Publicerat Januari 11, 20224 yr Egentligen är det väl fel rubrik till atrtikeln. Det borde stå: Det är det bästa MP har gjort att lämna regeringen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Eaq16A/superdumt-av-miljopartiet-att-lamna-regeringen
Publicerat Januari 11, 20224 yr 26 minutes ago lsjonsson sa: Egentligen är det väl fel rubrik till atrtikeln. Det borde stå: Det är det bästa MP har gjort att lämna regeringen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Eaq16A/superdumt-av-miljopartiet-att-lamna-regeringen Rubriken speglar deras kvalifikationer. Superdumt för ett 3.5%parti att lämna 5 ministerposter. Som Melin skriver ”de är nu helt ointressanta”. 3.5%partier har historiskt alltid blivit räddade på valdagen. Den här gången är jag dock hoppfull att de på riktigt åker ur riksdagen. Personligen håller med Jonsson till punkt och pricka.
Publicerat Januari 11, 20224 yr V och Mp delar många väljare och de går oftast till det parti som är mest stridslystet. Det egentliga sakinnehållet spelar nog mindre roll utan det är mest tonläget som har betydelse och nu när V har kaxat upp sig så drar de de här rösterna. Det finns dock många i media inte minst på SVT som kommer att göra allt för att putta Mp över gränsen och säkerställa riksdagsmajoriteten så Mp hänger nog kvar. L ligger dock sämre till då de är irrelevanta numera. Det mest märkliga är ändå att S ökar.
Publicerat Januari 11, 20224 yr 17 minutes ago MagnusN sa: Rubriken speglar deras kvalifikationer. Superdumt för ett 3.5%parti att lämna 5 ministerposter. Som Melin skriver ”de är nu helt ointressanta”. 3.5%partier har historiskt alltid blivit räddade på valdagen. Den här gången är jag dock hoppfull att de på riktigt åker ur riksdagen. Personligen håller med Jonsson till punkt och pricka. Ja visst gör den det! Ja, det får vi verkligen hoppas att dom gör och inte kan ställa till med mer oreda i regeringen med en massa konstiga beslut. Tack!
Publicerat Januari 11, 20224 yr 19 minutes ago edge sa: Det finns dock många i media inte minst på SVT som kommer att göra allt för att putta Mp över gränsen och säkerställa riksdagsmajoriteten så Mp hänger nog kvar. L ligger dock sämre till då de är irrelevanta numera. Det mest märkliga är ändå att S ökar. Ja, Miljöpartiet och V verkar ofta behandlas med silkesvantar av media vilket kanske inte är så konstigt om man ser till denna undersökning där MP får 14.7% och V hela 32% av de tillfrågade Journalisterna. Partisympatier hos svenska journalister 2019 en kortrapport (chalmers.se) Kanske svårt att se skogen för alla träden i kombination att man sällan spottar på det man gilla om man säger så ? Tycker att det i grunden är rent skrämmande att inte Per Bolund Och Märta Stenevi ställts mot väggen av journalisterna angående deras energipolitik som allt från professorer till barn kan förstå inte kommer att gå i hop.
Publicerat Januari 12, 20224 yr Det här draget av s att gå in och ge bidrag till dom med höga elräkningar kan man nog se som röstraggning inför höstens val. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Bjd1MQ/magdalena-anderssons-fracka-kupp Är det någon annan som har funderingar kring s drag idag?
Publicerat Januari 12, 20224 yr Detta är en populär post. Min åsikt är den att varför ska de som valt att inte binda sitt elavtal gynnas? Man binder sitt elavtal precis som sin ränta om man vill undvika marknadsfluktration? Jag har haft rörligt elpris i hela mitt liv och torskar nu på det men har förmoderligen gynnats under lejonparten av alla dessa år. Att vi sen mer eller mindre är helt beroende på statlig elförsörjning som havererat är förvisso ett faktum men som allt annat som kommer ur Dambergs käft är detta förslag ren dynga,
Publicerat Januari 12, 20224 yr Detta är en populär post. Tycker att det är uppenbart att man försöker få bort diskussionen om elförsörjningen. Och ”köpa” röster förstås… makten till varje pris!
Publicerat Januari 12, 20224 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Det här draget av s att gå in och ge bidrag till dom med höga elräkningar kan man nog se som röstraggning inför höstens val. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Bjd1MQ/magdalena-anderssons-fracka-kupp Är det någon annan som har funderingar kring s drag idag? Körde en lätt uträkning och bidraget täcker och kom fram till att det täcke inte ens skatten med 2 papp
Publicerat Januari 12, 20224 yr En sak som jag reagerat på är de boenden som en del verkar ha t ex den här kvinnan som är ensamstående med 3 barn och studerar och ändå bor i hus. https://www.tv4.se/artikel/Lm5PnvS6nxH2eDIFJRY5N/semesterkassan-foer-jonna-och-hennes-tre-barn-gar-till-elraekningen Nu klagade hon visserligen inte utan det var reportern som var påstridig, men man undrar hur marginalerna såg ut innan. Det är inte många ensamstående utan barn de södra regionerna som ens har råd att bo i hus. Många andra som gör det har investerat i jord- eller bergvärme för att få ned kostnaderna. Det känns på något sätt typiskt att det nu förväntas av många att staten skall gå in och finansiera de som har tagit på sig ett för dyrt boende.
Publicerat Januari 13, 20224 yr 5 hours ago detstorabla sa: Tycker att det är uppenbart att man försöker få bort diskussionen om elförsörjningen. Och ”köpa” röster förstås… makten till varje pris! Hon är inte dum våran nya statsminsister för med största sannolikhet är det hon som har gett klartecken till detta. Visst är det ett försök till röstfiske inför höstens val.
Publicerat Januari 13, 20224 yr En annan som har investerat och gnetat, fixat, trixat och stökat med ved hela hösten och därigenom sänkt min elförbrukning med 6000KWh om året får ju då inte del av detta bidrag. Men det känns skönt att en höginkomsttagare med en villa på 300m2 får lite statligt stöd. Att sossarna som är i hög grad ansvariga för nuvarande situation under ett valår försöker köpa sig lite röster i stället för att ta tag i det verkliga problemet med den så kallade elbristen är väl inte så förvånande. Det bästa hade varit att sänka/ta bort skatt eller alla mystiska avgifter på både el och drivmedel, det kommer i alla fall alla till del.
Publicerat Januari 13, 20224 yr 29 minutes ago Luger6 sa: En annan som har investerat och gnetat, fixat, trixat och stökat med ved hela hösten och därigenom sänkt min elförbrukning med 6000KWh om året får ju då inte del av detta bidrag. Men det känns skönt att en höginkomsttagare med en villa på 300m2 får lite statligt stöd. Att sossarna som är i hög grad ansvariga för nuvarande situation under ett valår försöker köpa sig lite röster i stället för att ta tag i det verkliga problemet med den så kallade elbristen är väl inte så förvånande. Det bästa hade varit att sänka/ta bort skatt eller alla mystiska avgifter på både el och drivmedel, det kommer i alla fall alla till del. Kan det inte vara så att många av höginkomsttagarna har också investerat i solceller, jordvärme eller bergsvärme för att sänka sina kostnader och samtidigt dra nytta av eventuella bidrag som kan få vid solceller på hustaket? Jag har sett här uppe i områden där det bor höginkomsttagare så är det flera som har solceller på hustaket eller bergsvärme. Jordvärme kräver väl lite större tomt att gräva ner slangen i.
Publicerat Januari 13, 20224 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Kan det inte vara så att många av höginkomsttagarna har också investerat i solceller, jordvärme eller bergsvärme för att sänka sina kostnader och samtidigt dra nytta av eventuella bidrag som kan få vid solceller på hustaket? Jag har sett här uppe i områden där det bor höginkomsttagare så är det flera som har solceller på hustaket eller bergsvärme. Jordvärme kräver väl lite större tomt att gräva ner slangen i. Finns la fan inga höginkomsttagare i Kalix? Solcellerna är nog för att värma swimmingpoolen. Lär behövas där uppe
Publicerat Januari 13, 20224 yr 1 hour ago exabit sa: Finns la fan inga höginkomsttagare i Kalix? Solcellerna är nog för att värma swimmingpoolen. Lär behövas där uppe Om du visste vad vissa gruvarbetarna tjänar så skulle du nog flytta direkt dit upp. 😊
Publicerat Januari 13, 20224 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Kan det inte vara så att många av höginkomsttagarna har också investerat i solceller, jordvärme eller bergsvärme för att sänka sina kostnader och samtidigt dra nytta av eventuella bidrag som kan få vid solceller på hustaket? Jag har sett här uppe i områden där det bor höginkomsttagare så är det flera som har solceller på hustaket eller bergsvärme. Jordvärme kräver väl lite större tomt att gräva ner slangen i. Nu är jag inte helt uppdaterad på området, men när jag kollade upp det för ett par år sedan så var solceller ingen lönsam investering utan det kändes mer som signalering, d v s att man ville visa att man bryr sig om miljön och det är nog därför det finns i de mer bemedlade områdena. Berg- och jordvärme och luftvärmepump gick dock att räkna hem och det höjer dessutom värdet på huset.
Publicerat Januari 13, 20224 yr 2 hours ago exabit sa: Finns la fan inga höginkomsttagare i Kalix? Solcellerna är nog för att värma swimmingpoolen. Lär behövas där uppe Jag vet inte vad man räknar läkare, vd o företagare till. Vi har ju några halvstora företag här uppe men inga med 1000-talet anställda. Haha!
Publicerat Januari 13, 20224 yr 2 minutes ago lsjonsson sa: Jag vet inte vad man räknar läkare, vd o företagare till. Vi har ju några halvstora företag här uppe men inga med 1000-talet anställda. Haha! Försökte bara provocera lite
Publicerat Januari 13, 20224 yr 11 minutes ago exabit sa: Försökte bara provocera lite Jag förstår det retsticka!
Publicerat Januari 15, 20224 yr På 2022-01-13 at 11:26 edge sa: Nu är jag inte helt uppdaterad på området, men när jag kollade upp det för ett par år sedan så var solceller ingen lönsam investering utan det kändes mer som signalering, d v s att man ville visa att man bryr sig om miljön och det är nog därför det finns i de mer bemedlade områdena. Berg- och jordvärme och luftvärmepump gick dock att räkna hem och det höjer dessutom värdet på huset. Man får (eller alla fall har fått) bidrag för att installera solceller, dom nog rätt svåra att räkna hem på egne meriter hem är jag rädd. Godhet-signalisterna som vi valt in att fördärva vårt land har ju även gett ut bidrag till Elsparkcyklar vilket jag kan tycka är mera upprörande då vanliga cyklar som verkligen är bra för miljö och folkhälsa på riktigt inte har det.
Publicerat Januari 15, 20224 yr 26 minutes ago Järven sa: Man får (eller alla fall har fått) bidrag för att installera solceller, dom nog rätt svåra att räkna hem på egne meriter Av lite olika anledningar satte vi upp våra solceller utan inblandning av statsbidrag. Om man räknar på ett elpris på 1 krona är dom betalda på 12 år. Sen får vi för tillfället 60 öre/såld kw av staten vilket kortar ner avbetalningstiden.
Publicerat Januari 17, 20224 yr Ingen behöver mp nu https://www.aftonbladet.se/ledare/a/QyKonJ/ingen-behover-miljopartiet-nu
Publicerat Januari 18, 20224 yr Det går riktigt bra för mp nu. https://www.expressen.se/nyheter/kalldusch-for-mp-efter-sortin-fran-regeringen/
Publicerat Januari 18, 20224 yr På 2022-01-13 at 11:26 edge sa: Nu är jag inte helt uppdaterad på området, men när jag kollade upp det för ett par år sedan så var solceller ingen lönsam investering utan det kändes mer som signalering, d v s att man ville visa att man bryr sig om miljön och det är nog därför det finns i de mer bemedlade områdena. Berg- och jordvärme och luftvärmepump gick dock att räkna hem och det höjer dessutom värdet på huset. Det har ändrat sig ganska kraftigt på senare år. Framförallt för de som kör elbil. Men det är en rejäl investering så det gäller att ta den vid rätt tillfälle. (Vilket jag kanske inte gjorde. med tanke på vintern elpris..) Personligen väntar jag på att inom några år behöva lägga om taket. Två flugor på smällen gör rejäl skillnad. Om det sedan blir batterier för att spara elen jag inte förbrukar direkt till senare tillfälle eller en stadig ackumulatortank och lagra värme får kalkylen den dagen utvisa. Att sälja verkar i alla fall inte vara någon bra idé. Skillnaden mellan vad man betalar och får betalt är mycket mycket för stor.