Publicerat Juli 20, 20232 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Honduras bygger en fängelseö. https://www.expressen.se/nyheter/honduras-bygger-fangelseo-gar-bara-att-kommunicera-via-satellit/ Japp, det var därför jag ställde frågan om vi kunde göra likadant, så du kunde få gänget som grannar/övningsmål 🤣
Publicerat Juli 20, 20232 yr 1 hour ago Islänningen sa: Japp, det var därför jag ställde frågan om vi kunde göra likadant, så du kunde få gänget som grannar/övningsmål 🤣 Det finns väl någon öde ö långt ut i Bottenviken som vi kan dumpa dom på utan vapen och alla gängen ihop så får dom slåss med bara nävarna tills ingen står upp längre.
Publicerat Juli 24, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/07/24/bidrag-logner-och-angest/ "Jag har släkt och vänner som av olika anledningar lider av arbetsoförmåga och jag har själv en rekorderlig erfarenhet av att arbeta med socialförsäkringsärenden, rehabiltering o.s.v. Av denna anledning så har jag en påtaglig insikt i den dysfunktionalitet som återfinns inom det svenska socialförsäkringssystemet och vilken rättsosäkerhet som detta medför. Exempelvis är jag därav likaledes av åsikten att Försäkringskassans system med förtroendeläkare bör skrotas till förmån av en socialförsäkringsnämnd med medicinsk expertis underställd och avlönad av Socialstyrelsen snarare än av uppdragsgivande myndighet själv – faktiskt sjuka människor blir inte friskare av att bli misstrodda. Men med det sagt så finns det likaså en beskärd del medborgare som “känner efter lite extra”, jag känner själv en individ som inte haft ett arbete sedan 1980-talet som faktiskt egentligen skulle kunna ha åtminstone ett lättare arbete men som tillåtits hamna i bidragsberoende och är tillfreds med detta. Individen kan måhända se sig tjäna monetärt på detta, åtminstone kortsiktigt, men knappast samhället i stort och definitivt inte de medborgare med faktisk arbetsoförmåga som istället riskerar att ses som tärande på allmänna. Uttrycket “den gyllene medelvägen” existerar inte utan orsak, detsamma gäller “piska och morot”. Det går således inte att tillämpa antingen eller vad beträffar socialförsäkringssystemet utan vad som behövs är som sagt ett helhetsgrepp med kostnadseffektivitet och rätt hjälp till rätt person på rätt plats. Så när spörsmålet om det svenska socialförsäkringssystemet så dök upp i nyhetsflödet så var det inte utan att jag måhända en smula långsökt fick Steven Soderberghs ovan nämnda film i tankarna om än med titeln travesterad till Bidrag, lögner och ångest. För sistnämnda är sannerligen något man kan få av det hela.."
Publicerat Juli 25, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/07/24/ratthaveristens-vag-pa-halleberget/ "1982 utkom Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget. Denna utspelar sig i ett fattigt hem på den karga Kullmyrliden i 1860-talets Västerbotten i vilket lever en familj som blivit djupt skuldsatt till den lokale handelsmannen och när det inte längre finns några sekiner att sköta avbetalningarna med inrättas ett arrendesystem som går ut på att äldsta dottern får stå för omkostnaderna genom att upplåta sin kropp. Det blir till ett system som går i arv och hemmanets lokalisering, på hälleberget, blir därmed symboliskt för förtappelsen. Det är ett litterärt slagkraftigt verk med ett kärnfullt språk som fångar människan och hennes eviga kamp med sig själv. Så varför denna dystra blick bakåt in i jordbrukarsamhällets proletariat? Måhända bidrar den regntunga och grå väderleken, fjärran från södra Europas värme där “betongen brinner” för att citera den semesterfirande Alexandra Pascalidou, till sinnestämningen? Delvis, men framförallt fick jag Lindgrens roman för mitt inre när den förmenta Messiasgestalten Greta Thunberg idag i Malmö tingsrätt dömdes till 1500:- i böter samt 1000:- till Brottsofferfonden på grundval av “ohörsamhet mot ordningsmakten” i samband med en aktion 19/6 i år där hon och hennes lärljungar i “Ta tillbaka framtiden”-rörelsen blockerade in- och utfarterna i en oljehamn i Malmö. Blott timmar efter att domen fallit, som kunde renderat i 6 månaders fängelse, så genomförde hon en liknande aktion och fick ånyo bäras bort av tillkallad polis. I rätten medgav hon att allt gått till på det sätt som åklagaren framställt det – men hon förnekade samtidigt att hon begått ett brott “-..på grund av klimatkrisen”. Thunberg sade dock att hon förväntade sig straffpåföljden men att att hon sonika står över lagen: “-Jag anser att vi befinner oss i en nödsituation i lagens mening. Den är redan en fråga om liv och död för många.” Så argumenterar en rättshaverist och eskatolog. Men uppenbart så står den som “skådat ljuset” över laga förordning och ser man till de kommentarer som alltför många skrivit på TV4:s Facebooksida så helgar ändamålet medlen? Det är enligt mitt förmenande illavarslande att se den svenska samhällsutvecklingen bli alltmer radikaliserad och polariserad, oaktat om vi talar om s.k. “klimataktioner” eller koranbränningar med vidhängande krav på antiblasfemilagstiftning."
Publicerat Juli 26, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/07/26/var-inte-en-nyttig-idiot/ "Hittills har reaktionenerna från vår regering varit återhållsamma, det är dock inte utan en viss gnagande oro som undertecknad hörde justitieministers Gunnar Strömmers (M) uttalande om att man “överväger ytterligare åtgärder”. Så länge dessa åtgärder begränsas till beordring om polisiär patrullering medelst förstärkningsvapen, även om en MP5 i 9X19 spärrad för att endast kunna avge patronvis eld knappast torde vara det mest effektiva motmedlet visavi en presumtiv terrorist iklädd skyddsväst, och höjd nivå på vår beredskap beträffande terrorattentat så är allt i sin ordning men skulle det komma förslag om politiska åtgärder likt antiblasfemilagstiftning så torde regeringskrisen stå i farstun. SD skulle exempelvis inte kunna falla till föga utan att förlora halva sitt väljarstöd – minns hur ovan nämnde Mikail Yüksel från Nyans hotade att stämma justitieutskottets ordförande Rikard Jomshof (SD) efter att den senare kallat honom för landsförrädare efter Yüksel uttryckt att Sverige behövde lära att “böja sig” och att Turkiet skulle ställa än hårdare krav för att släppa in oss i NATO. Detta land behöver varken en inskränkt grundlag, regeringskris eller en ministär där Miljöpartiet återigen släpps in i den politiska värmen. Vad detta land däremot behöver är ett tydligt styre där grundläggande samhälleliga värderingar och lagar inte tummas på under hot från människor som inte förmår att göra skillnad på politik och religion eller som faller till föga för utländska påverkansaktioner. För att spiralen motvarvs ned i vattenklosetten inte skall tillåtas rotera allt fortare krävs att varje medborgare med åtminstone två hjärnceller inser att att man måste tänka ett steg längre och sålunda inte agera utifrån emotionell grund. Var inte den nyttiga idioten som av antingen opportun egen vinning eller på grund av bristande impulskontroll går främmande makts ärenden. Var inte en nyttig idiot.."
Publicerat Juli 27, 20232 yr 5 hours ago lsjonsson sa: Väl skrivit som vanligt! Vad har jag skrivit!!??
Publicerat Juli 27, 20232 yr 8 hours ago faxe sa: Nu tänker du på Jonsson!!!!!😉 Nej, det gör han inte!
Publicerat Juli 28, 20232 yr 10 hours ago lsjonsson sa: Nej, det gör han inte! Du har alltid varit lite trög, så jag har full förståelse för att du inte uppfattar det😁.
Publicerat Juli 28, 20232 yr Detta är en populär post. På 2023-07-26 at 20:41 doenitz sa: Vad detta land behöver varken en inskränkt grundlag, regeringskris eller en ministär där Miljöpartiet återigen släpps in i den politiska värmen. Vad detta land däremot behöver är ett tydligt styre där grundläggande samhälleliga värderingar och lagar inte tummas på under hot från människor som inte förmår att göra skillnad på politik och religion eller som faller till föga för utländska påverkansaktioner. Lite lustigt. Jag kom att tänka på Kallakriget där vi som land lade ner enorma resurser och slit för att skydda oss mot en överhängande hotbild. Folk gick lydigt till närapå året lång militärtjänstgöring för att bidra till vårt försvar och våra stridspiloter som var vår spjutspets flög som om det vore skarpt läge med höga dödstal som följd för att vi även i en framtid skulle kunna leva ett fritt liv utan att styras av främmande makter. Det var tydligen då det, nu finns det en inte helt oansenlig andel av befolkningen som vill lägga sig platt för tex terrorhot från fundamentalister och gå dessa till mötes genom att ändra vår grundlag efter deras önskemål. Vad hände ?
Publicerat Juli 28, 20232 yr 1 hour ago Järven sa: Lite lustigt. Jag kom att tänka på Kallakriget där vi som land lade ner enorma resurser och slit för att skydda oss mot en överhängande hotbild. Folk gick lydigt till närapå året lång militärtjänstgöring för att bidra till vårt försvar och våra stridspiloter som var vår spjutspets flög som om det vore skarpt läge med höga dödstal som följd för att vi även i en framtid skulle kunna leva ett fritt liv utan att styras av främmande makter. Det var tydligen då det, nu finns det en inte helt oansenlig andel av befolkningen som vill lägga sig platt för tex terrorhot från fundamentalister och gå dessa till mötes genom att ändra vår grundlag efter deras önskemål. Vad hände ? Sociala medier är vad som hände.
Publicerat Juli 28, 20232 yr 11 hours ago faxe sa: Du har alltid varit lite trög, så jag har full förståelse för att du inte uppfattar det😁. Hörre du NOLLÅTTA du ska inte tala om att vara trögfattad!
Publicerat Juli 28, 20232 yr 1 minute ago lsjonsson sa: Hörre du NOLLÅTTA du ska inte tala om att vara trögfattad! Puss på dig GUBBE😂😂.
Publicerat Juli 29, 20232 yr Detta är en populär post. Jag är för att alla gör värnplikt eller civilförsvarsplikt. Tror att det skulle stärka individer och folksjälen. Och jag är för att värnplikt undantas från arbetsrättsliga regler så att alternativet att sitta och gnälla över att livet är hårt inte finns. Finkan för de som vägrar. Dyrt som fan för samhället men något måste göras för att det ska bli uppryckning. En liten reflektion: när jag pratar med yngre människor än jag själv, säg 30-35åringar, så har de ingen koppling till försvaret (inte för att det händer ofta men någon gång om året så där). De känner inte ens folk som gjort värnplikt. Förr visste alla hur slipstenen drogs inom det militära, nu lyssnar dessa 30-35åringar på en berättelse från det militära som att det är något helt nytt/avlägset. Förr ansågs bra betyg från värnplikt eller att ha gjort en reservarutbildning meriterande i arbetslivet. Inte för att det nödvändigtvis är meriterande men det intressanta är att jag inte hört någon ens prata om det de senaste 10-15 åren. Jag reflekterar över att det helt försvunnit från kartan, att det inte finns med i tänkandet längre att man ska ställa upp och försvara sitt land. För mig är det en självklarhet.
Publicerat Juli 29, 20232 yr 1 hour ago MagnusN sa: Jag är för att alla gör värnplikt eller civilförsvarsplikt. Tror att det skulle stärka individer och folksjälen. Och jag är för att värnplikt undantas från arbetsrättsliga regler så att alternativet att sitta och gnälla över att livet är hårt inte finns. Finkan för de som vägrar. Dyrt som fan för samhället men något måste göras för att det ska bli uppryckning. En liten reflektion: när jag pratar med yngre människor än jag själv, säg 30-35åringar, så har de ingen koppling till försvaret (inte för att det händer ofta men någon gång om året så där). De känner inte ens folk som gjort värnplikt. Förr visste alla hur slipstenen drogs inom det militära, nu lyssnar dessa 30-35åringar på en berättelse från det militära som att det är något helt nytt/avlägset. Förr ansågs bra betyg från värnplikt eller att ha gjort en reservarutbildning meriterande i arbetslivet. Inte för att det nödvändigtvis är meriterande men det intressanta är att jag inte hört någon ens prata om det de senaste 10-15 åren. Jag reflekterar över att det helt försvunnit från kartan, att det inte finns med i tänkandet längre att man ska ställa upp och försvara sitt land. För mig är det en självklarhet. Men tror du inte att det blir svårt att helt plötsligt börja ställa krav på alla söndercurlade ungar som dessutom fått i sig från tidig dagisvistelse att livet inte ser ut som de lurats att tro?
Publicerat Juli 29, 20232 yr 31 minutes ago qvarnhill sa: Men tror du inte att det blir svårt att helt plötsligt börja ställa krav på alla söndercurlade ungar som dessutom fått i sig från tidig dagisvistelse att livet inte ser ut som de lurats att tro? Då behöver de det ännu mer. Lr som högst chefen på regemente sade när dottern muckade, typ: *Bara så ni vet har ni nu visat att ni klarar dubbelt mer än ni trott och minst 8 gånger mer än vad er mamma tror.* Min dotter var jag inte orolig för. /P
Publicerat Juli 29, 20232 yr 5 minutes ago PAS sa: Då behöver de det ännu mer. Lr som högst chefen på regemente sade när dottern muckade, typ: *Bara så ni vet har ni nu visat att ni klarar dubbelt mer än ni trott och minst 8 gånger mer än vad er mamma tror.* Min dotter var jag inte orolig för. /P Absolut behövs det! Tänker bara på beväringarna i Enköping just före jul som kände sig kränkta och fick julledigt (?) lite tidigare för att de kände sig kränkta av sina befäl och hade inte fått mat på utlovad tid... Undrar vilken nytta de "krigarna" kan göra för rikets säkerhet?