Publicerat December 26, 200520 yr Det är väl lite olika. Hade tänkt ut igår men det var snöstorm om chansen att hitta nåt rävspår var minimal så det blev en innedag.Grannen var ute julafton...stövarn körde under en räv...han lånade en terrier.Hon låg inne i grytet i 4 timmar utan att få ut räven. Jag skulle inte vilja byta med honom den gången... Inte jag heller...
Publicerat Mars 2, 200620 yr Eftersom stövarjaktern är slut(28/2) så får man byta jaktobjekt. Kvällens minkjakt med mina terrier och min brorsson gav en väldigt fin minkhane. Det var den 12 minken för mig denna vinter. ;D
Publicerat Mars 4, 200620 yr Foxkiller: Hur fungerar minkjakt med terrier? Vad gör hundarna? Driver? Gräver?
Publicerat Mars 5, 200620 yr Foxkiller: Hur fungerar minkjakt med terrier? Vad gör hundarna? Driver? Gräver?Dom spårar och skäller ståndskall och gräver och arbetar allt vad dom kan och orkar för att få tag i minken sen när dom fått tag i minken så är det "killing" som gäller.Sista minken jag fick så var under en gammal lada och när hundarna kom till ladan så kom minken ut från den och skulle anfalla hundarna...men det var det sämsta den minken gjorde.
Publicerat Mars 8, 200620 yr En bild på en del av mina minkskinn som jag fått denna vinter...inskickad i går till försäljning på auktionen i H:fors. 4 hanskinn och 6 honskinn.
Publicerat Mars 8, 200620 yr En bild på en del av mina minkskinn som jag fått denna vinter...inskickad i går till försäljning på auktionen i H:fors. 4 hanskinn och 6 honskinn. jag jagar en del mink med min border ,men här i blekinge har minkarna minskat kraftigt. :'( jag tror inte att det beror på hårt jakttryk,kanske miljögifter,vad vet ja
Publicerat Mars 9, 200620 yr Såhär ser ett minktillhåll ut i Hangö Spåren är tydliga En gräsandshona har tyvärr mistat livet för en mink Tysken lokaliserar minken med hörseln, han har just haft kontakt, men tappat bort den för en stund... ...för att stunden därpå finna minken igen slutresultatet denna gång... Visst är ju hundjakt väldigt roligt på mink, men effektivast då när man kombinerar med fällfångst.. Åtminstone våra minkar i skärgården är väldigt rörliga, och kan vara svåra att hitta även med rutinerade hundar då det finns ställen hundarna inte kommer åt..
Publicerat Mars 9, 200620 yr Här på västkusten så talades det om att minkarna drabbades av samma virus som orsakade säldöden och att stammen därför minskade rejält, men att den nu börjat öka igen. Jag jagar vid en å i norra Halland där jag också fiskar lax och där försöker vi ju ta de minkar vi kommer åt, det är väl dags att försöka göra en insats nu och kolla spårsnön... Vad är era erfarenheter när det gäller storleken på minkarnas revir? Jag har hört ganska olika uppgifter om det. Hälsningar, Martin
Publicerat Mars 9, 200620 yr Jaa "Finnhunter"...när man jagar mink med terrier på sådana platser så är en lövblåsare ett bra hjälpmedel. Dom flesta minkar jag fått... har jag fått i mindre bäckar eller under lador här inne i byn.
Publicerat Mars 9, 200620 yr Här på västkusten så talades det om att minkarna drabbades av samma virus som orsakade säldöden och att stammen därför minskade rejält, men att den nu börjat öka igen. Jag jagar vid en å i norra Halland där jag också fiskar lax och där försöker vi ju ta de minkar vi kommer åt, det är väl dags att försöka göra en insats nu och kolla spårsnön...Vad är era erfarenheter när det gäller storleken på minkarnas revir? Jag har hört ganska olika uppgifter om det. Hälsningar, Martin Jag vet inte riktigt...men jag skulle tro att dom inte har särskilt stort revir...eftersom dom har så korta ben att ungarna frös ihjäl om dom drog iväg för långt.Men det är bara vad jag tror...
Publicerat Mars 9, 200620 yr Jaa "Finnhunter"...när man jagar mink med terrier på sådana platser så är en lövblåsare ett bra hjälpmedel.Dom flesta minkar jag fått... har jag fått i mindre bäckar eller under lador här inne i byn. Lövblåsare e väl bra, men jag vet att vissa gånger har man ingen nytta av den.. Sällan som minken blir kvar på sitt ställe, här försöker dom nog alltid rymma i vattnet.. Det brukar bli problem då jag oftast är ute alena, brukar bara passa med revolvern eller pistolen.. Brukar inte orka bära på hagelsprakaren, men inkommande höst skall jag ha med taxen.. Litar på att hundarna kommer att jobba ihop såpass bra att de klarar av att ställa minkarna på ett annat sätt så man kan själv avsluta jakten kontrollerat...
Publicerat Mars 9, 200620 yr Vad jag erfarit är att reviren är väldigt olika i storlek, dels beroende på födotillgång och hur området ser ut. Öarnas storlek och beskaffenhet närhet till andra öar osv. Detta kanske skiljer sig åt har själv mesterfarenheter ifrån jakt med terriers kring Vättern. Ofta är det här inte samma stenskravel som på kusterna. Oftast sker upplösningen i grävbar mark. Sistens var lite speciellt då jag trodde bordisarna blivit tokiga då de for runt som vildar kring en torr gammal tallstam som vette ut mot vattnet. Tiken lyckades på ngt sätt att trycka sig in, då stammen var murken och hamnade måste hamnat i kontakt med minken. Då plötsligt hände allt väldigt fort, från ettrigt terrierskall till minkens fräs hoppade den ut längre ut på stammen. Ett ögonblicksverk senare var där jaktlyckan fullgjord. Måste komma ihåg att ta bilder på stammen. Såg ut som en gammal ost. Andra som tagit minkar i gamla liggande trädstammar?
Publicerat Mars 10, 200620 yr Kan ju dra en liten historia som hände mig för länge sedan. Jag var nog bara 12-13 år och hade en rävfälla som jag kunde vittja från gården.Såg att fällan slagit igen och jag gick dit..med mig hade jag våran schäfertik...och av nån anledning hade jag oxå en hammare med mig...kanske skulle jag fixa nåt på fällan när jag lix gick dit..kommer inte ihåg. Hursomhelst...fällan var tom och jag besviken...men så började schäfern skälla för fullt vid ladan som var bredvid fällan. Hon var halvvägs under ladan och jag började då misstänka att det var räv eller grävling som låg därunder...Jag gick in i ladan..lyfte på en bräda..och då sprang en mink förbi...Jag släppte ner brädan igen..men den föll inte riktigt på plats. Medan jag stod och funderade om jag skulle gå hem för att hämta luftgeväret så stack minken upp huvudet...och av en ren reflex så drämde jag till den över huvudet med hammaren...Så vips hade jag slagit ihjäl en mink....
Publicerat Mars 10, 200620 yr Jag och laikan skulle gärna prova på bra minkjakt. Så om det är någon i södra delarna av landet som har gott om mink på sina jaktmarker så hjälper vi gärna till.
Publicerat Mars 11, 200620 yr Bara för någon vecka sen fick jag ett brinnande intresse för minken. Såg ett spår nere vid en bäck och började fråga runt hemma i byn om nån hade en fälla jag kunde sätta ut. Grannen hade en som jag fick sätta ut, nu har jag satt ut fällan under en bro och det är nu den eviga väntan börjar // "TB"
Publicerat Mars 11, 200620 yr Har nån läst nya jaktjournalen när de jagar mink med vorsteh (stavas det så??) det ser rätt kul ut när de far runt på branta klippor och står ;D
Publicerat Mars 19, 200620 yr Har jaktet mink i hele den uken (veckan) med diverse hunder, Foxterriers, Borderterrier, Plothund, Støver, det fantes også en tysk jaktterrier med på jaktlagene men jeg var ikke med når denne ble brukt. Her er 2 foxterriers som til slutt blir enige om fordeling av fangsten, på terriers vis... Minkjakt Bull: Amerikansk Plothund som har gjort svenske av seg. Brukes primært på bjørn. Heksan: Borderterrier Hihund Idun: Foxterrier Arbeidslysten er det ingenting å si på... :shock: Minklos Og når arbeidsdagen er over slappes det av... Denne minken kom seg unna i siste liten, tross et kjempearbeid av hundene. Jeg er mektig imponert, spesielt over amerikaneren
Publicerat Mars 19, 200620 yr NU har jag haft fällan ute i ca 2 veckor. Än har han inte velat slinka in än men han finns i alla fall. Nya spår på isen nästan varje dag. tyvärr så är sisen ca 2 mm tjock så man kan ju inte ha fällan där heller. NU står den på en hylla under en bro men jag tror inte riktigt på det. Har en känsla på att minken kan få det tufft att komma upp i höjd med fällan? Vad bör man prova tycker ni? Planka? rör? Ge mig tips är ni snälla! // "TB"
Publicerat Mars 19, 200620 yr ja jag har hört att man kan lägga hinder (typ stockar) som styr minken mot fällan så att det kommer in mot hålet. för minken följer helldre ett hinder än att hoppa över det ;D
Publicerat Mars 19, 200620 yr NU har jag haft fällan ute i ca 2 veckor. Än har han inte velat slinka in än men han finns i alla fall. Nya spår på isen nästan varje dag. tyvärr så är sisen ca 2 mm tjock så man kan ju inte ha fällan där heller. NU står den på en hylla under en bro men jag tror inte riktigt på det. Har en känsla på att minken kan få det tufft att komma upp i höjd med fällan? Vad bör man prova tycker ni? Planka? rör? Ge mig tips är ni snälla!// "TB" Stäng in honom! ;D lägg ut hinder, så han tvingas in i fällan... t.ex ett par stockar som leder till fällan. Kan ju vara en svårflörtad mink också så försök få det så naturligt som möjligt. Har märkt att på de ställen där minkar springer hela tiden, i samma spår. Så springer de oftast med en fart att de inte har så mycket koll på omgivningen så de springer in i fällan OM den e naturligt utlagd. Sen kan du locka den med något gott i fällan som väcker ännu mer uppmärksamhet. lycka till!