Publicerat Maj 17, 200521 yr Eftersom det inte finns så mycket annat att jaga just nu och jaktabstninsen är på topp så tänkte jag ge mig ut på minkjakt. Fällor är inte aktuellt då avståndet är för drygt till marken för att man ska kunna vittja nog ofta. Jag tänkte istället lägga ut en åtel av surstömming vid en gammal dammbro och sedan bara sitta njuta av våren tills minken kommer. Någon som har erfarenhet av detta? Kom med tips om utrustnig, tidpunkt och berätta hur du brukar jaga mink! Mvh/ Andreas
Publicerat Maj 17, 200521 yr Vi har med viss framgång vakat mink under våren, men då lite tidigare då den rallar, Mars-April, försök att under spårsnötiden kolla var den håller hus och var "flaskhalsarna" finns...... Spåren brukar synas mest under våren när det börjar bli högvatten men skaren ligger då blir det ju lättsprunget och minken har ingen skyddande is att hålla hus under. Broar,gamla brofästen brukar vara bra flaskhalsar. Skullet du sitta och avnjuta surströmming och vaka mink samtidigt var det så du sa ??? ;D
Publicerat Maj 17, 200521 yr Författare Jag vet sen tidigare att det är bra trafik kring dammbron, jag har sett spåren på iskanterna. Surströmming är nog bland det enda som jag inte äter, jag föredrar färsk fisk..... Däremot kan jag tänka mig att den drar till sig minken.
Publicerat Maj 18, 200521 yr Fällor är inte aktuellt då avståndet är för drygt till marken för att man ska kunna vittja nog ofta. Hört talas om slagfällor.
Publicerat Maj 18, 200521 yr Kravet tror jag även på slagfällor är tillsyn 1 g/ dygn ;) tror jag iallafall.
Publicerat Maj 18, 200521 yr Författare Kravet tror jag även på slagfällor är tillsyn 1 g/ dygn ;) tror jag iallafall. Precis.......jag hade väl tänkt mig 1-2 ggr i veckan, och då vill jag ju jaga!!! Nån liten chans att få se mink borde det väl finnas.... eller? Annars är det ju som sagt bara härligt att få vara ute och njuta av våren..........
Publicerat Maj 18, 200521 yr Kravet tror jag även på slagfällor är tillsyn 1 g/ dygn ;) tror jag iallafall. Om jag minns rätt så är det 2ggr/dygn som gäller för levandefångst på mink. Men inget krav på slagfällor. Men rätta gärna mej om jag har fel. :-
Publicerat Maj 19, 200521 yr Har också letat, men kan inte hitta något som klargör detta. ??? Men eftersom jag alltid brukar ha rätt så är det väl det jag säger som gäller tills jag är överbevisad.
Publicerat Maj 19, 200521 yr Författare Nej jag hittar inte det nånstans men jag tror jag har hört det..... Har också letat, men kan inte hitta något som klargör detta. ???Men eftersom jag alltid brukar ha rätt så är det väl det ja ag säger som gäller tills jag är överbevisad. Leta på ni........så ni tror inte det är möjligt att skjuta mink på surströmmings åtel. :- Jag får väl nöta tills motsatsen är bevisat.
Publicerat Maj 19, 200521 yr Leta på ni........så ni tror inte det är möjligt att skjuta mink på surströmmings åtel. Jag får väl nöta tills motsatsen är bevisat. Går säkert bra, men det är nog mycket effektivare under vintern eller när ungarna kommit ut.
Publicerat Maj 19, 200521 yr Nej jag hittar inte det nånstans men jag tror jag har hört det..... Har också letat, men kan inte hitta något som klargör detta. ???Men eftersom jag alltid brukar ha rätt så är det väl det ja ag säger som gäller tills jag är överbevisad. Leta på ni........så ni tror inte det är möjligt att skjuta mink på surströmmings åtel. :- Jag får väl nöta tills motsatsen är bevisat. Bara synd på surströmmingen tycker jag :- fin mat till spillo ;D
Publicerat Maj 19, 200521 yr Är väl enda gången det är meningsfullt att vakta en surströmmingsburk. >
Publicerat Maj 30, 200521 yr Beträffande Surströmming så kan jag berätta följande anektot som tydligen ska vara sann! En kollega till mig som seglat på dom sju haven tjänstgjorde under några år på en båt där man hade en norrlänsk befälhavare. Varje år vid surströmmingspremiären så bjöd han naturligt vis in hela besättningen till sin hytt för att njuta av denna högst tveksamma delikatess. Resultatet av denna inbjudan blev detsamma år efter år, han fick äta själv! Ett år så hade man mönstrat ombord en kolorerade gentleman från något afrikanskt land, då den årliga inbjudan till surströmming kom så var han den enda i besättningen som tackade ja. En av de övriga i besättningen (en skåning) blev motvilligt beordrad att agera "flunk" (servitör) under middagen. När man ätit klart så kom skåningen nedrusande till de andra i besättningen för att meddela hur det gått för afrikanen. På en dialekt som är hopplös att härma och omöjlig att skriva så bräkte han fram följande: Grabbar, grabbar ni skulle ha sett hur han åt, HAN TRODDE ATT DET VAR MAT!
Publicerat Juni 1, 200521 yr ;D Fick höra av en gammal minkjägare att minken föredrar färsk fisk och att surströmmingen inte var ett bra agn/lockbete. Nää jag håller med Alfie, Surströmming ska avnjutas för den egna gommen och sköljas mer med en skåne eller en iskall öl...MUMS 8)
Publicerat Juni 16, 200521 yr ;DFick höra av en gammal minkjägare att minken föredrar färsk fisk och att surströmmingen inte var ett bra agn/lockbete. Nää jag håller med Alfie, Surströmming ska avnjutas för den egna gommen och sköljas mer med en skåne eller en iskall öl...MUMS 8) Rätt intressant egentligen. Det som minken ratar det äter Seger upp själv.
Publicerat Juni 17, 200521 yr Egentligen är ju minken en riktig finsmakare.. Den går hårt åt öringstammarna på grund av att öringen är ett lätt byte. Så de har väl fått smak för de finare fiskarna..
Publicerat Juni 23, 200521 yr Egentligen är ju minken en riktig finsmakare.. Den går hårt åt öringstammarna på grund av att öringen är ett lätt byte. Så de har väl fått smak för de finare fiskarna.. Nä, du sa det själv! Minken tar inte öringen för att den smakar bättre - den gör det för att den är det lättaste bytet (eller det enda byten vid aktuellt vatten). Men för böveln - agna inte med surströmming - ta nå't mer naturellt bete istället. I mina ungdoms dagar så använde jag bara bröstbitarna från korp (och en del agnmört som fanns i frysboxen). Nä - skjut en korp och fånga ett dussin minkar istället - snacka om viltvård i världsklass
Publicerat Juni 24, 200521 yr Jag använder fisk, fågel och mittemellan för att agna i mina fällor huvudsaken är att man har dom rätt placerade och skapar ett minne eller nyfikenhet då brukar dom trilla dit..... Jag flytter mina fällor om jag inte fått nåt på en par säsonger ,det kan röra sig om tretti meter ibland....men det kan funka använd vårvinterns spårsnö för att kolla var fällan ska sättas....annnars är ett tips där en å eller bäck hålls isfri längst,öppnas först. Jag använder ÖVERBLIVEN surströmming som jag sparat i glasburkar som vinteragn det luktar även om det är kallt....likaså verkar faktiskt laxskräde göra.
Publicerat Juli 27, 200520 yr Lägger till lite bilder från årets fällfångst... 3 ggr har vi lyckats få doublé på mink i slagfällan, det tycker jag är ganska otroligt, fastän inte så ovanligt i vårt fall. Det är i regel årets minkungar som varit så pass giriga att de begått dessa mass-självmord... I fällorna läggs färsk fiskrens, det tycks duga bra åt minkarna, nu har vi även lockmedel "Mink Gland Lure" i vissa fällor, få se om det ger resultat...
Publicerat Juli 28, 200520 yr Lägger till lite bilder från årets fällfångst... 3 ggr har vi lyckats få doublé på mink i slagfällan, det tycker jag är ganska otroligt, fastän inte så ovanligt i vårt fall. Det är i regel årets minkungar som varit så pass giriga att de begått dessa mass-självmord... I fällorna läggs färsk fiskrens, det tycks duga bra åt minkarna, nu har vi även lockmedel "Mink Gland Lure" i vissa fällor, få se om det ger resultat... Damn, bland det värsta jag sett !! Två minkar i en connibearfälla... :o ...och 3 gånger dessutom. Otroligt !! I´m impressed !! ;D ;D ("...från årets fällfångst" ??? 1.1 -31.5 då eller ??? minkungar ?.... ...Så som jag läser jaktlagen så får "hona med ungar inte dödas 1.5 - 31.7..." = fällfångs med slagfällor är uteslutet... eller ?? (eller som det står i "jakttider" på JCO:s hemsida: "Höna" med ungar får inte dödas 1.5 - 31.7... ;D ) ( http://www.riista.fi/riistase/?group=00000020&mag_nr=1 ) (...Eller är det bara jag som inte läst ev. nya jaktlagar... :-[ :-[ ...) Inte för att jag bryr mig, en död mink = en bra mink, oavsett årstid... :D
Publicerat Juli 29, 200520 yr Märkväl att det står i stadgarna, hona som åtföljs av ungar får inte dödas vanligtvis, ungarna får då enligt lagen dödas..?Kan även nämna att dessa bilder är tagna under ett forskningsprojekt, vårt team har fått fria händer vad som gäller dödandet av mink på naturskyddsområde..
Publicerat Juli 29, 200520 yr I Sverige är dock minken fredlös hela året.....men man bör nog ha ett litet våruppehåll ändå..... Appropå nåt helt annat finns coniebear att köpas på de flesta jaktaffärerna i finland eller ?
Publicerat Juli 29, 200520 yr I Sverige är dock minken fredlös hela året.....men man bör nog ha ett litet våruppehåll ändå.....Appropå nåt helt annat finns coniebear att köpas på de flesta jaktaffärerna i finland eller ? jepp, de är ganska vanliga... Vill du kanske lägga in en beställning, kan kolla upp priserna lite och lägga upp dem här... vi i finland saknar ännu den typgodkännings-systemet för fångstredskap ni har i Sverige.. Men EU håller på att införa det även i Finland..