Publicerat Mars 21, 200620 yr Foxkiller? Vad har du för fällor och hur bär du dig åt? // "TB" Jag använder mina Jack Russell Terrier i huvudsak i minkjakten även vissa ggr finnstövarn...men om hundarna eller jag inte kommer åt minken brukar jag sätta ut en fälla alldeles i närheten av den plats som hundarna markerar...och då brukar dom gå i fällan.Fällorna som jag använder är vanlig gallerfällor som fångar minkarna levande. Lägger in en dålig bild på fällan så ser du ungefär hur dom ser ut...ingången syns inte.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Hejsan! Var ut i gårkväll igen och spårade mink med mina terriers...och dom hittade minken till sist under isen som var uppbruten pga en sten som låg på havsbotten. Dom arbetade en lång stund med den, men det var så trångt där under att hundarna fick ingen riktig kontakt med minken... så jag var tvungen att sätta ut en fälla där i stället. Och i morse satt den i fällan...en hane
Publicerat Mars 22, 200620 yr Snyggt! ;D minkarna springer mycket under isen nu! i "luftbubblorna" mellan isen och marken.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Den trettonde minken "bet i gräset igår" Gräset??Är era minkar vegetarianer?Jag skulle nog lägga in nåt mer köttliknande i fällan..men..hm..ja..tydligen funkar gräs oxå....
Publicerat Mars 22, 200620 yr NI som tar mink? Hur bär ni er åt? Har minkspår varje dag nere vid en bäck men hur ska jag göra? ska jag gå och spåra och kanske komma på daglega eller vad bör jag göra? Behöver nog lite tips med tanke på att jag är NY i fällfångst-stadiet. Alla tips mottages. Har satt ut en fälla för ca 3 veckor sen men jag tror att den är lite väl konstgjord för att minken ska gå på det. Har svårt att placera ut en fälla vid kanten efterssom det inte finns några kanter man kan ställa den på. Bara vatten :-X TIPS TACK! // "TB"
Publicerat Mars 22, 200620 yr NI som tar mink? Hur bär ni er åt? Har minkspår varje dag nere vid en bäck men hur ska jag göra? ska jag gå och spåra och kanske komma på daglega eller vad bör jag göra? Behöver nog lite tips med tanke på att jag är NY i fällfångst-stadiet. Alla tips mottages. Har satt ut en fälla för ca 3 veckor sen men jag tror att den är lite väl konstgjord för att minken ska gå på det. Har svårt att placera ut en fälla vid kanten efterssom det inte finns några kanter man kan ställa den på. Bara vatten :-X TIPS TACK! // "TB" Om du har minkspår som dagligen passerar samma ställe vid bäcken...tag en spade och gräv ur i kanten av bäcken där minkarna passerar och placera fällan där...sätt fisk i fällan som agn.Annars så är det nog effektivast men jobbigast att spåra upp var minkarna ligger och placera ut fällan där...minkar är nyfikna av sin natur att dom går nästan i vilken fälla som hellst. Lägger in en bild så du ser hur jag hade en fälla vid en bäck...fick två minkar på två dagar på denna plats.
Publicerat Mars 22, 200620 yr okej, kan kanske fungera då. Har en "Gävleborgs" genomgångsfälla. Tror du den också skulle funka eller? Man tycker ju att minken gärna vill se igenom. Men jag har inte en aning faktiskt. Är som en vilsen pollack när det gäller minkfångst. har du nån beskrivning i om hur jag ska placera den fällan rätt? // "TB"
Publicerat Mars 22, 200620 yr okej, kan kanske fungera då. Har en "Gävleborgs" genomgångsfälla. Tror du den också skulle funka eller? Man tycker ju att minken gärna vill se igenom. Men jag har inte en aning faktiskt. Är som en vilsen pollack när det gäller minkfångst. har du nån beskrivning i om hur jag ska placera den fällan rätt? // "TB" Jag skulle nog veta om jag fick se din fälla hur den ser ut...men jag vet inte hur en "Gävleborgs" genomgångsfälla ???
Publicerat Mars 22, 200620 yr okej, kolla på http://www.jagareforbundet.se/lan/vasterbo...k/minkfalla.asp. Där har du en sån!
Publicerat Mars 22, 200620 yr okej, kolla på http://www.jagareforbundet.se/lan/vasterbo...k/minkfalla.asp. Där har du en sån!Okej...gräv ur i kanten av bäcken och placera öppningarna längs med bäcken...så minken kan gå i från vilken väg den vill.Lite svårt att förklara när man skall bara skriva...skulle jag vara mink så skulle jag bli livrädd bara att se på den fällan.
Publicerat Mars 22, 200620 yr ja, jag skulle inte heller gå in i den tror jag. Vaddå? Tror du inte på den sortens fällor? vilka ska det vara? Tänkte beställa fler till våren. och ett problem till nu då. Menar du att öppningarna ska stå mot iskanten? Kan bli fiasko med vårfloden
Publicerat Mars 22, 200620 yr ja, jag skulle inte heller gå in i den tror jag. Vaddå? Tror du inte på den sortens fällor? vilka ska det vara? Tänkte beställa fler till våren. och ett problem till nu då. Menar du att öppningarna ska stå mot iskanten? Kan bli fiasko med vårfloden Tyckte att den såg lite konstig ut bara Du kan placera den lite högre upp på bäcksluttningen så att inte vårfloden tar den.
Publicerat Mars 22, 200620 yr Ja, men jag lånade fällan av grannen och har inte en SUCK i denna minkfångst Vad ska jag beställa för minkfällor tycker du? Ja, skrev lite fel när det gällde vårfloden När iskanten försvinner menar jag Men man får väl kolla lite och se vad man kan göra. Slutar tidigt imorrn så då kan jag ut å gå bäcken ner å se var det är lite spår och om han kanske har gömt sig någonstans. // "TB"
Publicerat Mars 23, 200620 yr Åter igen fick en mink "bita i gäddhuvudet " denna gång en liten hona, detta var den 15: de minken för denna vinter ...dom senaste minkarna har jag fångat på en radie av ca 1 km.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Nu har jag fått ut ytterligare 2 fällor idag! Gick ca 1 km nedströms och hittade nå kopiöst med minkspår så jag ställde dit fällorna. En vanlig nätfälla å en dödande. Fixade till med lite stockar så nu är det bara att vänta // "TB"
Publicerat Mars 23, 200620 yr Nä sluuta nuu! ;D 3 minkar på några dagar! nu är det du som har flyt! ;D Thebeginner: Har märkt att minkarna ofta springer under isen nu, där det finns luftspalter mellan marken och isen. Och oftast finns det ju då ett hål där minkarna går ner. Eftersom du säger att det dagligen är spår där så måste det finnas något ställe där den helst håller till. Spåra upp den så märker du. Angående fällor så tycker jag att Trapper 90 e mycket behändiga dödande fällor. Använder själv Conibear men de tror jag e olagliga i Sverige.
Publicerat Mars 23, 200620 yr OKej, kollade också efter luftspalter mellan is å mark men det finns knappt nå is kvar. så nu står den mellan två stenar där den gått några dagar i rad nu
Publicerat Mars 23, 200620 yr Nä sluuta nuu! ;D 3 minkar på några dagar! nu är det du som har flyt! ;DJaaa... ;D otroligt vad flyt man har...börjar gilla minkjakten mer och mer.
Publicerat Mars 23, 200620 yr OKej, kollade också efter luftspalter mellan is å mark men det finns knappt nå is kvar. så nu står den mellan två stenar där den gått några dagar i rad nu Hej TB, har själv använt Gävleborgsfällan i rätt många år, tycker att den fungerar utmärkt. Om du inte redan gjort det kan du beta fällan bakom gillret med lite färsk fisk. Bygg styrhinder mot fällan med stenar och stockar så att du får in minken mot fällan. Är det minkmodellen, byggd som en genomgångsfälla du använder ? blev lite fundersam när du skrev att inte minken ser igenom
Publicerat Mars 23, 200620 yr Ja, det är en genomgångsfälla. Nej, jag fick ett tips från "foxkiller" att man kunde gräva ur kanten å bygga in fällan. Men det skulle nog inte gå med genomgångsfälla. Men nu har jag fixat två fällor som står skapligt bra och gävleborgsfällan ska jag flytta imorrn å göra det lte bättre! // "TB"
Publicerat Mars 24, 200620 yr Ja, det är en genomgångsfälla. Nej, jag fick ett tips från "foxkiller" att man kunde gräva ur kanten å bygga in fällan. Men det skulle nog inte gå med genomgångsfälla. Men nu har jag fixat två fällor som står skapligt bra och gävleborgsfällan ska jag flytta imorrn å göra det lte bättre!// "TB" Tänkte bara att du skulle "plana ut" kanten på bäcken så att fällan skulle kunna stå rakt med ingångarna med/mot ströms .(Inte gräva in den).