Publicerat Juli 17, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/07/17/hoojeda-mig-da/ Härförleden publicerade Aftonbladet enligt egen utsago ett riktigt scoop, man avslöjade identiteterna bakom maskerna på det populära bandet Hooja. Detta band har med glimten i ögat bakom glajorna serverat lättsam musikalisk underhållning i vilken man lyfter fram i denna kontext enligt mitt förmenande positiva fördomarna om Norrland. Det är Helly-Hansen, skoter och skogsstjärnan – tänk er lite som att Eddie Meduza möter Pistvakt. Och detta går hem i stugorna, att man varit med på Allsång på Skansen torde vara det yttersta beviset på detta. En god väns tvillingar nynnar t.ex. gärna med till Banan, melon, kiwi och citron, om än med det hembrända substituerat mot välling i den mer barnvänliga adaptionen. Men dessa hymner till det agrara levernet går inte hem överallt, framförallt inte på den vänstra politiska planhalvan. Kulturkritikern Po Tidholm, själv bördig från Hälsingland, efterlyste i en artikel härförleden behovet för Hooja att “nyansera den norrländske mannen”. Enligt Tidholm så är schablonerna Hojja använder sig av något som kan likas med de som återfinns i filmen Jägarna, serien Pistvakt och reklamen från Norrlands Guld varpå det enligt hans utsago blir svårare att ha en identitet som inte faller inom denna norms ramverk: “-Om det här blir den dominerande manliga identiteten i Norrbotten, hur är man då hbtq-person eller en person från en annan kultur i den kontexten? Eller hur är man kvinna i förhållande till det här?” Ptja, för eget vidkommande är jag ju av börd sörlänning, i hjärtat evig västgöte, men har spenderat halva livet i Umeå. Vidare var jag för att citera en god vän “naturaliserad norrlänning” redan när jag flyttade upp givet mitt agrara ursprung och livsstil som involverar påtagligt manligt kodade fritidsintressen såsom jakt och skytte. Med det sagt så har jag genom åren kunnat se en tydlig skillnad på storstaden Umeå med dess universitet, en stad som med handen på hjärtat lider litet utav Stockholmskomplex, och inlandet. Samma fenomen återfinns även hemmavid om vi t.ex. jämför den skaraborgska vischan med t.ex. Göteborg. De stora skillnaderna återfinns enligt min mening i stad kontra land. Subkulturer återfinns lite varstans, att straight edge-rörelsen hade sitt huvudsäte i Umeå är tämligen indikativt för att blott några mils geografisk skillnad ger påtaglig differens i människors normer. Att den humoristiska schablon som Hooja representerar av vad som är att anse som manligt står i bjärt kontrast till vad den urbana vänstern ser som påbjudet förvånar föga. Ett kardinalexempel på detta kunde t.ex. återigen ses i Aftonbladet häromåret där Jenny Wennberg i krönikan “Machomännens sista tid är äntligen här” gav uttryck för följande resonemang: “Sedan länge är ”soy boy” eller på svenska ”sojapojke” ett skällsord i högerextrema och konservativa kretsar. Sojapojken är den patriarkala mansrollens antites. Han är inte aggressiv, han är ofta feminist, han är dessutom ointresserad av traditionellt manligt kodade fritidssysslor. Uttrycket härstammar från en populär teori i högerextrema kretsar om att sojamjölk innehåller östrogen och därför gör män feminina och påverkar fertiliteten negativt. Vad det hela handlar om är dock att machomannen, vars främsta förespråkare är just högerextremister, är på utdöende.“ Jag finner detta vänsterdogmatiska resonemang fascinerande på ett höggradigt negativt sätt enär jag har ett flertal vänner från inlandskommuner som är ickeheteronormativa, jag har gott om kvinnliga jaktkamrater och tjejkompisar som uppskattar andra “traditionellt manligt kodade fritidssysslor”. Genast infinner sig således frågan om vem det egentligen är som är sexist? Den som driver med machismo med glimten i ögat eller den som intellektuellt hyllar “sojapojken” men som biologiskt trånar efter en “alfahanne” även om vederbörande knappast skulle erkänna sistnämnda ens under pistolhot? Samtidigt kan vi se hur unga rotlösa män på glid inte sällan saknat en manlig förebild i sin tillvaro. Enligt mitt förmenande så visar detta på den politiskt korrekta vänsterns hyckleri eftersom man inte differentierar mellan “the good old boy” – som är trygg i sin manlighet och agerar därefter – även om vederbörande måhända uppskattar kulturella uttryck med schabloner med glimten i ögat, och uppriktiga misogyna svin som vänstern istället missriktat hyllar som företrädare för vad man kan kalla för “working class hero” även de senare i vissa fall aldrig gjort ett ärligt handtag eller skattat en krona till det allmänna förutom i form av moms? Det sistnämnda fenomenet skulle undertecknad våga påstå grundar sig i den historiematerialistiska diskursens oförmåga att blicka bortom “mer resurser” i sin samhällsanalys i kombination med en välutveckad oikofobi och wokeism."
Publicerat Juli 19, 20232 yr Detta är en populär post. https://blickovernejden.wordpress.com/2023/07/19/kanske-sa-fast-tvartom/ Under sommartid brukar gängse verksamhet inom många företag te sig lite annorlunda givet att ordinarie personal har semester och sommarjobbare tar över. I fallet med publikationen Aftonbladet förhindrar det dock inte att vad som produceras tenderar att hålla samma låga nivå oavsett tid på året. Vikarien Noor Karim, som häromleden producerade en text om “hur det vänder sig i magen” på henne när vuxna dricker mjölk – som att det går att äta stekpalt utan mjölk till, trakterade läsarna ännu ett enögt perspektiv häromdagen i vilket hon konstaterade att den bristande försvarsviljan bland unga män av utländsk börd bottnar i det svenska samhällets påstådda rasism. Enligt en undersökning gjort av SVT kan nämligen 53% av årskullen födda 2004 med utländska föräldrar inte tänka sig att göra värnplikt. “De som blir myndiga har sett hur deras föräldrar slitigt för att accepteras av samhället. Diskrimineringen på arbetsmarknaden som stänger ute föräldrarna. Arbetsgivare som kräver att morsan ska ta av sig slöjan. Barnen har bevittnat hur hatretoriken ökat. De har har själva blivit utsatta för den ökade rasismen och hatbrotten.” För eget vidkommande, som gjort värnplikten, har undertecknad följande reflektion att göra. Kan det inte vara så att att en tillvaro i uniform, som kräver konformitet och disciplin, inte appellerar till unga män som stundom ser svenska tjejer som “svenneh*ror” och som inte känner att majoritetskulturen är för dem? Är detta då en konsevens av majoritetssamhällets påstådda rasism, ett samhälle som tillhandahåller vård, skola och omsorg på skattebetalarnas bekostnad, eller handlar det snarare om omvänd rasism?" Aftonbladet fortsätter att briljera med djup samhällsnalys...
Publicerat Juli 19, 20232 yr The enemy within, det är dessa jag skickar mina grabbar att försvara via deras värnplikt!? Tar inte många dagar efter våra poliser och miltitärer mobilserat förens ortens adidasriddare tagit över samhället.
Publicerat Juli 19, 20232 yr Detta är en populär post. Mitt konkreta tipps är SLUTA läsa "kvällstidningarna"! Min bättre hälfts mamma tror tackvare aftonbladet, mfl att vi står på gränsen till förfall. Hon, kanske har rätt... Men jag läser inte propaganda även om den är svensk. (ja, ok viss propaganda, typ svd,di,och pappers versionen av fib aktuellt)... Man kan inte oroa sig för allt, så för att förhindra att världen rasar, köpte jag lite .22Lr och passar på att njuta av en papperstidning när jag går på muggen. Så då har jag backup utifall konkreta problem, som slut skithuspapper skulle dyka upp.
Publicerat Juli 19, 20232 yr Aftonbladet verkar vara som en magnet för dräggkulturister och beivrare av samhällsrasering. I deras skeva värld verkar de som tidigare kallades samhällets ryggrad vara det äckligaste som finns, det vill säga dom som jobbar och betalar skatt, uppskattar kärnfamilj och ordning och reda. Det är kanske dags att införa ett skallkrav att alla som framledes vill ha ett Svenskt medborgarskap skall genomgå full militärutbildning eller motsvarande tid civilförsvarstjänst oavsett ålder. "Vill inte, duger inte"
Publicerat Juli 19, 20232 yr https://blickovernejden.wordpress.com/2020/10/05/om-folket-inte-har-brod-sa-far-de-val-ata-bakelser/ "Idag höll justitieminister Gunnar Strömmer (M) och Justitieutskottets ordförande Rikard Jomshof (SD) pressträff på vilken man presenterade det aviserade paradigmskifte som utlovats. Strömmer underströk att den svenska rättsbalken är 60 år gammal och kännetecknad av 1970-talets samhällssyn, i mångt en attityd kännetecknad av “Släpp fångarne loss det är vår”. Många hederliga skattebetalande medborgare har länge efterfrågat tuffare bandage snarare än “saft och bulle” – som jordbrukare är undertecknad t.ex. en av dem som återkommande drabbats av allehanda “resursomfördelningar” från långfingrade individer som inte har vett att göra skillnad på sitt och andras. Samtidigt är skatteviljan är av essentiell betydelse för det s.k. “samhällskontraktet” – om staten inte upprätthåller sina kärnuppdrag utan istället hemfaller till anarkotyranni ebbar snart förtroendet för det allmänna och därmed sinar lusten att betala skatt. Men riktigt så ser inte alla det. Socialdemokraternas Ardalan Shekarabi t.ex. kallade det aviserade paradigmskiftet för “ännu ett löftesbrott” och den på Stockholms universitet verksamme kriminologen Magnus Hörnqvist sågade helt Tidöpartiernas kriminalpolitik och lät mena att denna är liktydig med ett “korståg” mot delar av den svenska befolkningen. Min fråga till Hörnqvist, som menade att den aviserade politiken kommer att leda till “korruption, ökade slitningar och fattigdom” är om han tror att rådande paradigm i längden kommer att hålla ihop detta land där inte minst gängkriminaliteten kommit att bli systemhotande?"
Publicerat Juli 19, 20232 yr På 2023-07-08 at 18:37 lsjonsson sa: Nu får LO-facken något att tänka på när man inte behöver vara sosse för att sitta fackklubbar. Inte i alla fall när man sitter i Tansportarbetarförbundet. Nu kommer dom nog författa om stadgarna inom facken där stadgarna är lite otydliga. https://sverigesradio.se/artikel/hd-provar-inte-domen-sd-politikern-far-ratt-mot-facket Det där hade jag missat.. så sjukt kul! De har ju klarat sig så här långt på att alla ombud med rätt att rösta "råkat" ha rätt partibok.. Det måste ha varit skämskudde delux när de slagits i rätten i denna fråga! Men det är klart, det är ngn annans pengar de sätter sprätt på i div olika domstolar.
Publicerat Juli 19, 20232 yr På 2023-07-17 at 19:43 doenitz sa: https://blickovernejden.wordpress.com/2023/07/17/hoojeda-mig-da/ Härförleden publicerade Aftonbladet enligt egen utsago ett riktigt scoop, man avslöjade identiteterna bakom maskerna på det populära bandet Hooja. Detta band har med glimten i ögat bakom glajorna serverat lättsam musikalisk underhållning i vilken man lyfter fram i denna kontext enligt mitt förmenande positiva fördomarna om Norrland. Det är Helly-Hansen, skoter och skogsstjärnan – tänk er lite som att Eddie Meduza möter Pistvakt. Och detta går hem i stugorna, att man varit med på Allsång på Skansen torde vara det yttersta beviset på detta. En god väns tvillingar nynnar t.ex. gärna med till Banan, melon, kiwi och citron, om än med det hembrända substituerat mot välling i den mer barnvänliga adaptionen. Men dessa hymner till det agrara levernet går inte hem överallt, framförallt inte på den vänstra politiska planhalvan. Kulturkritikern Po Tidholm, själv bördig från Hälsingland, efterlyste i en artikel härförleden behovet för Hooja att “nyansera den norrländske mannen”. Enligt Tidholm så är schablonerna Hojja använder sig av något som kan likas med de som återfinns i filmen Jägarna, serien Pistvakt och reklamen från Norrlands Guld varpå det enligt hans utsago blir svårare att ha en identitet som inte faller inom denna norms ramverk: “-Om det här blir den dominerande manliga identiteten i Norrbotten, hur är man då hbtq-person eller en person från en annan kultur i den kontexten? Eller hur är man kvinna i förhållande till det här?” Ptja, för eget vidkommande är jag ju av börd sörlänning, i hjärtat evig västgöte, men har spenderat halva livet i Umeå. Vidare var jag för att citera en god vän “naturaliserad norrlänning” redan när jag flyttade upp givet mitt agrara ursprung och livsstil som involverar påtagligt manligt kodade fritidsintressen såsom jakt och skytte. Med det sagt så har jag genom åren kunnat se en tydlig skillnad på storstaden Umeå med dess universitet, en stad som med handen på hjärtat lider litet utav Stockholmskomplex, och inlandet. Samma fenomen återfinns även hemmavid om vi t.ex. jämför den skaraborgska vischan med t.ex. Göteborg. De stora skillnaderna återfinns enligt min mening i stad kontra land. Subkulturer återfinns lite varstans, att straight edge-rörelsen hade sitt huvudsäte i Umeå är tämligen indikativt för att blott några mils geografisk skillnad ger påtaglig differens i människors normer. Att den humoristiska schablon som Hooja representerar av vad som är att anse som manligt står i bjärt kontrast till vad den urbana vänstern ser som påbjudet förvånar föga. Ett kardinalexempel på detta kunde t.ex. återigen ses i Aftonbladet häromåret där Jenny Wennberg i krönikan “Machomännens sista tid är äntligen här” gav uttryck för följande resonemang: “Sedan länge är ”soy boy” eller på svenska ”sojapojke” ett skällsord i högerextrema och konservativa kretsar. Sojapojken är den patriarkala mansrollens antites. Han är inte aggressiv, han är ofta feminist, han är dessutom ointresserad av traditionellt manligt kodade fritidssysslor. Uttrycket härstammar från en populär teori i högerextrema kretsar om att sojamjölk innehåller östrogen och därför gör män feminina och påverkar fertiliteten negativt. Vad det hela handlar om är dock att machomannen, vars främsta förespråkare är just högerextremister, är på utdöende.“ Jag finner detta vänsterdogmatiska resonemang fascinerande på ett höggradigt negativt sätt enär jag har ett flertal vänner från inlandskommuner som är ickeheteronormativa, jag har gott om kvinnliga jaktkamrater och tjejkompisar som uppskattar andra “traditionellt manligt kodade fritidssysslor”. Genast infinner sig således frågan om vem det egentligen är som är sexist? Den som driver med machismo med glimten i ögat eller den som intellektuellt hyllar “sojapojken” men som biologiskt trånar efter en “alfahanne” även om vederbörande knappast skulle erkänna sistnämnda ens under pistolhot? Samtidigt kan vi se hur unga rotlösa män på glid inte sällan saknat en manlig förebild i sin tillvaro. Enligt mitt förmenande så visar detta på den politiskt korrekta vänsterns hyckleri eftersom man inte differentierar mellan “the good old boy” – som är trygg i sin manlighet och agerar därefter – även om vederbörande måhända uppskattar kulturella uttryck med schabloner med glimten i ögat, och uppriktiga misogyna svin som vänstern istället missriktat hyllar som företrädare för vad man kan kalla för “working class hero” även de senare i vissa fall aldrig gjort ett ärligt handtag eller skattat en krona till det allmänna förutom i form av moms? Det sistnämnda fenomenet skulle undertecknad våga påstå grundar sig i den historiematerialistiska diskursens oförmåga att blicka bortom “mer resurser” i sin samhällsanalys i kombination med en välutveckad oikofobi och wokeism." Det var ett jäkla sätt av AB att röja deras identitet. Väl skrivit som vanligt!
Publicerat Juli 19, 20232 yr 30 minutes ago Hipshot sa: Det där hade jag missat.. så sjukt kul! De har ju klarat sig så här långt på att alla ombud med rätt att rösta "råkat" ha rätt partibok.. Det måste ha varit skämskudde delux när de slagits i rätten i denna fråga! Men det är klart, det är ngn annans pengar de sätter sprätt på i div olika domstolar. Absolut var det en skrämselkudde ända upp i högsta leden i facken. Nu blir det att skriva om stadgarna så att inga sådana saker kan ske igen.
Publicerat Juli 19, 20232 yr På tal om rödgrön röra, en bild på en insändare ur dagens Västerbotten-Kuriren. Viltrehabiliterare minsann, förlåt om jag instinktivt reagerar med fördomen att vederbörande är medlem i Fältbiologerna och en gång plåstrat om en trafikskadad hare. För att spinna vidare på undertecknads fördomar, om vilka jag är fullt medveten, men det skulle vara intressant att se dessa förmenta biologer iförda anorak från Fjällräven, näbbstövlar och Kånken samt Palestinasjal ta ur en trafikdödad älg.. Av samma skribent: https://www.dn.se/insandare/lat-biologer-och-ekologer-ta-over-viltvarden-fran-jagarna/?fbclid=IwAR1zWC3oto26YT45Xp33QkFuFCDQiQM2EqEj6XMbUDl3v2DpcQf1qvXBRTU https://tidningensyre.se/2023/7-mars-2023/vi-spelar-rysk-roulett-med-rovdjuren-och-ekosystemen/?fbclid=IwAR2rcTtYSqG1Yn61nwEo5-TwrfwXVyvxgyCtWvLApn7QfDsFL75RddL4wVk Tyvärr är det rätt lönlöst att debattera med radikaliserade idioter - they drag you down and beat you with experience: https://blickovernejden.wordpress.com/2020/12/14/vissa-hyser-synbart-en-vanda-over-att-behova-mota-saklig-kritik/?fbclid=IwAR3OYfJsEE_LPrLW6_BleqlrYj0Da2BaJIyKwNk94mhdXnFyT4XI1QAnuJE https://blickovernejden.wordpress.com/2021/10/06/a-sense-of-moral-superiority-in-their-ignorance/?fbclid=IwAR2w8l3hWz9N0NlDxAULBYJOCdTey7vSrnj4JclVZdYVM86Z9qXaO0E5W-c
Publicerat Juli 19, 20232 yr Sant! Det är ingen ide att diskutera med dessa fantaster. Väl skriovit som vanligt!
Publicerat Juli 19, 20232 yr https://www.gp.se/nyheter/världen/honduras-vill-bygga-en-straffkoloni-för-att-stoppa-gängkriget-1.105203344 Kanske anamma principen på gängmedlemmar i Sverige? Ett arbetsläger djupt inne i norrlands skogar, gärna där det finns gott om varg och björn. Borde till viss del avskräcka "invånarna" att ta sig en promenad i skogen.
Publicerat Juli 20, 20232 yr 6 hours ago Islänningen sa: https://www.gp.se/nyheter/världen/honduras-vill-bygga-en-straffkoloni-för-att-stoppa-gängkriget-1.105203344 Kanske anamma principen på gängmedlemmar i Sverige? Ett arbetsläger djupt inne i norrlands skogar, gärna där det finns gott om varg och björn. Borde till viss del avskräcka "invånarna" att ta sig en promenad i skogen. En öde ö i Norra Ishavet där det finns isbjörnar som tar hand om drägglet vore väl bättre.
Publicerat Juli 20, 20232 yr 3 hours ago lsjonsson sa: En öde ö i Norra Ishavet där det finns isbjörnar som tar hand om drägglet vore väl bättre. Visst, men Sverige har ingen öde ö i Norra Ishavet.
Publicerat Juli 20, 20232 yr 10 hours ago Islänningen sa: https://www.gp.se/nyheter/världen/honduras-vill-bygga-en-straffkoloni-för-att-stoppa-gängkriget-1.105203344 Kanske anamma principen på gängmedlemmar i Sverige? Ett arbetsläger djupt inne i norrlands skogar, gärna där det finns gott om varg och björn. Borde till viss del avskräcka "invånarna" att ta sig en promenad i skogen. Behövs inte, det räcker att måla ”hata jänkebilar” på deras jackor och ställa dom utanför valfri circlek runt Närke eller västgötaslätten så ordnar det sig självt. Alternativt ge dom gratis uppehälle och en enkel biljett till typ Övertorneå eller Kalix så har dom snart skjutit sig själva.
Publicerat Juli 20, 20232 yr 1 hour ago Islänningen sa: Visst, men Sverige har ingen öde ö i Norra Ishavet. Nej, men vårt kära grannland i väster. Det går nog att göra en deal med Norge om det. Tror du inte att det går att göra en deal med Putte i öster också???
Publicerat Juli 20, 20232 yr 5 minutes ago lsjonsson sa: Nej, men vår kära grannland i väster. Det går nog att göra en deal med Norge om det. HörreduJonsson....nu ska vi inte planera förstöra den Arktiska paradisön Svalbard med att planera ut drägg där. 😜😁 Dom kan bygga ett läger på Stureplan, då hamnar dom ju iaf i närheten av sina beivrare. 👍
Publicerat Juli 20, 20232 yr Just now Järven sa: HörreduJonsson....nu ska vi inte planera förstöra den Arktiska paradisön Svalbard med att planera ut drägg där. 😜😁 Det finns flera öar där uppe. Björnön, Jan Mayern, m. fl.
Publicerat Juli 20, 20232 yr Just now lsjonsson sa: Det finns flera öar där uppe. Björnön, Jan Mayern, m. fl. Alla lika fina....alla lika illa att förstöra. 👍
Publicerat Juli 20, 20232 yr 2 minutes ago Järven sa: Alla lika fina....alla lika illa att förstöra. 👍 Ja visst är dom fina, men med tanke på hur svårt det har blivit för isbjörnarna att få tag på sälar som käk så kan det vara ett alternativ om dom nu vill ha sån skit i sina munnar.
Publicerat Juli 20, 20232 yr Just now lsjonsson sa: Ja visst är dom fina, men med tanke på hur svårt det har blivit för isbjörnarna att få tag på sälar som käk så kan det vara ett alternativ om dom nu vill ha sån skit i sina munnar. Nu när du lägger fram det så kanske Jan Mayen skulle kunna passa som en jätteåtel ? 😁
Publicerat Juli 20, 20232 yr 12 hours ago Islänningen sa: https://www.gp.se/nyheter/världen/honduras-vill-bygga-en-straffkoloni-för-att-stoppa-gängkriget-1.105203344 Kanske anamma principen på gängmedlemmar i Sverige? Ett arbetsläger djupt inne i norrlands skogar, gärna där det finns gott om varg och björn. Borde till viss del avskräcka "invånarna" att ta sig en promenad i skogen. Näe ! bygg det på isen i shlms skärgård och problemen löser sig våren efter ...
Publicerat Juli 20, 20232 yr 1 hour ago Järven sa: Nu när du lägger fram det så kanske Jan Mayen skulle kunna passa som en jätteåtel ? 😁 Ja, jag tror det också!
Publicerat Juli 20, 20232 yr I Danmark röstades det igenom att alla (kriminella) som inte kan utvisas hamnar på en ö. Kan ha varit 4-5 år sedan jag läste det. Vet inte om det realiserades
Publicerat Juli 20, 20232 yr 1 hour ago MagnusN sa: I Danmark röstades det igenom att alla (kriminella) som inte kan utvisas hamnar på en ö. Kan ha varit 4-5 år sedan jag läste det. Vet inte om det realiserades Honduras bygger en fängelseö. https://www.expressen.se/nyheter/honduras-bygger-fangelseo-gar-bara-att-kommunicera-via-satellit/