PROVET nu. Jägareförbundet frågade på Facebook varför i allsin dar det bara var 365 personer som hade svarat, eller nåt sånt. SVAR: För att det inte går att göra på mobiltelefon OC

• Självklart ska nationalkalibern 6,5x55 fortsatt vara klass 1. Nåt annat vore helt otänkbart och djupt osolidariskt i mina ögon. Ett gigantiskt svek. Sen om du inte vill använda den till dina stora

Posted Images

Publicerat

Det finns undersökningar med ett relativt stort antal skjutna Älgar när det gäller flyktsträckor och kalibrar, 6.5x55 (med blyammo då) sticker inte ut på något negativt sett i dom.

Jag är inne på tvärt om att dom som inte alltid skjuter så bra skulle förmodligen skjuta sämre med mer rekylstarka kalibrar, inte att den kraftigare kalibern på skulle kompensera för det dåliga skyttet till ett bättre resultat.

Den som skjuter flest Älgar i vårt jaktlag gör det med 6.5x55 och hans Älgar går inte längre än några andras som en liten parantes.

Publicerat

Jag skriver endast om det jag själv skjutet eller varit med och tagit rätt på.

Alla som skjuter dåligt med en 6,5a skjuter troligen lika dåligt med vad som helst. Sen kan nog troligen alla träna några fler skott och skjuta bättre med en ny bössa i 308/,30-06 och fast en 9,3a än med sin gamla 6,5x55a.

Med koppar kulor kan dom sätta gränsen vid kal30 och det hade nog fungerat bättre, men jag kanske har fel och det fungerar bättre än tidigare.

Sen får undersökningarna visa vad dom vill för troligen stämmer dom nog inte om jägarna själv rapporterat in meter och tid efter skottet viltet gått eller levt.

Publicerat

Som ett exempel på några älgar med naturalis i 9,3 så föll älgarna relativt fort oftast men levde länge efter skottet och man hann alltid fram sticka dom. 

Med north fork I samma kaliber och vikt gick älgarna ner lika fort men dom var död när man kom fram.

Med tsx kunde dom gå undan 50-100m fast kulan släppte vingarna i älgen och grisa ner överallt.

Så undersökningarna ger inte så mycket om det skjuts med olika kulor. Jag har inte så mycket statistik på mina djur men iaf försökt hålla lite koll och för mig har det varit skillnad på om jag använt 6,5 eller 9,3.

Publicerat

Jo det är klart att en grov tung kula ger större effekt i viltet än en vek lätt i samma fart.

Men jag envisas nog med att påstå att dåligt/övermodigt skytte är en mycket större anledning till eftersök än kalibern i sig, så när det blir tokigt med 6.5x55 så ligger grundproblemet oftast inte i kalibern utan i själva skyttet.

Frågan är om man kan hålla med om ovanstående är om man ska justera med kalibern eller skyttebeteende ?

För mig är svaret enkelt i vilken ände det är vettigast och viktigast att börja och lägga mest focus.

Publicerat
2 hours ago Järven sa:

Jo det är klart att en grov tung kula ger större effekt i viltet än en vek lätt i samma fart.

Men jag envisas nog med att påstå att dåligt/övermodigt skytte är en mycket större anledning till eftersök än kalibern i sig, så när det blir tokigt med 6.5x55 så ligger grundproblemet oftast inte i kalibern utan i själva skyttet.

Frågan är om man kan hålla med om ovanstående är om man ska justera med kalibern eller skyttebeteende ?

För mig är svaret enkelt i vilken ände det är vettigast och viktigast att börja och lägga mest focus.

Visst är det så, skriver också att dom allra flesta gånger kommer det att gå bra med 6,5 och en lättare koppar kula som det gjort tidigare med. Men sen är det om marginalerna blir ännu mindre eller likvärdigt när en lättare kula blir godkänd till klass ett I minsta kalibern.

Skulle alla användare vara på det klara att läget måste vara bättre än med en grövre kalibern skulle det fungera ännu bättre.

Publicerat

Varför ger du inte fan i att läsa eller kommentera det du är trött på?
Var och en är salig i sin tro

Publicerat
12 minutes ago Dansken sa:

Varför ger du inte fan i att läsa eller kommentera det du är trött på?
Var och en är salig i sin tro

Du menar som Orange County Choppers? :tongue: 

Publicerat
1 hour ago exabit sa:

Skulle gissa att en kopparkula har större chans att ställa till med förutsägbar skada jämfört med en mjuk splitterbomb á la Alijaska som enbart har lite högre vikt på sin sida.

I övrigt är jag djääääävulskt trött på diskussioner om 6,5:ans lämplighet eller ej på storvilt. I 20 år har jag läst om detta återkommande tema i trådar på forumen     

Du får jaga mer så slipper du bara läsa om det och ser själv att problemen finns.

Låter ut som att du är en av jägarna med 6,5x55 när det är känsligt.

Samma som tidigare oftast går det bra men inte alltid och när det inte gjort det så hade endel av gångerna löst problemet om det varit en grövre kaliber. 

För mig har det varit nån vinklade koppar kula och kulor som släpper vingarna och dom kulorna har varit betydligt tyngre än 120gr som är förslaget och inte fungerat optimalt. Så jag är skeptisk mot den ändringen och ensamnen tror jag ändå inte jag är.

Men kan vara så att jag har helt fel och det kommer fungera bättre än tidigare det kommer tiden utvisa.

Publicerat
58 minutes ago exabit sa:

Du menar som Orange County Choppers?  

Även där sköts kommunikationen av psykfall ?

Publicerat

Jag har den djupaste respekt för andras erfarenheter och ofta har de mer erfarenhet än mig - åtminstone vad gäller vilt skjutet med just 6,5x55.

Det jag är trött på är att diskussionen känns ganska meningslös:

Jägare A jagar allt sitt vilt med 6,5x55 och kula x och skottplacering y och är supernöjd.

Jägare B jagar ibland med 6,5x55 och kula z och skottplacering u och har haft några konstiga incidenter.

Sedan ska Jägare B propagera för att ändra lagstiftningen så att Jägare A inte får fortsätta jaga med 6,5x55. Logik?

Den enda logiska slutsatsen av ovan är att Jägare B byter kaliber eller kula eller skottplacering. (samt raljerar om det i spaltkilometer på forumen...)

Publicerat

Varför fortsätter du då?

Publicerat

Tycker du jag ska skriva 2km om hur bra jag tycker 6,5 är till älgjakt fast jag inte tycker den är det? Sen att jag inte tror den blir bättre av sänkt kulvikt och koppar gör väl inte saken bättre.

Sen att det oftast skjuts några extra skott på älgen med 6,5 för att den inte markerade är väldigt vanligt och att dom gått längre än med andra kalibrar för mig. 

Tycker bara det är typiskt att ändra just för att 6,5x55 ska klara klass ett, om den inte fixar det som klassindelningen var utan att ändra vikten för kulor får väl dom som ska jaga klass 1 investera i en ny bössa, är inte spec stora pengar i det.

Sen får du och folk jaga med vad dom vill, fast en bultpistol som rymms i ryggsäcken om det känns så.

Publicerat

Ser fram emot att prova blyfritt in min 6,5x55. Jagar allt vilt med den bössan men i huvudsak vildsvin och rå. 

Publicerat
6 minutes ago exabit sa:

Med vad? Att uttrycka mina åsikter på forumet?

Tror du på något mirakulöst sätt lyckades missuppfatta det jag skrev...

Inse att klass 1 inte automatiskt innebär en 600-kilos älgtjur i trav 450 meter bort på det norrländska hygget. Och att man antas ha ett mått av omdöme när man jagar.

Visst jag ska inte förstöra din dröm bössa med misslyckanden för 6,5x55 är det bästa i skogen.

Använd skinnpistolen på pass så blir det bra, den är ju ändå med.

Publicerat
6 minutes ago karelsk blandning sa:

Visst jag ska inte förstöra din dröm bössa med misslyckanden för 6,5x55 är det bästa i skogen.

6,5x55 är inte min drömbössa och folk får jaga med vad de vill :D 

Vilka egenskaper anser du att en klass 1-kaliber ska ha som 6,5x55 saknar?

Och vilken kaliber anser du skulle vara "klenast möjliga" för klass 1?

Publicerat
11 minutes ago exabit sa:

Och vilken kaliber anser du skulle vara "klenast möjliga" för klass 1?

Han har skrivit kal 30 med kopparkulor längre tillbaks i tråden, det innebär att 7mm rem mag inte heller håller måttet.....jag kommer behöva skrota två av mina tre klass 1 bössor. 

Mike

Publicerat
5 minutes ago Mad Mike sa:

Han har skrivit kal 30 med kopparkulor längre tillbaks i tråden, det innebär att 7mm rem mag inte heller håller måttet.....jag kommer behöva skrota två av mina tre klass 1 bössor. 

Mike

Vad jag vet var det inte vars gränsen skulle gå utan ett exempel på att en 30 med 150gr kula hade gjort det bättre än en 120gr kula från 6,5.

7mm har fungerat betydligt bättre än 6,5mm vad jag sett och kanske gränsen skulle gå där istället.

Som jag också skrev tidigare är det olika vad som jagas och att det kanske skulle behövt delas av klass 1 klasserna.

Är lite skillnad skjuta en hjort och en vuxen älg och ändå krävs det klass 1på båda, här uppe finns inte så mycket annat än älg och björn på klass1 och till båda dom hade det inte gjort nånting om inte 6,5 varit klass 1.

Publicerat

När man diskuterar klass 1 här hemma så tänker jag alltid på Skottland där vi sköt med 243 och kronhjortarna tippa fint ända ut till en bit över 300 m. Minns att jag fick bättra en då jag höll lite högt på första.

Dem sköt 500 hjort där varje år och det var 90% 243 som användes.visst var dem inte lika kralliga som våra svenska men tillräckligt helvete att få ner från bergen. Men de funka med 243. Och dör spökhjortarna  så måste 6,5 vara övervåld eller?

Publicerat

Hur stora är hjortar, tänker på slaktvikt?

Väljer man skott tillfälle och endast skjuter på raka sido skott fungerar det nog perfekt men när det skjuts sneda mot skott och liknande så ställer det fort till det.

Har haft en knepig vinkling med 338an och 210gr ttsx i en lite vinklad älg, samma som jag haft en som stannade i ingångs bogen med en lite snett motskott och kulan bara blev skrot. Var en hornady 225gr interlock andra gången.

Båda dom älgarna var kalvar typ 80kg slaktvikt och skjutna på ca 200-250m då var jag glad att skjuta lite grövre för hade av trycket slagit en lungan helt mörk blå och på den som stannade i bogen bägge lungorna.

Publicerat

Nu till blyförbud, hoppas att det inte blir av för är fortfarande inte nöjd med koppar kulor och allra helst inte när hundar är nära älgen.

Till 9,3 finns bara en jag varit nöjd med ännu när hundar finns nära och den är det inte skjutit mycket med än så vet inte säkert och det är tarvas i 9,3. Annars har  e-tip fungerat rätt bra men även där är det inte skjutet spec många. 

Naturalis har fungerat men där har älgarna gått lite längre än med kulan jag oftast använder som är 250gr north fork och just att dom levt längre är konstigt, har blivit mycket blod i bogarna med den kulan men är troligen för att dom levt längre.

Till 338an har jag bara testat 210gr ttsx och hade två vinklingar bakom varann så efter det hamnade dom på hyllan, kanske tillfällighet båda gångerna men kändes ut lustigt när det blev 2st så tätt inpå varann. Funderat att testa e-tip eller tarvas i den och se hur det går.

Publicerat

Finns det nå fabriksladdade kopparkulor till 6,5an idag? Minns inte att jag sett nån. 

Blir nog att skaffa en 270 om 6,5an blir nedklassad till klass2. 270win borde klara kraven med koppar idag väl?